Känner verkligen igen mig! Har ingen diagnos och misstänker inte heller att jag borde ha det, men riktigt låg självkänsla och något som under åren utvecklats till en viss social ångest. Blev väldigt mobbad i grundskolan så jag är hyfsat säker på att allt bottnar i det, men även om det kan vara skönt att ha en "förklaring" så är det inte lättare att känna sig bekväm bland andra för det!
Jag träffar en del andra föräldrar i och med att jag är föräldraledig nu och går på lite aktiviteter med barnen, och jag träffar andra hästägare i samband med stallet och ridningen, men allt blir bara ytliga, artiga samtal och jag känner mig väldigt obekväm och blir helt slut efteråt. Efteråt är jag alltid HELT övertygad om att de personer jag har pratat med tycker att jag är jättekonstig och jobbig och att de helst vill undvika mig i fortsättningen. Även när det kommer till de få vänner jag har och till och med mina syskon med sina respektive, och mina föräldrar, så känner jag mig övertygad om att de tycker att jag är jobbig att vara med och helst undviker mig. Eftersom min största skräck är att vara jobbig och påträngande, så vågar jag sällan ta kontakt och ta initiativ till att hitta på saker. Blir helt galen på detta tankesätt eftersom jag känner hur det begränsar mig och gör mig ledsen, och någon smart sida av mig fattar ju att det är rena hjärnspöken, men det är ändå de som styr.
Hur som helst - det jag vill komma till är att de gånger jag har studerat så har jag, trots att jag tycker att det är skitläskigt att ta kontakt med folk, ändå haft som lättast för att faktiskt avslappnat kunna prata med de jag studerar tillsammans med och även hitta några vänner. Inte varaktiga tyvärr, men ändå under utbildningens gång. Det har varit väldigt naturligt att prata om lektionerna, lärarna, uppgifterna osv. Mina studier innebar en hel del grupparbeten också vilket ju automatiskt skjutsade ihop mig med studiekamrater. Sedan blir det förstås svårare när de andra kör järnet med insparkning osv., men det borde finnas några till som egentligen inte är så intresserade av det. Jag tror att du kommer att hitta någon/några att känna dig bekväm med lite längre in på terminen!