Medryttartråden 3

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare tassel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 996
  • Visningar Visningar 151 866
Sv: Medryttartråden 3

Idag så fick jag rida ett pass i manegen för Pikeurs "lill-matte". Eftersom jag inte är någon dressyrstjärna så är jag alltid nervös när jag äntrar en manege. Och det hjälper ju inte att det var ihopsläpp idag och att han var stissig upp i taket!
Han spände sig en del i början men slappnade av efter en stund. När jag arbetat honom i skritt ca en kvart så skulle helt plötsligt manegen harvas (:S) så vi tog oss en tiominutare i skogen. Sen kom vi tillbaka nyladdade!
Och det kändes riktigt bra faktiskt! Fick lite kläm på hans trav, det hjälper ju med lagom långa stigläder, och kom i en bra sits. Fick tips hur jag skulle få honom att arbeta under sig och vilken skillnad det blev när han gjorde det! Vi jobbade lite cavaletti också för att han ska få lyfta på fötterna och jobba med magen. Och han studsar ju över dem med sina luftiga steg hehe.
Avslutade med några grymma galoppfattningar och lite bommar.
Nu sitter jag här och känner mig faktiskt ganska nöjd med min prestation! Hoppas jag kan få in iaf ett pass i månaden med henne så vi kan få mer koll på varandra, jag och lilla Pikeur!

Vad härligt!

"Min" pålle fick nya skor igår, och vilken skillnad det gjorde i ridningen. Han har ju haft broddar kvar vilket jag inte reflekterat över att det kunde vara orsaken till att han var så snubblig men det var det ju säkert.
Iaf så gick det bättre igår, måste nog våga öka på honom i både skritten och traven så han kliver på istället för att maskar fram och inte lyfter på fötterna. Det gick mycket bättre då! Trots att stallägaren stog och skrek "öka, öka, skänkla på honom" utanför paddocken, haha. Men jag är ju feg av mig så jag tycker det är skönt när det inte går så fort :D

Jag SKA våga mig ut lite från ridbanan snart också, det måste jag. Ska ta några minirundor runt ridhuset bara eller runt en hage i början och försöka slappna av så kommer han också att göra det .

Jag gillar verkligen den här hästen mer och mer, han är så mysig och snäll och fin och.... <3

Haha, igår fick jag reda på att det bara var tredje gången hon blev hoppad över "riktiga" hinder med ryttare på, mest hoppad i skogen :)

KL

För oss fortsätter det gå på tok. Först kom hon mot mig i hagen med glada minen - i vanliga fall får man hämta henne där hon står.
I stallet gick det riktigt bra, hon fick beröm och några godbitar när hon stod stilla.
Tänkte longera henne lite på ridbanan, inga större krav och hade med mig morötter som jag tänkte att jag kunde belöna med när hon var duktig. Vi hann inte mer än in på ridbanan så gjorde hon "skolorna ovan marken" a la spanska ridskolan. Fick koppla loss longerlinan för att vi inte skulle trassla in oss.
Sen varierade hon äta i kanten av ridbanan med att bralla och komma förbi mig i full fräs... :(
Det är inte roligt längre, jag blir ju rädd....
Pratade med ägaren efteråt (lyckades på tag i hästskrället och få ut henne i hagen igen) och undrade om jag inte kan få lite hjälp. Hon svarade uppmuntrande att självklart ska vi fixa det här - vi ska hjälpas åt en dag nästa helg.
Skönt, var lite orolig ett tag att hon inte skulle vilja ha mig kvar, att hon tycker jag är för dålig, men så verkar inte vara fallet.

Usch vad tråkigt, men jätteskönt att ägaren har en sån inställning! Då kommer det säkert ordna sig :)

Annars får man väl bestämma om det är värt det, eller dags att leta på en annan häst. Det fick jag göra med min förra egna, som jag ägt sedan föl och som var min första egna häst. Men jag blev rädd när hon blev äldre och att sälja henne var bland det bästa beslut jag har tagit! Och nu har jag ju "min" fina travarkompis istället :love:

Bara en anekdot, det kommer säkert gå bra för er *peppkram*

kl

Idag var första gången vi red ut. Det gick bra, det var väl på nått ställe som han såg nått läskigt monster i diket men jag lyckades övertala honom att det var ofarligt :banana:

När vi väl kom in i skogen så gick det väl mindre bra... Vi kom en liten bit sen vände han bara om och vägrade vända och fortsätta in i skogen.
Jag försökte övertala honom en stund men han började bara backa in i skogen och jag blev lite nervös över att han skulle göra illa sig eller nått.

Vad gör man i en sån situation? Hur länge försöker man övertala hästen?

Tur att han är söt iallafall ;)

Jättefin! :)
Hade ett sto förut som vände om, backade och hade sig.
Med henne fungerade det att fortsätta vända runt (inte alltid man hann dock men oftast gick det) när hon slängde sig runt och ville hem, flytta undan baken när hon började backa och sedan driva på framåt, alt vända henne och backa en bit åt det hållet vi skulle åt. Hon testade lite sådär när jag fått hem henne, efter en tid blev det bättre.

åååh håll tummarna, har just svarat på en annons på en söt liten skäck som behöver medryttare. Ett sto, westernriden och står på gångavstånd härifrån på en gård med både ridhus, paddock och fina ridvägar. :bump: hoppas hoppas!:)
Gud så nervöst förresten, har inte ridit stor häst på länge länge bara islandshäst. Men det ska nog gå bra om jag får rida den.

Senast ändrad:

KL

Imorgon ska jag till stallet tillsammans med ägaren för att se om vi kan reda ut problemen som jag och hästen fått.
Var där i tisdags och träffade på ägarens mamma (som har häst i samma stall) och då passade vi på att beta hästarna och då uppförde hon sig mycket bra. Hon kom tom fram i hagen och gnäggade när hon såg mig. Blir inte klok på denna häst :/

Och en uppdatering.
Fick ju hjälp idag. Började med att vi pratade lite om vad som hänt och hur jag och troligtvis hästen upplever varandra. Sen fick jag longera, inga problem alls denna gång.
Fick sen rida medan ägaren höll hästen i longerlina, så jag hade inga tyglar att hålla utan en rem bara. Fick träna mycket balans och att bara bli mjuk i kroppen och slappna av. Och oj så svårt det var att hålla balansen i traven när jag inte hade tyglar att hålla i visade det sig :p
Ska få hjälp ett tag framöver och jobba i paddocken och sen skritta av henne ute.

Har lärt mig också att jag har benmuskler som är rätt otränade. Känns i benen redan nu märker jag.

Känns som om det här kommer att lösa sig!

Senast ändrad:

Vad kul att höra att det känns bra, hoppas att det fortsätter på den vägen! :)

Angående benmusklerna och balansen kan du dels träna med kvast (om du såg Ponnyakuten vet du vilken övning jag menar, kvast bakom huvudet och göra benböj med rak rygg) och dels med att sitta på en stol med fötterna i golvet och sedan resa dig upp med på bara ett ben och göra så många repetitioner du orkar.

Har förmodligen inte så mycket tid kvar med min fina medis... Han kommer stå nån annanstans i sommar och sen blir det flytt :(

Jag har vetat att det kanske skulle bli så här från början men det känns ändå tråkigt..
Nu måste man ut och leta igen och det blir svårt när man har blivit bortskämd med den perfekta hästen som står på det perfekta stället..

Men vi hade iallafall mysigt ihop idag :)

Trist när man har en häst man trivs med. Nackdelen med att vara medryttare....

Själv har jag idag fått ytterligare hjälp med hästen. Dels skritt och trav själv, dels medan hästen hölls i longerlina. Fick öva på sitsen, att bli mjuk och att ha balans. Trava utan att hålla i sig är en bedrift för mig :D

Puttar upp och fortsätter lite.
För oss går det framåt, får lektioner 1-2 gånger i veckan vilket ger mycket. Känner mig mycket mer avslappnad och hästen börjar då också arbeta mer under sig.
Idag fick hon för sig att det var nåt läskigt i ett hörn av ridhuset och hoppade till, men jag klarade av att fortsätta ändå. Känns kul igen!
Ny lektion på fredag!

Kul att det går bra!

"Min" pålle har vrickat sig i hagen :( Börjar bli bättre nu så förhoppningsvis är han igång snart igen :)

Nämen va trist :( GRATTIS på födelsedagen iaf och hoppas påle repar sig snart!

kl

Har inte kikat in här på månader... hästabstinensen bara skriker och jag trivs verkligen inte i Bryssel. Eller jo, jag trivs med boendet (delvis, finns ett par saker som gör att jag vill bort därifrån, hyresvärdens skrikande barn är en faktor) och med alla internationella nya vänner jag fått och med jobbet. Det är bara staden jag inte gillar. Det är grått hela tiden och kallt som fan.

Och så saknar jag hästarna och stallet... men om knappa 2 månader är jag hemma och då hoppar jag in här igen med ny medryttarpålle! :)

tudsar in här i tråden och frågar: Någon som blivit tillfrågad om att köpa sin medis- häst och som gjort / planerar det? Fördelar och nackdelar? Vad skulle ni svara om ni fick frågan? Varför ?

Oj vad tråkigt :( . Har själv varit i samma sits en gång. Det var tungt, fast det "bara" var en häst. Hoppas du hittar ny snart!

Idag var sista ridningen... Imorgon åker han :cry:

Nu är det bara att börja söka igen, fast det känns inge kul att behöva börja om igen.. Men, men..

Tack så mycket! Pålle börjar bli bättre men är inte igång än. Men igår var jag till stallet och pysslade lite med honom och min syster fick skritta några varv i ridhuset :D

Vad tråkigt att du inte trivs i staden! Men 2 månader går snabbt, snart är du hemma igen :)

Jag skulle inte tacka ja om jag blev erbjuden :p Nog för att jag trivs med Santal, han är rolig att rida och en väldigt trevlig häst, men inte den typen av häst jag skulle vilja ha själv.

Fördelarna är ju att man förhoppningsvis har rätt så bra koll på vad hästen har varit med om tidigare i livet och man vet hur den är i alla möjliga situationer. Nackdelar vet jag inte om det finns några, möjligtvis att man kanske har svårt att vara objektiv och resonera om ifall det verkligen är en lämplig häst att köpa.

Hur går dina funderingar? :)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 188
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
8 884
Senast: EZMK
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: Raderad medlem 147980
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan... 2
Svar
25
· Visningar
1 391
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka