Händer det igen och du verkligen tror att det är med flit så kan det vara bra att veta att det kan räknas som misshandel.
I övrigt. Utmattning är komplicerat, det kan ju vara så att din partner tycker att det är jobbigare att säga nej än att bara gå med på vad de nu ber om just då. Det kan vara en idé att fråga honom om han vill att du är den som säger nej, antingen att han får "skylla på dig" eller att det helt enkelt är du som lyfter telefonluren och säger nej, eller vad som kan passa honom. Ha också i bakhuvudet att det kan vara så att han får energi av att hjälpa dem, så det är något ni också behöver diskutera. Vad du tycker i det sammanhanget tänker jag är rätt oviktigt för hans tillfrisknande. Försök att vara öppen så att du inte styr honom åt ena eller andra hållet - för han kan ju vara så pass konflikträdd i sin utmattning att han inte orkar stå emot vare sig dig eller sin bonussyster och att konflikten som då blir med dig i det drar mer energi än den med bonussystern, eftersom han umgås med dig mer (förutsätter jag).
Jag tänker att det är viktigt att ta reda på vad som tar energi, vad som ger energi och vad han egentligen tycker om deras agerande. Skulle det vara så att den relationen ger energi så är det viktigt att du inte dömer honom i det.