Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

*kl*

Var ute och träffade lilla killen idag igen. Sicken mys-farbror han är trots att han bara är 2.5 år!
Massa mys och så fick han ett sensommarbad hehe. Så nu luktar han som ett nystädat badrum :P

Första gången ensam i veckan och då ska jag bara träffa och hantera honom eftersom han står med ett föl som kom i fredags så det är inte läge att lämna henne själv ännu!

Känner mig så lugn när jag är där <3

Det är en nordsvensk valack på 2.5 år.
Har ingen bra bild på honom samt att jag håller mig lite lugn innan jag vet om det blir ett fortsatt samarbete. Just nu känns det väldigt bra! :D

kl

Äsch...sötnöten trampade av sig ena framskon igår (fyra dagar efter skoning, hur populärt är det hos hovvis? :o ) ... travade på kanten av en vall och det var väl lite mjukt och blött så skuttade han till men jag märkte inte att skon rök, det blev jag dock varse bara minuter senare när jag skulle trava på grusväg och han plötsligt kändes tvärhalt.

Var bara att hoppa av, lokalisera skon som var helt demolerad, syns så tydligt att han trampat med en jäkla kraft. Sen bogsera hem motvillig häst (jag hann rida i 20 minuter..det tog 40 minuter att ta oss tillbaks till stallet för grusvägen gjorde ont sa C...)

wpid-20130826_120154.jpg

Hans ägaren har som tur var en mac boot... så vi red lite lugnt i paddocken idag och jag kände på hur han är att rida med hackamore. Ingen tjafs (han slår gärna med huvudet på mellan korta tyglar och vill ha längre) utan kändes fint! Men han krullar gärna ihop sig a la rollkür även på hacket så man får påminna honom om att lyfta på huvudet. Känns verkligen som att vi börjar lära känna varandra nu ... han sköter sig och lyssnar på mig :) trodde inte jag skulle använda ord som "harmonisk" såhär snart med tanke på mitt lilla utbrott för en vecka eller två sedan när det tog 25 minuter att få honom att stå still så jag kunde sitta upp men nu känns det fan harmoniskt och bra. Så skönt att slippa gorma...

Visst har han! :)

kl

Kan inte hålla mig längre... när tror ni jag kan börja rida på den här? :D

20130828_172521.jpg

wpid-20130824_1825311.jpg

Hihi.. kompisens ponny har fått sadel och ska bli ridponny! (Hjälper till lite med inkörning och prommenerande och kommer vara största supportern när hon och lilla medryttaren tar sig ut på pay&jumper lite längre fram... först ska hon ju ridas in... ägaren och jag har hängt över ryggen på henne (med fötterna på marken så klart) och härjat med sadeln osv så det ska nog inte vara en så big deal).

dsc_0446.jpg

(från februari när hon var vinterfluffig)

Ja hon har världens coolaste attityd med.. och underbett (tandläkare 2 ggr om året för det) så det ser ut som att hon står och flinar åt en...

Synd att hon är lite för liten för oss vuxna, jag tror hon blir en supercool ridponny :)

Film från löshoppningen: http://youtu.be/rAtNjtuJ2k0

Senast ändrad:

Så söt! :D

kl
Jag red Figge ute på stubbåkern igår. Vi höll båda på att krypa ur skinnet när det skuttade upp en kanin framför oss - jag mest pga hans reaktion :p Sen diskuterade vi det här med att lyssna på ryttaren, han är lite av en bulldozer. Idag ska jag först till Sprinter och sen till Figge, fullt upp!

*kl*

Var ute hos Cotten idag igen. Mös en massa och försökte iaf borsta honom ren hehe.
Vi tog en promenad till en badplats där vi plaskade lite i vattnet. Gulle!

Ska tillbaka på onsdag och gosa ännu mer!

Idag var det Figge som uppförde sig bäst faktiskt, rätt oväntat :p Sprinter var pigg som tusan och rätt spänd, men så har jag inte ridit honom på nästan 3 veckor heller och jag red ut längs den väldigt läskiga ån. Ägaren har förstås ridit så han har inte vilat helt, men vi ställer lite olika krav på honom ;) Imorgon ska jag vara med när den ev nya medryttaren ska prova.

Jag struntade i att longera Figge idag (vi brukar alltid göra det innan ridningen annars) och han var lugn och snäll ändå. Hoppade inte ens till för soptunnan han annars alltid hoppar för O_o Inga kaniner idag, skönt :D

kl

Har ridit C fem gånger nu i veckan, två i paddocken och resten ute. Tycker det känns bättre och bättre för varje gång. Igår hade jag sällskap och kamerakvinna (hinderhöjare) med mig.

dsc_0208.jpg

Han fick ju en brun hoppsadel så jag råkade köpa matchande benskydd och träns ...

dsc_0221.jpg

dsc_0239.jpg

dsc_0267.jpg

dsc_0269.jpg

Det blir ju inga höjder än så länge... han är lite vinglig och om sig och kring sig så just nu satsar vi bara på att ha kul och få lite språng i kroppen innan det är dags att börja träna :) vi kom väl upp i en halvmeter eller så och tyckte det fick räcka. Han taggade iaf till och tog galoppen bra och bjöd fint på hindrena så nu är tanken att försöka skutta lite en gång i veckan iaf :)

Så fin han är! Det är ju viktigt att bara han kul när man är så nya för varann. Är nästan lite avundsjuk hehe

Ja, han är ju inte direkt inhoppad heller ...har väl skuttat nått under annan ryttare men det är inte mycket. Så vi satsar på att han ska tycka att det är roligt och hitta bjudningen :) jag hade skitkul och det tror jag att han hade med!

Åh så sött, det syns att han inte riktigt är van men gör sitt bästa :love:

kl
Igår var jag ute och red Sprinter för typ sista gången :( Ska dit imorgon och hjälpa den nya medryttaren, men det är ju inte samma sak direkt. Red på stubbåkern och hade svärmor med bakom kameran men har inte fixat med bilderna än...

Figge fick bli tömkörd idag, han bär ju redan på en del extravikt så det känns vettigt att han får jobba på utan den ibland. Han är ju inte piggast i stan direkt men jobbade på rätt bra ändå!

Det går bättre och bättre med min lilla "medryttar"-ponny :)
Nu har han lärt sig ha träns med bett och vi har börjat tömköra också! Han är jätteduktig.
Han går mer framåt och försöker inte äta heeeela tiden, bara nästan ;)

Och utställningen är om mindre än 1 vecka :nailbiting:, nästa söndag! Så nu ska vi öva hela veckan på att stå fint och springa rakt :p
Både nervöst och jättekul!

Han har dock satt en väldans päls redan, TROTS att han redan är rakad en gång i sommar! Så han blir lätt trött för han blir för varm och han har tydligen trångt luftrör så det blir jobbigt för honom pga det när det är för varmt också, så efter utställningen ska han helrakas igen!

Ska ringa om selen på måndag, igen. Fick gjordarna kortade tidigare men däckeln behöver stoppas om så ska lämna in den för det också, har bara inte blivit av tidigare. Var en billig sele men det kostade lite mer än jag tänkt att få den användbar, jaja, det blir bra när det är klart!

Ska se om jag kan fixa några bilder framöver, kanske lyckas få några från utställningen om inte annat!

KL

Får väl ta en liten uppdatering här! Just nu kör jag loppan på heltid ungefär, fortfarande sadellösa dock - dressyrsadeln passar henne men inte mig, hoppsadeln mig men inte henne, så vi kör barbacka mest hela tiden. Men förhoppningsvis får vi nya sadeln nästa vecka, den ska stoppas om. Jakten på en ny hoppsadel är också i full gång, den som skulle passat passade inte under arbete, upptäckte jag på vår första hoppträning i nya stallet, när jag och sadeln helt plötsligt satt i annan position än där vi började ...

SÅ, en hoppträning har åtminstone blivit av, men det är lite segt att alla mina dressyrträningar ställs in. Funderar allvarligt på att boka träning i annat namn, för börjar misstänka att det är personligt :cautious:

kl

Måste bara få säga att jag är typ kär i min fina medryttarhäst! Han är så fiiiiiin! :love:
Idag, när jag skulle hämta han i hagen, så kom han till mig direkt. Förut så har han antingen gått iväg eller bara stått still och fortsatt beta.
Vi skrittar bara men jag hoppas vi kan börja trava och gallopera snart!

Inga bilder, förlåt........

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 685
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 761
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka