min hund bet kompis i ansiktet

Sv: min hund bet kompis i ansiktet

Håller faktiskt i sort sett med om detta. Om en hund biter, även om den blivit provocerad, av en människa den faktiskt känner, skulle jag bli orolig. Som en del skrivit, om det gällt ett barn.. som ju verkligen kan provocera. Nu ska man hålla koll på sina ungar (å alla andra som träffar hunden) för att undvika jobbiga situationer för hunden, men den ska kunna tåla viss provokation tycker jag. Det ska finnas en spärr mot att hugga.

Sen om den är ung & osäker & satt i en stressad situation får man väl som TS gör, se över vad man utsätter hunden för. Men jag tycker personligen att man ska vara extra observant på hunden framöver.

ja han tar med ro folk som provocerar honom - det är han ganska van hit och dit. men det finns väl ändå en gräns på hur mycket man kan och sa kunna provocera en hund? nån gång blir man väl för inpå och jobbig för hunden?? om den kan gå sin väg - då ska den verkligen inte få bita över huvud taget!! men denna kunde inte på något sätt ta sig ifrån situationen! så vad skulle han göra?? han hade morrrat flera gånger och försökt hitta luckor - men dom fanns inte. så han tog sin sista utväg - och det var att bita.jag tycker snarare att han visade att han är en väldigt rakryggad och ofalsk hund med detta. han ahde varnat fleera gånger, han försökte hitta flyktvägar och han lät dem hålla på rätt länge. men tills lut när det inte fanns annat att göra så gjorde han det han abolut inte fick göra - att bita. då kom han ju därifrån.

Någon frågade vad det var för hund och jag har inte sett något svar.
Var det pitbulln som du behövde halti till, och som hade sockersjuka och som du ransonerade vattnet till, som det inte var något fel på?

nä det är abslut inget fel på han!! detta var en kinesisk nakenhund - förvånad att det inte var kamphunden?? :crazy:

... undvika jobbiga situationer för hunden, men den ska kunna tåla viss provokation tycker jag.
Vad innebär en "viss provokation" för dig? Var går gränsen när en hund "har rätt" att bita ifrån sig?

LIA

Är det bara jag som låser in mina hundar när det väntas folk som kan tänkas bli berusade???
Det skulle inte falla mig in att göra. Dels är mina hundar tillräckligt stabila och "mentalt allmänbildade" ;) för att klara fulla folk, dels är jag själv aktiv och håller detta folk under kontroll. Några rena alkoholmarodörer ingår inte i bekantskapskretsen.
Kan ju lägga till att jyckarna är mycket poppis bland ortens lilla gäng av A-lagare och tycker det är kul att träffa dom. Jag menar med det att alkoholen i sig inte behöver vara något problem.

LIA

Jag låser inte automatiskt in hunden när det är fest och folk kan tänkas bli berusade eller rent av riktigt fulla. Han får gärna vara med och hälsa, umgås en stund, sen är det sovrummet som gäller för hans del. Den dörren är dock inte stängd, han ska ha en chans att kunna gå ut i köket och dricka vatten, eller påkalla våran uppmärksamhet om det behövs. In i vårat sovrum går INGEN, om vi inte säger att det är okej, det är både våran och hundens fredade zon!

Oftast ligger han och sover, ibland kan ha tassa ut och dricka lite, sedan går han in igen. Ibland kan sambon eller jag kalla ut honom, om det är lugnt. Han KAN umgås med människor som är nyktra, salongsberusade, lite mer berusade eller riktigt fulla, MEN jag som ägare håller koll på att folk sköter sig mot honom, och ser till att han inte hamnar i situationer som han kan fara illa i eller behöva försvara sig i. Jag har en hund som älskar alla, oavsett hur de ser ut, beter sig eller luktar, men jag vill gärna ha lite koll på både honom och människorna han umgås med. Det är trots allt en hund med stora, vassa tänder, och med instinkter som kan bubbla upp om situationen är så att den framkallar det!

Jag skulle ALDRIG drömma om att ha mina hundar i samma rum som berusade människor ö h t. Är det något som kan trigga en signalkänslig hund så är det berusade människor men också människor med ett avvikande rörelsemönster orsakat av sjukdom.

Jag förstår ärligt talat inte varför man utsätter sin hund för en sån miljö! Oavsett om de är "snälla" eller inte.

Själv har jag haft tjänstehund och mycket av våra träningar gick ju ut på att göra hundarna känsliga för avvikande beteende, högljudda människor, stirrande ögon etc etc. Jag hade definitivt inte klandrat hunden om han hade bitit en full person som tränger sig på honom. Om jag förstod ditt inlägg rätt så har hunden dessutom varnat genom att morra ett par gånger innan bett? Han har i så fall talat om MED STORA BOKSTÄVER för fylltratten att han ska hålla avstånd och denne har inte lyssnat - då kommer bettet.

Sorry om jag låter tjurig men här tycker jag att du måste klandra dig själv helt och fullt - du borde ha "skyddat" din hund från den miljön på ett bättre sätt.

Vi har byggt ett hundrum o anslutning till vardagsrummet där hundarna ser ut, har sin sov och ätplats - där är de när vi har besök av många personer på en gång. Vi säger till att man låter bli att stå och "prata" med hundarna vid deras grind.

Är det fest med större F så har hundarna sina hundgårdar där
ute och mår bäst av att vara ute ur huset.

Jag är av den åsikten att våra hundar är våra, de behöver inte umgås med kreti o pleti och de har definitivt ingen glädje av det heller.

Vad innebär en "viss provokation" för dig? Var går gränsen när en hund "har rätt" att bita ifrån sig?

LIA

Menar du att du
1) anser att en hund ALDRIG ska bita, även om ex en främling attackerar matte eller
2) menar du att en hund ska kunna bita OAVSETT hur liten provokationen är?

Eftersom du uppenbarligen inte håller med om det jag skrev (att det måste finnas en grad av provokation den bör tåla men att det är förståeligt om den biter om den är i en extremt trängd situation eller känner att fara hotar den eller flocken), måste jag ju fråga. Svårt att resonera med dig om jag inte vet vilket av ovanstående du anser är rätt.

jag tycker snarare att han visade att han är en väldigt rakryggad och ofalsk hund med detta. han ahde varnat fleera gånger, han försökte hitta flyktvägar och han lät dem hålla på rätt länge. men tills lut när det inte fanns annat att göra så gjorde han det han abolut inte fick göra - att bita. då kom han ju därifrån.

Men om du anser att hunden gjorde rätt, varför tråden? Jag uppfattade ditt första inlägg som att bettet oroade dig. Så då skrev jag hur jag resonerat, efter den information jag läst.

Svårt att resonera med dig om jag inte vet vilket av ovanstående du anser är rätt.
:) Ingetdera!
Som jag skrev tidigare: Jag tillhör inte dom som anser att hundar ska acceptera precis allt från människor. Någonstans finns en gräns där varje vettig hund tvingas att försvara sig och sitt liv, och det anser jag dom ska kunna göra.

Jag var närmast intresserad av var du sätter gränsen. En svår fråga att svara på, jag vet.

LIA

Ah ok, ursäkta mitt bitiga svar.. får skylla på dan-efter-syndromet :o :D

Hmm, mkt bra fråga. Tror jag skulle ta ställning från fall till fall. TS exempel hade jag tyckt känts obehagligt men jag hade förmodligen inte tagit bort hunden, beroende på vad som hänt tidigare dock.

Familjen hade en chowchow som aldri kunde acceptera nån annan helt förutom mamma. Han högg farfar (som är en såndär snäll person som alla hundar brukar älska från första stund annars), han högg min far i låret & sen, 3e gången gillt, högg han syster i ansiktet. Då togs han bort. För sent kan tyckas, han hade hunnit bita en bebis i ansiktet. Men han var gudasnäll mot mamma och man vill ju i det längsta hoppas på att det berodde på nåt människan gjorde etc.

Ex så hade farfar stuckit in handen i bilen för att hälsa på hunden (de sågs ofta så de kände varann väl) och då small det ena gången. Det kan man bortförklara genom att han vaktade bilen. Sådär kan man hålla på.. så om man vill kan man hitta ursäkter för många bett, men just den här historien pekar ju på att en spärr borde finnas. Efter 2 bett skulle han väl ha tagits bort.. men det är lätt att vara efterklok, & inte lätt att ge upp och säga att hunden inte fungerar. Det är ju ett misslyckande att ta på sig. Veterinärens kommentar var att "Ni hade aldrig kunnat veta om han skulle hugga igen. Och förmodligen hade han gjort det, eftersom han huggit flera gånger förr."

Så.. tja.. i jättegrova drag skulle jag väl säga att jag tycker att ett bett mot en inbrottstjuv är klockrent, medan bett mot nån som hunden känner väl sitter betydligt längre in att acceptera. Verkligen en svår fråga som sagt.

När det är fest hemma hos mig så åker alltid hundarna bort. In på deras lilla rum där de får spendera kvällen med ben och annat gott. Vill inte ha med de på fester, Tiken kan få komma ut men absolut inte hanen. Fulla människor har en tendens att vilja och tycka det är roligt att reta och hetsa hundar, tiken bryr sig inte men det gör garanterat hanen. Så för att undvika missförstånd så får de vara ifred på ett eget rum.

Enklast så också, man vill ju umgås med vännerna, inte sitta och behöva underhålla hundarna.

Det skulle inte falla mig in att göra. Dels är mina hundar tillräckligt stabila och "mentalt allmänbildade" ;) för att klara fulla folk, dels är jag själv aktiv och håller detta folk under kontroll. Några rena alkoholmarodörer ingår inte i bekantskapskretsen.
Kan ju lägga till att jyckarna är mycket poppis bland ortens lilla gäng av A-lagare och tycker det är kul att träffa dom. Jag menar med det att alkoholen i sig inte behöver vara något problem.

LIA

Mina hundar är på tok för signalkänsliga och för mycket enmanshundar för att de ska ha kravet på sig att klara främmande fulla människor med bravur. De är ändå "allmänbildade" och är med i stort sett överallt, men det finns vissa gränser för min del...

//E

Jag skulle ALDRIG drömma om att ha mina hundar i samma rum som berusade människor ö h t. Är det något som kan trigga en signalkänslig hund så är det berusade människor men också människor med ett avvikande rörelsemönster orsakat av sjukdom.

Jag förstår ärligt talat inte varför man utsätter sin hund för en sån miljö! Oavsett om de är "snälla" eller inte.

menar du att man inte bör utsätta sin hund för nyktra människor med avvikande rörelsebeteende?

man måste känna sin hund. en del hundar har inget behov av någon egen plats och har noll värdighet. andra känner sig lätt trängda och av dessa är det några som kan försvara sig.

min labbe har inget "eget". han delar mer än gärna med sig till andra. honom kan jag lämna med vem som helst, men jag gör inte det, eftersom jag inte vill utsätta min hund för obehag. schäfern har däremot en gräns. hon flyr hellre än illa fäkta, men blir hon tillräckligt trängd tror jag nog att hon skulle kunna bita. därför ser jag till att folk vet det och fulla människor får inte kela med henne. men med på lugnare fester kan de visst vara. mina vänner respekerar mina regler.

tillbaka till det här med avvikande rörelsemönster. jag jobbar som pers ass och jag har haft med mig hundarna till båda "mina" barn. dessa barn har både fysiska och psykiska handikapp, den ene är t ex mycket spastisk och den andre har ett väldigt utåtagerande beteende. men det verkar på något sätt som om hundarna förstår! de reagerar inte på en plötslig kick med foten, eller skrik och utfall. schäfern valde t o m att lägga sig riktigt nära den ene pojken, och låg kvar där när han ryckte och hade sig :love: . mer dolda handikapp har däremot båda tyckt varit lite obehagligt. loke blev t ex väldigt osäker kring en pojke med svår ADHD, trots att denne inte "gjorde nåt".

tillbaka till det här med avvikande rörelsemönster. jag jobbar som pers ass och jag har haft med mig hundarna till båda "mina" barn. dessa barn har både fysiska och psykiska handikapp, den ene är t ex mycket spastisk och den andre har ett väldigt utåtagerande beteende. men det verkar på något sätt som om hundarna förstår! de reagerar inte på en plötslig kick med foten, eller skrik och utfall. schäfern valde t o m att lägga sig riktigt nära den ene pojken, och låg kvar där när han ryckte och hade sig :love: . mer dolda handikapp har däremot båda tyckt varit lite obehagligt. loke blev t ex väldigt osäker kring en pojke med svår ADHD, trots att denne inte "gjorde nåt"

Douglas kunde ju när han levde trots sin "opåtlitlighet" kring andra människor än familjen vara helt förstående mot handikappade människor.
Jag skulle aldrig sätta honom i samma rum som med ett barn utan uppsyn, eller fulla människor heller för den delen. Men så fort det kom en handikappad var han helt cool mot denne och dom fick gärna klappa/dra i honom-inga problem. Under ett tillfälle när jag var på promenad i skogen mötte vi ett vad jag trodde var ett par i skogen , jag tänkte att vi bara gick förbi men helt plötsligt sätter hennes enorma karl (han måste ha varit två meter) efter Douglas och ska klappa, jag hinner ju knappt reagera och jag ser att mannen tar ganska hårt i honom..Beredd på en olycka och en blodig hand hos gubben men Douglas var helt lugn och visade inte det minsta tendens till aggression eller rädsla:confused:

Hur kommer det sig att det är så med tanke på att så pass "primitiva" djur borde sky avvikelser som pesten? Hundar ska ju inte känna empati och sådana känslor men ibland blir man ju förbryllad.

...glömde att skriva att gubben hade någon form av handikapp och vad jag trodde var frun var nog hans personliga assistent.

Jag skulle inte heller låta mina hundar vara i en hop fulla och bråkiga/opålitlliga människor. Men alkohol i sig spelar ingen roll för dom. Åtminstone inte någon negativ roll. ;)

LIA

Hur kommer det sig att det är så med tanke på att så pass "primitiva" djur borde sky avvikelser som pesten? Hundar ska ju inte känna empati och sådana känslor men ibland blir man ju förbryllad.
Nog har dom såna känslor, även om dom kanske stavas annorlunda.

En granne är assistent åt en kraftigt (sprattlar och sparkar) handikappad kille och dom kommer upp på gården och hälsar på ibland. Han älskar djuren. Gammelhunden, som normalt bara ska springa pinne, sätter sig bredvid rullstolen och bara är. Ibland varierat med att krypa upp i knät och ta några slick till killens stora förtjusning. Ungefär likadant gör hästen min när jag släpper ut henne, utom att krypa upp i knät ;) .

Så nog har hundar egenskaper åt alla håll!

LIA

Jag är MKT vaksam när det gäller mina hundar och om de träffar människor med avvikande beteende, oavsett orak till beteendet. I det här fallet har säkert träningen gjort sitt till men även före påbörjad utbildning hade min hane en viss signalkänslighet. Personligen tycker jag att den vaksamheten är nödvändig i tjänst.

Skulle det nu vara så att TS kanske har en sådan signalkänslig hund så måste man ta med det i beräkningen, i alla lägen.

Det finns säkerligen hundar som passar utmärkt i sådana miljöer, och då menar jag inte på fylleslag utan t ex tillsammans med handikappade.

Själv arbetar jag i nära anslutning till psykvården och har ibland med mig hunden till kontoret MEN är alltid mycket noga med att ha honom under strikt kontroll och de patienter som är utåtagerande får inte hälsa på honom eftersom han reagerar negativt på dem och skulle kunna bita.

I slutändan tycker jag att det handlar om att ha kunskap, känna sin egen hund och agera därefter. Jag har mycket svårt för att skuldbelägga hunden i situationer där den bitit människor, skulden ligger alltid på oss själva.

Hundar brukar känna på sig när man har druckit, och rökt, så det var nog därför hunden högg.

min tik är just så signalkänslig, och dessutom nervöst lagd. med vuxna och friska människor har hon inte så mycket överssende innan hon morrar och går iväg, men med barn och handikappade får hon ett helt annat tålamod. flickan jag jobbar med nu har skrikande sprungit fram och slagit till henne på rumpan och tiken gick bara lugnt iväg.

hanen har råkat ut för samma sak, men han vände sig om och gav henne en puss rätt i ansiktet, varpå flickan helt kom av sig i sitt utbrott :D .

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 349
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka