Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

kl

Nu har jag bestämt mig för medryttarhäst! Det blev nummer två ovan! Och det känns helt rätt, verkligen min typ av häst. Igår provred jag för andra gången, blev en uteritt. Arab/hbl som hon är så vart det en piiiig dam som inte ville vänta på ridsällskapet! Men åh vad jag gillar det där pigga och glada temperamentet. Eftersom hon ändå är tolv år så är hon välutbildad och lyssnar för lätt hjälper även om hon bara vill springa fort. Fick till en trevlig form i skritten på slutet där hon slappnade av och fick med ryggen bra, kändes bra att få en så fin känsla redan på andra ridpasset. :)

Nu ska jag rida damen tre dar i veckan (minst) så det kommer snart bilder och nya uppdateringar från oss. Härnäst ska jag försöka hitta en dressyrtränare åt oss, verkar lättare sagt än gjort..

Låter som ett bra val! :)

KL

Hoppar in i tråden då jag letar medryttarhäst. Jag har häst hemma i Karlstad men nu när jag flyttat till Uppsala för att plugga får det bli medryttarhäst i stället. Jag har provridit två, en första där jag inte klickade med ägaren och nr. 2, en fjordvalack som jag gillade men som det är en del jobb med. Honom ska jag få prova lite mer, ägaren har nämligen en till "kandidat" så vi ska få rida lite parallellt nu, så får vi väl se vem hon tycker passar bäst :)
Men jag fortsätter kolla efter fler alternativ samtidigt. Det är dock väldigt dött på tex. HästNet här nu :(

Låter som ett bra val! :)

KL

Hoppar in i tråden då jag letar medryttarhäst. Jag har häst hemma i Karlstad men nu när jag flyttat till Uppsala för att plugga får det bli medryttarhäst i stället. Jag har provridit två, en första där jag inte klickade med ägaren och nr. 2, en fjordvalack som jag gillade men som det är en del jobb med. Honom ska jag få prova lite mer, ägaren har nämligen en till "kandidat" så vi ska få rida lite parallellt nu, så får vi väl se vem hon tycker passar bäst :)
Men jag fortsätter kolla efter fler alternativ samtidigt. Det är dock väldigt dött på tex. HästNet här nu :(

Samma i mitt område, sten dött så vida man inte har bil och kan ta sig till göteborg eller trollhättan, ev kungälv :/
Jätte tråkigt!

Men provred alla fall en stor valack i fredags, lite trögstartad i paddocken. Tyckte dock inte om han helt 100 ute, då han gjorde en tvärvändning när vi skulle rida längre än vad ägaren har gjort. Samt väldigt väldigt nervös på "nya området". Tror inte det kommer bli honom, man kan inte bestämma mig riktigt. Ska dock pröva en nordsvens valack i nästa vecka som jag tror kan passa bättre =)

Oj vad olika det kan vara! Jag fick uppemot 15 svar på min annons och nästan alla verkade ha trevliga hästar som passade vad jag sökte. Jag upplever att jag fick mycket fler svar än tidigare gånger jag annonserat. Sen valde jag i slutändan en häst som står i samma stall som en vän har sina hästar i. Medisens ägare hade inte sett min annons utan det var en ren slump att hon frågade samtidigt.

Det är faktiskt inte så många annonser ute här heller, hittat några som var lite halvintressanta men inte mer än så. Men tydligen finns det ett stort behov ändå. Tror många är rädda för att annonsera och få en massa människor som ska provrida, då väljer man kanske hellre att svara på en annons där personen låter bra! Så mitt tips är att lägga in en egen, välformulerad annons!

Annonsmässigt har det varit dött här med länge. Men Cariño hittade jag ju i höstas (innan jag åkte till Bryssel) via Facebook. Pebban står i ett stall där en kompis har sina två hästar och ägaren behövde hjälp så jag erbjöd mig när C blev skadad. I samma veva hörde Souris ägare av sig på Facebook och undrade om jag var intresserad av att rida medan C är skadad.

Den här veckan blir det sju ridpass för min del, utspridda på fem dagar. Red både Souri och Pebban i måndags. Hoppade oxer med Souri :D

hopp.jpg

Och tog första galoppen på Pebban :D
pebban9.jpg

Och igår var jag uppe 4:35 för att åka till stallet och lasta häst för avfärd mot Hästkliniken i Sigtuna där C skulle in på magnetröntgen. Nu väntar vi i två lååånga veckor på resultatet.

wpid-2013-10-22-19-58-17.png

(Lite dropp för att hjälpa honom piggna till efter sederingen).

Nu bär det av mot stallet för en uteritt med Pebban :D

Jag fick mängder av svar. Konstigt egentligen (jag sökte hästar som var utbildade relativt högt att lära mig rida på) efter som jag rider som en kratta nu när jag tappat varenda ridmuskel jag hade innan. Du får flytta till Linköpingstrakterna ;)

KL

Min medryttarhäst har fått fara till de gröna ängarna, så jag står utan någon att rida nu. Får gärna åka till stallet och pyssla med en annan häst, men det är ingen som jag vill rida (rätt ung och grön häst, lite för studsig för mig). Det kan ju dock vara mysigt att bara borsta och så ibland, det älskar hon (till skillnad från medis-damen).

Sambon tycker jag ska börja rida på ridskola, så jag lär mig rida fler olika hästar. Det finns en ridskola med bara islandshästar i närheten som sambon tycker jag ska börja på, detta då jag i framtiden vill ha islandshäst (om vi någonsin känner att vi får tid/råd att skaffa egen häst) och sambon som är lite hästrädd känner att han kan följa med i så fall och vänja sig vid hästar han med.

Har varit på semester ett tag och har nu lite läkarbesök att ta tag i, men ska nog försöka åka och borsta lite häst i helgen i alla fall. Lite abstinens :)

Köper ni saker/utrustning till era medryttarhästar eller säger ni till ägaren om ni tycker att hästen behöver nått?

Rent allmänt så använder jag det som ägaren använder, men det händer att jag köper t.ex. någon fin borste till hästen i julklapp :D Däremot så använder jag en del schabrak och lindor som är mina egna ifall vi ska vara fina någon gång. :)

Ok. Jag tänkte mer om det är nått som saknas. Som i mitt fall: jag vill synas ordentligt nu när jag rider på kvällarna, alltså typ med ett reflextäcke. Eftersom det är jag som rider och ska använda täcket så tycker jag gott att jag kan köpa det men andra kanske tycker att ägaren borde köpa det eftersom det är deras häst.
:)

Senast ändrad:

De medryttarhästar jag haft har alltid varit fullt utrustade av ägaren. Däremot har jag ibland kunnat hitta en fin grimma och köpt, vilket alltid uppskattats. Har aldrig haft egna saker till en medryttarhäst.

Saknade min medishäst reflextäcke och jag hittade nåt billigt (vet inte vad de kostar) så skulle jag kosta på det, men i så fall nog ha det med mig till och från stallet. Och kanske fråga ägaren, denne kanske inte rider kvällstid och av någon anledning inte tänkt så långt.

Ah okej! Jag skulle nog köpt ett reflextäcke själv då, men det är väl olika hur man resonerar :)

*kl*

Här kommer vi!
Är medryttare åt en underbar "liten" donna som jag först kom i kontakt med för över ett år sedan då hon knappt var inriden.
När jag flyttade tillbaka till Stockholm i år så frågade hästens ägare (underbar vän till mig) ifall jag ville bli medryttare/tränings-tävlingsryttare för att vidareutbilda henne i dressyren. Och hur kunde jag säga nej!:D

Hästen heter Fiona och är ett Shiresto på sju år som importerades ohanterad från England för två år sedan, började rida henne i somras och hon har utvecklats enormt på dessa få månader! Underbar häst med enorm personlighet!
I nuläget så är vi på jakt efter en ny dressyrsadel, så ni behöver inte förfasas allt för mycket över den bomlösa allroundsadeln eller den alldeles för fel-på-alla-håll-och-kanter-dressyrsadeln. haha.
*lite blandade bilder, nya kommer förhoppningsvis i veckan*
Börjar först med en bild från i somras på Fiona och sin härliga ägare, som jag är så tacksam för, en riktig pärla!
1005762_689090407784763_284866929_n.jpg

Augusti:
1185288_706156989411438_148324557_n.jpg

1098343_706156982744772_496314346_n.jpg

1237150_706157236078080_1627382592_n.jpg

Början av Oktober:
1376322_738300619530408_1572779980_n.jpg

1382966_738300636197073_729626779_n.jpg

...hrm..bildbomb.:angel:

KL

Nu har jag precis pratat med mamman till hon som ägde min förra medishäst (hon har också häst i samma stall, den yngre sprattliga saken). Hon undrade om jag ville komma och rida ut på en annan häst i stallet. En som är 99,9% säker (jag har ju blivit lite osäker sedan medishästen och jag blev ovänner i sadeln) och som älskar att mysa och bli ompysslad. En där ägaren skulle våga sätta upp sin gamla mamma på hästen och vara säker på att de båda kommer tillbaka utan problem. Låter jättebra!!
Så ev blir det upp i sadeln nästa vecka, för första gången sedan tidigt i somras. :)

kl

Idag blev det en promenad med hästen. Han var dyngsur så det kändes inge kul att slänga på en sadel. Jag passade på att träna lite ledarskapsövningar: stanna när jag stannar, inte gå på mig, backa. Han var så duktig! :D

*KL*

Tackade idag nej till hästen jag var och provred i Torsdags, en mysig nordsvensk valack som hela stället såg ut gav det inget bra intryck. + att han var något för pigg, vill helst inte rida med stången som ägaren brukade göra då jag har en tendens att bli hård i handen fortfarande trots att jag försöker tänka på det hela tiden.

Suck, att det ska vara så svårt :( Men har ett sto kvar att provrida, förhoppningsvis nu i veckan =)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 690
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 761
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!