min hund bet kompis i ansiktet

Sv: min hund bet kompis i ansiktet

Är det inte möjligt, eller t o m troligt, att situationen inte var så enkel som vi (och TS) från början kunde tro?
Vem vet om hunden över huvud taget kunde lämna soffan?

Det är inte så svårt att få fram ett felbeteende hos en hund, om man ger sig fan på det. Är personen sedan okunnig, påverkad och ska vara kaxig, så skulle i a f jag vara försiktig med att kritisera hunden.

Nu vet TS att hunden är beredd att ta till det ultimata vid behov (hundens bedömning) och måste självklart ta konsekvenserna av det. Vilket inte behöver betyda att hunden är opålitlig eller farlig. Coachar man hunden rätt och informerar folk om vad som gäller, ungefär som PIRU säger, ser jag inga problem med att leva vidare med hunden som tidigare.

LIA

Förlagsvis: Ha inte hunden med under ert festande!!!

Fulla människor har ett väldigt skumt kroppsspråk för en hund och de flesta hundar reagerar faktiskt negativt på fulla personer, även om det inte alltid slutar med att någon blir biten..

jo det vet jag till fullo. men då hundarna har flera rum att gå till varav ett är deras egna med deras korgar som dom sover i på nättrena och dessa rum e obefolkade så trodde jag att dom skulle gå dit om dom ville vara i fred. men dom vill vara med.

men som jag skrev till piru så har jag nu insett att han inte längre är trygg i dessa situationer - och kommer hädan efter att agera utifrån detta. tex att han får sova i sitt eget rum när det är mycket folk hemma.

Jag antar att det är amstaffen som du pratar om och i vilket fall somhelst så ÄR det annorlunda med dessa hundar, han har inte haft så trygg uppväxt och är väl inte så gammal heller...JAG skulle träna honom med att "provocera" fram olika beteenden ( på ett vettigt sätt) för att kunna korrigera vid rätt tillfälle...kommer det en gång om året är det ju svårt att komma tillrätta med det och vara på plats exakt rätt tidpunkt...Ta hjälp av nån som förstår och se till att korrigera hunden nu innan han blir hormonstinn och äldre...mitt tips till dig :D
Att morra sin plats i en soffa är INTE ok...mna får vara i soffan o i sängen också, men om dom skulle morra åt mig när jag ber dom gå ner så skulle dom vara förpassade därifrån förevigt.....

Martha:
Det är en amstaff.

Radon:
DU ska naturligtvis se till att inte utsätta hunden för sådana här situationer överhuvudtaget!!

"han blev väl rädd och kände sig hotad av någon annledning"
Dett skrev du i första inlägget, dessutom skrev du där att "men så sträcker sig den ena kompisen mot ena hunden och han hugger, i ansiktet."

I ditt tredje inlägg: "killen höll på å busa med han som dom alltid gör, hunden kommer upp i knät på killen och blir kliad i nacken och myser i allmänhet. sen går hunden och lägger sig i ändan av soffan för sig själv. det går en stund och killen går fram till hunden. hunden blir irreterad och börjar bli lite less över att inte bli lämnad. då börjar killen småknuffa på hunden och skrattar, hunden börjar morra lite lätt och det tycker killen är ännu roligare. hunden visar tänderna efter ett tag och då börjar killen att knuffa honom ännuera. hunden blir arg och då hukar sig killen över hunden och likxom ska krama honom och hunden hugger."

Är det konstigt, eller nåt att förvånas över, att din hund biter? Personligen tycker jag att det är DITT ansvar som hundens ägare och ledare att INTE utsätta honom för den här situationen. DU borde ha sett det här, eftersom du själv säger: "jag vet att jag kan läsa min hund - det är ju därför jag e så chockad att det hänt". Och om du nu vet att en människa inte är hundvan, varför ens lämna dem i samma rum, utan tillsyn?

Vi festar ibland med, och våran hund är alltid med. Väldigt människoglad och vänlig vovve, MEN lämnas inte ensam med folk som vi vet är hundovana. Jag kan inte svära på att han inte skulle hugga i den situation du beskriver, därför utsätter jag honom inte för den heller. Hellre då ha hunden i ett eget rum, där folk inte får gå in.

Han morrade ju 2 ggr innan han högg, personen petade o puttade på honom innan han högg, jag är nog ganska övertygad om att han hade chansen att flytta sig om han viljat

Är det inte möjligt, eller t o m troligt, att situationen inte var så enkel som vi (och TS) från början kunde tro?
Vem vet om hunden över huvud taget kunde lämna soffan?

Det är inte så svårt att få fram ett felbeteende hos en hund, om man ger sig fan på det. Är personen sedan okunnig, påverkad och ska vara kaxig, så skulle i a f jag vara försiktig med att kritisera hunden.

Nu vet TS att hunden är beredd att ta till det ultimata vid behov (hundens bedömning) och måste självklart ta konsekvenserna av det. Vilket inte behöver betyda att hunden är opålitlig eller farlig. Coachar man hunden rätt och informerar folk om vad som gäller, ungefär som PIRU säger, ser jag inga problem med att leva vidare med hunden som tidigare.

LIA

tack, du har sett situatione som den var! som jag har skrivit men som vissa missat tror jag - är att hunden inte kunde lämna soffan då han var trängd mellan en kompis, ryggstöd, armstöd och killen framför/ovanför.
han gick till den tomma delen i soffan - men killen gick dit till hunden, kompisen förljde efter och satte sig bredvid. så då var ju hunden inträngd när han egentligen velat vara själv. men när han är sån som vill vara där vi är så gick han inte in till sitt egna rum - uan kände väl att det räckte att lägga sig på sin egna kant. men som sen blev en "fälla" där han blev helt instängd.

Stäng in hunden i ett annat rum då du inte är i närheten. Hundar SKA ALDRIG bita en annan människa. Inte ens under provocering (förutsatt att det inte är en polishund ect).

Hundägaren har alltid det yttersta ansvaret för sitt hund. Oavsett vad som händer. Sådan är lagen. Den hund som inte kan hålla sin käft stängd ska inte få vara i livet. Även om den till 98% är en ängel...

Han morrade ju 2 ggr innan han högg, personen petade o puttade på honom innan han högg, jag är nog ganska övertygad om att han hade chansen att flytta sig om han viljat

som jag skrev så har personerna sagt att han var instängd och inte kunde ta sig därifrån.. han varnade ju och jag ser det faktiskt som att han högg var hans enda utväg. men det ska ju inte få hända för det. men dom har väl ett präglat beteende som sitter långt in.

. DU borde ha sett det här, eftersom du själv säger: "jag vet att jag kan läsa min hund - det är ju därför jag e så chockad att det hänt". Och om du nu vet att en människa inte är hundvan, varför ens lämna dem i samma rum, utan tillsyn?

Vi festar ibland med, och våran hund är alltid med. Väldigt människoglad och vänlig vovve, MEN lämnas inte ensam med folk som vi vet är hundovana. Jag kan inte svära på att han inte skulle hugga i den situation du beskriver, därför utsätter jag honom inte för den heller. Hellre då ha hunden i ett eget rum, där folk inte får gå in.

jo men jag trodde ju att det skulle gå bra eftersom dessa människor som var hos oss är hos oss minst 4 dar i veckan senaste året. så dom är som våran familj. alla dom som var hos oss har varit mycket hundvakt om det är nåt särskilt. så hundarna känner dessa människor väldigt väl. men dom är ändå hundovana. men efetrsom dom känner hundarna så väl så trodde jag att det inte är nån fara i världen.
hade det däremot varit okända människor så hade jag aldrig lämnat dom inne i det rummet.
sdet är ju ungefär som att ni säge att jag inte skulle kunna lämna hunden ensam med min sambo.. så pass mycket umgåd dessa hundar med dessa kompisar.

Tydligen inte. Jag tycker att huvudansvaret ligger på kompisen, oavsett han är hundvan eller inte. Det är ju så enkelt att INTE driva situationen till sin spets. Han kunde ju helt enkelt lämnat hunden åt sig själv.

Om vi tänker oss att hunden varit TS istället? :devil: Inga jämförelser i övrigt!
Hur mycket skulle TS behövt acceptera? När skulle TS ha fått reagera? Med vad och hur mycket? Hade det i slutänden varit OK om TS klappat till eller kört en gaffel i killens arm för att komma undan trycket?

Dom flesta här vet väl min inställning till vissa hundraser, men det påverkar inte min inställning till hur man bär sig åt mot en hund eller vilka krav man kan ställa på dom.
Hmppfff! Ser just att det var en annan ras! Sorry!

LIA

Men då är det ju ändå så att ansvaret ligger på dig, du säger att de är där mer än halva veckan, känner hundarna väl och är hundvakt ibland. Varför kan de då bete sig på det sättet, det måste ju vara upp till dig att göra den bedömningen, dels av vad din hund klarar av, dels vad dina kompisar klarar av.

Sen måste jag tillägga att jag tycker du är strong som ändå lägger ut det här problemet och ber om råd, trots att du får rätt mycket mothugg. Och det viktiga är ju att du nu gör någonting åt det som hänt, dels för hundens skull, den ska inte behöva hamna i såna här situationer, dels för dina kompisars skull. Du som hundägare har ju ALLTID ansvaret för din hund och det kanske i ditt läge kan innebära att du lär dina kompisar hur man umgås med hunden?

jo men jag trodde ju att det skulle gå bra eftersom dessa människor som var hos oss är hos oss minst 4 dar i veckan senaste året. så dom är som våran familj. alla dom som var hos oss har varit mycket hundvakt om det är nåt särskilt. så hundarna känner dessa människor väldigt väl. men dom är ändå hundovana. men efetrsom dom känner hundarna så väl så trodde jag att det inte är nån fara i världen.
hade det däremot varit okända människor så hade jag aldrig lämnat dom inne i det rummet.
sdet är ju ungefär som att ni säge att jag inte skulle kunna lämna hunden ensam med min sambo.. så pass mycket umgåd dessa hundar med dessa kompisar.

Om han är där så passa ofta så lär han ju vara en smula puckad som inte lärt sig nåt om hundar signaler och bettenden. Han har varit där 208 dagar minst och inte lärt sig nåt.

Självklart ska hunden kunna vara med i de allra flesta fall. Det tycker jag man kan kräva av både hund och folk.
Våra vänner och bekanta skulle inte komma på tanken att pressa någon av hundar så där (måhända enklare med schäfrar? ;) ). Barn informeras om vad som gäller och hålls under viss uppsikt.

LIA

Precis som här, jag är noga med att tala om för folk som kommer hit vad som gäller, nu har vi inte problem med att de pressar hunden, utan snarare får vi tala om för dem hur man säger till hunden att sluta pressa upp häcken i knät på folket :D

Men vi brukar också göra så att hunden får vara i sovrummet (efter hälsning och lite umgänge förstås) där ingen annan än vi har tillträde, tills vi ropar in honom. Och de som ropar på hunden är INTE kompisarna, utan jag och sambon.

Om han är där så passa ofta så lär han ju vara en smula puckad som inte lärt sig nåt om hundar signaler och bettenden. Han har varit där 208 dagar minst och inte lärt sig nåt.

ja han är inte den smartaste!! haha..sen var väl alkoholen en bov i dramat. han blev väl kaxig och tänkte väl kanske inte så långt. även om han inte var packad så gör ju lite alkohol sitt bevisligen.
han tyckte väl helt enkelt att det var kul att jävlas med han - han ser väl så liten och oskyldig ut. men han har med råge lärt sig en läxa!!

sen att dom träffar hundarna så ofta behöver ju inte betyda att man blir duktig på att läsa hundar och hur man skall betee sig mot dem. vissa människor är väl helt enkelt mer ämnade åt att ha en bil eller en dator.

chocken ligger väl mest i att denna hund är van att man gör allt med han. du kan göra precis vad som helst och ahn tycker det är kul. jag lovar han skulle inte göra ett dyft om man lyfter han upp och ned i ett ben. han skulle hänga glatt coh vifta på svansen.

men denna situation blev nog läskig för honom. men jag har insett att han är inte mer än hund han med. ovh med det menar jag ite att hundar får bitas och så - utan att dom rä djur och kan betee sig olika utifrån situationer. och ibland kan olyckor hända.

Självklart ska hunden kunna vara med i de allra flesta fall. Det tycker jag man kan kräva av både hund och folk.
Våra vänner och bekanta skulle inte komma på tanken att pressa någon av hundar så där (måhända enklare med schäfrar? ;) ). Barn informeras om vad som gäller och hålls under viss uppsikt.

LIA

jomen precis!! :D det blir ju lite svårare att få folks som ej har hundvana att få respekt för små söta hundar som ingen tror kan göra nån ting.. men ack så dom bedrog sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 346
Senast: soom
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 350
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka