När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Curly skrev:
Tror du att alla överviktiga verkligen slänger i sig en massa mat?! Det finns många överviktiga (jag t ex :angel: ) som rör på sig varje dag och äter nyttigt.. som nästan aldrig äter godis, pizza, läsk, chips och liknande och ändå inte går ner..:confused: :crazy:

Jag väger ca 95kg:o och är 1,70 lång. Jag rider en tinker på ca 1,50. ALDRIG märkt några som helst problem!:love: Hade jag gjort det, hade jag slutat rida honom.

Jag sa ju att jag skulle bli påhoppad....

Men du verkar ju kanske inte så jättekraftigt överviktig även om du är det, (enligt BMI).
Nu sticker jag ut hakan igen och jag säger INTE att detta gäller dej. Men min feta kompis och flera andra överviktiga som jag känner (som inte rider) tror själva att de äter nyttigt. De lurar sig själva och märker inte mängden onyttigheter som de "äter bara ibland".
Ledsen men så ser det ofta ut, tycker jag. Sen finns det nog fysiska orsaker som man inte kan göra något åt, det förstår jag. Men många i min omgivning som pratar om at gå ner i vikt äter fortfarande helt fel, för sina syften. De lurar sig själva, det är min uppfattning. OCh de som verkligen går in för att ändra matvanor brukar faktiskt ganska snabbt gå ner. Sen behöver man inte vara smal som en sticka, vem är det och vem vill vara det? Jag pratar om ordentlig övervikt Fet kort sagt.

Jag har inte "hoppat på dig":mad: , därav min konstruktiva kritik som du borde tåla!:smirk:

Jag kan inte säga mer än att du inte känner mig och vet om jag har försökt eller ej. Huvudsaken för stunden är ändå att hästen jag rider klarar mig!

Om man är ca 1,78 m lång och uppskattningsvis väger runt 80 kg,
och man rider en arab som är 1,48 m. Är man för stor då...?

Man behöver ju inte heller vara fet för att väga mycket.. muskler väger mer än fett. skulle ni låta en muskulös ryttare få rida medans en person som är fet inte får rida?? jag bara undrar. det kanske blir lite dubbelmoral nu för jag själv väger runt 90 kg och är 173 cetimeter lång och jag rider en nordsvensk. Jag skulle inte kunna säga att jag är fet av något slag, även under de mest deppigaste av dagar.. jag är född med muskler och kan inte riktigt bli av med dom (jag vill inte framstå som skrytande) och som sagt.. Muskler väger mer än fett.

_Dixie_ skrev:
Om man är ca 1,78 m lång och uppskattningsvis väger runt 80 kg,
och man rider en arab som är 1,48 m. Är man för stor då...?

Jag skulle aldrig kunna rida en mindre häst än 145 cm och jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Anledning: Jag känner mig för stor! Visst känns det OK att rida maxade grova c-ponny och kanske en mindre islänning någon gång ibland. Men aldrig regelbundet.

Jag tycker man är för stor då.

Jag ser mig inte som fet heller.. visst har man sina valkar, men inte extremt eller obalanserat. Har väl kanske inte så stora muskler heller för jag tränar inte speciellt mkt..:confused: Jag ska kontakta läkare ang. att jag inte går ner i vikt trots allt jag har försökt.:crazy:

Eftersom denna tråd börjar gå lite in på viktnedgång så kan jag tipsa om metoder som V E R K L I G E N fungerar :idea:

Jag har testat både Atkins, GI och nu senast Annas i tvprogrammet "Du är vad du äter" och alla dessa fungerar,
med snabba resultat dessutom :bump:

Jag kan tillägga att jag är en person som H A T A R motion (förutom ridning :smirk: ) och har gått ned utan ett enda varv i motionsspåret, är ganska inaktiv av mig i vanliga fall, jobbar i en helpdesk och sitter ner minst 8 timmar varje dag...men metoderna funkar iaf. Jag tror däremot att om man lägger till lite fyskisk aktivitet så går man ner ännu fortare, förbränningen ökar ju då :D

Väger just nu 64 kg och ska ner till 60 innan januari är slut...så wish me luck! ;)

//Carina :banana:

Nej självklart inte, jag känner inte dej och jag tycker inte att du tillhör dem som jag ser som katastrofalt överviktiga. Jag talar om betydligt mer. OCh jag skrev ju också att det jag sa om att lura sej själv inte gäler dej, dej känner jag inte. Det gällde överviktiga i min omgivning som inte förstår varför de inte går ner i vikt, men vi andra förstår när vi ser deras intag av fet mat och godis,"bara idag" (varje dag).
Gällde absolut inte dej eller någon annan här, som jag inte ens känner. Hoppas du förstår det.

Jag tycker att det är från häst till häst. Man märker ju om dom inte klarar ens tyngd..då kan man ju överväga att sälja eller köra hästen...vilket som.
Min kompis mamma slängde upp min kompis pappa på hennes cponny som var en korsning mellan welsh/arab o hon bar honom ett stollt varv runt ridbanan. iofs så väger han kanske runt 80kg men iaf. Nån gång ibland klarar dom att ha en tungre ryttare.
Red själv ett russ för några år sedan (o gör det ibland fortfarande) o hon hade inga problem att bära runt mig. Det enda var att man fick vara uppmärksam när hon inte orkade längre (hon var inte riden på många år och det var när vi skulle träna upp henne igen). Lika dant var det med hennes föl - en cponny (som jag nu har). Kan rida båda utan problem och jag är 159cm lång och väger 50kg.
Som sagt..det är från häst till häst :)

jag har en liten annan vinkling på det hela, som jag har funderat en hel del på... min kusin ägde en stor travare, som jag nu är stolt ägare till. han är av amerikansk härstammning så med andra ord het och stor..
kusinen min vägde på den tiden hon red honom en hel del, jag skulle gissa på uppåt 100kg, medans jag ligger på 50-55kg.
det som hände då jag skulle klättra upp på killen var att han inte brydde sig ett dugg...dvs, han sket totalt i mej och mina försök att stoppa honom, vända honom mm..
jag är ingen vän av bett och tyglar, vilket gör att jag inte tar hårt i munnen på hästarna, utan försöker använda vikthjälper i stället...
kan bara säga att det inte funkade alls på honom..
är jag då för LÄTT för min kille??:crazy:

Längden är nog viktigare än vikten, för en ganska tung preson kan rida en liten häst men inte en lång för då blir det obalansserat och hästen kan gå omkull om man har otur :eek:
Varför undrar du det? :banana:

*kl*
Jag träffade på en tjej för ett par år sen som med stor auktoritet tyckte att man max skulle väga 10 % av hästens vikt :o
Vilket skulle innebära att jag (då 85 kg) inte kunde rida en enda av ridskolans hästar.

Curly : Nää precis, jag har ju valkar med och inte heller sådär jättestora muskler (tränar inget heller förutom o hållas i stallet) men jag är född sån och kan inte göra nåt åt det :/ ibland känns det hopplöst.
//bonnungen sparf

Vad var det för spånhuvve? :crazy:
10%???? Då skulle ju i princip ingen kunna rida. (Förutom småbarn)

Jag tror med på sunt förnuft än tabeller.
Jag väger 56 kg och är 158 cm och tävlar min maxade d-ponny i hopp och dressyr

Men jag rider också en liten c-ponny på 133 cm i mkh en dag i veckan. Hon verkar inte alls ha några problem att bära mig. Tanken är att jag ska börja hoppa henne och ev starta en LB (90 cm) med henne i vår. Jag är osäker på om jag är för tung, men litar på att jag kommer upptäcka det när vi börjar hoppa.

Jag vet mammor som väger upp till ca 80 kg som rider sina döttrars ponnyer, i alla gångarter, utan problem.

Angående det här med vikt
OCH ridskolar !
Jag rider i en hög grupp på Ridskolan.
I Torsdags så hoppade vi !
Jag är 1.70 / 55 KG.
Jag hade blivit utsatt att rida en Maxad B.Som är alldeles för liten !
Jag ville inte men blev tvingad !
jag var så lång & hästen jättesmal & omusklad...
Det gick inte ens att trava.
Kände att hon haltade, Ont i ryggen, Och vi höll på att välta i TRAV !

Jag vägrade att galoppera & Hoppa då min ridlärare blev Jätte-Sur.
Meen vadå ?. Hästen fick ju ont & det är ju farligt att rida en så liten Häst. OCH ATT hoppa när man håller på att gå omkull !:devil:

Jag blev skit arg på Kärringen !
Hon hävdar ändå att jag ionte är för stor.
Meen det kände jag ju verkligen !
Och så fick jag höra- Du är den enda som är tillräckligt duktig för att rida henne. Ingen annan klarar henne !:devil:

Det är väl inte acceptabelt på en RIDSKOLA i Uppsala... ??

jag ska ringa & snacka med Ridskole- chefen (Min Mamma. )

Vad tycker alla ni jag borde göra ?!

För det mesta spelar längden ingen roll, om det inte är så att hästen får problem/blir vinglig eller att man själv blir påverkad i sitsen.

Vikten däremot spelar en stor roll. Det finns starkare hästraser, som till exempel Islandshäst, som kan ta väldigt mycket. Shetlandsponnyn kan även den, trots sin storlek, ta ganska mycket för att vara så liten. Jag har hört att maxvikt för en shetlandsponny är 50 kg, men att väga 50 kg och rida ett helt pass är något som jag tycker är lite för krävande.

Det här med vikten beror alltså mycket på. Lätt att missuppfatta folk när några kanske säger att en B-ponny kan ta 60 kg, men syftar då på kraftigare B-ponnyer medan andra säger 40 kg och syftar då på lite mindre och nättare B-ponnyer.

Så här tycker jag. Så länge man har en häst som man kan rida utan problem ett helt ridpass, utan att hästen störs av det eller att du finner det obehagligt, så väger du inte för mycket.

/Helena.

Har varit med om liknande. Jag var kanske 170+ vägde kanske runt 55 någonting. Red i D-ponny-grupp. Men en dag när jag kom dit och kollade ridlistan: Lilla Regnbåge.

Man hör ju på namnet hur stor hon är, haha! Det är en liten klen b-ponny, men jag tänkte "ridskolan vet väl bäst?". Satt upp och jag trodde hästen skulle välta. Det var det vingligaste jag varit med om. Hon var rätt så lätt att rida eftersom jag bara behövde luta en millimter åt det håll jag ville :D Fast ridlektionen var en riktig pest för det ända jag tänkte på var "hästen kommer antingen välta eller gå av på mitten!".

hej asså väger jag för mycket för min häst?..jag har då en arab som jag e medryttare på å jag väger ca 85 kg..hon är rätt tor å så hon är 1.50 i mankhöjd men jää*ligt musklad hennes rumpa ärverkligen hjärtformad rätt stor hals å så bogen är också jätte muskla å fin:) men väger jag för mycket för henne??:/:S de e frågan..:/ för hon väger typ 400-500 kg. men ibland så liksom när jag sitter upp så lutar hon sig en del åt den sidan jag sitter upp på..ibland när jag e klumpis:P så käns de som om hon ska tippa över på vänster sidan(den sida jag sitter upp på)..:/ jätte hemskt om jag vore för stor för henne emn måste veta svaret på om jag e de eller inte ..:/ :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar