Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Härligt :)

kl

blå under knät och på sidan av foten men jag kan gå utan att det gör ont. Så idag får det bli en skrittur i det fina vädret och se vad knä/fot tycker om att vara åter i sadeln... jag varken kan eller vill vänta längre men jag ska försöka hålla mig till skritt den här veckan (nästa vecka vill jag hoppa ... vi får väl se hur det känns då).

kl

Åhhh, jag kan rida igen! Eller ja, haha. Idag har jag skrittat ut i en timme. Är lite stel i vänster ljumske och kommer åt lite sisådär med vänster skänkel. Höll oss till skritt i dag även om C taktade fram och var allmänt på tårna. Han kastade sig ut på ett gärde för att bonden fyllde upp spannmål i en vagn... livsfarligt sa han och så snurrade vi runt runt tills jag tröttnade och röt i. När jag var uppvärmd kunde jag slappna av lite även i foten/vaden och provade lite sidvärtsrörelser bara för att se om det gick eller ej - det gick fint!

wpid-2013-09-23-20-08-23.png

Blir ridning även onsdag och fredag. På torsdag ska jag hänga med när C +stallkompisen ska till equiterapeuten för en genomgång och på söndag åker vi till ridhus för att löshoppa honom lite. Då ska han få skutta lite högre och bredare än med mig på ryggen ;)

Ah, jag kunde inte hålla mig. Idag har vi både travat och galopperat :D:D

Gick sådär att rida lätt men funkade i nedsutten trav. Satt ned i galoppen med och övade lite fattningar... fick väl till en sju galopper under den timmeslånga turen. OCH givet att han skyggade och kastade sig för en buske :meh: men både foten (som var lindad såklart!) och jag klarade oss fint.

c.jpg

Ser redan fram emot fredagens ridtur!

Skönt att din fot överlevde. Ni ser alltid ut att ha det så mysigt :).
Jag längtar också till på fredag, då ska jag få prova den nya reflexbröstan jag köpt.

Skönt att du kan rida igen! :)

KL
Här händer det inte så mycket, har inte tid att rida i veckorna just nu och förra helgen blev ett kort och rätt oinspirerat pass, det är svårt när varken jag eller min kompis riktigt har tid att hålla igång honom. Han hade behövt ridas ut men "går" inte att rida själv ute (plus att det finns 0 ridvägar) så... ja. :p

Imorgon kommer min kompis ny-gamla projekt, en 3årig welsh cob som ska vara här i 2 månader innan han åker hem för vintervila och återkommer i vår igen. Ska bli jättekul, jag kommer hjälpa till så mycket jag hinner där :)

kl

Oj vad mycket ni har skrivit :D Jag promenerade pålle igår, det är väl halvkul ;) Men om en vecka får han börja sättas igång!! :banana: Mycket skritt till en början såklart men ändå :D

20130926-201611.jpg

Tack för glada tillrop :) idag funkade till och med lättridningen! :D:D

kl

LIte mindre bra är dock att besöket på Equirehab inte alls gick så himla bra. Vi började med longering och han brallade lite och busade men EQ:n och vi kunde inte se att det var nått fel på honom.

Sen böjde hon bak (han har varit lite gallig i bakbenen men inte reagerar vid visitering och så... och så har galoppen varit lite av och till och "starka" sidan skiftar nästan dag för dag) och det var inga problem heller, hon sa att han är hur rörlig som helst. Men när hon skulle böja fram så märktes det direkt att det gjorde ont. Han satt nästan på bakbenen, hoppade på tre ben, försökte resa sig, skuttade och lutade sig mot väggen och var tvärhalt när ägaren sprang iväg (hältan släppte rätt omgående dock). Samma sak med andra benet.

wpid-20130926_090349.jpg

Så nu blir det återbesök på tisdag så ska deras veterinär gå över honom och ge en dom. Troligen är det båda framkotorna/kotlederna som spökar. Han har inte varit halt för fem öre men det kan ju förklara alla avtrampade skor och bensprattlet fram när det blivit lite jobbigt.

wpid-20130926_095311.jpg

Två i en! Av en slump så stod Cariños ett år äldre helsyrra uppstallad hos Equirehab just nu och kom in när vi var inne, vad är oddsen? :D Lika som bär ;)

I alla fall så ska vi rida på mjukt underlag och rakt fram tills återbesöket så jag var ute en sväng idag och red på vallen mitt emot stallet. C kändes som att han stått en vecka och käkat mängder kraftfoder... han var explosiv, minst sagt. Och så fick vi bara skritta och trava, han var inte helt nöjd och tog varje chans att bli "rädd" för saker och drog till med spontangalopp när jag inte var med på noterna. Blir roligt att sätta igång honom sen om veterinären ordinerar vila ... :angel:

wpid-20130927_115733.jpg

Och, om vi ska göra saken ännu bättre... så har jag nackspärr. Jag dör vad ont det gör haha. Jävla skitnacke och axlar. Men imorn blir det rida av igen för C:s ägare är sjuk...

Trodde först du photoshoppat bilden :D Kul att träffa syrran.

Min medishäst är på vila och Metacam pga hälta. Det hjälper och imorgon ska jag ta en liten promenad med henne. Hon har även bytt stall, lite längre för mig att åka (går att cykla men bara uppförsbacke så blir nog bilen) men ändå bara 5-7 min med bil. Hon går numera på lösdrift, när jag var där sist verkade hon väldigt nöjd och harmonisk. Hon är ju en sån som hoppar till för saker och ting ute, bara studsar till, inget mer men ändå så jag blir lite nervös. Hoppas det lugnar sig nu när hon bytt stall och är ute hela tiden.

Det var nu tre månader (!!) sen jag red och ev kan jag nån gång få låna en av de andra hästarna i stallet. En äldre herre som bara får skritta, men han är tydligen helt trygg och hoppar inte till för saker och ting (har varit körhäst för tex bröllopspar inne i städer).

Trodde först du photoshoppat bilden :D Kul att träffa syrran.

Haha. Syns kanske inte så bra men syrran har mer pannlugg och är något blekare med fler fläckar än C. Gav en liten hint om hur han kommer se ut... (grymt trist att han bleknar av... tycker han är fin som han är ju :p )

Hoppas du får komma igång lite med ridningen snart! och att du kan känna dig tryggare på promenader med medishästen.

Reflexer är bra grejer! :)

kl

På't igen idag. Det är som att sitta på en krutdunk. Han bara väntar på sin chans att explodera. Trippar och taktar, småtravar spontant och kastar sig rätt som det är åt sidan eller rätt upp i luften och kickar. Blir inte klok på honom... men vi överlevde en timmes tur på vallen idag igen och höll oss någorlunda på mattan även om jag fick jobba för det.

Ägaren har ny dressyrsadel på prov, en Jaguar nått... mycket bekväm och man kommer ned bättre i den än i hans gamla så man sitter ju rätt bra där man sitter när han håller på som han gör i alla fall :)

kl

Jag tror inte jag har visat nån bild på min sötnöt? Förutom annonsbilden.

Han ser så liten ut här :laugh: (han är ca 163cm)
bild-1_524039c09606ee4eec28bfbd.jpg

bild-4_524039c1ddf2b316a711316e.jpg

Sötis! :)

kl

Idag var det dags...

d3.jpg

:D:D

De var sååå duktiga båda två! Fast mini vinglade som om hon var full. Det var lite konstigt med ryttare på ryggen haha. Vi mätte henne efteråt, hennes ägare har alltid sagt att jo men över en meter är hon ju. Tja... 94 centimeter, haha.

Imorgon är det återbesök och då ska veterinären kika på C. Håll tummarna nu. Jag är helt inställd på att han sprutas i båda framkotorna/kotlederna och ordineras vila ... och långsam igångsättning. Har svårt att tänka mig att det ska sluta på något annat vis men jag vet ju såklart inte...

Lång dag i dag men goda nyheter trots allt :)

wpid-20131001_125110.jpg

Jätte ajaj reaktion på böjprov fram och C lyckades t.o.m göra veterinären halt när han försökte komma undan... :o så bedövade båda fram och så böja igen utan markant reaktion. Han lyfte dessutom mycket bättre på benen i traven vid longering och verkade gladare i hela kroppen. Verkar, vad jag förstått det, som att han överansträngt sig i hovleden så veterinären sprutade hovleden på båda fram och så lindades han om.
wpid-20131001_125730.jpg

Tre dagar på boxvila med bandagen där det sitter, sen får han gå ut i liten hage i 4 dagar innan han kan släppas på större yta och vi får börja skritta honom. Sen återbesök igen den 11:e.

Vad skönt att det går framåt :) Men stackars veterinären ;)

KL
Hade träning för Woodys ägare igår. Idag har jag träningsvärk :o
Insåg att jag rider bekvämt, antagligen för att jag inte orkar hela vägen och han är så himla mycket häst innan man fått ihop allt. Men igår så var J på oss och sista 20 min av passet var ett enda långt aha :D Han besitter ju en sådan erfarenhet att det heter duga om jag bara orkade lite mer så jag kan få börja leka lite mer med alla skolorna.

Passets huvudfokus var dels på att jag skulle hitta min styrka, samla ihop och få honom mellan hand o skänkel. Men i slutet så gick det utmärkt att både öka o samla alla gångarter (saknades väll möjligt lite energi i skritten) för sätet, galopp piruett, skänkelvikning i alla gångarter och ett par steg passage. Så fantastiskt att sitta på en häst som kan det och älskar det :love:

Inga bilder ;)

Vad roligt med en häst som verkligen kan! Det kan jag sakna ibland, fast jag fick rida en toppenfin dressyrhäst på min möhippa (Ja, jag har värdens bästa vänner :D )

Tindra - Så himla söt liten skrutt! :love:

kl
Lilla Bossa kom till Skåne förra helgen! I veckan har min kompis ridit lite och imorgon är det dags för mig att sitta upp! Han är så gosig och lätthanterad att man lätt glömmer att han är hingst :o
1377014_10153325728815061_1491076111_n.jpg

1380376_10153325728790061_1922950485_n.jpg

1379776_10153325728745061_683450484_n.jpg

Ja det är en helt fantastisk möjlighet :)
Vilken söt!

KL.
Hade mitt bästa pass på egen hand i förrgår och ett ruttet pass igår. I onsdags repade jag igenom det vi gjorde på träningen och hittade känslan på ett sånt sjukt gött sätt. Har innan haft ganska svårt att få ihop honom då han är rätt stark och har ett par rävar bakom sitt gamla öra ;) Framför allt lyckades jag med en halv galopp piruett som var godkänt centrerad och en ökning i traven med riktigt gott tryck (sen att jag själv just i det skedet antagligen såg ut som en skadeskjuten hare är en annan femma.)

Men igår hade jag värk efter naprapatbehandlingen (den "satmaran" hade vart o tryckt på nån jäkla triggerpunkt över ischiasnerven så hade typ träningsvärk och smärta strålandes ut i benen) och lagom till då han var uppvärmd och började mjukna orkade jag inte mer. Men ägaren tyckte det såg bra ut så får väll lite på henne. Kändes inte lika bra däremot.

945b110a2b7611e3b5fe22000aaa0750_7.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 690
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 761
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010