min hund bet kompis i ansiktet

Sv: min hund bet kompis i ansiktet

Om han är där så passa ofta så lär han ju vara en smula puckad som inte lärt sig nåt om hundar signaler och bettenden. Han har varit där 208 dagar minst och inte lärt sig nåt.
Det finns folk till allt. Har du inte sett dom där djurpolisprogrammen på TV? Dom ska ju vara utbildade på djur och i de flesta fall ha mångårig vana och erfarehet av olika djur, fr a hundar och katter.

Tänker bl a på exemplet där machot blev biten av en rottis (?), synnerligen självförvållat! När senare hunden var omplacerad och hade anpassat sig på det nya stället, så träffas hund och "experten" igen, med nya bett som följd, också i högsta grad självförvållat!
T o m framför TV:n var det lätt att ropa: sluta, lägg av, låt hunden vara!!!

Ett par andra fall som också kommer till minnes är bett av katter, också självförvållat av "experter" som inte läser djuren ett dugg.

Lite OT, ursäkta!

LIA

Men då är det ju ändå så att ansvaret ligger på dig, du säger att de är där mer än halva veckan, känner hundarna väl och är hundvakt ibland. Varför kan de då bete sig på det sättet, det måste ju vara upp till dig att göra den bedömningen, dels av vad din hund klarar av, dels vad dina kompisar klarar av.

Sen måste jag tillägga att jag tycker du är strong som ändå lägger ut det här problemet och ber om råd, trots att du får rätt mycket mothugg. Och det viktiga är ju att du nu gör någonting åt det som hänt, dels för hundens skull, den ska inte behöva hamna i såna här situationer, dels för dina kompisars skull. Du som hundägare har ju ALLTID ansvaret för din hund och det kanske i ditt läge kan innebära att du lär dina kompisar hur man umgås med hunden?

som jag skrev till någon annan så har jag litat hundra på hunden och komisarna då dom alltid kunnat gjort vad dom vill med hunden och han tycker det är skitroligt! men nu har jag och kompisarna sett gränsen - och nu keommer det bli helt annorlunda. för nu vet jag att hunden inte klarar detta. även om det var en jävligt olycklig situation dom hamnade i - speciellt för hunden. efetrsom han inte kunde gå därifrån och samtidigt blev retad och trackad på.

tänk dig själv att vara instängd och nån står och knuffar på dig och hånskrattar. ju argare du blir detso med knuffar dom på dig och skrattar ännu högre.

nu tar jag inte hundens försvar på det sättet - jag menar bara på att jag faktiskt förstår varför hunden gjorde som den gjorde, men det är aldrig okej att bitas för det.. men han hade väl inget val då han inte såg nån utväg på detta.:crazy:

Det finns folk till allt. Har du inte sett dom där djurpolisprogrammen på TV? Dom ska ju vara utbildade på djur och i de flesta fall ha mångårig vana och erfarehet av olika djur, fr a hundar och katter.

Tänker bl a på exemplet där machot blev biten av en rottis (?), synnerligen självförvållat! När senare hunden var omplacerad och hade anpassat sig på det nya stället, så träffas hund och "experten" igen, med nya bett som följd, också i högsta grad självförvållat!
T o m framför TV:n var det lätt att ropa: sluta, lägg av, låt hunden vara!!!

Ett par andra fall som också kommer till minnes är bett av katter, också självförvållat av "experter" som inte läser djuren ett dugg.

Lite OT, ursäkta!

LIA
jag tycker inte att det är OT. det du beskriver är lite som denna hunds situation.

Och de som ropar på hunden är INTE kompisarna, utan jag och sambon.
Just det. Vem som har befälet i dom här sammanhanget ska vara glasklart för alla, inkl hundarna.

Man ska kunna lämna rummet utan att folk börjar ta sig friheter ang hundarna, som dom vet dom inte ska. Även om det bara gäller smussla ner kakor på golvet.

LIA

tänk dig själv att vara instängd och nån står och knuffar på dig och hånskrattar. ju argare du blir detso med knuffar dom på dig och skrattar ännu högre.
Tog upp det lite tidigare. ;)

nu tar jag inte hundens försvar på det sättet - jag menar bara på att jag faktiskt förstår varför hunden gjorde som den gjorde, men det är aldrig okej att bitas för det.. men han hade väl inget val då han inte såg nån utväg på detta.
Jag tillhör inte dom som anser att hundar ska acceptera precis allt från människor. Någonstans finns en gräns där varje vettig hund tvingas att försvara sig och sitt liv, och det anser jag dom ska kunna göra.
Menar inte att det var så just i ditt fall, men generellt.

LIA

KL

Tragiskt att det hände! Nu har det hänt, och du vet att din hund kan bita, och bita hårt också, eftersom det gick hål på huden.

Nu är det upp till dig om du vill ha en hund som du vet kan bita, i ansiktet dessutom. Vill du det, så gäller det att aldrig mer utsätta honom för sådana situationer. Låt hunden vara i det andra rummet om ni ska ha fest, låt inte folk böja sig över honom osv, allt för att det aldrig ska hända igen.

Jag har själv en hund som gjort utfall mot folk på promenader, han har dock aldrig huggt mot någon. Det är ENBART mitt förbannade fel, att han gjorde som han gjorde. Nu vet jag att jag agerade helt fel med honom som unghund, och nu måste jag kämpa stenhårt för att han ska känna sig trygg med mig på promenaderna. Jag har verkligen fått lära mig att läsa Birk, när han tycker att något är obehaligt, och försöka att aldrig utsätta honom för de obehagen.

Du får försöka göra detsamma, inte utsätta din hund för retningar som kan bli förstora!

KL; är inte ett dugg förvånad att hunden bet!!! Tror inte du behöver vara rädd att han ska bita igen, förutsatt att han inte blir utsatt för sama situation igen.
Alkohol och hundar hör inte ihop! Har vi fest hemma får ingen hålla på med våra hundar.
Och varför ska hunden behöva gå undan om någon kommer och knuffar och bråkar? Den hade ju lagt sig där för att få vara ifred? Jag skulle nog vara ganska förbannd på "kompisen" som provocerade hunden.

Jag håller fullständigt med LIA. Men för det första tycker jag att det är ganska självklart att man inte umgås med djur överhuvudtaget när man dricker eller röker just för att det kan hända saker som dessa. Men det tror jag TS förstått vid det här laget, gjort är gjort och kommer aldrig igen. Man lär sig av sina misstag.

Jag skulle absolut inte skylla på hunden, för mig är det alltid människan som driver djuren till att reagera på ett visst sätt. Det finns alltid en anledning till varför djuren gör som dom gör oavsett om det är en orm, en katt, en hund, en häst eller vad som.

Jag har själv en terrier som är en riktig enmanshund och som huggit efter folk. Men nu har jag lärt mig att bara låta bli att utsätta hunden för situationer där den känner att den måste försvara sitt revir, matte eller liv. Nu har hon sin egen plats där hon vet att hon kan få gå undan och vara ifred, dit går hon även när man blivit lite arg på henne. När hon är ensam hemma sitter hon också på sin lilla plats just för att jag tycker det är onödigt om hon vaktar hela huset. Sen väljer jag att sitta på golvet med henne och tar aldrig upp henne i knäet om vi inte är ensamma just för att hon då verkar känna sig högre och vill försvara mig. Men det beror mycket på att hon är en terrier, de är tuffa, om det vart en power puff hund eller liknande hade den nog varit mer lätthanterlig och hade nog inte behövt såna här regler för att funka bland människor.

Jag blev faktiskt förvånad här om dagen när en liten power puff hane på ett år hälsade på och när han sa ifrån gick min terrier därifrån till sin plats vilket hon inte hade gjort för två år sen, då hade hon attackerat. Sen såg man även att hundarna accepterade hennes "plats", de trängde sig inte på, så även hundarna verkar respektera varandra även om de är olika höga i rang. Varför ska vi göra annorlunda..? jag vill ha en ömsesidig respekt från min hund, inte trycka ner den så den int vågar göra nånting.
Nu ser man att hon är en lycklig hund, eller iallafall lyckligare. Som unghund kunde hon attackera vilken hund som helst oavsett storlek och det var ingen annans fel förutom mitt eget och min familj, nu har jag tagit över hunden och med lite hjälp från kunniga folk har hon blivit en trygg hund som man kan lita på, eller hon har väl alltid haft det i sig bara att jag inte vetat hur man får fram det och hur man undviker situationer där hunden känner sig trängd eller tvungen till att försvara sitt revir.

Reglerna funkar bra, hon verkar otroligt trygg, nu litar hon mer på människor och skulle aldrig bita någon så länge människan inte tränger sig på hennes "plats". Det tror jag vilken hund som helst skulle göra om man bara provocerade fram det, hur pålitlig man än påstår att hunden är.

Så till TS: Köp gärna en sån där transportbur eller skaffa en plats till hunden där den vet att den kan gå undan och får vara ifred från allt, även andra hundar. Det blir som en trygghet. Om det här hade hänt hemma hos mig hade jag klandrat mig själv att jag låtit hunden vara med även om hunden kände människorna då det faktiskt var alkohol inblandat.

Om någon trängt sig på hunden hade jag även sagt ifrån till personen att han får minsann skylla sig själv om han är så dum att han ger sig på hunden på det sättet. Dock hade jag även klandrat mig själv att jag inte varit snabb nog att säga ifrån "låt hunden vara" För mig spelar det inte någon roll om det är min bror, hund, häst get eller vad som. Om hunden eller nått säger ifrån klart och tydligt att han vill vara ifred så ska man ju göra det. Då ska man inte provocera fram ett aggressivt beteende och tro att man lär hunden vett genom att säga ifrån när hunden väl biter, för alla djur har en försvarsmekanism, det är inget man kan ta ur dom om man inte trycker ner dom till botten förståss. Och om det är en nedtryckt hund som inte vågar göra nånting man vill ha så fine, men det är nog ingen lycklig hund.

Senast ändrad av en moderator:

Någon frågade vad det var för hund och jag har inte sett något svar.
Var det pitbulln som du behövde halti till, och som hade sockersjuka och som du ransonerade vattnet till, som det inte var något fel på?

Någon frågade vad det var för hund och jag har inte sett något svar.
Var det pitbulln som du behövde halti till, och som hade sockersjuka och som du ransonerade vattnet till, som det inte var något fel på?

Jo då hon har svarat och det var inte den, utan en nakenhund som bet.

Jag förstår mycket väl varför hunden reagerade som han gjorde, det är nog inget konstigt alls, även om bitande aldrig är okej. Det är därför jag hitills inte sagt att hunden är opålitlig, ostabil eller otrygg. Det är också därför jag poängterar hur viktigt det är att DU som hundägare/ledare ser de här gränserna innan den överskrids.

Sen är jag av den åsikten att åtgärden man måste ta till beror på vad man har för hund med. En liten, och i grunden vek hund kanske inte behöver samma åtgärder som en stor och ovek hund behöver. Vad du beslutar att göra beror ju på hur du bedömer din hund och dina kompisars beteende. Jag tycker det är JÄTTEBRA att du ser var gränsen går nu, och att du faktiskt tänker efter HUR du ska lösa den här situationen!

En liten, och i grunden vek hund kanske inte behöver samma åtgärder som en stor och ovek hund behöver.

det finns små hundar som kan vara minst lika oveka som en stor hund, talar av egen erfarenhet ;) kanske int va så du menade men men.

Nej, jag menade tvärtom med, såg det när det var postat, men orkade inte ändra :D

Stäng in hunden i ett annat rum då du inte är i närheten. Hundar SKA ALDRIG bita en annan människa. Inte ens under provocering (förutsatt att det inte är en polishund ect).

Hundägaren har alltid det yttersta ansvaret för sitt hund. Oavsett vad som händer. Sådan är lagen. Den hund som inte kan hålla sin käft stängd ska inte få vara i livet. Även om den till 98% är en ängel...

Håller faktiskt i sort sett med om detta. Om en hund biter, även om den blivit provocerad, av en människa den faktiskt känner, skulle jag bli orolig. Som en del skrivit, om det gällt ett barn.. som ju verkligen kan provocera. Nu ska man hålla koll på sina ungar (å alla andra som träffar hunden) för att undvika jobbiga situationer för hunden, men den ska kunna tåla viss provokation tycker jag. Det ska finnas en spärr mot att hugga.

Sen om den är ung & osäker & satt i en stressad situation får man väl som TS gör, se över vad man utsätter hunden för. Men jag tycker personligen att man ska vara extra observant på hunden framöver.

Baserat på vad du skrev i ditt första inlägg fick man bilden av att hunden var falsk! Om någon har en ängel som bits är den ju falsk!;)

I dina senare inlägg förstår man sammanhanget bättre.
Mitt tips är att inte lämna hunden ensam med främmande människor! Då har du alltid uppsikt och kontroll över situationen!!

*KL*

Är det bara jag som låser in mina hundar när det väntas folk som kan tänkas bli berusade???

Jag blir jämt förvånad över hur folk tänker när de har huset fullt med djur, sen bjuder in massa folk som då blir fulla, högljudda och vissa till och med otrevliga och sedan förväntar sig att djuren ska ta det med godan ro...???

Jag lämnar ALDRIG mina hundar med fulla människor, skulle aldrig komma på tanken. Dem låses in i burar eller i rum där de får vara i fred, för folk blir helt enkelt dumma i huvudet med sprit i kroppen och det utsätter jag inte mina djur för.

//E

Man har inte hundar ihop med fulla folk. Så enkelt är det, skulle ALDRIG låta ett gäng med fulla kompisar, särskilt inte killar då hundar ofta är räddare för dom än tjejer, leka våldsamma leker med min hund. Aldrig, det är som att be om problem, samma hur snäll hund man har.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka