min hund bet kompis i ansiktet

Sv: min hund bet kompis i ansiktet

om jag vore du skulle jag genast se till att hunden/arna ser sin KORG som SIN plats där den får vara ensam. soffan ska vara förbjuden plats, det går att lära in och hunden kommer inte att bli ledsen. det är du som ska bestämma var den ska ha sin plats och inte hunden.

nä dom skulle garanetart inte bli ledsna - men jag vill ah dem i soffan. finns inget mysigera än att ligga i soffan efetr jobbet och kolla på film och ha hundarna liggandes unt benen.:love:

sen har dom sina egna korgar. och dörren till sovrummet är alltid öppen och där är det aldrig folk. dit brukar dom gå när dom vill vara ifred. men just denna kväll så ville dom vara med. så det handlar inte om att dom inte har nån egen plats att vila på, för det har dom gott om.

Jag tycker det är lika trist när en liten hund biter som en stor...men i fallet med nakenhunden tycker jag inte att hunden gjorde fel. Det borde inte ha hänt eftersom ägaren borde sagt ifrån istället. Men jag anser inte att en hund skall tvingas stå ut med vad som helst.

Min hund som bet en tjej för några år sen är en rottis. Ingen ansåg att han skulle avlivas. Tvärtom förstod dom mkt väl hans agerande. Trots det är det inte ok för en hund att göra så om den skall fungera i dagens samhället!

åter igen så var jag inte med då det hände. jag hade ingen aning om att han retade min hund. det hade aldrig hänt om jag varit närvarande.

Det enda "problemet" med den lilla jämfört med den stora är att han kan smita upp på köksbordet om man inte drar in alla stolar..
Schäfern skulle jag kunna lägga en stek framför nosen på utan att han skulle röra den. Men jag ser det inte som ett problem för det är så naturligt för mig, familjen och vänner att skjuta in stolen efter man suttit vid bordet...
Skulle det varit naturligt för dig om det istället varit schäfern som gjort det? ;)

Jag håller med Piru om att det görs stor skillnad på hundar, fr a beroende på storlek. Småjyckar uppfattas som små ofarliga lustigkurrar, omöjliga att kräva uppfostran på. Stora jyckar däremot ska ha exemplarisk uppfostran, vara fullständigt lydiga och absolut inte visa annat än en glad och vänlig uppsyn. Allt annat gör storhunden opålitlig och potentiellt livsfarlig.

TwiggyM:
Mina hundar följer ofta med på uteserveringar och liknande och då händer det att berusade människor skall fram och klappa. Det är något jag INTE tillåter. Jag tar handgripligen undan folk som inte lyssnar på tillägelse. Anser att det är bättre att jag tar tag i dom än att någon av hundarna gör det.

Slutligen, låt hundarna vara någon annanstans då ni har folk hemma för fest.
Vi hundägare har olika syn på hundhållning och vad vi vill med den. Jag är t ex inte intresserad av att tävla hundsport, utställningar o dyl. Min ambition är att få till hundarna som goda individer i samhället, förutom att vara goa familje/flock-medlemmar. Dom ska vara tillitsfulla och vara positiva till människor, fr a barn. Om personen som kommer fram till dom är nykter eller inte spelar ingen roll. Dom ska fungera lika väl oavsett yttre omständigheter, typ fest eller folksamling.
Tro förden skull inte att dom är menlösa muppar. Vi har flera gånger fått bevisat att dom vet vad dom ska göra, när hårda tag behövs.

Igår kväll var vi och kollade på brasa och där var fullt med folk, både nyktra och mindre nyktra, ungar som drog iväg småraketer osv. Behövde inte ens tänka tanken att "skydda" hundarna från någon. Många vuxna ville hälsa och ungar krama och det fick dom förstås.

Däremot kräver jag av flera anledningar att man frågar först!

LIA

Till inläggarna:

1 Läs inläggen innan ni svarar!

2 Ni som tycker att problemet skulle vara att hunden inte var i ett annat rum för att det var fest. Men om "fulle macho" gått in dit då och burit sig åt? Och blivit biten? Skulle det gjort någon skillnad?

Jag anser att man får ta ansvar för sitt handlande, full eller inte. Hunden kan inte kritiseras efter vad jag förstår, snarare beklagas.

LIA

Kan säga att jag var på stan i dag med Piru o gick o titta. sen sätter jag mig o la piru brevid mig i gräset jag ser han blir spänd o öronen raktfram. Då ser jag en gammal man med kryckor som vinglar o far o är berusad o kommer framåt o frågar om han får hälsa jag nekar han men fortsätter ändå mot hunden så jag viska till Piru har du sett busen o han blev tokig o mota undan gubben. Då skriker jag åt gubben att ge dig härifrån han vill inte ha dig här så gubben stappla därifrån o Piru blev lugn igen. Jag ser direkt när han inte är bekväm utan eftertänksam i situation. Därför väljer hellre o visa att min hund inte gillar han garanterat slipper nåt problem mer än att folk tittar mot oss. Men det köper ja för de lär se lika fort att det är ordning o reda.

Det jag vill ha sagt med detta om min hund inte gillar sitsen med gubben att nåt inte är bra o det inte går o lösa då väljer jag ju en sits där min hund känner sig hemma o just i detta fall var det o få mota bort gubben.

Så om alla tänkte så vore det betydligt mycket mindre av dessa saker med bett. Det gäller ju som för dig Radon o tänka min hund är inte så bekväm här jag sätter han i sin bur eller i ett annat rum där han känner sig trygg då har man ju varit schysst med sin hund o fått din ur sin sits.

Senast ändrad:

Tyvärr är inte alla hundar så tillgängliga. Min tål fulla människor, men har man signalkänsliga hundar, eller lite fega hundar, eller hundar som kan tänkas "sätta folk på plats" så är det itne säkert att de klarar att hantera sådna situationer på ettför oss önskvärt sätt.

Men då är det hundägarens förbannade skyldighet att se till att hunden slipper hamna i sådna situationer. Är fulla machotypen så pantad att han kan tros gå in till hunden och provocera den, så lås dörren - eller kicka ut den som inte kan ta isntruktioner (jag har gjort bägge varianterna beroende på situationen.)

Skulle det varit naturligt för dig om det istället varit schäfern som gjort det? ;)

Lika naturligt att skjuta in stolen? Eh ja, det gör jag alltid oavsett om jag är hemma, hos en vän eller på resturang!

Du kanske menade om "problemet" skulle varit större om det var schäfern som stal mat? Nu har vi ju inte någon annan hund än lillen som gör det om den får möjlighet, båda hundarna har samma "uppfostran" och lillen vet precis att han inte får men gör det ändå.

Båda hundarna kan ligga i soffan och bli matade ur handen med diverse godis och grejer men skulle aldrig komma på tanken att sno något om jag är i rummet.
Går jag ut ur rummet och lämnar nåt på bordet så är det lillen jag får passa. Schäfern är som sagt inte ens intresserad av godis.
Han äter bara för att jag "vill"/bjuder på det om jag gör det, känns det som ibland..

Då tänkte ja varför är det Okej att småhundar får bete sig som idioter men skulle min hund gjort det mot dom små då hade folk sagt att man skulle nog avliva hunden.

Knepigt hur folk resonerar.

Det är precis det jag tjatar om jämt, att stora hundar ska sättas på plats medan små hundar är "lilla gullsötisen" & får bita som en jäkla symaskin :devil: Ett otyg är det!! :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 349
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka