Min hund blir bara värre..

Sv: Min hund blir bara värre..

Tack för ditt svar!
Min hunds allergi har blivit mycket bättre, han har lite problem med svampinfektioner då och då men överlag är det mycket bättre.

Angående aktivering så är det väldigt blandat, försöker att variera mig, vill väldigt gärna prova weight pull men det har inte blivit av för han måste höftröntgas först (om en månad) och dessutom tror både jag och vet. att han kan ha HD då han ibland vid mycket lek med andra hundar börjar "hoppa" på frambenen och "halta med höften". I övrigt har jag inte vågat börja en spår/sök kurs eftersom jag inte har kunnat kontrollera honom bland andra hundar och vill inte att han ska störa övriga deltagare.

Något han älskar är att springa så det är det vi gör mest, antingen springer vi båda eller så cyklar jag och han springer.

Mental träning tycker jag är svårare eftersom han har så svårt för att fokusera, men hemma går det bra och då tränar vi mycket sök, vilket han tycker är jätte kul, ute tränar vi just nu bort hans osäkerhet mot skateboards som också är bra mental träning för honom, han brukar vara ganska slut efter 30min skateboardträning.

En hund som visar tecken på hälta, oavsett om det är hård lek eller inte, skulle jag ta till veterinären. Det är alltid den ände som man måste börja i eftersom allt som ger kortisolpåslag (t.ex. smärta, klåda) också ger upphov till stress. Under tiden skulle jag försöka undvika källor till konflikt och försöka aktivera honom med sådant som inte belastar höfterna fysiskt.

Spår kan du gå en privatkurs första gången så att du får lära dig, sedan kan du själv gå spår med honom.

Jag tror på kunskap. Det har inget att göra med känsla. Och vem har sagt att alla(eller ens trådskaparen) läser hundraelva böcker om olika sätt att förhålla sig till hund? CM är en typisk person som har en hemsnickrad idé om hur hundar är, grundad på gamla fördomar och känsla.. Så nej, jag tycker definitivt att det är förståndigt att hålla sig á jour med forskning och inlärning.

Yep:grin: Och titta lite pa CM emellanat ocksa ... det formedlar samma saker med valdigt fa variationer ... utom att CM ser ut att ha 'mjuknat' en hel del pa sistone. lol

Om CM har börjat mjukna i sina metoder och mer använda mjuka eller i alla fall mjukare metoder, så är det väl bara att tacka och ta emot för det är troligtvis många hundar som faktiskt får en något bättre tillvaro tack vare honom.
För oavsett vad man tycker om honom och hans metoder så har han tack vare media en stor inverkan på mycket folk.

/Camilla

Jag har som sagt haft min hund i 1 månad nu, han är 6 månader och en omplacering. När vi fick honom så vägrade han gå i koppel, han la sig som en plattfisk och där låg han! Snodde mat från bordet när man satt och åt. Visade stark dominans i hemmet. Vrålade mot andra hundar till och från.

Efter en månad, han har blivit betydligt bättre i koppel men har mycket kvar innan det är bra. Nu är han inte ens i närheten av bordet när vi äter, har inte visat någon som helst dominans här hemma och skiter fullständigt i andra hundar.

Det på en månad, sen får man ju fortsätta hela tiden. Jag har en lugnare hund som tar allt med ro!

Om du fick hem din hund för en månad sedan så är det väl ganska självklart att du har en lugnare hund nu. Den bör vid det här laget ha släppt flyttstress och landat i sin nya miljö, och även känna sig som hemma.

Det flesta av de beteenden du pratar om skulle inte jag tillskriva dominans, utan stress och osäkerhet, då det är helt omöjligt för hunden att känna till era oskrivna regler innan ni lärt in dom.

/Camilla

Smaken är som baken. Jag tycker folk läser för mycket om metoder och inlärning helt enkelt. Det blir bara ett virrvarv av "för mycket" kunskap.

Sen är det skrattretande att folk läser en massa träningsböcker utan att ha läst en rad om hur hunden egentligen tänker. Om man först läser lite sånt, så kan man ganska snabbt rensa bland träningsböckerna :D

Och om känslan inte ger resultat då?

För att veta om en metod kommer passa mig och jycken så måste vi testa den och ett sätt att börja är ju att läsa. Det skadar liksom inte.

Jag tycker man vänder sig till en instruktör och hittar ett sätt som hund och förare är bekväma med.

Folk läser massor av böcker, med olika sätt, blandar ihop det till en stor soppa och ska försöka träna sin hund. Det blir splittrat och väldigt "hafsigt". Det verkar vara en jävla merit att ha en bokhylla fylld med tusentals böcker gällande hundträning samtidigt som ens egna hund gör utfall, inte kan gå i koppel.

Om du fick hem din hund för en månad sedan så är det väl ganska självklart att du har en lugnare hund nu. Den bör vid det här laget ha släppt flyttstress och landat i sin nya miljö, och även känna sig som hemma.

Det flesta av de beteenden du pratar om skulle inte jag tillskriva dominans, utan stress och osäkerhet, då det är helt omöjligt för hunden att känna till era oskrivna regler innan ni lärt in dom.

/Camilla

Han har visat dominans inne och inget annat. Han har inte vart stressad, han var passiv den första veckan sen släppte det. Dominansen kom efter det! Du vet ju inte ens hur han visat dominans och inte träffat min hund, hur kan du då vara så säker? Lite svårt att sätta en "diagnos" över nätet kan jag tycka!

Jag tycker du har ett underligt sätt att se på hur människor inhämtar kunskap. En del kanske gör som du beskriver, men långt från alla... Det är verkligen att dra alla över en kam..

Han har visat dominans inne och inget annat. Han har inte vart stressad, han var passiv den första veckan sen släppte det. Dominansen kom efter det! Du vet ju inte ens hur han visat dominans och inte träffat min hund, hur kan du då vara så säker? Lite svårt att sätta en "diagnos" över nätet kan jag tycka!

Dels är det inte särskilt troligt att en femmånadersvalp uppvisar ett dominant beteende och dels finns det inga bevis för att dominans mellan arter överhuvudtaget förekommer.

Vad har han gjort som får dig att tolka det som dominans?

Smaken är som baken. Jag tycker folk läser för mycket om metoder och inlärning helt enkelt. Det blir bara ett virrvarv av "för mycket" kunskap.

Om tanken är att du ska göra en skänkelvikning med en häst - men du vet varken hur en korrekt skänkelvikning ser ut och du har aldrig fått höra hur man ska uppnå den; skulle "känsla" i detta fallet räcka för att uppnå en korrekt skänkelvikning? Finns inte risken att du gör fel, stressar hästen, blir irriterad o.s.v. eftersom du inte har en aning om vad du håller på med? Kan det helt enkelt vara så att man, innan man kan uppnå något och kunna handla på sin egna känsla, så måste man lära sig teorin först?

Det känns lite som att förväntar dig lite att alla har en form av inbyggd känsla för detta med hund. Och att alla som köper en hund har massor med förkunskaper. Att det inte handlar om att man faktiskt måste prova sig fram, lära sig, hamna i olika situationer innan man kan våga sig på att lita på sin känsla. Det finns människor som tycker att deras känsla säger att man ska prygla hunden emellanåt (har jag upplevt first hand :eek: ) - ska de lyssna till sin känsla eller? Hur ska man veta när ens känsla verkligen är vettig?

Jag tycker att det är jätte viktigt att läsa och diskutera sig fram med olika metoder. Sen när man väl står i situationen så kan man plocka fram de metoder man känner sig bekvämast med och funkar bäst för hunden. För om man har teorin med sig så är det lättare att förstå och kunna hantera problem, tycker jag. Det finns en enorm mängd med människor som kör på "känsla" som också har hundar som lever rövare, det har inget med om man är teoretiker eller inte! Det är inte känslan eller boklusandet som avgör, det som avgör är hur du är som person - hur självkritisk du är, hur innovativ du är, hur mycket kunskaper du har i bagaget (både personliga erfarenheter och teoretiska), hur mycket förståelse du har för djuret i andra änden av snöret etc. Man kan inte tillskriva god hundhantering efter enbart ett enda personligt attribut! Det vore alldeles för enkelt!

Men missförstå mig inte - känsla är jätte viktigt. Alla hundar fungerar inte på samma vis och för varje hund jag tränar så måste metoderna anpassas och ev. nya tillvägagångssätt skapas. Men min känsla är ju uppbyggd av de hundar jag har mött i mitt liv, de andra djurarterna jag har träffat, de böcker jag läst, de föreläsningar jag gått på, den uppfostran jag fick av mina föräldrar, den världsbild som jag präglas av, de lagar och regler jag mött som barn etc. Och min känsla för hund är ju framför allt präglad av erfarenhet från just närkontakt med hund sedan liten ålder. Något som inte alla har när de köper en hund första gången. Det var verkligen inte något jag hade när jag var lillskit med min första familjehund heller. Men någonstans måste ju denna känsla växa fram ifrån och då är faktiskt teorin något otroligt viktigt som bygger en grund, drar igång funderingar och tankar som gör att man faktiskt ifrågasätter både sig själv och sin omgivning. Som i sin tur skapar känslan.

skrattar.gif

You made my day!
:love:

Ni får göra så mycket narr ni vill, jag tar inte åt mig ändå! Ni får tro det ni tror, jag vet det jag vet om min egen hund!!

Det är tur att det finns folk som vet allt om precis allt... Konstigt att det finns så mycket problem, för alla de som vet så mycket borde kunna förmedla rätt kunskap till alla!

Jag har fått bort ett beteende som inte är önskvärt. Jag har en lugn harmonisk och lycklig hund! Gör narr av alla de som inte gör ett piss för sina stackars hundar istället!

Jag gör inte narr av dig, jag vill att du svarar på mitt inlägg:

Var väl kanske inte just dig jag syftade på, men de andra gör narr!!

Han juckar på allt här hemma, eller han gjorde. Har även gjort så i sitt gamla hem, men nu slutat upp. Det tar jag som ett dominasbeteende!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka