Min hund blir bara värre..

Sv: Min hund blir bara värre..

Och alla är inte boklusar och har lika mycket kunskap för det.

Jag lär mig faktiskt bra på alla sätt, läsa, lyssna, titta, känna. Så jag är nog en allt i allo. Och jag har svårt att tro att alla mina aktiva hundvänner är exakt som jag om man ser inlärningsmässigt? Jag tror inte ens att 5% av mitt umgänge sträckläser några mängder av böcker, jag har nog aldrig ens blivit rekommenderad en bok förutom "Bra relation". Förutom den så har jag läst Klickerklok, av ren nyfikenhet.

Jag tror fortfarande att många människor läser alldeles för mycket och gör alldeles för lite i praktiken. Det är så lätt att läsa om hur ett problem ska lösas, det är plättlätt i teorin. Men det är helt annorlunda i praktiken. Likadant gäller faktiskt ganska mycket genrer i världen.

Vad som menades var antagligen, att även om en hund mest ligger och är passiv, betyder det inte att hunden är lugn/trygg. Den kan vara stressad utan att du nödvändigtvis ser det, speciellt om du inte känner hunden och dess signaler.

Kan vart så ja.. Men nu är det ju som jag skrivit innan att det släppte efter en vecka, och som jag sa han var påverkad av nytt hem då. Sen kommer de andra saker eftersom han bytt hem och hela hans liv ändras. Jag har nu en lugn och harmonisk hund. Som föresten ändå kan ligga och sova och bara ta det lugnt 90% av sin tid inne, för det är sån han är!

Blandrastik
Nar min hund blir riktigt stressad blir hon valdigt lugn och sover mest ... och far magsar:crazy:

Har aldrig sagt att han inte var påverkad av att byta hem... Den första veckan var han passiv, sen var han hund. Alla hundar reagerar inte lika och är inte lika kännsliga för ombyten, det som du anser att din hund blir stressad/är stressad så behöver ju inte min hund vara lika, vid samma beteende.

Fast det där är inte mitt påstående, utan hastflickas.

Jag har bara kritiserat att hundgurus får anhängare som aldrig ifrågsätter dem.

Fast det där är inte mitt påstående, utan hastflickas.

Jag har bara kritiserat att hundgurus får anhängare som aldrig ifrågsätter dem.

Förlåt! Blev fel när jag la in inlägget!

Jag jag tror inte att alla sväljer hennes metod med hull och hår heller. Det är många som är skeptiska och gärna undersöker saken först.

Men för mig och min hund funkar det. Att lösa problem med godis som muta som den andra tränaren gjorde funkar inte.. Inte för oss i alla fall! Det är ju klart som fanken att hunden går framåt när han fick godis i varje steg. Men när godiset tog slut, gick han då?? Hmm!!

Olika saker funkar för olika!

Om du använde godis som muta är det väl klart att det inte funkade. :grin:
Du gjorde fel, helt enkelt.

Det sa jag aldrig, men på honom lät det som om han hade noll koll på sina hundar och att samma människa ska påstå hur hundar fungerar och hur man man bör förhålla sig till dem (klumpig utformning av mening, jag vet..) känns inte helt....bra.

Fast att man vet varför hunden gör något behöver inte innebär att det finns ett intresse att ändra eller släcka ut beteendet.

/Camilla

Var väl kanske inte just dig jag syftade på, men de andra gör narr!!

Han juckar på allt här hemma, eller han gjorde. Har även gjort så i sitt gamla hem, men nu slutat upp. Det tar jag som ett dominasbeteende!

Och jag tolkar det som en överslagshandling oftast orsakad av stress.

/Camilla

Om du använde godis som muta är det väl klart att det inte funkade. :grin:
Du gjorde fel, helt enkelt.

Precis, att muta ar inte att trana.

du läser ju inte vad jag skriver, TRÄNARE, jag hade tränare som jobbade så. så jag bytte!

Och det betyder att 'tranaren' som forsokte muta inte var nagon bra tranare. Och mindre bra tranare finns det ganska gott om ... bade i bocker, pa video, och i narheten av var de flesta av oss bor.

Ja exakt. Sen verkar folk dessuom tycka att hunden ska göra allt vad människan vill bara för att. Hunden är väl ingen jävla robot. Hunden ska göra saker för att det är kul, och för att den blir belönad med ett "braaa!", lek, kontakt eller godis.

Men att muta är något helt annat.

Men grunden är bara för att, tycker jag.

Man drar inte, man skäller inte (överdrivet) på andra. Man försöker inte döda andra hundar eller människor. Grundfostran är bara för att jag vill det, varken mer eller mindre.

Sen finns det en oändlig mängd "cirkusdressyr" man kan lägga till och kalla det rally, agility, tävlingslydnad el vad man vill!

Tycker jag alltså!

Fair enough, men en grund lydnad tranas fortfarande pa samma satt om den ska sitta i alla lagen. Mutor, hugg och slag, och liknande ar fortfarande inte ett bra satt att trana. Det funkar sakert ... for det mesta, men ar inte ett satt att trana dar man kan lita pa att det alltid sitter.

Fast jag vet inte... Som en vän till mig sa till en frustrerad hundägare i helgen "Du kan slå ihjäl den hunden, han kommer ändå dö lycklig", man måste vara smartare än hunden;)

Well, yes ... det var ungefar det jag forsokte saga :p

Jag har inte alltid lyckats vara smartare an min hund:angel: Utan att jag har markt det har hon "classically conditioned" (ala Pavlov) sig sjalv till men an en grej. Inte kul nar det galler tavlings moment som plotsligt bryter vart flyt.:o Jag fick manga rad att fixa det ... de flesta via "correction och avoidance" metoder. Jag forsokte under ett par veckor, men nar jag hade en hund som gjorde som jag sa ... men grinigt morrande hela vagen gav jag helt upp och atergick till positiva metoder. LOL
(Se for er en hund som sakta joggar till rutan hogljutt morrande for att sedan sakta, sakta, utfora hand signaler, hela tiden morrande. Det tog ungefar tva veckor att na dit. Nu ar vi tillbaka till ett overlyckligt skuttande som i och for sig tar bort lika manga poang ... men ser betydligt roligare ut. ... och jag funderar skarpt pa att trana om de overlyckligt skuttande detaljerna)

Vi har nastan (det gar formodligen inte helt bort, det lar ska vara nastan helt omojligt att arbeta bort ett classically conditioned beteende enligt Karin Pryor och andra forskare) jobbat bort hennes starka band till kopplet ... nu aterstar bara det svaraste, att hon VET nar det ar tavling och traning. suck.

Senast ändrad:

Precis, att muta ar inte att trana.

Och det betyder att 'tranaren' som forsokte muta inte var nagon bra tranare. Och mindre bra tranare finns det ganska gott om ... bade i bocker, pa video, och i narheten av var de flesta av oss bor.

Det var en dålig tränare därför bytte jag ju, varför är det jag gör för fel i era ögon?

Ja exakt. Sen verkar folk dessuom tycka att hunden ska göra allt vad människan vill bara för att. Hunden är väl ingen jävla robot. Hunden ska göra saker för att det är kul, och för att den blir belönad med ett "braaa!", lek, kontakt eller godis.

Men att muta är något helt annat.

Är det för mycket begärt att hunden ska gå framåt i koppel? Det är det problemet jag vela ha hjälp med, och inget annat!! Det är mycket bättre nu, men har mycket kvar innan det är "bra".

Jag belönar oxå min hund med godis och lek!

Det kan man absolut begära, men inte med tvång eller med mutor.

Just det! och jag jag gör inget av det! Hon som jobbade med mutor valde jag bort, och jag sökte hjälp för att lösa problemet just för att inte tvinga/behöva dra honom framåt.

Jag har hittat något som funkar för mig och min hund! Vi kan nu promenera små rundor och går inte längre heller då jag har en valp. Men just nu ligger allt nere då han är skadad.

Jag har fått min hund framåt i koppel, utan mutor, tvång, skrik, konstig utrustning, kommandon till höger och vänster! Det funkar för mig! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur