Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Såklart riktigt tråkigt att höra om din nuvarande medryttarhäst! :(

Men jag hjälper gärna dig genom resan med din nya häst! ska bli kul att höra! :) Så massa lycka till redan nu! :)

tack!
Jag är en kallblodtjej så detta blir en stor omställning. Pikeur är himla snäll så det ska nog gå bra men det är ju alltid lite "vingligt" i början.

KL

Usch, sen vårt missöde häromdagen (stegringen, hästhuvudet som smällde i min hjälp/ansikte och gav mig en lätt hjärnskakning) så är vi inte alls överrens, jag och medishästen. Skulle rida idag. Kom till stallet, pysslade glatt med all som ska göras innan, mockade och dyl. Tog in hästen, pysslade om henne, sadlade och tränade och så.
Kom ut, klev upp - och jisses vad spänd jag var. Givetvis blev även hästen spänd.....
Vi var ute 20-30 minuter i skritt. Försökte bara andas och slappna av och tvingade mig själv att sitta kvar och inte hoppa av fastän hon fjompade sig och blev rädd för saker.
Helt klart behöver vi hjälp för att reda ut det här - och från nu ska vi nog bara vara i paddocken ett tag framöver. Måste nog ringa ägaren och be om hjälp.

Finns det någon som har några idéer dock, hur vi får förtroende för varandra igen, jag och hästen?

Förstår precis hur du känner det. Och låter som en bra plan att be ägaren om hjälp :)
Att hålla er i paddocken är en bra början. Sluta medans det känns bra, bestäm tex "att nu ska jag bara rida ett varv till sen är vi klara". Och så gör ni det, sen är det bra. Avsluta ridningen med en promenad för hand ute utan sadel, brukar uppskattas av hästen och iaf jag brukar slappna av då.
Gör andra saker än att rida ett tag? Bara gå i skogen, tömköra, longera etc. Fast varva med lite korta ridpass också så du inte förtränger det - som jag gjort länge, för att det är otäckt.
Kanske också ta nån dag och bara pyssla och borsta utan att göra nåt alls, bara en mys dag tillsammans :)

Nu vet jag inte vad du har för "uppgift" som medryttare, dvs om du "måste" rida på ett särskilt sätt, måste rida alls eller hur ni har lagt upp det, men som cambodia skriver: sluta medan det känns bra! Ha små men tydliga mål för varje ridpass och jobba gärna från marken så ni vet var ni har varandra där. Och prata med ägaren om hur hon tar sig igenom små fighter och annat.

När man själv känner sig osäker på hur man skall hantera problem som uppstår, oavsett om det handlar om osäkerhet hos ryttaren, övningar som inte går igenom eller vad som helst, så är det toppen att ha med någon på marken (tränare/ägare/kompis/etc) som mentalt och/eller praktiskt stöd! För egen del märker jag det tydligt när ridningen inte funkar, då släpar jag med mig någon och när jag rider berättar jag samtidigt vad jag upplever och hur det känns och får helt plötsligt en annan infallsvinkel på det, både genom mig själv som säger det högt och genom bollandet med den på marken.

Jag tränade ett tag en person som var osäker i sin ridning och som inte heller var av den "tuffa typen". Där pratade vi mycket under träningarna, om vad som kändes läskigt eller osäkert och jag kunde förklara när hon inte "behövde" känna så, eftersom jag såg på hästen att det aktuella beteendet inte skulle ske just då och när det var på väg kunde jag styra om övning eller agerande. Men framförallt fick hon en förståelse för hur hennes tankar skapade en situation som kanske inte fanns från början.
Okej, detta blev jätteflummigt, men att ha med sig någon på marken kan vara ett bra steg på vägen till att hitta tillbaka till varandras förtroende!

Senast ändrad:

Inte alls flummigt, jag hängde med.
Ägaren vill helst att jag rider ut, för hon rider själv rätt mycket dressyr. Dock vet hon att jag pga en sjukdom ibland inte orkar så då är det ok att longera, gå promenad eller vissa dagar bara mysa. Så det gäller mest att jag ska hålla hästen igång och mjuk, får även rida för tränare om jag vill så överlag har jag rätt fritt ändå.

Precis som du avslutar, att den på marken som känner hästen ser om ett beteende är på väg eller ej, är precis det jag behöver.

*kl*
Sådär. Pållen på plats och snart dags att börja köra "på riktigt". Har ju varit ute med ägarna nu hittills. Idag tog ägarens dotter honom på hans första promenad och han följde som en fin häst. Stannade när hon stannade och var väldigt lyhörd. Massa mys i boxen och han är nyfiken samtidigt som han är lite blyg.
Imorgon skall hon hoppa upp på honom och rida en sväng upp i skogen. Blir väl samma procedur för mig när han blir "min" nästa vecka!
Håll alla tummar å tår!

Massa lycka till på "din" vecka! :)

För våran front sker det framsteg! ^^ Ute på tur med två andra igår och det gick bra! Blev skrämd av två änder som flög upp och han slängde sig åt sidan och jag gjorde en snygg avramling på fötterna och höll kvar i tyglarna så han stannade på en gång, jätteduktigt av honom, lite spänd en stund efter men det släppte relativt fort! :) Vi travade upp för backarna och han fattade galopp själv och det var första gången för mig! åååh alltså! :love:
Underbara häst!!

0a3e5b82b4aa11e2a72522000a1fb586_7.jpg

*kl*
Idag var det ridpremiär för mig!
Ägaren red ett pass i ridhuset och jag skulle skritta av honom ute på en liten runda. Hoppade upp och de frågade om de kändes bra- mitt svar blev -nä inget vidare, stigläderna är på tok för korta!!- Haha.
Red ut och han svarade direkt för hjälperna och skrittade på bra framåt. Han kollade på några saker men var lätt att avleda och han gjorde inget dumt för mig! Travade litegrann och visst kommer han och jag att bli ett fint ekipage med tiden !
Imorgon skall jag ha honom själv för första gången. Det största problemet blir nog när jag ska hoppa upp för han vill inte riktigt stå stilla. Något vi måste jobba på!

Bild får komma imorrn!!

Dagen i stallet gick bra! Han var lite loj, troligen av det varma vädret. Upphoppet gick sådär. Han vill verkligen inte stå stilla vid bänken så till slut så hoppade jag upp från marken. Problemet är att vi måste kunna hoppa upp från bänken eftersom ägarna behöver det.
Vi red upp i en helt okänd skog och han bara gick på som en "bulldozer" hehe. Det var lite trångt men han gick på så bra så. Han reagerade inte ens för en traktor som lastade stockar.! Vi fortsatte på en mindre runt och kom igång bra i alla gångarter. Så himla go han är!

IMG_0486_zps7044b38f.jpg
[/URL][/IMG]

Angående upphoppet, prova på att klickerträna honom!
Räcker med så otroligt lite för att de ska förstå! :)

Ok, ska googla lite på detta. Måste ju komma till reda med det. Provade godis igår men det gick inte.
Han står stilla jämte bänken men så fort man ställer sig på den så backar han eller skjuter bort rumpan. Så kan det ju inte vara :(

Det är superlätt och lära sig och det är kul för man ser framsteg så fort! :)
Klicka och godis, klicka och godis!

Börja med att klicka och ge godis när han står still bredvid bänken, även fast han redan gör det så börja med det! Och så går man så sakta man kan egentligen, kanske börja med att stå bredvid bänken och klappa honom över halsen och klicka!

Finns det ett lägre trappsteg på bänken så börja där! Sen kan man ju börja hänga lite på honom och klicka så fort han står still! och ge godis! :)

Superkul! Berätta hur de går!

kl

Nu behöver jag input hur jag ska gå vidare med medryttarhästen/ny medryttarhäst.

Har sedan i somras en medryttarhäst som jag delar med en annan medryttare, har just nu ca 4 dagar i veckan, tidigare hade jag fler dagar. Men jag känner mig alltmer frustrerad, bli lättirrriterad på hästen och uppgiven över att vi inte utvecklas som jag hoppats på. Att vi inte kommer vidare beror nog mycket på att hästen är rätt sned. Har betalat för kiropraktor två gånger som gett en liten effekt men nu vill jag inte lägga de pengarna på någon annans häst mer. Kanske är det också så att kemin mellan mig och hästen inte stämmer så bra. Hon är lugn och sävlig och behöver en mkt konsekvent ryttare för att behålla bjudningen, medan jag trivs bäst med pigga hästar med egen bjudning. Ja, ni hör ju, det är nog dags för mig att inse att jag behöver leta ny medryttarhäst igen.

Men hur orkar man lämna medishästen till ägaren som inte bryr sig, gå vidare och börjat leta efter en ny häst? Efter flera tidigare medryttarhästar där olika problem framkommit efter en tid känns det omöjligt att ens hitta en frisk medryttarhäst. Sen vill jag ju att kemin mellan mig och hästen ska stämma och allra helst vill jag kunna utveckla min ridning och träna för tränare någon gång då och då. Så nu behöver jag er hjälp, hur ska jag gå tillväga? :)

(Om jag låter väldigt uppgiven är det nog för att jag dessutom är sjuk idag.)

Måste börja med att säga att jag hade kunnat skriva exakt den där texten för nått år sen ^^ Jag är typ ute efter exakt samma sak i ett medryttarskap som du är!

Jag var medryttare på en D-ponny i två år, jag fick mycket ansvar och det var i princip jag som höll honom uppe i kondition osv. Verkligen supermysig ponny, stallet och människor var underbara och ägarna älskade mig.

men har var ju ändå inte min.. Vi hade i princip ingen volt på vintern, det var bara ut i skogen och så och jag ville ju som du, kunna ta lektioner ibland osv osv.

Jag tröttnade helt enkelt, men ägarna förlitade sig så mycket på mig och sa liksom "vi kommer inte klara oss utan dig!" så det blev ju lite ett dilemma, samma som för dig. Men som sagt, jag ville ju gärna börja träna och gärna tävla och de ville ju jag göra på en stor häst, ingen ponny, jag är ju över 18 också.
Så jag sa till ägarna precis som de var, att jag vill utvecklas mer och komma ut och tävla och då gärna gå över till stor häst. Det här sa jag massa veckor innan jag faktiskt slutade hos dem, så de skulle ha en chans att hitta en ny medryttare om de ville.

Nu vet ju jag inte om ni har något medryttare-kontrakt eller så, men jag tycker det är väldigt shysst att iaf säga att du kanske tittar på en annan häst, du kanske kan säga att du vill gå ner i dagar och sen när du hittar en ny häst kan du ju fortfarande ta en dag i veckan om du skulle vilja det!

Men du måste ändå tänka på att det inte är din häst och egentligen inte ditt ansvar, jag förstår ju såklart att det kanske känns tungt om ägaren inte bryr sig, men som sagt du måste trivas också! Det ska vara kul att vara medryttare!! :)

KL

Idag har vi haft vår första hoppträning tillsammans! Hon har inte hoppats på nästan ett år och jag inte på ett halvår ungefär. Hon är ju lite orutinerad överlag, pållan min, men hon blir starkare för var dag :) Vi fick god feedback och det var väldigt kul att rida för denna tränaren, har hört mycket gott om honom och jag var jättenöjd med hans upplägg och tankar.

bildcut_518bbe9de087c309cf72c403.png

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 685
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 758
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka