Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Igår var jag och shoppade vinterridstövlar, dem kommer provas imorn så hoppas dem är bra!
Köpte Mountain Horse Rimfrost Rider II

02050.jpg

Dem var stora i storlekarna så det blev bara en storlek större än vanligt, hade tänkt 2 storlekar större först men den stöveln gled lite när jag gick i dem så det är nog inte så bra..

Hoppas de passar då! och är varma:)

Köpte mig dessa vinterridstövlar förra veckan, Steeds. Mycket bra vart de, varma och sköna, och till ett trevligt pris! Det ända negativa är att de är i absolut gränsfall till att vara för långa, tar emot i knävecket när jag går och slutar precis vid knät, men så är det ju med alla stövlar för mig:/ Men huvudsaken är ju att det går i ridningen så:) Positivt var att de är ganska breda i skaftet, skönt att för en gångs skull ha stövlar som går dra upp dragkedjan på utan problem, så man slipper lägga ett par minuter åt att bara få upp dragkedjan:angel:

200161_01.jpg

Första varmfodrade jag äger, vet inte hur jag klarade mig i "vanliga" ridskor förra vintern:eek:

Funderade på att bara köpa vinterkängor först men tur att man inte valde det, behövs stövlar när man varenda gång måste pulsa i djupsnön för att få tag på hästarna i hagen, för att de alltid står längst upp i ena hörnet när jag kommer:grin::p. Det är ju skönt att skaften värmer benen också, det gör ju inte ett par kängor.

Köpte ett par skodda termorbyxor också CRW efter att ha letat ett bra tag efter Jacsons (hade verkligen velat ha dem, tycker är lite "smidigare" än andra). Tror ni inte sen jag några dagar senare gick och hittade Jacsons:grin: typiskt! Då vart det ju försent.

Passar gör dem, har ju prövat dem :p
Hoppas också dem är varma..

Kollade på dem stövlarna du köpte också men kände mig lite tveksam eftersom priset var så lågt..

menar mer så att de känns bra att rida i:) fanns det kanske inte framgick såg jag nu, blev lite fel ordval:angel::p;). hehe..

kl
imorgon blir det friluftsdag med elma! längtar!

emor: härligt att han blivit frisk :)

Dom stövlarna köpte jag förra vintern, skaften är långa, ja, men dom korvar ihop sig vid vristen efter ett tag så dom blir lite lägre. Dock får man ju vad man betalar för! En vinter sen är dom skrot. Men med det priset så är det ju klart värt för dom är varma, sköna men ändå helt okej att rida i! Så jag tycker dom va värda sitt pris, även om dom ger upp ;)

kl

http://svt.se/2.82111/1.2262227/hastar_dodade_av_tag?lid=senasteNytt_1850864&lpos=rubrik_2262227
http://svt.se/2.82111/1.2262099/hast_dodad_av_tag?lid=senasteNytt_1850864&lpos=rubrik_2262099

Behöver väl inte nämna hur orolig jag var för Stanley när jag först fick höra det!:crazy: som just står i Tenhult, ganska nära denna järnvägssträcka, innan jag fick höra att det hände någon km väster om Tenhult.. Detta är dessutom samma regionaltåg och järnvägssträcka som passerar 10 m från Lina och Pontus hage,(fast väster om Jönköping) och rakt genom den byn, och som jag åker med ofta. Hade de sagt 3 hästar i Bankeryd så vet jag inte vad jag gjort:crazy: usch..:( lider med ägaren:(

behövde bara skriva av mig lite.. fy så hemskt. Har ju vart hur mycket lösa hästar som hellst nu på vägar. Bara idag har det varit på radion flera ggr att det på 2 olika ställen utanför stan sprungit flera hästar på vägen..

Senast ändrad:

Dom stövlarna köpte jag förra vintern, skaften är långa, ja, men dom korvar ihop sig vid vristen efter ett tag så dom blir lite lägre. Dock får man ju vad man betalar för! En vinter sen är dom skrot. Men med det priset så är det ju klart värt för dom är varma, sköna men ändå helt okej att rida i! Så jag tycker dom va värda sitt pris, även om dom ger upp ;)

Jo redan märkt att de korvar ihop sig, eller ja, de blir ju lite korviga när man sitter på hästen och får ner hälarna, men det stör mig inte så mycket. Och sjunker de så småningom så är det ju bra för mig då:p Får se hurlänge mina håller, 2 vintrar tycker man ju iaf de borde hålla... beror väl lite på hur ofta de används också kanske, jag rider ju bara med dem 2 ggr/vecka.. fast skulle de bara hålla en vinter så gör det inget, de är så sköna ändå så som du säger de var värda att köpa.

Senast ändrad:

Ja det är skönt!

*kl*
Var ute på en skrittur idag, tempen var -23 och jag hade ingen pannlampa där i skogen så vi tog det lugnt, var dock skönt att komma ut ett tag :)

kl

läser fortfaranade här rätt ofta, och insåg precis- gud vad jag saknar det här:cry::
Foto0440.jpg

hämta vatten på andra sidan gårdsplanen eftersom vattnet i stallet fryst, bara kunna skritta långsamt, långsamt på cementhårda, isiga grusvägar, behöva gå 2 km från bussen som går 1 gång i timmen som mest... stå och mysa länge i stallet i stället för att ge sig ut i snön :love:

sen lite update om vad som hänt på ridlekiset: För det första har jag blivit anställd på riktigt, vilket i praktiken bara innebär att jag får lite papper ibland.
Och sen så har underbara JumJum fått avlivats pga mjuknande brosk vilket gjorde att luftstrupen inte höll sig ordentligt öppen. Nästan 20 år blev han :cry:
DSC_0149.jpg

istället så har det kommit en ny sötnos, Lilja kallas hon (hennes riktiga namn är Lavonja :p). Pigg, glad och ganska stor. Dessutom rätt väluppfostrad (om man jämför med hur många var när de kom) och väl inkörd.
lilja3.jpg

lilja2.jpg

Vad innebär friluftsdagen? ska ni rida på egen hand eller är det tillsammans med klassen?:)

tillägg: eller det kanske inte är med skolan kom jag att tänka på nu, fick bara för mig det:angel: brukar ju vara friluftsdagar där ibland..

Senast ändrad:

Gjorde inget för mig heller, eftersom dom va lite långa ;) Använder du dom så lite så bör de säkert hålla två vintrar. Jag använde dem dagligen, vid stallsysslor osv med. På så sätt är det skönt med stövlar som inte kostar skjortan, man vågar använda dom! Så jobbigt på vintern att ha tex kängor när man mockar och sen behöva byta till kalla stövlar när man ska rida. Jag har svårt för många vinterridstövlar, de blir så klumpiga att rida i, men som sagt, dessa funkar fint!

Fast jag tycker att om dem kostar mycket ska dem hålla också. Jag tänker då använda mina "ordentligt" även om dem är lite dyrare. Undantaget är väl när det är slask/lera. Då byter jag till ett par gummistövlar, eller liknande, när jag hämtar hästarna i hagen.

Dock var det specialpris i en butik så fick dem för 889 istället för 1100 :D

kl

Ska bege mig ut till Stanley en sväng snart (idag alltså). Inte varit där på 2 månader, så känner att det väl är på tiden. Får se vad jag ska göra. ev. lite tömkörning annars får det bara bli en liten promenad och lite "skönhetsvård";):p.

Förstår att du saknar det! det skulle jag också göra. Även om man kanske inte tycker det är sådär jätteroligt just när det pågår;) finns det ingen möjlighet att skaffa en ny medryttarhäst då?:)

Gillar Liljas färg:D Jättefin!

men tråkigt med Jumjum!:( han var både söt och hade ett härligt namn!:)

Fast det är nog mockningen jag är räddast för med mina "sommarstövlar" som är en lite dyrare variant. Urin är inte speciellt bra för varken läder eller sömmar. Jag räknar nog inte ett par stövlar för tusenlappen för ett par dyra stövlar så jag hade nog inte räknat med att de ska hålla för vad som helst. Eller dyra, ja en tusenlapp mkt för mig och för många andra. Men du förstår nog vad jag menar!

Men på sommaren tycker jag att det inte är något problem att byta till stövlarna just när man bara ska rida. Det är på vintern jag inte är sugen på att stoppa fötterna i stövlar som stått i kylan ett eller flera dygn :crazy::p

oj va ni skriver! :P härligt!

tassel,shark och mickan ang ridstövlar:ridstövlar jag jag gett upp känner jag, jag har ett par som jag aldrig använda, sommar modell jätte gamla. köpte ett par jodpurs i sommras som jag har shortchaps till. på vintern har jag kängor!
på sommaren har jag foppisar på mig oftast, inte så säkert men ack så bekvämt! men byter självklart när jag ska rida till jodpurs.

anonym94förstår att du saknar det! trivs du bra på skolan btw? för visst var det hästgymnasium eller hur var det? *glömsk* fina bilder iaf!

Kl

igår red jag dressyr på båda mina tanter. Med Kerri övade jag mycket grundläggande skritt arbete, böjning, halter. även ett par travfattningar som gick bra och två galoppfattningar som gick sisådär men på ridbanan så har hon iaf börjat skila på trav och galopp. Vilket hon itne gör ute.

Hon är ju super lyhörd och villig att arbeta, hon gör allt jag ber om henne. Men man måste tänka sig för eftersom hon är så känslig så jag måste tänka på att vara försiktig i allt jag gör. Svårt eftersom Kobran inte alls är lika lyhörd. Men supernyttigt för mig att dom är så olika!

Med Kobran så övade vi lugn och avslappning, i skritt och i trav samt böjning och lyhördhet. Hon har utvecklats jätte mycket i traven nu är och är inte alls lika het som hon var tidigare! Tog även ett på galoppfattniongar på klångsidorna och där har det verkligen gått framåt! Vi tog fattningen på enbart sits. Tidigare har jag använt "gaaaalopp + sits" men igår bara sits. Är super nöjd.
avslutade med att hoppa ett par skutt. Hon behöver verkligen med självförtroende där för hennes teknik är inte den bästa. Men jag försker hoppa lite då och då iaf för att öva men varierande resultat. men hon var duktig

är supernöjd med dem båda!

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 584
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 814
Senast: Görel
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
3 356
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka