*delvis KL*
En skola är en tuff arbetsmiljö.
Det är inte alltid det hjälper att sopa framför egen dörr.
Jag blev inringd från jobbet för att min son blödde lite ifrån munnen.
Jag kom dit och han hade fått en tand utsparkad och en annan var lös.
Min pojk gick då i 1an och den som sparkade ut gick i 4an.
Det skedde under en lärarövervakad lek, där två skulle kämpa om att nappa till sig en näsduk. Min pojk vann, blev omkullsparkad och sparkad i ansiktet. Till detta fanns det 4 vuxna vittnen och 25 barn.
MEN, lärarna tyckte att de fick dela på skulden, för efter att min pojk blivit nedsparkad och sparkad i munnen, sparkade han efter "förövaren". Det skulle han alltså inte ha gjort enligt dem, för då uppförde han sig illa själv.
Jag gick till rektorn ca en vecka efter incidenten och bad att få se... Vad heter den nu, incidentrapporten som skall skrivas så fort någon slår sig på arbetsplatsen.
Och fick jag inte se den skulle jag kontakta Skolverket och be dem nysta i saken.
Någon rapportering fanns inte, men skrevs (viktigt med tanke på försäkringar, framtida men på tänder etc) och efter den incidenten är jag mycket observant.
Jag mailade även Skolverket och fick svar vilket jag vidarebefodrade och då hände det grejor!
Nu skrivs rapporter på alla skador, såväl lärare som elever, vilket är precis som det skall vara!
Alla skolor skall ha en likabehandlingsplan och en fungerande mobbningsplan. Fungerar inte dessa på ett tillfredsställande sätt kan Skolverket stänga skolan.
Lagen ligger på Skolverket och tar tydligt upp att det som hände min son inte är ok.
http://www.skolverket.se/sb/d/1400
Nu är min grabb en glad och snäll prick som inte brukar vara inblandad i bråk. Men jag är fortfarande pissesur för att lärarna "lät" honom bli misshandlad och därefter tyckt att han betett sig illa eftersom han sparkat efter sin förövare. Men visst, man ska ju inte slåss, men samtidigt så rättfärdigar det ju den som faktiskt utsatte min pojk för misshandel initialt.
Nu polisanmälde inte jag eftersom det bet bra genom andra åtgärder.
Det är tufft på skolorna....
Men lagar finns att stötta sig på och hjälp finns att få.
mvh