Sv: Min hund blir bara värre..
En hund som visar tecken på hälta, oavsett om det är hård lek eller inte, skulle jag ta till veterinären. Det är alltid den ände som man måste börja i eftersom allt som ger kortisolpåslag (t.ex. smärta, klåda) också ger upphov till stress. Under tiden skulle jag försöka undvika källor till konflikt och försöka aktivera honom med sådant som inte belastar höfterna fysiskt.
Spår kan du gå en privatkurs första gången så att du får lära dig, sedan kan du själv gå spår med honom.
Tack för ditt svar!
Min hunds allergi har blivit mycket bättre, han har lite problem med svampinfektioner då och då men överlag är det mycket bättre.
Angående aktivering så är det väldigt blandat, försöker att variera mig, vill väldigt gärna prova weight pull men det har inte blivit av för han måste höftröntgas först (om en månad) och dessutom tror både jag och vet. att han kan ha HD då han ibland vid mycket lek med andra hundar börjar "hoppa" på frambenen och "halta med höften". I övrigt har jag inte vågat börja en spår/sök kurs eftersom jag inte har kunnat kontrollera honom bland andra hundar och vill inte att han ska störa övriga deltagare.
Något han älskar är att springa så det är det vi gör mest, antingen springer vi båda eller så cyklar jag och han springer.
Mental träning tycker jag är svårare eftersom han har så svårt för att fokusera, men hemma går det bra och då tränar vi mycket sök, vilket han tycker är jätte kul, ute tränar vi just nu bort hans osäkerhet mot skateboards som också är bra mental träning för honom, han brukar vara ganska slut efter 30min skateboardträning.
En hund som visar tecken på hälta, oavsett om det är hård lek eller inte, skulle jag ta till veterinären. Det är alltid den ände som man måste börja i eftersom allt som ger kortisolpåslag (t.ex. smärta, klåda) också ger upphov till stress. Under tiden skulle jag försöka undvika källor till konflikt och försöka aktivera honom med sådant som inte belastar höfterna fysiskt.
Spår kan du gå en privatkurs första gången så att du får lära dig, sedan kan du själv gå spår med honom.