Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gullan86 skrev:detta går jag efter men det beror helt på hur duktig människan är och vad som görs. och hur mkt.
A ponny -50kilo
B ponny -60kilo
C ponny -65kilo
D ponny -70-80max
stora hästar från 148 - 70-80kilo
grova kallblod -70-85kilo
grova varmblod -70-75kilo
och så liknande fast på islandshäst.
B ponny -65-70kilo
C ponny -70-80kilo
grov och mer viktbärande oavsätt höjd: 100kilo
Malinigbg skrev:Ni får säga vad ni vill, men jag skulle aldrig sätta upp en ryttare på min häst som väger över 100 kg. Balanserade 100 kg eller ej, diskriminerande eller ej, där går gränsen för mig och min häst (stort halvblod).
Lintu skrev:*kl*
Undrar lite här...
Varför anses en islänning klara av så mycket mer än en vanlig grövre ponny i samma storlek? Benstommemässigt skiljer ju inte en islänning sig från andra hästar, varav belastningen bör i mina ögon anpassas därefter... Eller??
Men sen anser jag att många tycker att hästarna ska var så himla stora, den idealiska hästen ska inte vara för stor för sin ryttare. Varifrån härstammar denna vilja att rida mastodonter? Förr ansågs dessa hästar endast duga som last- och dragdjur just för att dom blir så tunga, och därmed går sönder lättare (jag vet jag är stenålders som går efter medeltida ideal )
Malinigbg skrev:Ja, det har jag också undrat många gånger!
En islandshäst är väl som vilken ponny som helst?!
Malinigbg skrev:Tack för tipset, men har tyvärr inte den personligheten att jag kan låta bli att säga något för att glädja någon annan.
Jag håller helt med er om att det finns mer viktbärande raser än andra, tyvärr har de islänningar jag sett varit precis tvärtom, väldigt tunna över ryggen också. Men det har säkert varit en tillfällighet, man kan säkert kalla dem för viktbärande PONNY. Dessutom sitter de alltsomoftast, avlastar inte ens med lättridning...hujedamej vad irriterade en del kommer att bli nu.
Lintu skrev:Visst är det! Rent bisarrt egentligen och har retat mig på det i alla dessa år. Att det är ok att rinna omkring på en liten islänning, storlek nätt C-ponny, när man är 1,90 och väger hundra pannor, men som 1,70 och 60 kg tung får man inte rida en grov maxad C?? Och till råga på allt så rider jag lätt
Sen att ingen verkar bry sig om hur stora dom är på sina islänningar, bara för att det är en islänning??? Var finns relevansen i det hela?
Hallååå alla islandsmänniskor och alla mastodontfantaster, förklara er!!! :smirk: