mina vänner blir gravida..

Elwan

Trådstartare
..men jag lever ensam och känner mig än mer ensam, ratad och ganska trumpen ju fler lyckliga telefonsamtal jag får. Missuppfatta mig rätt -såklart jag vill glädjas åt alla små bebisar som kommit och som kommer att komma. Men precis i samma stund känner jag mig så himla sorgsen, jag har aldrig lyckats skaffa mig ett förhållande och med mima 32 år så börjar jag känns mig för gammal. Såklart att det inte behöver vara kört för mim del, varken med ett färhållande eller familj -fast det börjar ju bli ont om tid. Mina jämnåriga vänner har ju2-3 barn, långa förhållanden, hus och fasta tjänster. Nu börjar mina yngre vänner få sina första barn, och allt jag kan konstatera är att mitt liv står lite på paus. Att "alla andra" lever sitt liv fullt ut medans jag står och titta på vid sidan av. Och tiden bara går..

Sv: mina vänner blir gravida..

Varför placerar du ett likhetstecken mellan att leva sitt liv fullt ut och att ha ett förhållande, barn och hus? Även om det finns en tydlig norm som många lever enligt, finns det många andra sätt att leva sitt liv på. För mig är det viktigt att klargöra för mig själv hur jag vill leva och varför jag vill det. Många gånger är det lätt att välja ett livsspår (eller vilja välja det), bara för att så många andra väljer det.

Men det beror ju på vad man vill också? Om TS VILL ha ett förhållande, och kanske barn, är det ju inte märkligt om det känns tomt utan?

Men hon kanske har det som det hon vill med livet. Ts, är visserligen 5år yngre men känner samma sak imellanåt när det bara verkar som om giftemålen, gårdsköpen och graviditeterna avlöser varandra...

Är det din saknad efter ett förhållande, eller efter barn, som du upplever som starkast?

Det är ju inte omöjligt att skaffa barn på egen hand. Ett förhållande är ju dock svårt att ha med enbart sig själv.

Jag förstår precis, även om jag redan har hus och barn ;)

Jag önskar av hela mitt hjärta att få träffa rätt person, någon som jag vågar lita på och som kan finnas där för mig precis som jag vill göra för honom. En enkel sak i sig men inte alltid så enkel att finna...

Jag tror att man måste ha suttit i sitsen själv för att förstå, att ha saknat något i sitt liv riktigt mycket samtidigt som man ser omgivningen få precis det man själv vill ha. Det skär i hjärtat!
Sen får det vara hur oviktigt som helst för andra, man vill ha det man vill ha! :D
Att hitta en livspartner (om än för en begränsad tid i livet) är kanske inte viktigt för alla, men för oss som vill blir det ett tomt hål som allt mer gör sig påmint. Vill man dessutom ha barn blir det ju ändå mer tydligt!

Jag har inga goda råd, vill bara säga att jag förstår ditt dilemma och att jag hoppas att du hittar rätt man framöver!

Det är inga omöjligheter att skaffa hus eller barn utan att vara i ett förhållande.
Sluta vänta på att ett förhållande ska rädda dig från ett trist liv utan gör något åt din situation.

Men varför så hård ton? Vad vet du om hur trist TS liv är eller inte är? Får man inte vilja ha en partner och vara kär och bilda familj? Är det nåt fel med det?

Uppenbart är det just partner/kärlek och barn som TS saknar. Det säger ingenting om hennes liv i övrigt. Man är inte en dålig människa för att man saknar någon att dela livet med.

Men varför så hård ton? Vad vet du om hur trist TS liv är eller inte är? Får man inte vilja ha en partner och vara kär och bilda familj? Är det nåt fel med det?

Uppenbart är det just partner/kärlek och barn som TS saknar. Det säger ingenting om hennes liv i övrigt. Man är inte en dålig människa för att man saknar någon att dela livet med.

Det är HON som säger att de andra lever livet fullt ut medan hon tittar på. Och jag menar att det är vettigare att hon, om hon vill ha hus och barn, jobbar på att skaffa sig det på egen hand istället för att vänta på att få det genom ett förhållande. två av de tre saker hon vill ha är sådant som går att lösa själv.

Senast ändrad:

Förstår hur du känner då jag är lite i samma sits själv, strax 30 och singel, inga barn. Jag är däremot jättenöjd med min tillvaro som fri som jag är nu, jag tränar och tävlar mina hästar för fullt och njuter av att inte behöva 'hem' till nån som väntar och är irriterad på att stallet tar lång tid.

Men samtidigt vill jag ju ha barn och familj.

Fast det betyder inte att hennes liv är trist, bara att det känns trist för att hon inte kan ordna det hon vill (vad jag förstår en partner att bilda familj med).

Jag blir så less på den här äsch, förverkliga dig själv bara så ordnar det sig-attityden som så många har. Det är faktiskt helt OK att vilja leva med någon. Förut hade jag en vän som hade i princip allt, men saknade att vara med någon. Hon blev tokig på att det liksom inte ansågs OK att sakna en partner, en kärlek, utan hon förväntades bara vara så jävla nöjd med allt annat att det andra inte spelade någon roll. Men man kan ju faktiskt vara nöjd med vänner, sitt fantastiska jobb, sitt boende etc men ÄNDÅ sakna att vara kär i någon.

Däremot kan man givetvis peppa nån till att kanske skaffa hus och barn själv (om den nu vill det vill säga) men det är inte riktigt samma sak som att svara så nonchalant som du (i mitt tycke) gjorde.

Men det är väl ändå bättre att förändra sitt liv i de delar man kan, hellre än att sitta och vänta på någon annan som ska komma som en förlösande ängel och alla kriterier för det perfekta livet ska fyllas? Den där känslan av "blev det inte mer" som så många tydligen känner, det handlar väl om just detta? Att förväntningarna på livet är så höga, och det finns en "klar"-punkt. Och så blir det bara ett antiklimax.

Livet är verkligen det som händer medan vi gör andra planer. Varje dag räknas. Eller rättare sagt, jag vill se till att den räknas. Inte vill jag sitta i väntrummet och se andra leva, medan jag själv nöter stolen blank.

Det är helt OK att känna som TS, för det gör hon (för enkelhetens skull förutsätter jag att TS är en hon), men jag tror att det är destruerande att stanna kvar i den känslan. Jag måste ha en partner för att kunna förverkliga mitt liv. Den känslan är ju inte sanningen. Varje människa kan förverkliga sitt liv, en partner kan vara EN del av detta. Men inte hela livet. Det är svårt att hitta en partner som är bekväm och fungerar i den rollen.

Det ligger väldigt mycket i det du säger.

En sak som man kan tänka på när det känns som att "alla andra" är så lyckligt lottade är att ingen har allt. Det kan se ut så på ytan, men man vet aldrig hur andra har det i sina förhållanden och inombords. När jag fick veta att jag aldrig skulle kunna få biologiska barn var den insikten om att ingen har allt en väg till förståelsen för att det som räknas är allt som man har, inte det man saknar. Jag och min man saknar något i livet som många ser som fundamentalt. Det nästan förutsätts att man ska vara olycklig om man inte har barn. Jag väljer att inte vara det. Det är inget man gör på en dag, men det går. Jag har fyllt mitt liv med mening på andra sätt, och jag ser till att påminna mig själv ofta om hur otroligt välsignad jag är som har så mycket. Jag tillåter mig rentav att se att jag faktiskt har vissa fördelar av att inte ha barn.

Till TS. Jag menar inte att du ska ge upp hoppet om att bilda familj. Det finns så klart olika vägar till det. Men som sagt, livet är ju så mycket mer och det finns inga garantier. Många av dina väninnor kommer att vara frånskilda om 10 år. Någon av dina väninnor blir förmodligen bedragen av sin man, vare sig hon vet det eller inte. Sånt är livet, hur perfekt det än ser ut just nu, från där du befinner dig.

Självklart ska man förändra det man kan - det skrev jag också. Det var det hurtiga jag vände mig emot. Man måste liksom få känna lite sorg över vad man inte har, eller vad man nu känner.

Det är inga omöjligheter att skaffa hus eller barn utan att vara i ett förhållande.
Sluta vänta på att ett förhållande ska rädda dig från ett trist liv utan gör något åt din situation.

Bra sagt. Ibland är det lätt att bli sittande och vänta för länge på att någon annan ska hjälpa en uppnå det man saknar.

Det är HON som säger att de andra lever livet fullt ut medan hon tittar på. Och jag menar att det är vettigare att hon, om hon vill ha hus och barn, jobbar på att skaffa sig det på egen hand istället för att vänta på att få det genom ett förhållande. två av de tre saker hon vill ha är sådant som går att lösa själv.

Du har aldrig varit i en liknande sits va?
Har man inte det så är det lätt att vara hård och säga "skaffa dig ett liv", typ. Är man i det så vet man att det inte är så lätt. Man kan liksom inte bara "skaffa" sig kärlek/barn/hus/semesterresor/middagssällskap/tv-sällskap osv osv i all oändlighet, då en t.ex en och samma människa skall betala varendaste en räkning som kommer in till hushållet - då en och samma människa ska köpa varendaste en liten grej som ska köpas till hushållet och då alla ens vänner är fast med sina egna planer, familjer och liv.

Det ÄR inte så lätt som du tror escodobe.

tott...som verkligen känner igen ts' situation :crazy:

Självklart ska man förändra det man kan - det skrev jag också. Det var det hurtiga jag vände mig emot. Man måste liksom få känna lite sorg över vad man inte har, eller vad man nu känner.

:bow:

Håller med. Det är som att det finns någon sorts tabu mot att känna sig bitter och kanske cynisk och att gnälla. Det gör att samhället blir väldigt hårt. Alla ska vara käcka och glada och ha en positiv inställning till allt 24/7.

Själv orkar jag knappt läsa min facktidning när den kommer, för den är full av lyckade människor på fantastiska jobb och alla är sprudlande och initiativrika. Själv hankar jag mig runt på säsongsanställningar och projekt, för det är så det ser ut i mitt fackförbunds verklighet...

TS, vet du vad, jag tycker att du ska fundera på att flytta till en större stad ett tag. Röra om i grytan, hitta bättre jaktmarker och bo där alternativen till svenssonlivet är lite mer synliga i vardagen.

Jag blir så less på den här äsch, förverkliga dig själv bara så ordnar det sig-attityden som så många har. Det är faktiskt helt OK att vilja leva med någon.

Precis! En del av mina vänner som är i förhållanden har svårt att förstå att jag saknar en man i mitt liv. Vännerna tycker att jag har ett underbart liv som kan bestämma allt själv. Blir faktiskt lite irriterad på inställningen att jag är otacksam och löjlig som längtar efter kärlek.

Är inte kärlek en av de allra allra viktigaste sakerna i livet...???? Varför ska inte jag (eller ts, eller andra) få uppleva kärlek?

allt jag kan konstatera är att mitt liv står lite på paus. Att "alla andra" lever sitt liv fullt ut medans jag står och titta på vid sidan av. Och tiden bara går..

Hur menar du? Är du nöjd med ditt liv, ditt arbete, de val du har gjort? Skulle du vilja ändra något? Ditt liv står inte på paus i väntan på något som ska hända sen, det pågår hela tiden. Dina kompisar kanske gjorde andra val än du tidigare i livet, valde att stanna kvar i förhållande när du bröt upp, eller jobbade vidare när du valde att prioritera utbildning, eller vad det nu kan vara. Ångrar du valet?

Alla val har konsekvenser, vi väljer till vissa saker, det betyder att vi väljer bort andra saker. Ibland glömmer vi att se att det liv vi har idag är konsekvenser av val vi har gjort (sen kan saker drabba oss som vi inte alls har valt, och en del saker drabbar hårt).

Vad kan du ändra på idag för att ditt liv i morgon ska bli mer av det du önskar? Är det barn du längtar efter, eller tvåsamhet, eller en "stabil situation" vad nu det betyder? Att synliggöra och undersöka sin dröm är första steget att göra den verklig. När du vet vad du är beredd att offra för att nå den har du kommit en bra bit på väg.

Lycka till!

Jag måste ha en partner för att kunna förverkliga mitt liv. Den känslan är ju inte sanningen. Varje människa kan förverkliga sitt liv, en partner kan vara EN del av detta. Men inte hela livet. Det är svårt att hitta en partner som är bekväm och fungerar i den rollen.

...fast jag tror inte TS menar eller tänker så som du skriver.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 619
Senast: monster1
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 154
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka