Milosari
Trådstartare
Så det är en så pass "enkel" utredning? Jag hade fått för mig att den var mer omfattande. Vi har redan fått svara på många frågor i ett par olika formulär och i intervju samt att barnet har pratat själv med psykologen en stund. Så då är det kanske inte så mycket kvar?När vi gjorde en utredning om ADHD så gjordes en utredning om både ADHD och Autism. Man verkar göra det även om man inte misstänker autism. Om jag minns rätt fick vi hem ungefär femtioelva frågor som vi föräldrar skulle svara på, skolan fick femtioelva frågor de skulle svara på och barnet fick hel massa frågor hon skulle svara på. Sen efter det så var vi föräldrar på möte med psykologen sen var barnet på enskilt samtal med psykologen. Minns inte om det var en eller två tillfällen. Vårt barn var i mellanstadieåldern då så de gör kanske annorlunda med yngre barn. Sen efter alla de mötena så kallades vi allihopa till ett möte där psykologen gick igenom resultatet på utredningen. Eftersom vårt barn fick en diagnos så bokade psykologen in ett möte med skolan (rektor, lärare, kurator osv) då psykologen gick igenom vad hon kommit fram till hur skolan kan anpassa och stötta barnet.
Frågorna vi svarade på i förväg var skattningsfrågor där man skulle svara hur bra ett påstående stämde.
Vår tog nog bara nån enstaka vecka från första mötet till mötet där vi fick resultatet. 2-3 veckor kanske?
Fick du reda på grad av AHDH eller är det ointressant? Tänker att det ändå är skillnad på mild och svår när det gäller behov av anpassningar.