Sv: min hund bet kompis i ansiktet
Jag håller fullständigt med LIA. Men för det första tycker jag att det är ganska självklart att man inte umgås med djur överhuvudtaget när man dricker eller röker just för att det kan hända saker som dessa. Men det tror jag TS förstått vid det här laget, gjort är gjort och kommer aldrig igen. Man lär sig av sina misstag.
Jag skulle absolut inte skylla på hunden, för mig är det alltid människan som driver djuren till att reagera på ett visst sätt. Det finns alltid en anledning till varför djuren gör som dom gör oavsett om det är en orm, en katt, en hund, en häst eller vad som.
Jag har själv en terrier som är en riktig enmanshund och som huggit efter folk. Men nu har jag lärt mig att bara låta bli att utsätta hunden för situationer där den känner att den måste försvara sitt revir, matte eller liv. Nu har hon sin egen plats där hon vet att hon kan få gå undan och vara ifred, dit går hon även när man blivit lite arg på henne. När hon är ensam hemma sitter hon också på sin lilla plats just för att jag tycker det är onödigt om hon vaktar hela huset. Sen väljer jag att sitta på golvet med henne och tar aldrig upp henne i knäet om vi inte är ensamma just för att hon då verkar känna sig högre och vill försvara mig. Men det beror mycket på att hon är en terrier, de är tuffa, om det vart en power puff hund eller liknande hade den nog varit mer lätthanterlig och hade nog inte behövt såna här regler för att funka bland människor.
Jag blev faktiskt förvånad här om dagen när en liten power puff hane på ett år hälsade på och när han sa ifrån gick min terrier därifrån till sin plats vilket hon inte hade gjort för två år sen, då hade hon attackerat. Sen såg man även att hundarna accepterade hennes "plats", de trängde sig inte på, så även hundarna verkar respektera varandra även om de är olika höga i rang. Varför ska vi göra annorlunda..? jag vill ha en ömsesidig respekt från min hund, inte trycka ner den så den int vågar göra nånting.
Nu ser man att hon är en lycklig hund, eller iallafall lyckligare. Som unghund kunde hon attackera vilken hund som helst oavsett storlek och det var ingen annans fel förutom mitt eget och min familj, nu har jag tagit över hunden och med lite hjälp från kunniga folk har hon blivit en trygg hund som man kan lita på, eller hon har väl alltid haft det i sig bara att jag inte vetat hur man får fram det och hur man undviker situationer där hunden känner sig trängd eller tvungen till att försvara sitt revir.
Reglerna funkar bra, hon verkar otroligt trygg, nu litar hon mer på människor och skulle aldrig bita någon så länge människan inte tränger sig på hennes "plats". Det tror jag vilken hund som helst skulle göra om man bara provocerade fram det, hur pålitlig man än påstår att hunden är.
Så till TS: Köp gärna en sån där transportbur eller skaffa en plats till hunden där den vet att den kan gå undan och får vara ifred från allt, även andra hundar. Det blir som en trygghet. Om det här hade hänt hemma hos mig hade jag klandrat mig själv att jag låtit hunden vara med även om hunden kände människorna då det faktiskt var alkohol inblandat.
Om någon trängt sig på hunden hade jag även sagt ifrån till personen att han får minsann skylla sig själv om han är så dum att han ger sig på hunden på det sättet. Dock hade jag även klandrat mig själv att jag inte varit snabb nog att säga ifrån "låt hunden vara" För mig spelar det inte någon roll om det är min bror, hund, häst get eller vad som. Om hunden eller nått säger ifrån klart och tydligt att han vill vara ifred så ska man ju göra det. Då ska man inte provocera fram ett aggressivt beteende och tro att man lär hunden vett genom att säga ifrån när hunden väl biter, för alla djur har en försvarsmekanism, det är inget man kan ta ur dom om man inte trycker ner dom till botten förståss. Och om det är en nedtryckt hund som inte vågar göra nånting man vill ha så fine, men det är nog ingen lycklig hund.