Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

kl

Oj, oj, oj. I dag blev det åka av. Det är kul med unghästar ...och hästar som testar. ;)

En månad på dagen i dag sedan jag började rida C. Jag vaknade med mensvärk och kände att nej men... vi provar att ta en lugn barbackatur, det är ju alltid trevligt och jag har ju inte provat honom barbacka...

wpid-2013-09-02-20-45-12.png

Jag vet inte vad jag tänkte men såhär i efterhand är jag vääääldigt glad att fegisremmen åkte med. Det var bara en sån där tanke i förbifarten att den kanske kunde vara bra att ha, utifall att.

Red iväg.. mötte skolbussen som är hans stora skräck men det gick rätt så fint även om han var lite spänd. Det riktigt roliga började 5-10 minuter från stallet när han tvärvände och skulle galoppera hem. Fick stopp på honom och vände tillbaka och funderade på vad som skrämt honom: en flock med höns invid vägkanten var visst helt livsfarliga. Han var ju rädd - till att börja med - men sen gav han sig bara fan på att han inte skulle gå förbi. Vi höll väl på i 30-45 minuter och backade, kastade sig, ned i diken, stegrade sig, kastade sig upp i luften, försökte vända och dra och backa, backa, backa... han skulle inte fram. Jag tyckte att jag satt förjäkla stadigt iaf så jag bestämde mig för att vänta ut honom och låta honom hållas. Tänkte att jag bara får problem senare och att det är lika bra att ta det med en gång och få honom att gå dit vi ska. Tillslut började han gå, om än med backen i, och jag drev på och berömde.. han kom fram i trav och jag sa att visst vi kan trava förbi så länge vi går åt rätt håll. Då exploderar han och drar i världens galopp.

Kul, verkligen. Det är tur att han är så söt :p fick iaf stopp på honom och sen hade vi en trevlig tur och var åter i stallet närmare 2 timmar senare (en runda som ska ta knappa timmen...)

Herregud. Det är tur att det finns människor som inte är rädda. Jag skulle aldrig vågat sitta kvar på en sån där :)

Äh, det är bara att hålla i sig ;) men nu hoppas jag att det här är överspelat och klart med så att vi kan fokusera på annat. Blir ridning imorn igen sen får jag vila onsdag och torsdag kväll ska vi hoppa lite igen :D

Haha, låter som en spännande tur :p Det är alltid de där "Åh, idag känner jag för en mysig, lugn barbackatur" som blir helt galna :banghead::D

kl
Igår var sista gången jag var hos Sprinter, i alla fall på ett tag. Höll lektion för den nya medryttaren, tyckte det var bättre för Sprinter att hon fick sig en ordentlig genomkörare än att vi red lite båda två. Det kommer nog gå bra med henne, men det kändes ändå lite sorgligt med all tid och jobb jag lagt ner på honom :( Jag får ju komma ut och rida när jag vill men det är ju inte riktigt samma sak ändå :cry:

Var hos Figge i förmiddags, han kände nog att jag behövde muntras upp för han har aldrig känts så fin! Han är ju inte riktigt igång, har för mkt mage och för lite muskler och hamnar gärna på bogarna och blir tung i handen. Men idag var han mjukare redan från början och lätt i handen, jätteroligt! Kan mycket väl vara tömkörningen i söndags, får helt klart fortsätta med den :)

Haha ja... jag är så jäkla nöjd att balansen är som den ska och att jag satt kvar. Övervägde att hoppa av och leda förbi hästskrället men tänkte att nej... det är bättre att jag sitter kvar.

Igår var det dags igen, med sadel på. Tog 25 minuter så tappade vi skohelvetet igen (samma som förra veckan.. men den var nog inte så himla bra ditsatt efter att den åkte av...) så imorn åker min kompis på att banka dit den, hovis har riktat den och kommer ut till stallet nästa vecka så då får hon ta sig en titt på den foten. Känns drygt med tappsko 2 veckor i sträck. Å andra sidan trampade han ju av den sist... nu vette sjutton vad han gjorde, han tog galoppen.. sen var det som att han halkade fast det inte var halt och bröt (och då åkte skon, i "halket").

kl

Behöver lite hjälp och tips.

Medishästen skakar och ruskar på huvudet så fort jag börjar korta tyglarna, tydligen så har han alltid hållit på så. Nu skrittar vi ju bara och "lullar" runt och då går det väl an med halvlånga tyglar men sen när jag ska börja ställa lite mer krav på honom så vill jag ju kunna korta tyglarna.
Känns som att jag babblar.... men ja hoppas ni förstår vad jag menar. Vad ska jag göra? Är det tålamod och att vara konsekvent som gäller?

kollat tänder/mun eller andra delar som aktiveras när hästen börjar jobba? min gamla medis var alltid sur och hon hade ont i knäna hon...

kl

Igår var det hoppning på schemat igen, efter att kompisen bankat på tappskon åt oss.

Det verkar som att han har förstått vad det handlar om nu... när jag värmde upp i traven och skulle lägga en volt satte han fart mot det ensamma lilla hindret i paddocken.. haha. Och han travade med så mycket bättre bjudning än annars ...

Dessutom bjöd han på några glädjeskutt och sidvärtesrörelser i både galopp och trav för att han blev så taggad och glad över att få hoppa ... :D

Klicka på bilden för FILM

Så himla kul att ha hittat bjudningen och att han visar så tydligt att han tycker att det är roligt! Som det syns på filmen har vi inte riktigt hittat rytmen - han bjuder som sagt fint men hur högt han hoppar och när han hoppar av är det lite si och så med. Just nu ligger fokus på att han ska ha kul och fortsatt bjudning och att hitta rytmen tillsammans. Vi hade några skitfina språng och så några där jag inte var med på noterna men det kommer!

Senast ändrad:

KL

Jag är glad att min lilla loppa är snäll och går med på knasigheter :D

img_2001_522a4ba79606ee676a928960.jpg

Både hon och jag hade träningsvärk idag tror jag, hon blev mest joggad idag (kom en tjej och provred) och imorgon blir det ut och lulla i skogen, väl värda! På söndag får det bli lite allvar igen. Nu har vi en hel massa träningar inplanerade, bara sadel som saknas!

kl

Behöver lite hjälp och tips.

Medishästen skakar och ruskar på huvudet så fort jag börjar korta tyglarna, tydligen så har han alltid hållit på så. Nu skrittar vi ju bara och "lullar" runt och då går det väl an med halvlånga tyglar men sen när jag ska börja ställa lite mer krav på honom så vill jag ju kunna korta tyglarna.
Känns som att jag babblar.... men ja hoppas ni förstår vad jag menar. Vad ska jag göra? Är det tålamod och att vara konsekvent som gäller?

Hur ligger bettet i hästens mun? Kanske kan bero på fel storlek på det eller att det är för skarpt.

De har två olika bett bla ett kandar som jag red med sist, han skulle tydligen gå bättre med det men jag vet inte.. Jag kan ju ingenting om det här så jag litar på att ägaren vet vad som är bäst och de säger ju också att han alltid hållit på såhär.

Vad jag kan kolla efter för att se om bettet ligger bra?

kl

Igår blev det en närmare 2-timmars tur. Idag runt timmen men med mycket galopp!

d132a867a24b04c83a89fce5303693afa6f47396.jpg

Syrran var med och fotade.

e755aedb-0b44-4a84-9d11-eb8e94b6cd87_zpsc9d377c4.jpg

3a9d8d0a-f04a-45b4-852d-fba5cce0d077_zps5fa4b5dd.jpg

2ecf83eb-cd2b-4aa0-8dd1-468a737dbfab_zps75985f5f.jpg

Har precis blivit medryttare på Maya. Hon är en korsning på Nordsvensk/arab och är 17år. För tillfället blir det mest uteritter men så småningom är det meningen att jag ska börja hoppa lite också (om jag vågar :o ) har blivit en fegis med åren. Men eftersom Maya älskar att hoppa så ska jag nog våga börja med lite låga hinder snart.

kl

Idag blev det spännande! En traktor och en gubbe var tydligen superfarliga så hästen bestämde sig för att göra en liten snurr och sen försöka springa hem.
Den där traktorn brukar inte stå där så jag var beredd på att han kanske skulle reagera men inte sådär :crazy: Jag tappade stigbygeln och hamnade lite på sniskan, annars gick det bra. Det var inga problem att få stopp på honom, vända och gå förbi traktorn.

Det känns ändå bra att det blev sådär. Nu vet jag hur han reagerar när han blir rädd ;)

Då var vi på utställning igår då, och allt gick jättebra!
Han verkade tycka det var jättekul att åka på utflykt, tittade storögt på alla små söta ponnisar, det fanns ju till och med såna som var mindre än honom - det tyckte han var häftigt :D

Han skötte sig fint både på tävlingsplatsen och i transporten och vi fick fin kritik tycker jag:

Harmonisk häst av god modell, vackert huvud, naturlig resning.
Bra bog och djup.
Stark överlinje.
Lite tåvid fram, grovbent.
Energisk skritt. Markbunden kort trav.

Samt kommentaren: Väl visad :o:)
Poängen blev 88787-38 poäng!

Jag är supernöjd och längtar tills vi kan åka på nåt sånt här igen!!
Har bara en mobilbild för tillfället då min kompis har alla andra, men här kommer den på mig och lille Dollar:

1001280_10151573346741975_992972501_n.jpg

Jag måste bara fråga var du rider, Hovsta?
Tycker jag känner igen både häst och omgivningen, är det Maries häst du rider tro?

Åh, du har hästar väl? Hojta till om du vill ha ridsällskap nån gång... jag hittar inte så himla bra så vi är ute och snurrar både här och där haha..

Kl

Så söt Cambodia! :)

Nu har jag börjat mitt nya jobb så nu blir det tyvärr inte lika mycket stall. Men jag hann med en sväng på fältet igår med världens värsta träningsvärk från tjejmilen i lördags :p Figge var pigg och lite bångstyrig, kände inte riktigt igen honom men han kanske börjar få mer energi nu när magen blir mindre? Det gick okej i alla fall, får se när nästa pass blir och hoppas min kompis eller ägaren hinner rida honom lite tills dess!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 685
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 761
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka