Min hund blir bara värre..

Sv: Min hund blir bara värre..

Det handlar som sagt inte om att hunden ska göra rätt, utan när du gör rätt får du det beteendet du vill ha!

Ja jag ber honom att vara tyst och koncentrera sig på mig istället men det är han inte så intresserad av, han vill ju hälsa på den andra hunden.

Att ge fan i att jaga katter, kaniner och sånt köper han.

Ja jag ber honom att vara tyst och koncentrera sig på mig istället men det är han inte så intresserad av, han vill ju hälsa på den andra hunden.

Att ge fan i att jaga katter, kaniner och sånt köper han.

Min vela oxå hälsa på allt och alla innan. Men nu är jag ledaren i hemmet och jag blir det även ute på promenaden för det är jag som som leder promenaden och jag som tar hand om "problemen" som kommer upp.

Han skäller ju på hundarna för att han ser att det är hans uppgift att ta "hand" om de andra hundarna!

Ja det är väl sån rappakalja man kommer på om man studerar vargar som är uppfödda/lever i hägn, hon har inte ens studerat dem IRL, utan med hjälp av inspelade videofilmer.
Viltlevande vargar har inte en så strikt hierarki, de som är bäst på en sak är den som utför det. I det vilda äter inte upphalare först, det gör valparna. etc, etc....

Fast jag säger inte att det är fel med Amichien Bonding.

Alla ”tekniker” hon lär ut är verkligen mjuka och ingen hund kommer till skada av det hon gör, det hela känns tämligen oförargligt. Däremot när hon förklarar varför hon gör som hon gör undrar jag var hon fått allt ifrån. Hon skriver om de ”erkända beteendevetarnas teori om att när en hund hoppar så gör den det för att sätta dig på plats, målet för hunden är att etablera en hierarki

Eftersom hon, lik så många andra, aldrig har källhänvisning får vi inte veta vem av de erkända som påstår detta.

Sen detta att du är hundens barn, så när hunden är uppspelt när du kommer hem så är det därför hunden är upprörd över att dens barn har varit på rymmen. Men snälla!

Sen ska man komma ihåg att Jan i huvudsak jobbar med spaniels, jag skulle vilja se den terrier som funkar med hennes inkallningsinlärning.

Fast jag säger inte att det är fel med Amichien Bonding.

Alla ”tekniker” hon lär ut är verkligen mjuka och ingen hund kommer till skada av det hon gör, det hela känns tämligen oförargligt. Däremot när hon förklarar varför hon gör som hon gör undrar jag var hon fått allt ifrån. Hon skriver om de ”erkända beteendevetarnas teori om att när en hund hoppar så gör den det för att sätta dig på plats, målet för hunden är att etablera en hierarki

Eftersom hon, lik så många andra, aldrig har källhänvisning får vi inte veta vem av de erkända som påstår detta.

Sen detta att du är hundens barn, så när hunden är uppspelt när du kommer hem så är det därför hunden är upprörd över att dens barn har varit på rymmen. Men snälla!

Sen ska man komma ihåg att Jan i huvudsak jobbar med spaniels, jag skulle vilja se den terrier som funkar med hennes inkallningsinlärning.

Jag har en terrier, som har vart herren i huset (han är en omplacering) med denna "metod" har han blivit en lugnare och mer harmonisk hund. Mitt stora problem är inte löst, men blivit 100 ggr bättre och även fått bort en del annat på vägen dit. Kan säga att jag bara haft hunden i några veckor!

Nej han skäller för att han vill hälsa men kommer inte åt att göra det eftersom han är fast i snöret... I rastgården skäller han välkommen till sina bästa vänner tills de är på kontaktavstånd.

Sen har han naturligtvis även ett "polisskall" men det låter annorlunda och det är lättare att bryta.

Det låter lite som om att du tar helt problemet väldigt "personligt" också? Som om att det vore något dumt han gör mot dig? Kanske har ni hamnat i en dålig spiral, du blir för känslosam och upprörd vilket triggar honom mer.

Själv föredrar jag att träna hund utan att läsa böcker och jag önskar många fler människor gick på känsla istället för vad som står i text.

Lycka till hos tränare och hårt arbete kommer ge utdelning!

De löser inte saker på samma sätt som CM.

Jag har inte last hennes senaste alster, men jag har last boken (The Dog Listener) och den framfor precis samma ideer som CM ... om med lite andra ord och metoder ... som att ata kex innan man matar hunden. De bada baserar sina 'ron' pa vargar och talar om hur man ska hantera dominanta hundar.

Nu är olika människors känsla för vad som "känns rätt" inte riktigt lika för alla. Kunskap är aldrig fel och det känns väldigt underligt att råda folk att inte skaffa kunskap??

Kanske har ni hamnat i en dålig spiral, du blir för känslosam och upprörd vilket triggar honom mer.

Det tror jag med. Jag har själv en hund som var rätt jobbig i under den äldre valpåldern och som använde tänderna väldigt mycket (lek som lätt slog över i kombination med dålig bithämning). Plockade jag bort henne (lugnt och metodiskt) så kom hon tillbaka med dubbel frenesi. Plockade jag bort henne ytterligare en gång till så kom hon tillbaka med trippel frenesi.

Nu är hon en underbar hund och jag skulle aldrig ha kallat henne för en problemhund, utan tror att det är ett rätt vanligt beteende hos unga hundar som behöver mycket aktivering. Jag gjorde aldrig någon affär av bitandet och det uppskruvade beteendet, utan ignorerade, avbröt all lek innan det gick överstyr, samt ökade aktiveringen. Nu har hon race där all hennes överskottsenergi kanaliseras och det är världens underbaraste hund. Jag tror dock att jag hade fått ett problem på halsen om jag hade gjort en affär av det. Framförallt hade det varit förödande för vår relation.

Banni:
Sedan tror jag också att din hunds problem har spätts på rejält av hudproblem och klåda som kan ge upphov till en hund som har svårt att slappna av och känna sig till freds. Klåda ger upphov till ett ständigt kortisolpåslag vilket betyder en ständig stress för hunden. Hur ser det ut på klådfronten nu?

Sedan undrar jag precis som någon annan vad hunden aktiveras med? Somliga hundar behöver en övervikt av mental aktivering och andra behöver en övervikt av fysisk aktivitet.

Din hund börjar ju bli färdigväxt nu och har du inte provat weight pull så är det något jag skulle rekommendera eftersom det är en hund som ska använda kroppen. Det är ungefär som min whippet. Jag skulle kunna träna hur mycket sök, spår och lydnad som helst utan att få en avstressad och nöjd hund. Hon behöver få sprinta, jaga och ge järnet.

Jag har inte last hennes senaste alster, men jag har last boken (The Dog Listener) och den framfor precis samma ideer som CM ... om med lite andra ord och metoder ... som att ata kex innan man matar hunden. De bada baserar sina 'ron' pa vargar och talar om hur man ska hantera dominanta hundar.

De båda kanske grundar sig på samma grund. Men när vi kommer till att lösa problemen så går de helt isär.

CM är väldigt fysisk, men att lägger dom, det är koppel. Hundarna ska lyda direkt för det att han ska vara ledaren.

Medan i Bondig så är man inte fysisk på det viset. Man jobbat med tysta signaler. När vi kommunicerar rätt kommer vi få de reaktioner vi kommer få. Kanske kan ta lite längre tid än CM, men man slipper de hårda tagen och att göra en sak hunden inte är redo för.

Grunden är den samma, men där stannar även likheterna!

Jag tycker att grunden i Ceasars fostran är helt enkelt ...enkel...I min värld ( jag har haft en hel del hundar och även en massa hästar, bla uppfödningar också) så utgår jag alltid från att det är jag som bestämmer...och jag har då aldrig haft varken hästar eller hundar som ska leva rövare eller mopsa upp sig och ta över nåt dom inte har befogenhet till. Mina djur är väluppfostrade, lydiga o trygga.

Innan det fanns en massa metoder hit o dit har jag alltid haft kroppsspråk/energier som mitt motto och dom likna CM's väldigt mycket...VET man att man har den positionen , så VET djuren det också ...och det är faktiskt inte svårare än så...jag behöver inte ens äta innan mina djur, för dom vet ändå att det är jag som är bossen....däremot kan jag ge dom ganska mycket frihet så dom får känna att dom får självförtroende och känner sig trygga o glada...Jag beordrar sällan nåt, jag pratar med mina djur och det visar sig också med att det har inte med ord att göra , utan med vad du innerst inne menar o visar med din kropp...

Lite knapplån. Och snarare svar på varg-frågan än på trådens eg ämne...

Är det någon mer än jag som tycker att det borde göras mer forskning och fler undersökningar på TAMA hundar som ju faktiskt är de vi har i våra hem? :crazy: Det finns flera likheter med vilda vargar, "tama" vargar, förvildade tamhundar, vildhundar, hunddjur över huvudtaget har vissa likheter med tamhunden som lever med och kring oss. Men varför inte rikta forskning i beteende (om hundar) osv främst på tamhundar och skapa sig en ordentlig uppfattning om hur de skiljer sig från andra hunddjur? Om det fanns (eller redan finns?) material från sådana undersökningar hade vi sluppit många "man kan inte jämföra hundar med vargar" och "vargar och hundar är mycket lika" och "ny forskning om vargar säger bla bla" osv osv. Då hade man haft svaret mer svart på vitt.

Eller tycker ni alla att jag är ute och cyklar? :grin:

Boktips!
"Hundens språk och tankar" av Per Jensen
"Hundars och vargars beteende : myter och fakta"
av Freddy Worm Christiansen

Man får väl ändå utgå från arten hunden , hur dom fungerar både psykologiskt och fysiologiskt och därifrån behandla dom därefter och kunna förstå varför dom reagerar på olika sätt. Sen är dom avlade för olika arbeten och det är också nåt man ska ta hänsyn till.

Ska kolla upp ;) Dock berättade Jensen i en intervju att hans egna hundar var några av de mest ouppfostrade så jag vet inte om jag riktigt vill köpa hans teorier fullt ut. Dock sa han mycket annat som var bra också och det tar jag till mig :)

Martha: Precis! Som du skriver, även olika raser har lite olika behov och förutsättningar. Men fortfarande tillhör de ju samma art.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 710
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 733
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 690
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka