När är man för tung för sin häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är man för tung för sin häst?

LIA skrev:
Du drar väl inga paralleller mellan vad en häst kan dra och vad den kan bära på ryggen? :crazy:

Den dagen du märker på hästen att du är för tung, är det antagligen för sent. För hästen!

LIA

Jag kan inte annat är fullkomligt hålla med.:bow:

Okei
Frågar bara, hur många "feta" känner ni som har "ridit sönder" sina hästar?? Hur många smala har gjort samma.
Tror att alla överviktiga som rider är väldigt noga med sina hästar och med passande utrustning. Min häst tar inte skada av mig.

yazmin skrev:
Okei
Frågar bara, hur många "feta" känner ni som har "ridit sönder" sina hästar?? Hur många smala har gjort samma.
Tror att alla överviktiga som rider är väldigt noga med sina hästar och med passande utrustning. Min häst tar inte skada av mig.
Håller helt med dig .....:bow:

LIA skrev:
Du drar väl inga paralleller mellan vad en häst kan dra och vad den kan bära på ryggen? :crazy:

Den dagen du märker på hästen att du är för tung, är det antagligen för sent. För hästen!

LIA
INte ens värt att kommentera....

Jag har fått en förfrågan om en som vill sköta om och rida min ena ponny. Mankhöjden på henne är ca 110 cm och vad bör maxlängden vara för att kunna rida vettigt på henne?

Jag väger runt 65-67 kg (+ sadel) och jag anser inte att jag är för tung för min häst, hon orkar mig med lätthet!
Bra musklad rygg, länd, hals... ja hon verkar in bry sig om min vikt ELLER längd (172 cm)

Jag anser att om man rider hästen rätt och hästen inte störs av längd och vikt så kan man rida hästen!

Jag har läst i ett gammalt nummer av Ridsport om vuxna som red russ. Vad tycker ni, klarar russ 170 cm och 60 kg?

ett pinsamt exempel på vad som händer om ryttaren är för tung::

Jag jobbade i ett försäljnings stall där vi hade en Haflinger ( ca 143 manken) till fösäljning.
Haflingers sägs ju vara ganska viktbärande iaf.

Jag var själv på gården och ett par spekulanter var ute för att prov rida denna söta ponny.

Damen som skulle prov rida var kort, mycket kort men även väldigt bred.

Det tog sig så att när damen i fråga hoppade upp och började rid gick haflingern 10 steg sedan började den lägga sig ner, och låg sedan där tills damen klev av........

Något pinsamt för mig,, men en komisk syn

Ett enligt mig utmärkt exempel på att hästar kan säga till när de tycker att det är för mycket på ryggen! Dom är inte dumma!

Hej jag rider och jag tror att en c pony är för litten

Theci skrev:
Det tog sig så att när damen i fråga hoppade upp och började rid gick haflingern 10 steg sedan började den lägga sig ner, och låg sedan där tills damen klev av........

:rofl: Jag har faktiskt setat på en häst som lagt sig efter ett ridpass, jag satt och tänkte lite på annat medan vi skrittade på långtygel. Helt plötsligt böjer hästen på frambenen och lägger sig ner och börjar förbereda sig på ett rulla :o Jag flyger upp och smackar upp hästen. Lite dumt om hon rullat med sadeln på. Då kommer ägaren in och frågar ifall jag ramlat av :D

Fjunet skrev:
Jag har läst i ett gammalt nummer av Ridsport om vuxna som red russ. Vad tycker ni, klarar russ 170 cm och 60 kg?
Visst klarar russet att man rider den, om man är så lång och väger så mycket, speciellt om man rider den i rätt form. Då orkar den mycket mer än vad man tror.
Dessutom om det gäller kortare perioder eller kortare pass orkar de flesta mindre ponnyer med mer än vad man tror.
Det viktiga är att man rider dem i rätt form så klarar ponnyerna det mesta. :bow: :cool:

Hej hej! :)
Jag kanse ska hjälpa till att rida in en shettis på 4 år som är mellan 93-98cm i mankhöjd,
hur mycket tycker ni är maxvikten för att rida in henne?:confused: (Jag är orolig för att jag är för tung..)

Allt beror på längd på passen, kön kan spela in på ponnyn/hästen, nu verkar det vara ett sto... Men ska man rida länge och flera månader anser jag att man inte bör vara mer än max 45 kg, kan vara lite till ifall man verkligen rider dem i rätt form. Då detta är en unghäst är inte detta alltid det lättaste, men du skulle även hjälpa till med ponnyn genom att köra in den, för då orkar shettisar oerhört mycket. Du kan även hjälpa kanske den mindre ryttarn genom att hålla i ponnyn osv. Flera saker spelar in, men lycka tilll!:bow::cool:

Ok Jag är tjock och fet och lång ca 183cm. Min häst är 154ca i manken och Tinker.

Det första jag frågade när jag va och tittade på han va hur mycket orkar en sån häst bära.
Svaret va mycket mer än mig.

Sen tycker jag själv att man kan va för tung för en häst. Vet att en häst har bärt ca 160kg + western sadel.
Till saken hör att hästen har både fel på framknäna och sen har han nån lung sjukdom så att han inte orkar så mycket. Den häst ägaren skulle bli av med sina djur.

*Knapplån* Jag rider ett D-ponny sto på 145 cm, och jag är 174 cm och väger 50 kg. Det låter säkert som om jag är alldeles för lång, men när jag sitter på henne ser det faktiskt väldigt proportionerligt ut! Det jag ville komma fram till är att det är svårt att säga om en ryttare är för lång bara genom att veta ryttarens längd och hästens mkh, eftersom vi är alla olika byggda!
Viktmässigt tror jag man märker ganska snart på hästen, om den tycker att man är för tung! Går hästen o svankar så lär det ju synas! Och går hästen i rätt form, är välmusklad och mår bra så är inte ryttarens vikt särskilt betydande, jämfört om hästen var i dålig kondition och omusklad!

yazmin skrev:
Okei
jag känner ingen!!

men däremot felridna hästar, felpassade sadlar, obalanserade ryttare, det är oftare de hästar som får problem:crazy:

Tack så mycket för hjälpen :D :bow: :D Jo jag hade tängt att köra in henne snart :rofl: :D

Mariika skrev:
En enkel regel är att ta hästens vikt och dela på sju, den vikt som du får ut är den maxvikt du inkl. utrustning max bör väga.

Ex:
Hästen (kg) - Ryttaren (inkl. sadel)
600/7 = 85 kg
500/7 = 71 kg
450/7 = 64 kg
350/7 = 50 kg

det här tycker jag inte stämmer alls..:crazy: min fjording väger ca 550 kg och min pojkvän som väger ca 85 kg rider honom och hästen verkar inte alls besvärad snarare tvärtom:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar