Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

*KL*
Idag var en sådan där dag då man bara känner att man inte har något emot vintern egentligen :love:

Jag och Bz tog en tur ner genom det lilla "samhället" som ligger vid stallet (dvs typ en kiosk, skola och kyrka). Kom slutligen fram till en "skolväg" som till min stora lycka var täckt med pudersnö! :love:
Bz brallade glatt runt och verkade allmänt överlycklig över att få busa runt lite, på vägen hem var sakerna som tidigare varit "jääääätteläskiga" en ren baggis :grin:

Kan dessutom avslöja att till årsskiftet så ska vi flytta! Väldigt lyxigt för mig faktiskt, då kommer Bz stå på en lösdrift rätt nära där jag bor till och med :banana: Nya, bra ridvägar - ja tack!

kl:

Har inte läst i tråden på några dagar, får läsa ikapp i helgen!

Är mycket i skolan nu, så stallet kommer lite i andrahand. Men idag, äntligen, kunde jag rida igen! Plutten fick på sig sig framsko som han tappat imorse, så efter skolan idag red jag tillsammans med min klasskompis i paddocken. Vi har lite att jobba med så att säga... Men hur kul är inte det? :idea:

Tycker det är ganska tråkigt att rida hästar som går som maskiner, då "bråkar" jag hellre lite så att jag känner att både hästen och jag får tänka till.

Vital är ganska "tjaffsig" i munnen, vi gärna suga tag i bettet, kasta upp huvet och hålla på. Men det går bra bara man koncentrerar sig ordentligt. Idag var han dock ganska springig och pigg. Nytt stall + att han inte gått sen i lördags. Men det gick bra iallafall! Vi kunde visserligen inte gallopera, han har inte snösulor och får otroliga styltor.. Får se om vi kan komma iväg till ridhus nån gång, och träna för instruktör :)

Ska dit på söndag igen och rida "lektion" för hans ägare :)

*kl*

Bilder från idag

Det var inte lätt att ta några bilder på en shettis som vägrar stå still, men några hyffsat lyckade blev det iaf. Han gör sig rätt sötsnygg på bilder tycker jag!;):P.

31924329.jpg

31924330.jpg

31924331.jpg

31924333.jpg

Inte lyckad men jag tyckte vinkel blev lite småhäftig ändå:p

31924334.jpg

Allt var sig likt (såhär 2 mån. senare), förutom att han till min förvåning fått en klippning i år (denna vintern) som synes på bilden (blev lite nyfiken på varför) och förutom att han uppförde sig 100 gånger sämre än han någonsin gjort när jag vart ute med honom (så blev inte så lång promenad, bara en liten sväng), men det beror kanske på att jag just in varit ute på så länge. Han busade runt, ville inte gå i samma takt, drog åt alla de håll som vi inte skulle åt, ville inte stå still, försökte nafsa mig, kickade efter mig etc.. Troligtvis är han understimulerad och har bara inte vart utanför hagen så mycket den senaste tiden. Blir väl säkert bättre om jag åker ut och pysslar med honom mer nu igen, men får se hur det blir framöver. Tråkigt att se att det man jobbat med så mycket försvunnit.. om det nu inte bara var tillfälligt då..

Tillägg: Gillar denna sortens klippning:D, ganska så supersnyggt! om det nu ska klippas

Senast ändrad:

Han är bra söt! Dumheterna beror säkert på understimulering och att du ställde "krav" samtidigt som han kanske tyckte att det var kul att komma ut och bara ville titta på allt och busa? Men förstår att det är tråkigt att det blir så..

*kl*

Igår red jag i dem nya stövlarna! Var lite kall om tårna innan jag skulle rida så jag tänkte verkligen skit också..

Men efter ridningen kände jag att jag kokade om fötterna :love:
Nu var det bara 4-5 minus, hoppas att dem är lika (i alla fall nästan) varma när det är kallare!

Red ut på en grusväg med Merillo.
Började med skänkelvikningar för att få honom att koncentrera sig och slappna av. Först verkade han misuppfatta mina hjälper och började backa, så fick säga till honom på skarpen till slut att gå framåt, han bara fortsatte att backa :confused:

Efter det gick det bättre, körde som sagt små korta skänkelvikningar över vägen och sen blev det mycket trav.
Lyckades få honom i en lugnare trav vilket kändes bra. Försökte mig på en kort galopp men då flög han iväg som en kanonkula så det blev inte den mysiga galoppen jag hade tänkt mig :p Blev mest broms, broms, broms...

På lördag tänkte jag försöka rida en längre sväng och trava mycket och även försöka få till en något lugnare galopp.. :p

dsc_0171_72398575.jpg

Har ingen ny bild så slänger upp en bild på mig och Merillo från förra vintern..

KL

Har inte skrivit nåt här sen presentationen men har inte haft så mycket att uppdatera om. :p Igår var vi ialla fall lite halv-vilse i skogen och trampade runt i djup snö utan att veta vart vi var på väg men till slut kom vi hem igen i alla fall. Det var mysigt men kallt!

Jag och älgen
dsc00021_120951036.jpg

Ja det var nog därför, tror han stått rätt länge, så det hade vart toppen om man haft någonstans att släppa honom så att han bara kunde fått busa av sig lite, all överskottsenergin. Men finns tyvärr ingen ridplan eller liknande..

Okej trisst :(
Men går han själv i hagen eller går han med andra hästar?
Tänkte om du kunde använda hagen till att busa med honom? :)

Det är bara han och ägarns ridhäst som står på gården (det är hennes gård), de går på lösdrift så i samma hage. Tar dock alltid in båda eftersom den andra hästen inte kan stå själv i hagen (men stallet går bra). Så skulle kunna använda hagen, det kan jag ju testa. Bara det att den känns lite väl stor och han bara skulle gå runt och leta mat:p.haha. Men kan ju testa man vet ju aldrig innan man gjort det!:)

Senast ändrad:

Varför finns det ingen "Gilla-knapp" som på facebook?
Gillar idéen i alla fall :D

trycker på gilla!;)

får fixa fram en longerlina! (om det nu visar sig behövas) Kanske man kunde ta med sig när man går ut i skogen också så får han rejält spelrum;) istället för bara ett futtigt grimskaft:p

Senast ändrad:

Haha Facebooknördar är vi allihopa, allihopa, allihopa *sjunger* ;)

Har han tömmar (för det har han väl iom att du brukar tömköra? :p) så fungerar ju det lika bra som en longeringslina, bara att spänna fast i ena bettringen/grimman eller vad du nu tömkör med för huvudlag :idea:

fast nu måste jag protestera lite....:angel:

spänna fast en lina i ena bettringen enbart när man ska longera är väll inte allt för smart. det har för det första inte så mycket syfte och för det andra så det blir ju skarpt och ett obehagligt tryck för hästen. Man drar ju bettet sidleds i munnen på hästen helt enkelt och vinklarna blir fel.
ska man longera med bett så använd delta eller: trä linan genom innersta bettringen över nacken och sätt fast i yttersta, tycker jag ska tilläggas eftersom jag inte har någon källa.

Jag själv föredrar att använda vanlig grimma, funkar inte det så repgrimma går inte repgrimma så träns med longerdelta.

personligen så skulle jag inte ens leda hästen med träns och med grimskaftet endast knäppt i ena bettringen. då trär jag in genom innersta bettringen under haken och knäpper fast i yttersta. blir inte lika skarpt. men även här använder jag helst delta.

fast jag tycker att busa av sig lite på lina idén är bra!

justja det tänkte jag inte på:p. Fast det skulle ändå kännas bra att ha en egen ifall något skulle råka gå sönder:angel: Men ska se om hon har longeringslina först.

bettring, är det inte lite dumt att ha träns på ifall han skulle rycka till..? (han lär ju bli uppspelt om det är bus det gäller) jag tömkör ju med tränset annars.. men får bli grimma, det känns säkrast:):angel: i detta fallet.

så mycket idéer som jag inte ens tänker på:p tack:bow:

Senast ändrad:

mysigt med promenad! måste börja gå ut och gå med elma igen! gjorde alltid det förr, långa promenader på över en timme, i sommras for jag ut och sprang med henne också :p men nu blir det nästan aldrig längre konstigt nog.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 814
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 356
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka