Fast det handlar inte om att träna bort någonting, det handlar om att lära sig leva med det och acceptera hur man är. Som min läkare var tydlig med att problematiken aldrig kommer försvinna och det kommer alltid vara lite jobbigare för mig och det är bara att acceptera och försöka hitta en balans som fungerar i livet.Och för mig är det precis tvärtom, jag behärskar inte det där "normala" tillräckligt bra, med resultatet att jag i sociala sammanhang känner mig som en tickande bomb - när och hur kommer jag att göra bort mig? Pressen att vara Rätt finns alltid där, och jag känner ingen som helst trygghet i andras förväntningar att jag ska framstå på ett visst sätt. Jag är inte typen som förändras beroende på hur andra ser mig, så det är svårt att vara flexibel beroende på umgänget.
Jag har provat det där med att försöka gå undan och det har inte haft någon större effekt eftersom det inte är mängden tid som är grundproblemet. Roligt om den metoden har fungerat för dig, men personligen så verkar den enda konkreta lösningen vara att främst (eller till och med endast) umgås med personer som vet varför jag kan bete mig på ett sätt som verkar udda. Vet de att jag är ett ufo så kanske de inte ser sådär hjärtekrossande förbryllade ut och skrattar obekvämt när jag råkar säga fel sak för 10,000:e gången, liksom...
Att uppehålla charaden i år efter år är inte värt det - jag går bara sönder inombords. Men jag är medveten om att det sticker i ögonen på folk att säga så - jag får ju inte ge upp, jag måste fortsätta slita ont så kanske jag kan träna bort hela min problematik och bli som en Riktig Människa till slut.
Iallafall har jag märkt att problemen som autismen medför hindrar mig väldigt i livet och visst jag kommer aldrig förmodligen ha det lätt i livet men jag kan fortsätta sträva efter att fungera okej iallafall. Och det är ett ständigt kämpande, tyvärr. Jag har lärt mig efter många år av kämpande att läsa av mina egna signaler och kan oftast bryta depressionen och destruktivare tankar i tid, ibland orkar jag inte och då får det gå utför men det är så det är. Och det är inget fel på det, då får man börja om igen bara.
Rädslan att något ska bli fel finns alltid för mig, jag gör helst inget om jag inte vet att jag får till det perfekt men den ångesten och dom tankarna går att jobba med och även om det aldrig blir enkelt kan det bli hanterbart. Mycket går faktiskt att jobba med, även om inte tankarna och ångesten försvinner så går det att lära sig att ta sig fram i livet på ett tillfreds sätt.
Visst ska man acceptera saker och ting som dom är men vissa problem och tankar tror inte jag gynnas av att låta dom vara som dom är. Iallafall jag går sönder oavsett pga allt slit och all ångest som tär men livet kan bli roligare iallafall under tiden man förfaller. Det är så jag resonerar iallafall, men det beror ju på helt och hållet vad det är man vill i livet, man måste inte utmana sig om man inte vill det.
Senast ändrad: