Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Jag är ju nog intresserad av hästen. Har ridit den 2.5 år nu och är definitivt "min typ" o vi kommer bra överens:) .Jag känner de goda sidorna o de mindre bra ( inget allvarligt). Jag tänker mest hur det blir med nuvarande ägaren om den blir min, om den står kvar i sitt gamla stall. Hur blir det för henne att se sin f.d häst alla dgr? Tänk om hon på ngt vis blir besviken?Eller om hon känner sig "tvungen" att bjuda ut den till mig?Tjafsvarning? Äsch jag vet inte! Hjälp, jag vet varken ut eller in! Vill, men vågar jag? Känns ju samtidigt bra att verkligen veta vad man köper för häst, vad man får som första häst....Puh.

KL

Hur går det för er alla här inne?

Min lilla loppa (kan ju inte kalla henne för raggloppa längre, när raggpälsen är väck ;)) går nu på bete. Tanken var ju att hon skulle ridas och hållas igång under hela betesperioden, men först fick hon brunstskav och nu har hon bestämt sig för att hon ville vara lite barfota och hovis kommer först nästa vecka. Så så mycket action är här inte, haha!

Men vi byter stall efter betet och där hoppas jag kunna komma igång med regelbundna träningar. Bara en vettig sadel också, sen jädrar! :p

kl

Har varit på en provridning. Han verkar jättefin och allt är perfekt, jag får typ rida så mycket jag vill men av nån j*vla anledning så har jag liksom tappat lusten...
Ena stunden saknar jag hästar jättemycket och vill absolut bli medryttare på den här hästen och nästa stund så vill jag inte alls...

Jodå, vi kämpar på i värmen.
Idag blev det dock bara att jag ledde henne på promenad i 15 minuter, det räckte i denna nästan 30-graders värme - blä.

Häromkvällen var vi dock ute på ridtur i lite över en timme. Allt bra förutom dessa bromsar.

Kl

Det blir nog ingen ridning för mig på ett tag... Var på kliniken idag med pålle, han blev ju aldrig bra från hältan. Efter röntgen visade det sig att han hade en rejält stor lös benbit i ena kotan, domen: operation eller så kommer han aldrig bli frisk. Han är 9 år gammal :( Men han ska få en chans, så om en vecka opereras han. Håll tummarna för att det ska gå bra!

Tummar hålls!

Fick bilderna från när min kompis var med ute i gamla stallet i mars, nu är jag så ridsugen! Men, två veckor kvar till uppstallning, då åker skorna på igen och vi får börja jobba på kondis och kondition igen.

img_0766_51e3ac4bddf2b35f86ecc53c.jpg

img_0688_51e3ab1a9606ee1066ad3956.jpg

Vilken fin häst!!

Själv sitter jag här i soffan efter att ha varit i stallet idag och funderar så det ryker ur öronen. Hästen och jag är inte helt vänner än, men bättre än förut. Men samtidigt är jag så trött, fysiskt. Jag har varit i stallet 1 timme idag, mockat, fixat mat, pysslat med hästen och gått en promenad med henne. Och av det blir jag så trött, så trött. Visserligen är det dags för mig med en ny dos medicin på måndag, är alltid trött såhär innan. Men jag funderar, är det värt det.

+ nära till stallet (5-10 min på cykel)
+ man får kondition
+ mår psykiskt bra av att pyssla med häst och det runtomkring
+ jättetrevlig hästägare, som inte har några egentliga krav på mig mer än att jag sköter mig, dvs jag är rätt fri när jag har hästen
+ kostar ingenting

- det tar tid från mina hundar (eftersom jag blir trött)
- trivs inte 100% med hästen

Vet verkligen inte hur jag ska göra. Har i alla fall skrivit upp när jag ska dit nästa vecka igen (vi har en almanacka vi skriver i, jag och ägaren) så jag har ju ingen brådska att bestämma mig. Kommer sakna hästar och ridning så fruktansvärt om jag slutar.

Senast ändrad:

Mysiga bilder! :)

hemlig, svår situation! Har du roligt med hästen? Det är ju det viktigaste.

kl

Ingen operation för pålle i onsdags, av någon anledning fick han panik på kliniken och hade skadat både sig själv, operationsrummet och en djurskötare :crazy: Jag har inte hört hela historien utan bara vad ägaren berättat, men jag bara funderar på om de inte sederade honom innan de gick in till op-rummet? :crazy: Speciellt med tanke på att när han var där på undersökning veckan innan så märkte veterinären (dock inte samma som skulle operera) att han var rätt så brötig av sig och dessutom inte svarade på brems. Han är tydligen OK fysiskt men frågan är vad händelsen sätter för grillor i huvudet på honom, han är rätt så speciell... Har fått ny tid för op nästa tisdag, får se hur det går då...

:(:(:(

Obehagligt. Eventuellt kanske han exciterade, dvs reagerade fel på det lugnande, det verkar konstigt om de tar in en osederad häst i ett operationsrum.
Hoppas det går bättre nästa gång.

Angående mig så ja...jag trivs jättebra med hästen de gånger hon uppför sig och inte studsar till - om jag inte håller på med häst kommer jag sakna det, det vet jag och det vet min sambo också som nästan hann tröttna på mitt "jag-saknar-hästeriet" tjat innan jag hittade förra medryttarhästen (som jag fick sluta på då han blev dålig).

Ja, väldigt obehagligt... Ok så de kan göra det? Har ingen aning som sagt eftersom jag bara hört historien i tredje hand.

Låter som att du ändå trivs bra men att du blir lite osäker när hon blir lite bråkig/hoppig? Då blir det ju inte så roligt. Jag är lite likadan, vill liksom kunna lita till 100% hela tiden på hästen. Så min pålle är inte heller optimal för mig, skulle inte köpa en häst som honom. Men jag trivs ändå bra för det är en supertrevlig häst :)
Du skulle ju kunna se dig om efter en annan häst om du tror att det skulle kännas bättre då :) Tröttheten lär ju vara oförändrad, om jag har förstått rätt att den beror på sjukdom eller liknande.
Eller att du har kvar hästen men rider lite mer sällan, det kan ju också funka!

Ja jag har med sambon kommit fram till att jag ska prova att bara vara där en gång i veckan istället för två. Börjar så tror jag...

Låter bra! Då får du fortfarande regelbunden dos av häst men kanske känner att du har mer tid :)

En liten uppdatering från mig kanske, var ett tag sen.

Travaren blev sämre ett tag, vila och sen skulle han bara ridas ut - rakt fram. Inte på bana/böjt spår öht, jag provade rida ut på honom men jag vågade inte. Han blev så pigg och han är så stor...
Ägaren har också blivit bättre i sitt knä nu som hon opererat tidigare (därför jag skött hennes häst) så nu sköter hon honom själv.
Det löste sig bra tycker jag, jag behövde inte känna mig dum för att jag inte vågade och hon kunde "ta tillbaka" honom själv, märks att hon saknat det!

MEN, jag fick en ny sköthäst i samma stall. Går nu under namnet "ponnyskötaren" :D
Vi leker mest, tränar lite slalom och hoppar hinder, springer i skogen osv.
Har lite "drömmar" om att köra in honom, men vi får se. Han har inte gjort så mycket utan mest gått som sällskap till en större häst så han är ganska grön. Lite osäker men tror han är runt 6 år gammal.
Ibland är vi lite oense dock då det mesta som cirkulerar i hans lilla huvud är maaat, ääääta och grääääs...:banghead:

Låt mig presentera Dollar:

998815_10151493090545614_570555653_n.jpg

1003150_10151493092835614_1164944943_n.jpg

935065_10151493095260614_1442227123_n.jpg

995899_10151493095285614_806017429_n.jpg

Men åh vad härligt det löste sig!!
Min medishäst var halt ett tag och det var nästan så jag hoppades, på gott och ont, att hon skulle bli tvungen att bara ridas minimalt så ägaren inte skulle behöva mig. Elaka tankar, jag vet....

Ja, det blev jättebra :)
Jag tyckte mycket om min travarkompis, men jag var tyvärr lite för feg i slutändan och har tänkt liknande tankar som dig. För det är ju så svårt att säga nej, eller att man inte vågar och jag hade ju lovat hjälpa henne till augusti då hon trodde att hon skulle kunna rida igen. Men nu blev hon ju bättre tidigare, eller jag tror hon "tvingade" sig lite att rida, men hon har inte bett mig om hjälp nåt mer efter det och jag tänker inte fråga. Nu har det ju gått lång tid också så. Men vi pratar i stallet osv, inga sura miner, det är skönt :)

Hoppas det löser sig bra för dig och pållen också. Jag vet verkligen hur det är det där med att vilja men samtidigt inte orka eller inte riktigt passa ihop med hästen... Det är en svår balansgång. Jag har hela semestern vridit tanken om egen häst igen fram och tillbaka, ältat och funderat och blivit typ knäpp. Jag vill men ändå inte. Och nu när man jobbat en halv vecka känns det helt osannolikt att man ska orka med en egen häst varje dag! Jag blir tokig :arghh:

KL

Hoppar in här jag med, vet att jag varit med i en liknande tråd förut. (tror jag alla fall)
Men kör en ompresentation (stavas det så? :O )

Hästens namn: Danilo, Danne till vardags
E. Trofe
U. Cindie
UE. Industrins
Ras: Svenskt varmblod
Kön: Valack
Ålder: 21 år
Hur länge har du varit medryttare på hästen? Sen Februari i år kanske, ev Mars?
Vad brukar ni göra? Mest lullar vi skogen och så försöker jag mig att rida dressyr. Han är tävlad upp till MVS, så han är en riktig läromästare för som mig som tappat självförtroendet mycket pga av andra hästar. Danne för mig är helt otrolig, världens mysigaste och kelsjukaste häst. (Säger att han är en ponny i hästformat då mat är väldigt väldigt viktigt för honom)

Han är alltid prio 1 enligt honom,m gudnåde mig om jag håller på med en annan häst när han ser typ. Perfekta unghäst farbror i hagen, drar gärna repor i hagen. Nästan mer än vad unghästarna gör:P

Ska ev bli halv fodervärd till hösten om vi hittar ett nytt stall som är godkänt och inte kostar för mycket. De har börjat köra raider nu i krokarna, så massa stall har fått stänga pga för låga takhöjder bla. Så jätte svårt att hitta något vettigt just nu :(

kl

Nu är jag åter i tråden ... den här gången med en 5-årig Warlander (Frieser/PRE).

wpid-imag3155-1.jpg

Har ridit ut 2 ggr samt varit med ägaren och kikat när hon dressyrtränade igår för att få ett hum om hur han ligger till utbildningsmässigt. Det är en rätt rejäl kille som känns stadig och positiv! Har världens träningsvärk efter dagens ridtur och värre lär det väl bli innan ridmusklerna tagit igen 5 månaders ridabstinens...

wpid-imag3175-1-1.jpg

Får enl. ägaren rida hur mycket jag vill så ni kommer nog höra av oss en hel del här i tråden framöver. Här näst blir det ridning i helgen då tänkte jag ev känna på honom på ridbanan en liten sväng :) men jag misstänker att mina muskler kommer gråta efter ett par minuter så det blir helt opretentiöst och helt enkelt bara för att känna på honom lite :)

kl

Börjar komma mer och mer överens med min lilla kompis, och han verkar nog börja tycka det är ganska kul att göra saker också!

Har anmält oss till en utställning den 8 september :D
Och då måste han tydligen ha träns (trodde jag fick visa i grimma) så nu får han lära sig det också! Träns inköpt redan ;)

Dessutom har jag köpt en liten sele åt honom också nu, fast jag tänkte jag skulle låta bli, måste lämna in den till en sadelmakare först bara och korta lite remmar osv som var för långa. En riktig loksele är det, med bågdäckel och jag är så fånigt glad över den!!!
Helst skulle jag ju vilja börja köra NU, men selen är begagnad och hade en del skavanker också så får väl vänta dåråå... tänker lämna in den på måndag.

Tänk ändå, vilket privilegium man har som alltid lyckas hitta dessa "bortglömda" hästar att ha som sina egna :love:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 685
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 758
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka