När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

Lintu skrev:
(Samtidigt förstår jag inte hur islänningar får utsättas för vilka ryttare som helst, och detta har ingen svarat på än... :devil: )

För många år sedan när de först kom till sverige, spred det sig om dessa lättfödda hästar. Jojomensan, de behövde inget stall. Och de kunde leva på en liten tuss hö om dagen. Och alla kunde rida dem! Hur stor man än va. Jo så låg det till!

Så småningom insåg en del att de behöver ju mer än en tuss. och de behöver stall lika mycket (lika lite :smirk: ) som andra hästar. osv osv. En del av detta lever säkert kvar så vissa tror att det är nån slags superhäst man kan packa hur stora lass som helst på.. jeje, dröm.

Men jag är 100% emot ens tanken på att sätta någon på över 80 kg, om ens det, på lille Món när hon växer upp tex.. (kompis islandsbebis) Islandshäst eller inte, det är en ponny.
Och visst, vi är nog lite mesiga med vikter i sverige, att ponnys är för barn osv. Men det finns ändå gränser!

Som sagt, de är ju egentligen inte gjorda att rida på, så man kan ju åtminstone skaffa sig en häst som är rätt för en.
Man behöver ju inte vara egoistisk..

:D

Visst är det! Rent bisarrt egentligen och har retat mig på det i alla dessa år. Att det är ok att rinna omkring på en liten islänning, storlek nätt C-ponny, när man är 1,90 och väger hundra pannor, men som 1,70 och 60 kg tung får man inte rida en grov maxad C?? Och till råga på allt så rider jag lätt
Sen att ingen verkar bry sig om hur stora dom är på sina islänningar, bara för att det är en islänning??? Var finns relevansen i det hela?
Hallååå alla islandsmänniskor och alla mastodontfantaster, förklara er!!!

Det är inte så konstig att man tillåter störe människor rida på islandshästen. Tänk på island, hur många hästraser har dom där? Jo en! och vilka ska rida på den? Jo islänningarna förståss! Människorna på island har ju ridit på sina små hästar i hundratals år och under de här åren har hästarna avlats för att bli starka och att orka, endast de starkaste individerna har överlevt det håra klimatet. Det finns ju så mycket hästar på island och väldigt många storväxta människor som rider på dem, och ändå har islänningarna inte mycket skador. Om det vore så att de inte klarade av stora människor, borde man inte då kunna se ett samband mellan det och antalet skador hos hästarna?

Ferrari skrev:
Är jag för lång för en nätt d-ponny?

Jag är 170 cm lång och väger 55 kg. Ponnyn i fråga är just nu 146 cm (växer)... tacksam för svar.

Red d-ponnyn igår. Det gick bra, hästen kunde balansera upp mig och det kändes helt OK. Jag är ju van vid att rida kallblod så jag tyckte h*n var lite smal :D

Här är ekipaget i annan färg då jag inte vill visa hästen Jag o d-ponny
Strunta i stolsitsen. Men vad tycker ni om storleken? Är jag lagom/för stor?

När jag läst här en stund, blir jag lite konf..
Jag har alltså en liten häst 150, hon växer nog lite till, men inte mkt...
Jag är nog med mina 61kg+W.sadel 13kg ca..inte för tung...
Men många Paint o quaterhästar är inte så höga...hur i hela friden klarar de karlar på 80-90kg+utr...i de fartfulda grenar derids i...
En tanke bara...

man ska inte väga mer än 20% av hästens vikt. Har jag alltid fått höra..

Visst visst island har bara en ras... men när vi var på island var dom iaf väldans rädda om de dom hade själva hemma och folk över 80 kg fick bara rida HÖGST en halvtimme i stöten o sedan skulle hästen vila... för att man inte skulle överbelasta hästen.
Och efter att ha jobbat på klinik några år och typ en femtedel av alla hästar som kom dit var islänningar, så antar jag att dom inte alls är så hållbara som många påstår... dvs det är en ponny, oberoende om det bara finns ponnyn på island då, dvs varför måste vi svenskar ta det som lag, att dom går att rida oberoende på hur stor man är själv? Men som sagt förespråkar mindre hästar, men HARMONISKA ekipage, och det skulle jag inte påstå att alla islandsekipage är, när ryttarnas ben släpar i backen... :devil:

Snälla Hjälp mig !!!!
Nu blir jag orolig...
Jag har haft en Stor C-Ponny i 2 år. (Inte längre) :cry: :cry:

Meen när jag slutade rida henne vägde jag 52 Kg Och var 1.67 lång.
I slutet kände jag mig lång...Jag är 13 år.
Meen det jag undarar är...
Det är ju jätte många 15-Åringar på 1.70 som sitter & rider på C-Ponnyer. Hur kan det komma sig om det bara ska skilja 10 Cm ?!
:smirk:
Till Sommaren ska jag ha En Foderhäst.
Jag hade tänkt en stor D, Men ifall det bara ska skilja 10 cm måste jag ju nästan ha en på 1.60...:confused:

En sån stor häst har jag aldrig ridit.
På Ridskolan rider jag mest C-Ponnyer & ibland D.

Vilken höjd borde jag ha på min "Foder-Häst".??
Snälla HJÄLP MIG !

Förresten... Finns det någon här på Bukefalos som har en bra häst att låna ut till en duktig 13-åring.
Maj-Oktober. :p
(Hinner inte längre ha en häst p.ga skolan.)

Får väl se vilken storlek det bli då...:confused:

Meen när jag läste det här om 10 Cm blev jag väldigt...:confused:
Undrar om det kan stämma...
Miina Föräldrar är långa. Om jag blir lika lång när jag är vuxen kommer jag ju knppt hitta en häst...:cry:

Jag ser ingen skillnad på om det är en islänning eller ponny. Sen skulle jag alldrig sätta upp en tung ryttare på en häst som inte är vältränad eller en unghäst.

Det finns ju en mängd ryttare över hela europa som rider New forest och connemara. Även de ponnysar som är små till storleken. Vad det beträffar islänningar med stora ryttare så ser det rent estetiskt fel ut. Men jag tror inte hästen lider så länge som det är en ryttare med god balans.

__MercI__ skrev:
Snälla Hjälp mig !!!!
Nu blir jag orolig...
Jag har haft en Stor C-Ponny i 2 år.En New Forest. (Men Inte längre) :cry: :cry:

Meen när jag slutade rida henne vägde jag 52 Kg Och var 1.67 lång.
I slutet kände jag mig lång...Jag var då 13 år.

Meen det jag undarar är...
Det är ju jätte många 15-Åringar på 1.70 som sitter & rider på C-Ponnyer. Hur kan det komma sig om det bara ska skilja 10 Cm ?!
:smirk:
Till Sommaren ska jag ha En Foderhäst.
Jag hade tänkt en stor D, Men ifall det bara ska skilja 10 cm måste jag ju nästan ha en på 1.60...:confused:

En sån stor häst har jag aldrig ridit.
På Ridskolan rider jag mest C-Ponnyer & ibland D.

Vilken höjd borde jag ha på min "Foder-Häst".??
Snälla HJÄLP MIG !
Någon som vill svara på dessa frågor ?!

Jag tycker att man inte ska bry sig om alla tabeller, det är klart att det kan vara en bra grund att gå på men man måste se till hästens kroppsbyggnad osv. Hästar är enormt starka och väger man runt 60kg kan man säkert rida ALLA hästar (så länge de är friska och i god kondition). Shettisen är världens starkaste häst och kan lätt bära 50-60kg, men enligt räknesättet att dela hästens vikt på 7 så skulle min shettis bara klara av 21.5kg (!) och min fjording skulle klara av 50kg, alltså ska man inte gå på tabeller... :confused:

Tror det är 20 cm som gäller.

Jag är 170 cm lång och rider på denna bilden en nätt d-ponny 146 cm. OBS! Bilden är censurerad.

På dessa bilderna rider jag en lite grövre häst, 152 cm. Bild 1 Bild 2

Inte är det jättestor skillnad storleksmässigt. Men jag känner mig rätt stor för d-ponnyn jämfört med hästen som är 152 cm. Fast för mig är det en vanesak.

Lintu skrev:
Visst visst island har bara en ras... men när vi var på island var dom iaf väldans rädda om de dom hade själva hemma och folk över 80 kg fick bara rida HÖGST en halvtimme i stöten o sedan skulle hästen vila... för att man inte skulle överbelasta hästen.
Och efter att ha jobbat på klinik några år och typ en femtedel av alla hästar som kom dit var islänningar, så antar jag att dom inte alls är så hållbara som många påstår... dvs det är en ponny, oberoende om det bara finns ponnyn på island då, dvs varför måste vi svenskar ta det som lag, att dom går att rida oberoende på hur stor man är själv? Men som sagt förespråkar mindre hästar, men HARMONISKA ekipage, och det skulle jag inte påstå att alla islandsekipage är, när ryttarnas ben släpar i backen... :devil:

Håller med! SÅ hållbara är de inte, de är inga odödliga titan hästar som aldrig går sönder, som många tycks tro.. Och visst ser det kul ut när de stora rider på dem, man skulle kunna sätta rollerblades på fötterna för tusan. Stackars hästar, och att man inte skäms när man ser så kul ut. Man ska ju passa bra ihop, varken för stor, eller för liten. :angel:
Jag ser inte heller någon som helst skillnad på islandshäst eller ponny. Det är samma sak med vikt som gäller.

Hmm... jag e 168 cm lång och väger 54 kg.
Alldeles för lång för att rida ponny då, tydligen om man läser denna tråden... :mad:

Grejen är bara den att jag är lycklig ägare till en D-ponny på 144 cm som jag rider varje dag, tränar och tävlar och jag har aldrig fått höra att jag ser för stor ut på honom...

Dessutom får jag ofta rida andras ponnysar; just nu rider jag en annans D-ponny på 146 cm.

I somras red och tävlade jag två andra D-ponnyer runt 145 cm.

Och i våras hade vi en D-ponny på skolan (jag läser häst på naturbruksgymnasium) och ridlärarna ville ofta att jag skulle rida honom "för att det var gott för honom med en lätt ryttare på ryggen". Den ponnyn fick jag även rida på kvällarna och tävla en gång innan han såldes...

Jag tror inte att kunniga ridlärare på ett naturbruksgymnasium, som utbildat sig på hippologen, skulle låtit mig rida en D-ponny om jag varit för stor för honom? Och Varför har ingen tränare påpekat att jag är för lång för min egna ponny??

Neeej, jag tror att det är ok med längd och vikt så länge det känns ok. Man märker på hästen om den tycker att det är för tungt. Och man känner skälv om man är för lång, det blir liksom vingligt. :p

'LK*
Till merci: du kan gott i mina ögon rida ponny. Folk överdriver lätt det här med hästars storlek, som vi flera gånger konstaterat i denna tråd. Jag rider ponny själv, 1,70 lång och min minsting är en maxad C på 1,40. Ser ingen orsak att sälja bort henne pga av min längd. Hon ör min ögonsten. Och ser hellre folk på mindre hästar än för stora.

Till hofi: håller helt med, det jag mest irriterar mig på är ju att fok ser snett på mig o min ponny men grannen som är 1,98 och väger drygt över hundar har islänningar mindre än min och där höjs inga ögonbryn. Men fattar inte varför islandsryttare har dispans från storleksträsket? Anser ju dock att dom flesta nog kan rida islänning jo visst, såsom dom flesta kan rida ponny, men nånstans går ju gränsen för vad som är ok... Menar ju absolut inte att man inte ska rida islänning om man inte är pygme, utan förundrar mig över kontrasterna mellan inriktningarna...

Och till castle bar: du är väl inte för stor för din ponny nånstans?? här snackar vi överdrifter dvs hundra panner ryttare o liten nätt islandsponny kontra oss andra ponnyryttare som får höjda ögonbryn iom att det anses olegitimt att rida ponny när man är över 18 och 1,70 lång...:crazy:

Fast man får ju uttrycka sig extremt för att få igång diskussioner ibland... :rofl:

Lånar knapp och har inte orkat läsa alla inlägg, men jag vill i alla fall säga att jag skulle inte med gott samvete sätta mej på en häst om jag var ordentligt överviktig. OCh jag skulle aldrig satt upp någon som vägde så mycket på nån av mina hästar, som jag har haft. Inte på någon av dem. Aldrig. Känner en tjej som säkert väger över 110 som sitter på sitt lilla halvblod och nöter (163cm) och jag skulle aldrig ha samvete att göra det! Hon har pratat om att hälsa på och rida ut ihop, men aldrig i livet! Inte på nån av mina. Men det är svårt att säga, så jag undviker att det blir av. Vill inte såra henne, det är ju känsligt att säga till folk att de väger för mycket.
Ursäkta alla ni som väger för mycket, nu halshuger ni väl mej men jag tycker att man ska försöka gå ner i vikt om man ska rida annat än ardenner o likn.
Jag vet inte exakt var gränserna går för vad hästar bär, men (och jag vet att det är mycket oacceptabelt för många att jag säger det), vore jag kraftigt överviktig skulle jag inte rida. I min släkt har vi inte jättelätt att hålla vikten:D så det är inte så att jag kan äta massor och ända vara smal. Kallar mej inte ens smal. Jag vet att om jag vräkte i mej allt möjligt fett och onyttigt skulle jag bli FET. Men det vill ajg inte vara. Därför låter jag bli att äta så jag blir det, eftersom då skulle jag inte ha samvete att sätta mej på en häst, och jag VILL rida.

Nu får jag väl huka ett tag.....

Jag vet att om jag vräkte i mej allt möjligt fett och onyttigt skulle jag bli FET. Men det vill ajg inte vara. Därför låter jag bli att äta så jag blir det, eftersom då skulle jag inte ha samvete att sätta mej på en häst, och jag VILL rida.

Tror du att alla överviktiga verkligen slänger i sig en massa mat?! Det finns många överviktiga (jag t ex :angel: ) som rör på sig varje dag och äter nyttigt.. som nästan aldrig äter godis, pizza, läsk, chips och liknande och ändå inte går ner..:confused: :crazy:

Jag väger ca 95kg:o och är 1,70 lång. Jag rider en tinker på ca 1,50. ALDRIG märkt några som helst problem!:love: Hade jag gjort det, hade jag slutat rida honom.

Är jag den enda här som är för LITEN?? :)

Jag var van vid ridskolans c och d ponnyer men sedan började lilla tunna jag sköta en kompis stora, otroligt välmusklade halvblod på 173 i mkh!!! Första gången jag skulle upp på detta höghus funderade jag hela tiden på hur i helsike jag skulle ta mig ner utan att bryta fötterna :rofl:

Detta var iof flera år sedan, och nu har min vän till höghus vandrat till Trapalanda så jag är tillbaka på dessa d ponnier... Och nu är de hemskt små :angel: kanske att jag vänjer mig ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 883
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar