Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Hoppas den andra hästen passar dig bättre :)

lisa412, kul att det gick bra :)

Cydonia, jättefin häst verkligen!

Hästens namn:Hobbs
E.?
U.?
UE.?
Ras:Estnisk korsningsponny
Kön:valack
Ålder:8
Hur länge har du varit medryttare på hästen? sedan i slutet av denna sommar. Rider honom ca 3-5 dagar/vecka.
Vad brukar ni göra? Han stod hela sommaren så jag försöker att sätta igång honom lite sakta, han har tävlat 1 m - 1,10 m i estland med ägaren för några år sedan, så han är väldigt duktig på att hoppa! men vi försöker att variera ridningen mellan hoppning, dressur, markarbete, tömkörning, barbacka, rida ut.

kl

Efter att det gick så bra på promenaden så känns det inte alls lika lockande att rida längre. När vi rider så håller han alltid på och skakar på huvudet, drar i tyglarna och han är ganska svår att tränsa. Jag börjar misstänka att han helt enkelt inte tycker om att ha ett bett i munnen.

Det är inge kul att "bråka" med honom så jag funderar på om kanske ett bettlöst träns skulle fungera?

Testa, skadar ju inte direkt :) Kan ju sitta i munnen men också i illapassande sadel.

KL

Här kommer en liten kort snutt från senaste träningen för ägaren. Har börjat finna en stabilitet i sitsen jag saknat innan vilket märks tydligast i traven, han rör sig sjukt mycket att han skickar mig verkligen ur sadeln men nu har jag liksom kommit ner i sadeln och kommer om honom samt klarar av att sträcka på mig. Man kan göra lite mer då om man sitter korrekt ;)

I övrigt lekte vi rätt mycket med byten (mycket att jag ska känna när jag kan byta och inte samt när det GÅR att byta. Har jag han minsta lilla felställd byter han inte till exempel) och att jag ska kunna reglera formen låg/hög. Är rätt övertydlig i mina byteshjälper men det jobbar vi på :)

(klicka på bilden)

*KL*

ÅÅÅ, jag är så käär :love:

Var och provred ett 7-årigt sto idag, wow vilken häst. Vilken gång, jag har aldrig suttit på något så stort och maffigt. Ett lettiskt halvblod modell stor. Ca 170-175 cm i mkh. Svartbrun med stjärn och lite vitt på benen.
Rätt grön för sina 7 år då hon tydligen hade haft det lite svårt i lettland så de kunde inte börja rida in direkt. Men världens snällaste liten Maja.

Men helt kär, ska prova några fel gånger och se hur det känns men just nu är det så bra. Vettig ägare som red på lite samma sätt som jag gör, vilket var himla skönt =)

Varför tittar man på annonser när man redan har en medryttarhäst.....

Gillar verkligen "min" häst. Han är världens mysigaste, jag gillar även ägaren och stallet. Men ibland önskar jag att han var en mer utbildad ridhäst. Jag saknar att kunna rida på ridbana och att köra lite dressyr. Jag saknar att ha en häst som är liksom "färdig", det är bara att hoppa upp och skritta, trava, galoppera.

Äh jag vet inte... Jag har nog bara en dålig period just nu. :)

*kl*

Vad gör man när man sååå gärna vill rida och pyssla? Letar ny medryttarhäst och har skärpt kraven för att det verkligen skall bli rätt. Bla har jag skrivit kallblodstyp eller grövre korsning (inte vbl)
Fick ett svar av en tjej idag som har flera fjordingar. Inte så farligt långt heller.

Hur tänkte ni när ni provred era medisar? Jag har en tendens att "bli kär" och så blir det tokigt ändå :/

Låter som mig, blir kär för att hästen och jätte fin och väldigt trevlig. Men rider ett tag och känner att, det är inte helt rätt ändå. Alltid något som inte stämmer, vet inte om det är man själv som inbillar sig eller om man verkligen inte hittar rätt häst.

Jag tror själv att jag letar omedvetet/medvetet efter ny pamela. (Hästen med STORT H för mig)
Hur mycket ska man nöja sig med? Ska man leta efter den perfekta eller måste man nöja sig med lite mindre?

+Bufera:

just det här har jag också funderat på den senaste tiden. Ska man nöja sig med en medryttarhäst som är okej/tillräckligt bra eller ska det vara hästen med stort H?
Jag har en underbar hästägare, stallet ligger perfekt till och jag gillar hästen, absolut, men ganska ofta tänker jag att jag aldrig någonsin hade köpt en sådan häst själv :o Han är för stor, kan vara jobbig att hantera och jag känner mig inte 100 % trygg på honom. Samtidigt är han väldigt rolig att rida och jag känner att jag kan utvecklas med honom. Så jag känner att eftersom jag bara är där ungefär 1 gång i veckan så må det vara hänt att han är lite brötig och lite för stor, dessutom rider jag mest i ridhuset och där är han trygg och bra. Fördelarna överväger. :)

Jag får fortsätta drömma om min framtida egna häst, som ska vara runt 150-160 cm, så trygg att man kan rida ut barbacka på lång tygel, snäll att hantera och älskar att bli pysslad med, lagom framåt men inte seg, en bästa vän :love: Någon gång ska jag ha en egen häst. Så länge försöker jag lära mig så mycket som möjligt genom att ta hand om andras hästar :)

Du satte verkligen huvudet på spiken. Jag kan aldrig hitta någon som min Havanna. Hade en medis som gick åt samma håll i mitt hjärta men hon fick tyvärr somna in.

Jag tror att att man omedvetet (eller medvetet) jämför alla man provar med just DEN DÄR hästen ....

Hur tänkte ni när ni provred era medisar?

Jag har helt enkelt tänkt att jag vill utvecklas i min ridning (punkt). Jag är tyvärr så van vid att lägga tid och kraft på hästar (i jobb tex) och sen försvinner jag eller hästen iväg. Så jag låter mig inte styras allt för mycket av känslor när jag letat MR-häst. Däremot får man ju alltid en relation till hästen såklart, som är värd mycket :)

kl

Har inte skrivit en enda rad här på jättelänge inser jag! Om ni minns Figge som jag och en kompis höll på med i somras så gav vi upp det projektet, han hade behövt ridas ut mycket och tycka att livet var kul men tyvärr fanns det noll och inga ridvägar där han står, plus att han kunde få rätt rejäla spel om man red själv. Det fanns heller ingen att rida ut med, om man nu hade vågat sig ut längs asfaltsvägen :/

Nu lägger vi istället all kraft på lilla Bossa :love: Honom är jag faktiskt helt kär i, mot allt förnuft :D Han är så himla rolig och genomtrevlig att hålla på med, det enda störiga med honom är att han försöker buffa med huvudet (och det är ju en piss i mississippi :p). Jag hinner ju tyvärr bara ut på helgerna pga jobb, men då brukar vi rida eller promenera med honom.
Han har haft lite svårt för att fatta galopp så vi har tränat in det i longeringen först (han hade aldrig blivit longerad innan han kom hit) och idag har han galopperat på lina med mig på ryggen! Ett litet försök till bockningar men annars var han superduktig! Det börjar också bli bättre i traven och han länger ut halsen lite mer nu :)

Bildbomb ;)
1476530_10153526677455061_445859908_n.jpg

1459873_10153526677495061_2062194140_n.jpg

1384177_10153428764095061_177465515_n.jpg

1376412_10153428763890061_738797628_n.jpg

Eller hur :love: Han är som en gosig hundvalp att hålla på med! Han är 153, sjukt lagom. Kan inte förstå varför jag varit uppe och klättrat på ryggar högre än så innan :p

Helt perfekt! Nu blev jag avundsjuk, dumma dig :mad::p

Santal är 170+, inte utan att han känns lite stor. Som tur var är det mest ben. Jag vill ju helst ha en övervuxen ponny :p

Haha, övervuxen ponny är verkligen grejen, har jag insett! Att de gamla ponnyraserna ofta är jäkligt trevliga och coola i temperamentet (utan att bli tråkiga) är ju verkligen ingen nackdel heller. Men det är svårt att inte gilla en stor långbening heller, de är ofta himla fina! Bossa blir nog nån centimeter till eftersom han bara är 3 än...

Ickapeltz - tack! :)

Håller med! Men skulle jag ha en egen så skulle det vara ponnystuk på den, däremot är det jättekul att rida långbeningarna lite då och då! :D

*kl*

Sådär. Nu är man med i medryttarsvängen igen :D
Var ute hos en tjej idag som har fyra fjordingar och hade en underbar uteritt på ung 2 timmar. Två härliga fjordingar i höstsolen med frost på marken. Helt underbart!

Jag ska ut igen nästa helg förhoppningsvis :D

kl

Sista helgen med Bossa innan han åker hem för lite vintervila (han kommer tillbaka i mars ungefär)! I lördags var det mycket att hålla koll på för en liten bebishingst, skrittade fram ute och hoppades på att tjejen som hoppade varv på varv med sin häst skulle vara klar när vi kom tillbaka. Det var hon inte :p Så vi skrittade runt lite, Bossa tyckte det var lite läskigt när hon galopperade förbi. Sen fick hästen i hagen bredvid tokspel när dennes hag-granne gick iväg för uteritt :banghead:
Lite galopp på lina blev det i alla fall, traven var han lugn och fin i när saker och ting lugnat ner sig - han släpper saker väldigt fort lilla hjärtat!

Igår var det betydligt lugnare i stallet, han har verkligen blivit så mycket bättre i skritten och traven nu! Vi travade lite bommar med fokus på att han ska behålla tempot och det gjorde han bra. Mer galopp på lina (han har tyckt det var lite besvärligt att fatta galopp så vi har tränat det på lina utan ryttare, nu har vi gått vidare att sätta pilot uppepå och jobbar med korta galoppsträckor eftersom vi är på volt)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 691
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 761
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka