Qelina
Trådstartare
Hur fungerar din dotter i samspel med andra barn och vuxna? Har hon något tydligt specialintresse?Min dotter är väldigt olik dig . Om du har sett Big Bang Theory, så kan man säga att min dotter påminner mycket om Sheldon. När hon var liten så var hon som en kopia av Sheldon. Jag tycker så mycket om den serien. De har verkligen lyft fram en extrem personlighet och gjort något roligt och underhållande med det. På ett värdigt sätt, men ändå så härligt roligt.
Dessvärre så kan väl säga att det var inte så roligt när min dotter var liten, och var som Sheldon och ingen i hennes närhet förstod henne. Knappt ens hennes föräldrar. Vi förstod inte varför hon svarade som hon gjorde, vi bara stod frustrerade vid sidan av och försökte hjälpa henne med att förklara för de andra barnen vad hon menade. Hon kunde vara sårande ärlig, men för henne var det bara en verklighet som hon förmedlade. Det var en enorm, skillnad på henne och de andra barnen. Jag har svårt att beskriva det.
Nu är det ändå bättre, hon har utvecklats mycket. Dragen finns kvar, men vi har jobbat mycket att hon skall se på människor. Att hon ska se om en människa är stressad, rädd, glad, ledsen etc. När vi låg och mös på kvällarna vid nattning så frågade jag alltid, har någon varit glad idag? Vem var arg? Hur såg du att den var arg? Om några bråkade i skolan så inventerade vi hur de såg ut. Hur de agerade. Oj nu måste jag jobba lite...