Min hund blir bara värre..

Sv: Min hund blir bara värre..

Vad är det som är så fel?? Och enligt vem??

Tja, vad jag förstår är egentligen en stor del av premissen fel. Teorierna grundas väl till stor del på hur vargar beter sig, eller hur man har uppfattat att vargar beter sig. Modern etologisk forskning har så vitt jag har uppfattat det visat dels att vargar inte beter sig så som man tidigare trodde (med strikt rangordning etc), dels att hundar skiljer sig mycket från vargar i sitt beteende. Inte minst är hundar annorlunda i det att de har en helt annan önskan och förmåga att förstå och följa människor.

För egen del tror jag starkt på att man ska närma sig djur med självförtroende och en självklar känsla att hunden/hästen kommer att göra som man vill. Det är väl ungefär det som CM kallar för energi men man kan lika gärna kalla det för pondus, och den behövs även i kontakter med människor. Inget magiskt eller konstigt med det och kräver inga vargreferenser.

Däremot tror jag inte ett smack på tankar om äta först, högsta liggplatsen m.m. Jag har två trygga och lydiga hundar fastän jag inte har följt dessa regler. Vi har använt positiv inlärning som bygger på belöning av korrekt beteende och utsläckning av oönskat beteende. Vad jag har förstått är det de tekniker som modern vetenskap har funnit mest effektiva.

Dock berättade Jensen i en intervju att hans egna hundar var några av de mest ouppfostrade så jag vet inte om jag riktigt vill köpa hans teorier fullt ut.

;) Ja, det hörde jag också! Fast han sa också att boken inte handlar om hur man uppfostrar hundar utan hur hundar tänker och beter sig och varför de gör så, om man sedan använder den kunskapen till att uppfostra sina hundar är ju en annan sak, han kanske gillar dem bättre så :laugh: Om jag inte minns fel så sa Hundcoachen (han på Tv4, minns inte vad han heter) precis det samma. Jag har inga synpunkter på varken den ena eller andra metoden, mina hundar är inte precis väluppfostrade :o men det är helt klart så att de anser att jag är "flockledare" eller vad man nu ska kalla det, har respekt för mig kanske... och hos oss handlar det mycket om att det är jag som bestämmer när man får göra det ena eller andra. Om man säger så här: säger jag att de får eller inte får så lyder de, säger jag inget gör de lite som de själva vill :( ... inget jag är stolt över ...

Hundar är inte vargar, hundar i flock beter sig HELT ANNORLUNDA än vargar i flock.

Tänk att det ska vara så svårt...

Ska kolla upp ;) Dock berättade Jensen i en intervju att hans egna hundar var några av de mest ouppfostrade så jag vet inte om jag riktigt vill köpa hans teorier fullt ut. Dock sa han mycket annat som var bra också och det tar jag till mig :)

Sen när är etologi och hunduppfostran synonymt?:confused:

Lite knapplån. Och snarare svar på varg-frågan än på trådens eg ämne...

Är det någon mer än jag som tycker att det borde göras mer forskning och fler undersökningar på TAMA hundar som ju faktiskt är de vi har i våra hem? :crazy:

Den frågan ställde jag till redan nämnda Per Jensen och han sa att om man forskade på tamhund så skulle man få reda på massor. Om ägaren.

Tamhunden är så otroligt anpassad efter dess omgivning att de skulle ge väldigt lite att forska på.

Vad jag gillar med både han och hans teorier är att det är lättlästa sammanställningar av den moderna forskning som finns. Bland annat om Peter Savolainens (Stavas?) forskning om hundens ursprung. Jag har försökt mig på original-texten men är för dålig på engelska.

Då är Pers böcker väldigt tillgängliga för oss Svenssons. Och jag har träffat hans hundar, de är väl inte så att en lydnadsnörd skulle ha så mycket övers för dem, de gör mest som de vill. Men helt vanliga hundar.

Själv tycker jag att vi snöar in för mycket på att hunden just ska lyda istället för att den ändrar ett beteende.
Jag är inte så intresserad av att min hund ska lyda, den ska samarbeta med mig, för att den vill det.

Senast ändrad:

Som att sk skvallerträning skulle vara en alldeles lysande ide nån kommit på. Hej jag ska skvallra en sak till dig matte, jag är en hund...Jisses :crazy:

Sen när är etologi och hunduppfostran synonymt?:confused:

Det sa jag aldrig, men på honom lät det som om han hade noll koll på sina hundar och att samma människa ska påstå hur hundar fungerar och hur man man bör förhålla sig till dem (klumpig utformning av mening, jag vet..) känns inte helt....bra.

Som att sk skvallerträning skulle vara en alldeles lysande ide nån kommit på. Hej jag ska skvallra en sak till dig matte, jag är en hund...Jisses :crazy:

Jaaaa, tänkte inte på det. Hundar går ju inte att lära nåt, det är ju bara hundar.

Skvaller är egentligen en bakvänd form av inkallning, varför skulle man inte kunna lära en hund det?

När någon säger att ens hundar är "några av de mest ouppfostrade" tolkar jag det som att de inte samarbetar med ägaren. Ouppfostrade hundar (för mig) drar i koppel, kommer inte på inkallning, gör förbjudna saker i hemmet (knycker skor etc) osv. Som exempel bara. En hund kan vara "lydig", uppfostrad, samarbetsvillig, kalla det vad du vill men motsatsen, "ouppfostrad", behöver inte endast betyda att den inte är någon lydnadsstjärna.

Sen är det kanske inte det han menar men det är så jag uppfattade det! Och som jag sa tidigare tycker jag han hade mycket vettigt att säga också. Men att ta råd från någon som själv säger att hans hundar är ouppfostrade känns lite märkligt :crazy:

Hunden vet ju inte att den skvallrar.

Den har "bara" lärt sig att påpeka för matte/husse att den har hittat någonting som matte/husse vill bli uppmärksammad på därför att det tidigare har lönat sig.

Om hunden inte är uppfostrad så vet den ju inte att den inte får sno skor, det är alltså inte olydig eftersom den inte har några regler att hålla sig till. Sen kan den vilja umgås med husse eller matte ändå. Utan att dra i koppel eller vara allmänt stökig.

Det kan även vara som med mina. När vi arbetar är dom lydiga, följsamma och helt fantastiska. Men sedan släpper man igenom vissa beteenden i vardagen.
Mina hundar kan uppfattas som "ouppfostrade" eller jobbiga pga att dom har hög motor och blir rätt intensiva vid besök osv.
Men det är ju enbart för att JAG inte lagt ngn energi på att arbeta bort beteendet. För mig får dom gärna va lite galna. Men dom vet som sagt när det gäller.

Inte så men...här inne på buke verkar folk missförstå med flit och leta efter saker att klaga på :crazy:

Så om du läser mitt inlägg igen kanske du upptäcker att jag inte skrivit någonstans att jag tycker hunden är olydig om den ex drar i koppel. Ouppfostrad använde jag, och det betyder ju brist på uppfostran. Och har den brist på uppfostran vet den ju inte vad som är önskvärt och inte önskvärt. Så jag förstår inte riktigt vart du vill komma faktiskt..

Men då är det ju din filosofi :) Du tycker antagligen inte dina hundar är ouppfostrade? Utan mer..fria? Jag själv vill inte att min hund ska vara turbo vid möten med andra eller dyl. så för mig är det en "viktig detalj" att träna. Och jag vill ha råd av någon som delar samma filosofi :idea:

Fast det beror ju på vilka råd du vill ha från Per Jensen, som beteendebiolog lyssnar jag väldigt noga på honom. Men han har inte direkt gett några uppfostringsråd som jag tar till mig.

Sen blir det ju en tolkningsfråga, för mig kan en hund vara följsam, men inte särskilt uppfostrad.

jag har själv en hund som säkert många skulle vilja styra upp, för mig är samarbete mycket viktigare än lydnad, att djuret väljer mig istället för nåt annat pga av vår relation. Min hund kan sno mat från köksbänken (pga av matberikning, utlärd av Per Jensen) Men han kommer som en raket när jag ropar, oavsett störning.

Senast ändrad:

Jag förstår öht inte kopplingen mellan Per Jensens vetenskapliga kvalitet och hans hållning till hunduppfostran. Han kanske tycker det är helt ok eller rentav trevligt att hundarna är fria och gör lite som de vill. Hans böcker handlar väl hur hundar fungerar. Det blir inte mindre sant för att han inte bryr sig om lydnaden på sina egna hundar. Det är två helt olika saker. Jag hade inte velat läsa en bok om tävlingslydnad skriven av någon som inte har lärt sina hundar att komma på inkallning. Men en bok om hundars beteende bedömer jag utifrån den vetenskapliga halten.

Jag har som sagt haft min hund i 1 månad nu, han är 6 månader och en omplacering. När vi fick honom så vägrade han gå i koppel, han la sig som en plattfisk och där låg han! Snodde mat från bordet när man satt och åt. Visade stark dominans i hemmet. Vrålade mot andra hundar till och från.

Efter en månad, han har blivit betydligt bättre i koppel men har mycket kvar innan det är bra. Nu är han inte ens i närheten av bordet när vi äter, har inte visat någon som helst dominans här hemma och skiter fullständigt i andra hundar.

Det på en månad, sen får man ju fortsätta hela tiden. Jag har en lugnare hund som tar allt med ro!

Banni:
Sedan tror jag också att din hunds problem har spätts på rejält av hudproblem och klåda som kan ge upphov till en hund som har svårt att slappna av och känna sig till freds. Klåda ger upphov till ett ständigt kortisolpåslag vilket betyder en ständig stress för hunden. Hur ser det ut på klådfronten nu?

Sedan undrar jag precis som någon annan vad hunden aktiveras med? Somliga hundar behöver en övervikt av mental aktivering och andra behöver en övervikt av fysisk aktivitet.

Din hund börjar ju bli färdigväxt nu och har du inte provat weight pull så är det något jag skulle rekommendera eftersom det är en hund som ska använda kroppen. Det är ungefär som min whippet. Jag skulle kunna träna hur mycket sök, spår och lydnad som helst utan att få en avstressad och nöjd hund. Hon behöver få sprinta, jaga och ge järnet.

Tack för ditt svar!
Min hunds allergi har blivit mycket bättre, han har lite problem med svampinfektioner då och då men överlag är det mycket bättre.

Angående aktivering så är det väldigt blandat, försöker att variera mig, vill väldigt gärna prova weight pull men det har inte blivit av för han måste höftröntgas först (om en månad) och dessutom tror både jag och vet. att han kan ha HD då han ibland vid mycket lek med andra hundar börjar "hoppa" på frambenen och "halta med höften". I övrigt har jag inte vågat börja en spår/sök kurs eftersom jag inte har kunnat kontrollera honom bland andra hundar och vill inte att han ska störa övriga deltagare.

Något han älskar är att springa så det är det vi gör mest, antingen springer vi båda eller så cyklar jag och han springer.

Mental träning tycker jag är svårare eftersom han har så svårt för att fokusera, men hemma går det bra och då tränar vi mycket sök, vilket han tycker är jätte kul, ute tränar vi just nu bort hans osäkerhet mot skateboards som också är bra mental träning för honom, han brukar vara ganska slut efter 30min skateboardträning.

Nu är olika människors känsla för vad som "känns rätt" inte riktigt lika för alla. Kunskap är aldrig fel och det känns väldigt underligt att råda folk att inte skaffa kunskap??

Det känns ännu mer underligt att folk läser flera hundra böcker om sjuttioåttaelvamiljoner sätt att träna hund. Som varken passar hunden eller föraren.

Jag tror på känsla. Du tror på böcker ;)

Och om känslan inte ger resultat då?

För att veta om en metod kommer passa mig och jycken så måste vi testa den och ett sätt att börja är ju att läsa. Det skadar liksom inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka