Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

I söndags fick jag sällskap med igen och red i paddocken. Lite bomövningar och så fokus på att jag ska sitta som folk... med ett snäpp kortare stigläder låg skänkeln plötsligt hur stadigt som helst och det kändes 100 ggr bättra bara sådär!

Det var ju lite roligt med bommar... så Choppade över första bommen...

bom.jpg

Sen lyfte han fint på fötterna

bom2.jpg

Vi börjar lite lågt sådär (20 cm.. haha)

carrhopp.jpg

Nästa gång jag får med medhjälpare blir det lite högre :)

Igår red jag C för 10:e gången. Det går framåt.. främst i hanteringen. Det känns som att vi har etablerat lite vart skåpet ska stå (inget kli på mig och inte bita efter tyglarna och flänga med huvudet vid uppsittning)... ridningen flyter på fint även om vi haft ett par möten med större fordon (skolbussen och sopbilen) där han tvärvänt och galopperat åt andra hållet så tycker jag ändå att det känns stabilt och bra.

wpid-20130823_122149.jpg

Igår fick spöt följa med - och ni ser ju på bilden hur himla spörädd han är ;)

wpid-20130823_123943.jpg

Idag har jag kikat på när C:s ägare har tränat och kommer att knata över och kolla på morgondagens träning med. Det ger så himla mycket att se hur hon rider honom och även ta del av tränarens kommentarer och feedback.

Senast ändrad:

Åh vilken fin! Kul! :)

tindra, kul att det går framåt för er! :) Och jag känner igen det där med stiglädrena, vad mycket enklare allt blev när jag höjde upp dem ett par hål :D Det var då i dressyrsadeln, man är ju lärd att man ska ha låånga stigläder. Men jag bara tappade stigbyglarna hela tiden och satt så ostabilt. Sen höjde jag upp dem tre hål tror jag, satt extremt mycket bättre i sadeln då!

Uppdatering från mig också då...

Har ju inte ridit på hela sommaren pga S skada, han opererades ju för ett par veckor sedan och nu ska han promeneras 2x15 minuter varje dag. Imorgon ska jag ut till stallet första gången sedan operationen, ska bli kul! Hoppas han inte har allt för mycket överskottsenergi bara :cautious: :D

Ja det var verkligen en sån wow känsla... där satt jag och kämpade för att slappna av i vaden och få stabil skänkel men det verkligen gick inte.. så höjde vi och helt plötsligt låg skänkeln still... :banghead: :D

Du får knäppa en bild och uppdatera efter morgondagens besök! :D

Det är fånigt vad enkelt det är ibland ;)

Får göra det, så länge kan ni få hålla tillgodo med en bild från i början på sommaren. Precis innan han blev skadad :/

df326214d6bc11e2943422000a9f3095_7.jpg

Ja han är rätt långbent :D Han upplevs nog större från marken än att sitta på, tror han är runt 170 men han känns inte alls stor att rida! Jag är inte precis lång själv, 165 cm. :)

kl

Hur kan jag ha missat den här tråden?! Jag som ibland funderar om jag är dömd till att vara evig medryttare och aldrig ha råd med egen häst... :D

Nåja, jag ska iaf sluta rida min nuvarande MRhäst, Sprinter. Har ridit honom i två år och vi har kommit en bra bit på vägen men han flyttade till ett stall längre bort för snart ett år sen och nu ska jag börja pendla till jobb åt andra hållet = ingen tid kvar på dygnet :( Ägaren blev nog mer ledsen än jag, och jag får komma ut och rida precis när jag vill :love:
Jag och Sprinter
1003409_10152989543505061_1271641247_n.jpg

541094_10152710639505061_708519586_n.jpg

205390_10151855548635061_2068236876_n.jpg

Som tur är har min kompis, som ledsnat på att vara hästlös, precis skaffat MRhäst som hon gärna delar med sig av då ägaren har ont om tid! Han är stor, otränad till tusen och framtung men det kan nog bli en riktigt trevlig dressyrhäst av honom så småningom :)
Jag och Figge (Figaro R - Don Schufro)
1012434_10153125935370061_187822155_n.jpg

Hej och välkommen! Vad tråkigt att du var tvungen att släppa din pålle :( Men den nya ser ut att kunna bli kanonfin med lite träning! :)

Tack! :)

Ja det känns tråkigt, vi har kommit så himla långt i dressyren (sett utifrån förutsättningarna) men när han står så långt bort funkar det inte :( Men det ska bli spännande med den nya hästen, och jag har väl lärt mig lite att inte fästa mig alltför mycket vid hästar som inte är mina...

KL

Själv ska jag följa med min medishäst och ägaren till veterinären nästa vecka - hästen är halt, igen och värre nu....

Hon var halt för dryga månaden sedan, eller var det två sen nu. Då var det vila och sakta igångsättning som gällde och det fungerade bra, i ca 2-3 veckor. Sen kom det här bakslaget....
Min kropp vill inte att jag rider ändå just nu, men jag vill ju inte att hästen är dålig för det.

Kändes lite skönt när ägaren sa att jag gärna fick följa med.

Så dumt! Men skönt att du fick följa med till veterinären, alltid roligt att vara delaktig även om det är under tråkiga omständigheter..

Vad tråkigt! Ganska liknande hände ju min, kom igång igen men blev halt igen, vet trodde först kotledsinflammation men det visade sig vara en lös benbit som fick opereras bort...

Hoppas det inte är något allt för allvarligt!

Äntligen har jag varit i stallet igen! :love: 15-20 min promenad var ordern, vilket gick bra. Lite miljöträning eftersom de körde omkring på åkern med en skördetröska alldeles bredvid, men han var supercool.

Söt som socker är han också :love:

e84e21560d8711e3980e22000ae90a1f_7.jpg

(tunn är han dock, men han har alltid varit svårfödd och haft lätt att falla ur. opererades ju för några veckor sedan så då tappade han ännu mer tyvärr)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 685
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 758
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka