Min hund blir bara värre..

Sv: Min hund blir bara värre..

Helt ovetenskaplig iakttagelse från kurshållning med människor som aldrig öppnat en bok om hundar eller inlärning.. Däremot har det sett CM...

Det känns dumt att göra misstag som någon annan redan gjort. Speciellt när det handlar om levande... Naturligtvis kan man lära sig genom trial and error. Men när det finns andra sätt att också inhämta kunskap, så tycker inte jag att den varianten är försvarbar. Speciellt inte när man utsätter hunden för det..

Men vad du anser är ett misstag kanske inte jag anser är ett misstag.

Det är lite farligt att anse att enkom sitt eget sätt är det enda som fungerar (oavsett metod!)

Det känns dumt att göra misstag som någon annan redan gjort. Speciellt när det handlar om levande... Naturligtvis kan man lära sig genom trial and error. Men när det finns andra sätt att också inhämta kunskap, så tycker inte jag att den varianten är försvarbar. Speciellt inte när man utsätter hunden för det..

Så typiskt dig i en diskussion, att dra upp hur "hunden lider av" andras träningssätt. Hur ledsen hunden blir för att matte/husse inte läser 231 stycken böcker. Finns det bara svart eller vitt för dig?

Det är jävligt dumt att enbart LÄSA sig till hur man TRÄNAR en hund. Det är för fasiken inte en altan som ska byggas. I böckerna så står det inte problemlösningar för alla miljoner individer, det står inget om tajming, det står inget om alla hundars olika kroppsspråk, om förarens speciella kroppsspråk, det är ingen som ser ekipaget osv. Att läsa sig till om hur en altan ska byggas eller hur man byter växellåda på en volvo V70 är en sak, men nu pratar man om levande varelser. Var och en med en egen personlighet, med ett eget språk och med en specifik ägare. Det är alldeles för många faktorer att läsa sig till, anser jag.

Skrev jag det?

Jag uppfattade det som att du skrev så.

Jag har skrivit flera gånger att jag inte har problem med att folk roar sig med att läsa någon bok eller två. Men allt för ofta stöter jag på det maniska läsandet, man ska läsa den boken om den träningen och sjugosju andra om den andra träningen. Sen ska folk försöka lägga över teorier på sin egna hund och har helt glömt bort att alla hundar är individer.

Jag tror inte på att det går att enbart luta sig tillbaka på böcker och forskningar, man behöver känna och se med egna ögon. Praktisk träning verkar vara det man lär sig mycket på inom många andra genrer, varför skulle det vara tvärtom inom hund?

Läser man om hundträning och hundars beteende, så gör man det av en anledning- nämligen av intresse. Och är man intresserad så lär man omsätta teori i praktik. Det är inte heller bra att sakna teoretisk grund att stå på. Så olika är inte hundar- de tillhör samma släkte allihop, och har därmed hyfsat lika kroppsspråk trots att de är individer. Annars skulle de ju inte förstå varandra heller. Känsla och trial and error i alla i ära... Teori fyller sin funktion och är viktigt.

Otroligt dumt sagt. Vet du ens vad det är du pratar om??? Försten, tro vad ni vill!

NI vet inte hur min hund beter sig, och han hoppar ALDRIG på folk!

Nu har jag inte påstått att din hund hoppar på någon, det är är ironisk emot är Jan Fennells "metoder". Jag har haft henne som ett specialarbete i en hundutbildning som jag gått. Det var inte bara Jan, utan fler av hennes kollegor i branschen.
Hon och så många fler tar i mina ögon vanlig inlärningspsykologi snickrar till det en aning och påstår sedan att "de minsann kom på det". Hon har dessutom tjänat bra med pengar på detta, jag har även sett en del tv-program hon gjort.

Jag tycker det är lite "kejsarens nya kläder" och i vissa fall får hon anhängare, framförallt amerikanska, som nästa tillbeder henne under sektliknande former.

Hon är ju inte ensam, alla hundboksförfattare av rang verkar vilja ha sin modell eller sin teori. Det är Svartberg som har klossar och bollar, Kerstin Malm har en pyramid, Inki Sjösten har en fyrklöver osv.
När det i slutänden handlar om inlärningspsykologi där grunden lades för typ 50 år sedan och som dessa författare ingalunda har hittat på själva.

Som jag nämnde tidigare har dessutom Jan Fennell inga referenser eller hänvisningar till någon annan än hon själv. Jo, hon nämner en hästtränare i en av böckerna, men det är allt.

Så min kritik är mot Jan Fennell, och jag önskar att fler skulle ifrågasätta vad det läser och inte svälja allt.

Läser man om hundträning och hundars beteende, så gör man det av en anledning- nämligen av intresse. Och är man intresserad så lär man omsätta teori i praktik. Det är inte heller bra att sakna teoretisk grund att stå på. Så olika är inte hundar- de tillhör samma släkte allihop, och har därmed hyfsat lika kroppsspråk trots att de är individer. Annars skulle de ju inte förstå varandra heller. Känsla och trial and error i alla i ära... Teori fyller sin funktion och är viktigt.

Fast alla har inget intresse i att läsa hundböcker. Jag har verkligen inget intresse i att läsa om hundträningsmetoder. Jag kan läsa om anatomi och fysisk träning. Men det mentala har jag en stabil grund på, som jag själv känt mig fram till. Innebär det då att jag inte har intresse i hundträning? För att jag inte läser allt som säljs?

Jag har återigen inte sagt att all teori av ondo. Teori fyller sin funktion men det är inte hela funktionen. Men återigen så drar du allt till sin spets. Jag tycker liksom du (har jag för mig) att boken "Bra relation" sammanfattar det mesta.

Byta glasögon som i vilken utgångspunkt du har när du läser inläggen. Inte som i att du ser dåligt.

Om CM har börjat mjukna i sina metoder och mer använda mjuka eller i alla fall mjukare metoder, så är det väl bara att tacka och ta emot för det är troligtvis många hundar som faktiskt får en något bättre tillvaro tack vare honom.
För oavsett vad man tycker om honom och hans metoder så har han tack vare media en stor inverkan på mycket folk.
/Camilla

Absolut!!! Jag ar inte fortjust i CM, men tycker att han, atminstone har i USA, gor betydligt mer nytta an skada.

<snip> Han har inte vart stressad, han var passiv den första veckan <snip>

Nar min hund blir riktigt stressad blir hon valdigt lugn och sover mest ... och far magsar:crazy:

<snip>
Hon och så många fler tar i mina ögon vanlig inlärningspsykologi snickrar till det en aning och påstår sedan att "de minsann kom på det". Hon har dessutom tjänat bra med pengar på detta, jag har även sett en del tv-program hon gjort.

Jag tycker det är lite "kejsarens nya kläder" och i vissa fall får hon anhängare, framförallt amerikanska, som nästa tillbeder henne under sektliknande former.
<snip>

Hon ar Engelsk och ar i stort sett okand har i USA. Mycket dumt har vi ... men inte Jan Fenell ... sa tillbedjan under sektliknande former sker nagon annan stans (England? Det var i alla fall var hennes exempel i boken tog plats, och dar TV-program sandes) och inte har. ;)

Alla är inte som dig. Det blir ju lite tokigt om du förutsätter det. Kanske har du en naturlig talang, "känsla", som andra saknar? Eller är du en praktiker snarare än en teoretiker? Kanske lär du dig bättre genom att lyssna än genom att läsa? Allt sådant påverkar hur läsande påverkar.

Jag gillar att läsa (men har inte tid att läsa så mycket hundböcker), men ffa så vill jag ha ett teoretiskt tänk i hundträningen. Det passar inte mig som person att bara göra utan att tänka. I min lilla hjärna surrar det alltid runt ett litet "varför?". Det finns såklart ingen bok i världen som kan ge svar på alla frågor, men tillsammans så kan de stötta mig i mina tankar och hjälpa mig att komma fram till en egen teori. En lagom blandning av teori och praktik ÄR bäst, men vad som är lagom skiljer sig oerhört mycket från person till person.

Som ett litet tillägg så tycker jag också att det är roligare att hålla kurs och träna med dem som har läst på lite och som inte är helt gröna på olika träningsteorier. Det blir bra mycket enklare att förklara när jag inte behöver mala på om helt basic saker.

Det kan jag hålla med om, vi lär ju ut som vi lär in.
Svårigheten som lärare tycker jag är att hitta hur mina deltagare lär sig. Självklart måste jag ha en balans mellan teori och praktik.

Blandrastik
Nar min hund blir riktigt stressad blir hon valdigt lugn och sover mest ... och far magsar:crazy:

Har aldrig sagt att han inte var påverkad av att byta hem... Den första veckan var han passiv, sen var han hund. Alla hundar reagerar inte lika och är inte lika kännsliga för ombyten, det som du anser att din hund blir stressad/är stressad så behöver ju inte min hund vara lika, vid samma beteende.

Vad som menades var antagligen, att även om en hund mest ligger och är passiv, betyder det inte att hunden är lugn/trygg. Den kan vara stressad utan att du nödvändigtvis ser det, speciellt om du inte känner hunden och dess signaler.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 546
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka