Det där låter mer som en otroligt kass tränare, självklart ska man lita på tränaren om man ska träna för den. Det har ju inte med någon diagnos att göra. Däremot som ryttare och ägare diagnos eller ej så måste man lära sig att säga nej till det som känns fel. Känns det inte rätt för en tränare så slutar man träna för den.
Ja, helt klart kass tränare (en av flera jag ridit för). Kruxet är ju att jag i stunden litar mer på tränarens order än på min magkänsla, det är först på väg hem från träningen som jag reflekterar över vad som egentligen hände (dvs inte bara gången vi kraschade, utan även andra träningar där vi gjort andra svåra övningar). Då är det lite för sent att säga nej.
Jag är väldigt plikttrogen dessutom, så har jag bokat upp mig för en termins träning, ja då blir det att jag tränar en termin för den tränaren. Sen är det många gånger i efterhand, som jag beskrivit en träning för en kompis och hon reagerat på hur oerhört svåra övningar vi fått göra. Det kan vara allt ifrån fel avstånd (fyrstuds på 3,3 m för en liten d-ponny. Förvisso har hon stor galopp, men hon måste komma perfekt in i den serien för att få det att funka, flera gånger blev det ett galoppsprång emellan på sista hindret) till att vi ska träna på att korta/länga galoppen över maxade oxrar. Eller svåra svängar, många repetitioner etc.
Jag har fått tips om en tränare i närheten som jag ser fram emot att träna för. Fördel där är att man inte måste binda upp sig för en hel termin, utan kan boka lektion när det passar en. För mig skulle det vara lagom att hoppträna 1-2 gånger/månad.