Jag tror personligen att det är bättre att platsa hunden i bädden när han blir sån. Istället för att ignorera. Nu vet jag inte hur stor han är men det är ju inte så kul att få skador..
Nej jag menar ett brytkommando och ett platskommando
Tex, Loss = nu bryter vi leken.
Filten/bädden/gå och lägg dig = ligg plats på inlärt ställe. Stället bör ju vara en plats där han får vara ifred på.
När ni lär in loss kan ni med fördel använda er av byteshandel. Ha två likvärdiga leksaker alt leksak och godis som har likvärdigt värde i hundens ögon. Lek med en leksak, börja leka med den andra och säg loss när hunden släpper. Och sen byter ni fram och tillbaka. Variera gärna med att byta leksaken mot godis också
Tillslut (brukar gå snabbt) kan ni använda en leksak och säga loss och när han lossat + väntat så länge ni önskar får han ett kommando till att ta leksaken igen. Sådär kan man hålla på och säga loss, ta, loss, ta, loss, ta i en halv evighet
Sen utökar man tiden hunden får vänta på att få ta leksaken successivt.
Plats lär du in genom att först ha tät belöning och sen successivt fasa ut det och utöka störning, tex att ni dansar, kastar godis, leksak eller något annat. Går hunden upp så leder du bara neutralt tillbaka och ger kommandot igen. Det förenklar om du har tex en och samma filt/plats hunden ska ligga på. Att vara lite övertydlig och att hunden vet exakt vad som förväntas av den är ofta bra för mer eller mindre osäkra hunden