Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Flixon skrev:
Lilla Bossa kom till Skåne förra helgen! I veckan har min kompis ridit lite och imorgon är det dags för mig att sitta upp! Han är så gosig och lätthanterad att man lätt glömmer att han är hingst :o

Så vacker :love: :love: :love:

+ Monifa - visst är han, en riktig godbit! :love:

Idag har vi varit ute i skogen, jag red och min kompis hade oss i lina för säkerhets skull. Han skötte sig superfint, tyckte vi var dötråkiga när vi tränade på att göra halt bara :angel: annars var han så duktig, och trött i skallen när vi kom hem...

Men han är verkligen SÅ snäll, det stod en massa grejer i stallgången så vi tränsade i hagen och gjorde iordning honom på stallplanen. Han står lugnt och snällt hela tiden trots att andra hästar gnäggade och höll på! Som sagt, man glömmer lätt att han är hingst och bara 3 år!

KL

Min nya medryttarhäst :)
Chantilly :love:

dsc00800_52529429e087c316e7f21abe.jpg

dsc09456_525176799606ee1813ba4898.jpg

dsc09287_52512a1addf2b3424cd2937b.jpg

dsc09067_524ee67eddf2b3162e89aca4.jpg

dsc09460_525176919606ee2d9c03a66f.jpg

KL
Maya stod fortfarande på bete igår men skulle in senare på kvällen. Vi fick en härlig uteritt över några ängar och ut i skogen (passar på innan älgjakten startar här).

Tjusig!

kl

C stod ju på boxvila i tre dagar...tur i oturen kanske eftersom att jag själv legat däckad med förkylning + bihåleinflammation... så det var fem långa stallfria dagar för min del innan jag gav upp och åkte ut till stallet i dag (snyter ut hundra kilo snor om dan typ och hostar rätt bra fortfarande men det går väl över!).

C ska skrittas nu i veckan och hans ägare promenerade honom igår så idag var det min tur. 50 minuters promenad blev det ... jag var genomsvettig efteråt haha..

562961_10153332029070484_1749110152_n.jpg

Såhär fint är det i den hagen hästarna går i just nu!

Åh det är så fint nu på hösten!

kl

För oss går det bara bra, vi skrittar på. Igår var han så duktig! Han har ju en ovana att försöka dra tyglarna ur handen på en men igår hade jag bestämt mig för att han inte ska få hålla på så! Jag har väl kanske varit lite slapp och bara "åkt häst" annars....
Så varje gång han börja bråka så såg till att bara vara stilla med handen, han skulle inte få röra mig ur fläcken, och samtidigt driva.
Gick ju hur bra som helst :D :banana: <--- Ungefär så såg jag ut resten av dagen.

bild_2_5253ba869606ee240c7639e2.jpg

*KL*

Efter att min gamle läromästare sålts till Skåne så har jag varit utan häst sedan i sommars. Varit skönt men har ju inte kunnat hålla mig i från att kolla annonser och ha en egen ute då jag vet att det inte kryllar av medryttarhästar här i området som passar mina kriterier.

Men så klart hittar man ett par stycken som kan tänkas passa, så nästa Tisdag har jag en provridning. En nordsvensk valack som jag hoppas mycket på. Har även ett sto som jag skulle ha provridit under veckan men som oturligt nog vrickade sig i hagen. Så hoppas även på en provridning där i nästa vecka kanske.
Hoppas dock att man orkar åka hela vägen, tar ca 1 timme med kollektiven till båda ställena.
Tips på hur man "står ut" och inte tröttnar med en sådan resväg i regn/snö osv? =)

Gaah, jag blir tokig! Provrider för att hitta ny medryttarhäst och nu kan jag inte bestämma mig!

Väljer mellan två helt olika hästar då dessa ägare är de jag kommit bäst överens med och mkt känns bra i båda fallen.

Häst 1: Yngre häst, väldigt trevligt riden och jag kommer få utmärkta möjligheter till att träna och tävla den i dressyr. Dock en väldigt stor häst och jag är orolig för om min dåliga rygg klarar detta. Den rör sig inte jättestort men jag kände ändå av ryggen efter provridningen. Iom ryggen har jag inte bålstyrka att klara att rida hästen så bra men den skulle bli en sporre att verkligen träna upp min kropp. Står på större anläggning, osäker på om jag kommer trivas med så mkt folk. Men flera ridhus och banor är en stor tillgång! Ett litet klipp där det ändå gick rätt ok, syns hur jag drar upp benen och trycker ner händerna för att jag inte orkar: http://youtu.be/qf_ZvhdHrh0

Häst 2: nättare häst, pigg och känslig, mer den typ jag är van och trivs med att rida. Mer av en läromästare, dock svårare att komma underfund med, känslig och kräver att man gör rätt. Mest hopptävlad, ej möjlighet att tävla dressyr då hon stressar upp sig, träna går dock bra. Mindre kapacitet i dressyren men mer allroundhäst för långa uteritter osv. Troligen färre tränare, elt ok ridbanor. Mindre stall men sällan sällskap att rida ut med.

Hjälp! Vilken ska jag välja?!
Häst 1 är en superchans att utvecklas i dressyren med men det kräver att min rygg pallar och att jag tränar ordentligt vid sidan om. Ingen häst jag kanske skulle köpa själv då den är så stor. Häst 2 är mer en trevlig hobbyhäst, typen jag skulle leta efter om jag skulle köpa egen häst nu.

Jag velar fram och tillbaka hela tiden och behöver verkligen era råd! Ska jag äntligen våga satsa på att verkligen utvecklas eller ha kul med en trevlig hobbyhäst?

Det beror ju på VAD du vill med ridningen, vill du tävla skulle jag ta 1. Vill du bara utvecklas tror jag 2an är en bra häst för dig. Iom din rygg så blir nog 2an lättare att rida med när du kommit underfund med den. Välj med hjärtat=)

Inga goda nyheter här tyvärr :( återbesök idag visade att hältan i vänster fram är borta men han reagerade fortfarande på böjprov på höger. Bedövade höger hovled vartefter veterinären ville ha hoven/benet röntgat. Röntgenplåtarna visade "flera olika möjliga" orsaker. Hovbroskförbening (men det avfärdade han som rastypiskt), en fraktur i hovbenet ... och ev ytterligare fraktur, alt. att strålen lös igenom på plåten.

Så nu är det boxvila som gäller medan vi väntar på att försäkringsbolaget ska godkänna magnetröntgen.. och så ännu mer boxvila medan vi väntar de ca 10 dagarna resultatet av MR ska ta, återbesök och behandling när resultatet kommer och så ännu mer boxvila på det såklart. Jag och ägaren kommer dela upp lite och ta ut honom för att beta och sträcka på benen korta stunder varje dag så att magen håller igång och så att han inte går lös på inredningen och gör illa sig av ren tristess....

wpid-20131009_120842.jpg

Spännande med provridning!

Jag har inte fullt så lång resväg som du ev kommer ha, men ändå 30 min med buss + 20 min promenad enkel väg. (om jag åker hemifrån vill säga, oftast åker jag på väg hem från skolan och då är det "på vägen")
Förhoppningsvis hittar du en bra häst som du har roligt med, och då kommer det kännas värt det. :) Även om man ibland står där vid busshållplatsen i mörker, massa minusgrader och snålblåst, bussen är försenad en kvart och man undrar vad sjutton man håller på med ;)
Om du studerar kan du försöka utnyttja restiden till plugg, eller annars bara hitta något som gör att själva resan går fortare. Vad gäller själva hästeriet så tror jag på mycket variation, att inte göra samma saker varje gång. Ha en plan när du ska rida, osv. :)

Svårt val! Jag skulle välja den häst som jag känner att jag skulle ha roligast med. Visst, häst nummer 1 har du möjlighet att utvecklas med och tävla, men samtidigt har du ryggproblemen som du inte vet om de funkar med hästen. Häst nummer 2 kan du absolut utvecklas med, även om du inte får komma ut och tävla. Även om det inte regelbundet kommer ut tränare dit kanske du kan få dit någon själv? :)
Gå på magkänslan, den har oftast rätt ;)

Apropå konvalescenter så kommer jag med en lite roligare nyhet. :)

Santal är på gång igen! :banana: Han har fortsatt vara ohalt efter operationen och efter ett antal veckors promenerande har han nu fått börja sättas igång. Igår red jag honom första gången sen i juni! Mest skritt såklart men ett par långsidor med trav. Jobbade honom väldigt lätt i skritten (läs: övergångar skritt-halt) och han var SÅ duktig! :)

Gullepålle!
20131010-165649.jpg

Tack för era råd! Skönt att få andras perspektiv på saken! Jag tror innerst inne också mest på tvåan, magkänslan säger att jag kommer ha roligast med den hästen. Även om det skulle va kul att nån gång rida en riktigt bra häst är det ändå så mycket viktigare för mig att jag har roligt med hästen och att den är okomplicerad att rida ut på osv.

Tidigare har jag sällan provridit så många hästar men nu har jag testat fyra så jag har verkligen kunnat känna efter vilken typ av häst jag vill ha (och ägare för den delen, lika viktigt det ;))

Nu vill jag bara bli frisk från min förkylning så jag kan komma igång med nya hästen!

kl
Åkte till stallet efter jobbet igår. Träffade ägaren till Maya som precis skulle åka när jag kom (hon har en unghäst i stallet också). Ställde ut Maya i gången medans jag mockade och fyllde på med spån. Vi red ut en sväng på ca 40min och på den biten träffade vi på 3 rådjur. Första rådjuret skrämde livet ur både mig och Maya med de andra sket hon fullständigt i. Är glad att vi slapp stöta på en älg ändå. Men när jag satt i bilen på väg hem mötte jag en älg på vägen istället.

Godisälskaren :)

Härligt att han är på gång! :)

kl

Med en konvalescent medryttarhäst (C ska in på magnetröntgen på tisdag) och ett stort ridsug verkar det inte bättre än att jag har inte bara en, utan två hästar att rida nu :)

wpid-20131017_115140.jpg

Pebban, 4 årigt paint-sto som varit skadad men är igång igen. Jättetrevlig häst på runt 150 cm (känns så litet men när hon rör sig känns hon större än hon ser ut!). Henne har jag ridit 2 ggr nu, första uteritten själv avklarade vi idag och det gick fint! Imorn ska vi ut i sällskap igen och då ska kameran med så kan ni få se lite roligare bilder på henne. Henne ska jag rida 4-5 dagar i veckan är det tänkt, beroende lite på om jag hinner.

Sen provred jag ju en bukehäst igår :) där har ägaren redan medryttare men behöver av lite olika skäl hjälp under en tid och då tänkte hon på mig som står med skadad medryttarhäst och så fick jag provrida :) på lördag ska vi förhoppningsvis hoppeliskutta lite och då kommer det bilder även på Souri som är 6 år gammal :)

KL

Liten bild på mig och Woody. Inte mitt bästa pass men inte mitt sämsta, blir mest frustrerad över min sladdriga kropp och dåliga kontroll över alla kroppsdelar ;)

29254338377911e392a722000a1f97f4_7.jpg

Och idag har jag ridit Souri igen :) galoppbommar och fyra språng över ett kryss fick det bli :)

riding.jpg

Det är en liten utmaning den här hästen men kul!

riding3.jpg

riding4.jpg

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 690
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 761
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX