När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

mumin skrev:
Det är jättesvårt att säga en speciell vikt, för även om en fjording klarar mycket vikt så beror det ju på vilken storlek, kondition osv som fjordingen har. Men är det en normalstor fjording i kondition så ska dina 90 kilo inte vara några problem! :)

Okej... Tack för svaret =)

Men islänningar då? (Bara nyfiken, dock inte islandsryttare själv)
Och vilka grunder baseras de där uträkningarna på?
För det är ju olika från häst till häst och hur pass välbalanserade de är, hur rutinerade, ålder.
Dessutom spelar ju ryttaren stor roll...Hellre en tyngre välbalanserad än en smal som inte kan sitta stilla på hästryggen.

Det är absolut inget problem för en fjording att bära dig om den är frisk och vid god kondition. Oroa dig inte.

Moej skrev:
Min häst väger 490 och är 1.50 hög ungefär, de säger att hon ska klara 100 kg men om man räknar så så ska hon ju inte klara det?

Kan 66 kg och 163 cm vara för tungt för henne? Det är en tinker. Jag känner mig så stor på henne :crazy:

du är verkligen inte för stor !!!!!

hej!

Jag är en ryttare som ridit i 13 år, jag har 2 d-ponnyer (tävlar hoppning) jag är 166 cm lång och väger 55 kg, mina d-ponnyer är båda runt 145 cm i mankhöjd, jag känner mig varken för stor eller för tung, viserligen är båda välmusklade och kan bära upp sig själva, en ryttare ska kunna känna om det känns obehagligt att rida hästen, då är den troligen lite för liten om du lätt hamnar i obalans och tippar framåt. :)

En sådan lista är ju löjlig. Man får utgå från vad hästen är van vid. Det finns en hel massa raser som är relativt små men mycket viktbärande. Det är nog mer störande för hästen att ha en obalanserad ryttare en en tung ryttare.

Är jag för lång för en nätt d-ponny?

Jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Ponnyn i fråga är just nu 146 cm (växer)... tacksam för svar.

Hej Ferrari, jag är 1.72 och väger 54 kg alltså är vi rätt lika kroppsmässigt. Nu vet ju inte jag vilken kroppsbyggnad du har, om du har långa ben, kort överkropp eller tvärtom. Så länge du tycker att de känns bra på din ponny så tycker jag att du kan fortsätta rida honom/henne. Om du har långa ben så kan de vara svårt att få skänkeln att ligga rätt och man får svårt att ställa hästen. Jag själv fick byta till stor häst och det berodde på att jag hade långa ben. Men jag måste bara tillägga att jag tror att du är precis lagom för din ponny om du då dock inte har för långa ben ;) /Linda Gustafsson

Rid du din ponny. Vad det beträffar skänklarna så lyckas ju islandsryttarna att rida ihop och flytta sina hästar. Det finns ju en överskänkel åxo.:smirk:

Det är inte min ponny... men ska troligen bli medryttare på den ett par dagar i veckan så det är nog ingen fara.

Såhär ser jag ut på min nuvarande skötis som är en tinker av lite mer ädel modell : Skrittar
H*n är 152 cm hög och för henne är jag inte stor. Men ponnyn är lite av arabtyp i kroppen :)
Tack för era svar.

Ps. Strunta i den gräsliga sitsen på bilden :p

Det måste ju finnas många som rider och väger runt 100 kg, exempelvis långa män. Vad är vanligast att de rider, stora halvblod? Min första tanke var att de som väger mycket kanske skulle välja kraftigare hästar som kallblod, men eftersom det oftast är långa människor så vill de kanske ha högre hästar?

*kl*
Undrar lite här...
Varför anses en islänning klara av så mycket mer än en vanlig grövre ponny i samma storlek? Benstommemässigt skiljer ju inte en islänning sig från andra hästar, varav belastningen bör i mina ögon anpassas därefter... Eller??

Men sen anser jag att många tycker att hästarna ska var så himla stora, den idealiska hästen ska inte vara för stor för sin ryttare. Varifrån härstammar denna vilja att rida mastodonter? Förr ansågs dessa hästar endast duga som last- och dragdjur just för att dom blir så tunga, och därmed går sönder lättare (jag vet jag är stenålders som går efter medeltida ideal ;))

Lintu skrev:
*kl*
Undrar lite här...
Varför anses en islänning klara av så mycket mer än en vanlig grövre ponny i samma storlek? Benstommemässigt skiljer ju inte en islänning sig från andra hästar, varav belastningen bör i mina ögon anpassas därefter... Eller??

Men sen anser jag att många tycker att hästarna ska var så himla stora, den idealiska hästen ska inte vara för stor för sin ryttare. Varifrån härstammar denna vilja att rida mastodonter? Förr ansågs dessa hästar endast duga som last- och dragdjur just för att dom blir så tunga, och därmed går sönder lättare (jag vet jag är stenålders som går efter medeltida ideal ;))
Håller helt med! Jag är också stenålders. ;) Hästar ska inte vara för stora, för då håller de inte.

Mina araber på ca 150-155 cm och 450 kg anser jag vara perfekta i storlek till mina 172 cm och 70 kg. Och det med god marginal eftersom de utan en min även bär min man på 182 cm och 95 kg. Plus 15 kg westernsadel!

Vår russvalack däremot tycker att jag är lite på gränsen för tung... Han är visserligen mycket grov i typen men bara 129 cm. Han tycker att det är ok med en skrittur i skogen med mig på ryggen ibland, men det får inte gå fortare än så och i uppförsbackarna stannar han och vill att jag kliver av och går, för annars blir det för jobbigt. ;)

Den här tråden är så typiskt svensk! I Sverige är ridning en tonårstjejsport i första hand och då tror man att hästar inte orkar bära mer än småtjejer. I länder där det är övervägande män som rider och i många kulturer ofta på små hästar skulle de säkert skratta gott. :) :) :)

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

Ja men precis! ...alla anser att mina hästar är små, och får hela tiden förundrade frågor varför jag rider ponnyn... dom varierar mellan 1,40-1,52, och anser dom vara alldeles lagom för mig (1,70 cm, 64 kg), och har inget behov att byta upp mig till en mastodonthäst, såsom alla andra dressyrryttare jag känner...
Skulle jag ha islänningar skulle ingen förundra sig över deras storlek, men bara för att dom är av andra grova raser så får man frågande blickar när man rider... fast hämnden är ljuv på långritter när alla andra får grenar i huvudet o vi knallar under utan problem:rofl:

..men som sagt dessa medeltida ideal går ju ut på att jag då som 1,70 lång inte bör rida en häst över 1,50 för att bevara den fullständiga balansen, vad har hänt sen dess? Finns det någon ordentlig förklaring till att vi nu vill ha hästar som är närmare trädtopparna än gräset? Eller har det med att göra att man nu avlar fram dessa "sporthästar" som är så tunna och sköra att dom måste var skyhöga för att palla med? Fast dom lär ju inte bli hållbarare för att dom är större, snarare måste ju tillväxten vara så mycket känsligare på dessa hästar, och därmed även skador?

Är jag för stor eller för tung för min häst? Har en blandras ponny, inte bening, normal kraftig, han är 147 cm. Jag väger 63kg och är 173 cm. Rider mkt ute o dressyr , hoppar väligt lite o små hinder.

SindaCelva skrev:
Jag undrar hur mycket en fjording klarar av. Min kompis vill åka på ett fjordingridläger men jag väger 90 kg så jag undrar om fjordingarna klarar av mig...:confused: :(
Det är klart att en fjording klarar 90 kg. min stora b-ponny klarar 80 kg (min kompis, kompis).

Willows skrev:
Är jag för stor eller för tung för min häst? Har en blandras ponny, inte bening, normal kraftig, han är 147 cm. Jag väger 63kg och är 173 cm. Rider mkt ute o dressyr , hoppar väligt lite o små hinder.
Jag tycker att du låter helt lagom:D

Ack nej, tycker inte du är för stor eller tung. Rid på du så spånet dammar ;)

Japp, själv är jag lång och väger runt 100 strecket.
Vår ena häst är ca146 i mkh och väger runt 500kg.
Hon har inga som helst problem att bära min vikt på ett bra och välbalanserat sätt.
Nu är hon en väldigt grov basjkir och det ser inte ens löjligt ut trots min storlek.
Vår andra basjkir är 155 i mkh och väger runt 600kg och där behöver jag kanske inte tillägga att det inte är några som helst problem heller.
Jag tycker nog att man ska utgå från hästen som individ och inte stirra sig blind på storleken förutom i vissa fall kanske..

/ Nanne ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar