Det är hos FK man ansöker, ja. Man behöver ett läkarutlåtande som tydligt visar att man är funktionsnedsatt, och det skickar man in i samband med ansökan. FK är nitiska med formuleringar osv så det är viktigt att få en läkare som är insatt i hur utlåtanden ska skrivas för att duga, och man ska vara beredd på att man kan få söka flera gånger om innan det lossnar.
Jag ansökte redan under 2018 och fick avslag trots att jag skickade med en hel lunta material som visade på min historik, sjukt stor otur med handläggare och beslutsfattare där tror jag, de hade bestämt sig för att avslå oavsett vad.
Ansökte då på min läkares inrådan om sjukpenning i särskilda fall, som man kan få om man inte har någon sjukpenningsgrundande inkomst. Det hade jag i nästan ett år tills det började dra ihop sig till utvärderingsmöte, så började jag plötsligt få vinkar från FK om jag ändå inte skulle söka sjukersättning igen? Jag antar att de såg under tiden jag hade sjukpenning att jag inte kommer att bli magiskt frisk och då bedömde att det nog var lika bra att ge mig sjukersättning, men vad jag vet får de inte säga rätt ut att de tycker man ska söka så det var nog därför de försökte uppmuntra "på omvägar".
I alla fall så tog jag kontakt med vuxenhabiliteringen för att få en läkartid och ett nytt utlåtande, de har ett bra samarbete med kunniga läkare där och jag kunde få träffa samma som hade skrivit intyget för sjukpenning. Hen visste ju historiken vid det här laget så jag slapp rabbla hela historien igen, och bara det hjälpte mycket; det är lätt hänt att viktiga bitar missas annars.
Jag skrev en extra utförlig ansökan där jag också också bifogade ett utlåtande från arbetsanpassare inom kommunens LSS-verksamhet, för det var det närmaste jag kunde trolla fram vad gäller bedömning av arbetsförmåga. Jag har dålig koll på vem det är man ska vända sig till om man har ett vanlig arbete, men ett utlåtande från ansvarig som visar på ens svårigheter är av stort värde.
Den här gången hade jag turen att få en betydligt bättre handläggare som faktiskt var villig att kommunicera. Vi pratade i telefon några gånger så att de skulle få en tydligare bild av min vardag, och då var jag extra noga med att poängtera hur varierande min dagsform är, hur lätt jag blir uttröttad och stressad, hur svårt jag har för sociala sammanhang, och hur extremt känslig jag är för olika intryck.
Tydligen gjorde jag någonting rätt för det gick nog inte mycket mer än en vecka innan handläggaren ringde upp och berättade att de övervägde att bevilja. Min erfarenhet är att om FK "överväger" något så har de oftast redan bestämt sig, det är bara att det ska formaliseras. Ett par veckor senare damp beslutet ner i brevlådan, och det var godkänt, sjukersättning fram tills ålderspension.