Min hund blir bara värre..

Sv: Min hund blir bara värre..

Nej, det är ett stressrelaterat beteende. Jucka är en överslagshandling. Att hunden har slutat med det är jättebra, vilket tyder på att han har stressat av betydligt sedan han kom till er. Bra jobbat! :bow:

Jag tycker du har ett underligt sätt att se på hur människor inhämtar kunskap. En del kanske gör som du beskriver, men långt från alla... Det är verkligen att dra alla över en kam..

Då får du tycka det. Jag tycker folk läser för mycket skit. Det som är kunskap på en hund är inte det på en annan. Böckerna tar sällan med alla individer, så redan där har man ett typiskt bokproblem.

En av de duktigaste människorna, enligt mig, har inte läst en enda bok. Lustigt om nu böcker var den enda stora kunskapsbanken.

Likaväl som det som står i boken också kan stressa en häst om du aldrig själv sett någon annan göra en skänkelvikning innan.

Om jag nu för första gången skulle göra ett galoppombyte, då frågar jag folk som faktiskt gör byten och tränar för en tränare.

För det mesta så har faktiskt människor känsla och sunt förnuft. Nu säger jag inte att alla har det, men de flesta har mer eller mindre. Om en metod inte fungerar så får man väl helt enkelt pröva något annat med sin kompis/hjälp/instruktör.

Jag tycker att folk ska krångla till allt hela tiden. Det ska vara den boken, den forskningen och den här artikeln. Det finns så otroligt mycket att läsa men det jag ser i samhället så ser jag knappast en förbättring när det gäller hundhantering? Tvärtom?

Likaväl som det som står i boken också kan stressa en häst om du aldrig själv sett någon annan göra en skänkelvikning innan.

Om jag nu för första gången skulle göra ett galoppombyte, då frågar jag folk som faktiskt gör byten och tränar för en tränare.

För det mesta så har faktiskt människor känsla och sunt förnuft. Nu säger jag inte att alla har det, men de flesta har mer eller mindre. Om en metod inte fungerar så får man väl helt enkelt pröva något annat med sin kompis/hjälp/instruktör.

Jag tycker att folk ska krångla till allt hela tiden. Det ska vara den boken, den forskningen och den här artikeln. Det finns så otroligt mycket att läsa men det jag ser i samhället så ser jag knappast en förbättring när det gäller hundhantering? Tvärtom?

Fast nu tycker jag att du är lite orättvis. Det har alltid funnits folk som är bra på hundar, men den gängse hundträningen för 20 år sedan var knappast bättre än i dag. Det var betydligt mer hårda koppelryck och andra bestraffningar som gällde. Det ser man fortfarande i dag, men det är inte så vanligt och det bejakas inte på brukshundsklubbarna. Skillnaden är att kunskapen om hundar och om hur de lär sig har gått framåt, enligt min mening.

Alla lär sig på olika sätt. Jag är en person som tycker om att både läsa och att gå på kurs. Böckerna ger en teoretisk bas och träningen ger en möjlighet att testa teorierna i praktiken. Jag har inte läst överdrivet många hundböcker, men nog har flera böcker lärt mig sådant som jag har haft nytta av i uppfostran och träning av mina egna två hundar.

Var väl kanske inte just dig jag syftade på, men de andra gör narr!!

Han juckar på allt här hemma, eller han gjorde. Har även gjort så i sitt gamla hem, men nu slutat upp. Det tar jag som ett dominasbeteende!

Då kanske inte skall sätta mig som mottagare av ditt agg?
Juckande har fö sällan med dominans att göra, utan stress etc, beroende på hundens ålder.

Men det är ju inte en realitet för många människor, faktiskt. Att kunna spendera mycket pengar på tränare o.s.v. och dessutom RÄTT tränare. Vi var nog på varenda kurs som erbjöds oss men det slutade ändå med att vi fick råd som stjälpte mer än hjälpte. Och i slutändan, det som funkade för mig, var att läsa böcker om hundens beteende, tänka efter och ändra syn på min hundhållning. Teori är inte av ondo helt enkelt.

Men snälla, jag tror knappast att hundhållningen har tagit någon djupdykning p.g.a. att man läser böcker. Det fanns en uppsjö av hundar förr som var dysfunktionella; skillnaden är bara att idag får man reda på det genom forum, tidningen, TV o.s.v. Även faktumet att fler som inte borde ha hund kan lättare få tag på dem påverkar kraftigt. Det hela blir så fel när man börjar plocka ur enskilda orsaker som upphov till en mycket komplext problem..

Jag läser allt kag kommer över i bokväg, både hund och häst. Och tränar för olika personer med olika filosofier så mycket jag har råd med.

Men hade mitt odjur varit en häst hade han varit väluppfostrad och lätthanterlig nu. Häst kan jag, behöver inte fundera så mycket. Över 20 års erfarenhet av mängder med olika hästar sitter i ryggmärgen men jag hade viss talang redan från början.

Hund är mycket svårare för mig och då behöver jag både teori och praktik. Att förkasta teori är ganska trångsynt, tycker jag!

Men det måste väl ändå vara bättre att folk hämtar in kunskap nånstans än att dom inte gör det ?? Inte ens du var väl fullärd vid första hunden ?

Men det måste väl ändå vara bättre att folk hämtar in kunskap nånstans än att dom inte gör det ?? Inte ens du var väl fullärd vid första hunden ?

Jag är inte fullärd ens idag :eek:

Det är jättebra att man hämtar kunskap ifrån olika håll, det säger jag inget om. Men jag anser att folk läser mycket, kan mycket teoretiskt men sedan kan dessa människor inte utöva sin kunskap rent praktiskt. Att lära sig tajming är inget man gör genom böcker. Det är betydligt bättre att se med egna ögon, lära sig genom att titta och se till sin individ. Tycker jag. Jag har ingen forskning att luta mig tillbaka på ;)

Inte heller har jag påstått att alla böcker är av ondo, men jag anser att folk läser för mycket och helt enkelt gör för lite. Det ska analyseras sönder i små delar och i slutändan blir det ändå ingen förändring.

Jag läser allt kag kommer över i bokväg, både hund och häst. Och tränar för olika personer med olika filosofier så mycket jag har råd med.

Men hade mitt odjur varit en häst hade han varit väluppfostrad och lätthanterlig nu. Häst kan jag, behöver inte fundera så mycket. Över 20 års erfarenhet av mängder med olika hästar sitter i ryggmärgen men jag hade viss talang redan från början.

Hund är mycket svårare för mig och då behöver jag både teori och praktik. Att förkasta teori är ganska trångsynt, tycker jag!

Hur lärde du dig hästeriet? Själv lärde jag mig det liksom hund, att träna för bra tränare, omge mig av duktiga människor och själv rida och känna mig för.

Jag förkastar inte all form av teori, jag förkastar att människor läser flera hundra böcker om tusen olika hundhanteringssätt och ska utöva detta på sina hundar istället för att hitta en egen stil och se till sin egna individ. Det förkastar jag.

Att gå på flera olika kurser för olika tränare är väl ändå på samma vis som jag pratar om? Att få så mycket olika synsätt på hund av tränare/böcker/kamrater att det slutar i mer eller mindre katastrof.

Men för att hitta sin stil så måste man ju testa sig fram!
Och läsa teorierna bakom hjälper iaf mig att hitta rätt bland vilka tränare jag vill testa. Vilka filosofier som stämmer överens med min personlighet. Dessutom kan jag ju inte applicera exakt samma träningsmetod på olika individer.

När det kommer till hästar föredrar jag "egensinniga" individer som inte bara säger ja och amen till allt, på hund så tror jag att en lite mjukare personlighet med will to please passar mig bäst men jag VET inte, jag har bara haft "fri" tillgång till en sådan hund. Den jag har nu matchar mig inte alls men jag försöker göra det bästa av situationen.

Hästbiten, som jag skrev, har kommit genom teori och praktik men jag har en fallenhet för hästhantering som jag inte har med hund. Det fungerade i princip från dag ett med häst. Många olika hästar dessutom. Hade förmånen att vara medryttare i ett stort stall där det slutade med att jag ridit ca 30 av 40 hästar, även de dyra och fina (och då var jag 13-16). Min ridstil förstör inte hästar :)

Men det är också en stor skillnad i intresse, hästintresset är större än hundintresset och det är antagligen därför jag vill ha en lättare hund. Djur överlag brukar gilla mig men det betyder inte att jag har "en känsla" för hur de ska tränas. Som nybörjare på hund måste jag testa igenom allt och jag vill inte ge mig på en träningsfilosofi utan att ha läst om den först. Sen testa (om möjligt).

Trial and error och så mycket känsla kan jag inte använda mig av, jag har ju ingen!

Senast ändrad:

Att gå på flera olika kurser för olika tränare är väl ändå på samma vis som jag pratar om? Att få så mycket olika synsätt på hund av tränare/böcker/kamrater att det slutar i mer eller mindre katastrof.

Vi gick på BK, inte fanns det femtioelva tränare där. 3 stycken totalt. Och alla hade samma filosofi, de är verksamma där ännu.

Jag tycker att när jag klev ut ur den lilla bubblan och började prata med andra tränare/böcker/kamrater - det var DÅ allting blev annorlunda. För då kunde jag plötsligt få nya infallsvinklar, information och tankebanor som jag inte fått uppleva tidigare.

Man SKA få höra om alla sorters olika sätt. För då kan man anpassa det och göra det till sitt eget när tiden väl är inne. Jag är jätte tacksam för att jag fått ta del av olika metoder och olika människors tankar även om de gått stick i stäv med tidigare kunskaper eller mina egna åsikter. För antingen så har det vänt min värld upp och ned samt fått mig att tänka till eller så har det stärkt mina tidigare åsikter i ämnet ännu mer.

Jag vet att det finns människor som hakar upp sig på metoder och mallar oavsett om de läser böcker eller har enbart handlat efter "känsla". Det gör ingen av metoderna sämre eller bättre än den andra - det är människan som utövar dem som påverkar resultatet. Man kan inte lära sig timing och känsla utefter en bok, nej, men man kan också leva ett långt liv med hund och aldrig utveckla något av det heller. Men med teorin kan man bygga en grund som kan hjälpa en att hitta känslan på ett mycket bättre och snabbare vis. Sen om man når målet beror helt på personen själv.

Det känns ännu mer underligt att folk läser flera hundra böcker om sjuttioåttaelvamiljoner sätt att träna hund. Som varken passar hunden eller föraren.

Jag tror på känsla. Du tror på böcker ;)

Jag tror på att läsa så mycket som möjligt och ta till sig/använda det man tror på. Med mer kunskap kan man sedan lättare sålla.

Jag tror på att läsa så mycket som möjligt och ta till sig/använda det man tror på. Med mer kunskap kan man sedan lättare sålla.

Och jag tror på att läsa måttliga mängder, känna sig för och se till sin individ. Att istället hitta sitt sätt, känna sig för. Inte läsa sig till hundträning.

Men utan kunskap kan man inte sålla och man måste få börja någonstans.

Har jag inga direkta referensramar har jag ingenting att sålla bort.
Och innan jag har testat "allt" vet jag inte vad jag tycker är bra och vad jag ska bygga mina referensramar av.

Jag måste även få möjligheten att se och testa "dålig" hundhantering för att kunna sålla bort den sen. Jag måste tänja på mina egna gränser för att ta reda på vad som är okej för mig.

Och sen när jag har gjort allt det måste jag kunna pejla av den individen jag har i snöret. Häst eller hund. Hur tuffa tag den tål, vad den roas av, vad den motiveras av osv. Men för att kunna ha ett eget register att plocka ifrån måste jag undersöka så mycket jag bara kan. Och sen kanske jag sätter ihop en egen "metod".

I hästväg har jag t ex inga som helst problem med att betsla upp som ett medel på vägen till "bettlöshet". Målet är alltid så lite som möjligt så lätt som möjligt men på vägen kanske det behöver bli skarpare. Det är möjligt att det är ett tillkortakommande!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka