Min pojkvän blir utnyttjad

Men lägger din partner vikt vid den biten, att de inte är blodsbandsläkt?

Och visst, men det beror väl delvis på ålder på barnen, de flesta vuxna nog ser det som viktigare med paket till barn än att få något själv under just julen :)

Annars så låter det kanske lite potentiellt ojämnt i "tjänstefördelning" om man bortser ifrån tiden som läggs på barnen (för den delen låter det väl som att din partner värdesätter?)

Vad jag inte har nämt är att det finns två andra bonussyskon där som behandlar både mig och honom med respekt och inte alls beter sig på det sättet. En av dem har också barn.

Han värdesätter barnen men har protesterat mot att betala för dem några gånger, t.ex. när vi var på restaurang.
 
Bra fråga. Rädslan av att det kommer att påverka mitt liv i negativ riktning såklart och även att jag kanske ska bli lite mer arg så jag tar upp det med honom och höra från olika personers perspektiv om det här.
Ni måste absolut, tveklöst, prata ut om det hela. OM han är "utnyttjad" så är det nog bra även för honom om någon annan (du) ser problemet och ifrågasätter.
 
Jag vill ändå förtydliga att jag inte har problem med presenter och julklappar till barnen men att han själv aldrig får någonting av de vuxna men han köper saker till dem och utför massa tjänster till dem. Det är märkligt och att de dessutom förväntar sig att jag ska falla in i samma roll och ge dem en massa och hjälpa till.
 
Jag vet inte om jag håller med. Jag tycker det är god sed och kutym att föräldrarna betalar om det förväntas aktiviteter i stil med Lisebergsbesök till exempel - en annan sak om det är barnpassaren som tagit initiativet och bjudit in.
Det är väl något som jag tänker har att göra med det jag skrev om att så länge det inte är över ens tillgångar. Tänkte egentligen främst på julklappar och barnpassning, men även det där exemplet är väl något som också kan passa in beroende på.
 
Det är väl något som jag tänker har att göra med det jag skrev om att så länge det inte är över ens tillgångar. Tänkte egentligen främst på julklappar och barnpassning, men även det där exemplet är väl något som också kan passa in beroende på.
Det behöver inte vara över ens tillgångar. Jag kan gott och väl ha råd men förväntar mig att föräldrarna erbjuder sig att betala allra minst, annars skulle jag bli bra tjurig om det inte var min idé, så att säga. Till och med en måltid på snabbmatsrestaurang skulle jag förvänta mig att bli erbjuden ersättning för.
Barnpassning tycker jag man tackar för med antingen gåva, gentjänst eller ersättning också faktiskt, medan presenter och klappar givetvis är en gåva åt andra hållet och en annan sak. :)
 
Jag gillar inte när folk blir utnyttjade speciellt inte människor som jag tycker väldigt mycket om och jag tycker inte om elaka människor vilket jag upplever att dessa människor är.
Men vad är det elaka just? Visst, det kan väl låta som att de tar sig vissa friheter, fast det beror ju också på hur relationen sett ut, din partner kanske bjudit in till att det blivit såhär från början och är extra nära dem? Du har skrivit att de låter ointresserade av dig av att lära känna dig, men innefattar det också rena elakheter? Är de så mot din partner också?
 
Men vad är det elaka just? Visst, det kan väl låta som att de tar sig vissa friheter, fast det beror ju också på hur relationen sett ut, din partner kanske bjudit in till att det blivit såhär från början och är extra nära dem? Du har skrivit att de låter ointresserade av dig av att lära känna dig, men innefattar det också rena elakheter? Är de så mot din partner också?

Han är utmattad och har bytt arbete pga. han inte orkar och de ringer honom hela tiden för hjälp fast de vet om detta, det tycker jag är elakt. De vet att han har svårt att säga nej till dem. En sådan person låter man vila.

De har dessutom sagt saker till honom som får honom att tvivla på hur han han ens kan fungera i ett förhållande. De har sagt saker om mig till honom och saker till mig om honom som inte är sanna. Det tycker jag är elakt.

Sedan finns det andra saker också som de har gjort mot andra som jag inte kan ta här.
 
Vad har det med att han hjälper familjen att göra? Är han väldigt stressad av det? För är det pga jobb eller liknande så hjälper det nog inte väldigt mycket om han slutar hjälpa familjen, han kanske tycker det är roligt att passa barnen.

Nu är det ju inte bara passa barnen som han gör åt dem.
 
De har dessutom sagt saker till honom som får honom att tvivla på hur han han ens kan fungera i ett förhållande. De har sagt saker om mig till honom och saker till mig om honom som inte är sanna. Det tycker jag är elakt.

Sedan finns det andra saker också som de har gjort mot andra som jag inte kan ta här.

Är det så att din rädsla ligger i att de kan ha ett inflytande på honom som gör att han kanske inte längre skulle vilja vara tillsammans med dig?

Jag tänker att alla relationer måste få ha ett visst mått av tillit. Det innebär en risk, men om man inte värnar om tilliten till att lågan flammar endast om den får syre, så kväver man istället relationen. Din pojkvän måste få ha en egen uppfattning om relationen till sina syskon och syskonbarn, och bara om han själv upplever ett problem kan du gå in och hjälpa. På samma sätt så är din och hans relation eran och inte något som hans syskon ska lägga sig i, och om din pojkvän är vuxen och mogen så kommer han att hantera det just så. Men det kräver också att du själv inte går in och blandar ihop era relationer.
 
Han är utmattad och har bytt arbete pga. han inte orkar och de ringer honom hela tiden för hjälp fast de vet om detta, det tycker jag är elakt. De vet att han har svårt att säga nej till dem. En sådan person låter man vila.

De har dessutom sagt saker till honom som får honom att tvivla på hur han han ens kan fungera i ett förhållande. De har sagt saker om mig till honom och saker till mig om honom som inte är sanna. Det tycker jag är elakt.

Sedan finns det andra saker också som de har gjort mot andra som jag inte kan ta här.

Tillskriv inte elakhet där det helt enkelt kan vara oförstånd eller otänksamhet som kan vara orsaken.
 
Är det så att din rädsla ligger i att de kan ha ett inflytande på honom som gör att han kanske inte längre skulle vilja vara tillsammans med dig?

Jag tänker att alla relationer måste få ha ett visst mått av tillit. Det innebär en risk, men om man inte värnar om tilliten till att lågan flammar endast om den får syre, så kväver man istället relationen. Din pojkvän måste få ha en egen uppfattning om relationen till sina syskon och syskonbarn, och bara om han själv upplever ett problem kan du gå in och hjälpa. På samma sätt så är din och hans relation eran och inte något som hans syskon ska lägga sig i, och om din pojkvän är vuxen och mogen så kommer han att hantera det just så. Men det kräver också att du själv inte går in och blandar ihop era relationer.

Nej det var jag mer rädd för till en början, nu är jag mer rädd för att pojkvännen ska bli sämre i sin sjukdom pga. av att han tar på sig för mycket, för de ringer hela tiden inte bara om barnen och att de ska försöka utnyttja mig på samma sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 167
Senast: gullviva
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 167
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp