Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Förmodligen är nästa års resurser redan klubbade i budgeten.
Men stå på dig och kämpa hårt!
Skriv inte under ett åtgärdsprogram eller en IUP som du anser bristfällig.
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Jag vet mycket väl hur åtgärdsprogram fungerar (och inte). En del av problemet är att de "vanliga" lärare som ska skriva dessa åtgärdsprogram inte fått tillräcklig utbildning i hur man skriver, vad som ska skrivas, hur de ska följas upp etc. Det som är viktigt i åtgärdsprogram är ju bland annat att man skriver mål/insatser som är uppföljningsbara.
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Förmodligen är nästa års resurser redan klubbade i budgeten.
Men stå på dig och kämpa hårt!
Skriv inte under ett åtgärdsprogram eller en IUP som du anser bristfällig.

Ja det är den... vi hade möte med hon på skolan som har ansvar för utdelningen av resurserna där när det gjordes. Svaret vi fick var att han fungerar i dagsläget (dvs med hjälp) så bra att vi väljer att lägga dom resurserna dom har på andra som behöver det bättre. Men hon sa också att om det skulle visa sig att det inte fungerar kan hon ev omprioritera.

Något som oroar mig är att nästa år ska han byta lärare (börjar fyran) och då störs alla hans rutiner plus att nuvarande läraren gör ENORMT mycket för att få det att fungera nu även när vi inte får vad vi egentligen skulle behöva...
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Jag vet mycket väl hur åtgärdsprogram fungerar (och inte). En del av problemet är att de "vanliga" lärare som ska skriva dessa åtgärdsprogram inte fått tillräcklig utbildning i hur man skriver, vad som ska skrivas, hur de ska följas upp etc. Det som är viktigt i åtgärdsprogram är ju bland annat att man skriver mål/insatser som är uppföljningsbara.

Ligger mycket i att lärarna inte vet... vår "fröken" har själv många gånger sagt att hon önskar att utredningen iallafall kommit igång så att hon/dom kan få hjälp med hur dom ska hjälpa min pojke. Som det är nu har vi fått prova oss fram (med ibland sämre och ibland bättre resultat) för att försöka få situationen att fungera för honom och för klassen.

Hade väl inte så mycket att göra med åtgärdsprogramskunskapen men jag kom att tänka på det
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Även om man får en diagnos så tar det ju sin tid innan allt faller på plats i skolan. Alla med ex Adhd reagerar ju inte likadant! Men det finns faktiskt barn med diagnoser som fungerar i vanlig klass utan assistent "för jämnan". Mycket handar ju om hur klassläraren lägger upp sin undervisning. De flesta lärare som arbetar som klasslärare har inte speciellt många poäng (om ens några) specialpedagogik med sig från sin lärarutbildning.

Hoppas iaf att ni får någon rätsida på situationen!!
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Även om man får en diagnos så tar det ju sin tid innan allt faller på plats i skolan. Alla med ex Adhd reagerar ju inte likadant! Men det finns faktiskt barn med diagnoser som fungerar i vanlig klass utan assistent "för jämnan". Mycket handar ju om hur klassläraren lägger upp sin undervisning. De flesta lärare som arbetar som klasslärare har inte speciellt många poäng (om ens några) specialpedagogik med sig från sin lärarutbildning.

Hoppas iaf att ni får någon rätsida på situationen!!

Jo självklart tar det sin tid, men jag tror vi redan är en bit på vägen och behöver bara en "knuff" i rätt riktning. Just det med att klassläraren spelar så stor roll är en av dom saker somgör mig orolig inför bytet till nästa år...

Det han behöver hjälp med är att rikta och hålla kvar focuseringen på lektioner där det är meningen att han ska jobba självständigt i böcker (matte, vissa svenska lektioner och likn), andra för honom lättare lektioner fungerar mycket bättre. Det är ju lite anpassat efter honom på dagarna (såklart kan dom inte anpassa allt efter honom men dom inser hur han fungerar i många fall och försöker anpassa kraven på honom efter det). Vet inte hur mycket specialpedagogik hon har med sig men jag vet ju att hon själv sagt många ggr att hon vill ha hjälp och råd från dom som vet mer.

Förhoppningen är att personalen på NP-enheten kommer hjälpa oss/skolan att förstå lite mer hur han fungerar och hur vi ska göra för att det ska bli lättare för honom.
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

I min kommun deltar både speciallärare, som gjort diverse tester, och ansvarig rektor samt klasslärare och förälder vid upprättandet av åtgärdsprogram. Likafullt fungerar inte arbetet i skolan eftersom rektorn inte avsätter de resurser som behövs för att uppnå målsättningarna i programmet.
Ankans pojk går i trean och då borde han vara väl testad och känd annars anser jag att skolan misskött sig.
Går man i trean är det hög tid att få hjälp, inte pappersprogram!
Man kan inte vänta ut att barnet ska mogna till sig längre, utan insatser skall fixas. inte nödvändigtvis assistent, men kanske mindre grupp i lugnare miljö som ger en fastare struktur och mindre utvikelser i det dagliga arbetet.
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

Är så skönt att utredning äntligen kommit igång så ni kan få lite mer stöttning från andra håll.
Precis som de andra skriver så gäller det verkligen att vara stridig när det gäller att få hjälp samt gehör för det er son behöver i skolan, fritids m.m - men det är här jag verkligen beundrar er Ankan! Ni har verkligen lagt ner enormt arbete och kraft för att få till en så bra situation som möjligt för lillpojken (med tanke på de knappa resurser ni fått)! :bow: Fortsätt så och ge er för guds skull INTE!!!
Sedan så vet du att ni är varmt välkomna till min arbetsplats (arbetar som specialpedagog på en träningsskola) för att se hur vi har lagt upp verksamheten där och kanske kan plocka en idé eller två som lillpojken kan få hjälp av.
 
Sv: Ang. diagnoser, utredning osv *långt*

men det är här jag verkligen beundrar er Ankan! Ni har verkligen lagt ner enormt arbete och kraft för att få till en så bra situation som möjligt för lillpojken (med tanke på de knappa resurser ni fått)!

Nej men :o :love: :o

Gulle dig


Föresten... uppdatering till er andra. Har nu fått diagnos på honom... ADHD/aspbergers. Nästa steg är att vi ska in tillsammans med lärare ocv från skolan och så har dom skickat in remiss till föräldrastödenheten för att vi ska få hjälp att hitta nya vägar i vardagen (bad om det), så ska tydligen bup vara inblandad och följa upp honom i fortsättningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 958
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 603
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 477
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp