Sv: lösdrift
Jag har gjort en enkel lösning när det gäller min lösdrift. Jag bara öppnade upp väggen på logen och inredde lösdriften där.
Efter ett tag så insåg jag att öppningen blev lite för trång och jag öppnade då upp lite till. (Ingen bild på det dock) Jag hade velat haft ännu större öppning. Hela en långsidan hade varit ultimat, men byggnaden i sig själv sätter stopp för den lösningen.
Lösdriften är byggd i vinkel. Även det på grund av byggnaden. Jag använde boskapsgrindar för att "dela av" en del av utrymmet. På andra sidan grindarna hanterar jag foder under vintern.
Nackdelarna med just min lösdrift är att den kräver en lugn och harmonisk flock. Den här lösningen kräver att hästarna är snälla med varandra eftersom "planlösningen" kan innebära att en ranglåg individ kan bli inträngd utan flyktmöjlighet inne i lösdriften. Lika så är öppningen fortfarande lite för liten i den bemärkelsen. Ställer sig en "bestämd" ranghög individ i öppningen så kan inte en ranglåg passera.
Min lösning fungerar utmärkt för mig och min flock. Det är unga hästar i flocken varav den äldsta är 4 år och de är snälla med varandra. Jag vet att de problem som kan uppstå i min lösdrift för tillfället inte existerar. Får jag dessa problem så får jag stuva om i flocken.
Just för att lösningen ser ut som den gör så är jag ytterst noga med vilka individer som får ingå i lösdriftflocken. Jag har nekat hästar lösdriftsplats hos mig just av den anledningen att jag inte skall få några av de problem jag ser kan uppstå. Individer som kan innebära problem, stallas upp på vanligt vis och går i andra flockar/hagar. Något som jag för tillfället inte behöver fundera på, men har lösningar för.
Om jag skulle bygga en "ny" lösdrift så skulle jag välja en där ena långsidan är öppen. Ytmässigt skulle jag ta till ordentligt. Dvs anpassa lösdriftens storlek för ett par tre hästar mer än vad som egentligen är tänkt. Min nuvarande är ganska liten. Har idag fyra individer i flocken. Två av dem är mina. En kallblodstravare och tre ponny... varav två är ettåriga shettisar. Där är det stopp på antal hästar. Även om det rent fysiskt *skulle gå* att klämma in ett par hästar till... så finns alltid risken att fler hästar skulle innebära att jag får osämja när många skall samsas på liten yta. Den osämja jag inte har idag....
Första året fodrade jag inne i lösdriften. Men slutade med det rätt fort. Foder på liten yta bidrar till osämja. Numer är det bara vatten som serveras inne i lösdriften vintertid. Förutom halm som jag börjar ströa med när minusgraderna kommer.
Vattnet serveras i lösdriften för att det är enkelt för mig... Den lilla trädörren ni ser på ena bilden leder in till stallet. Innan för den dörren ligger pumprummet, och jag behöver bara dra slang ett par tre meter för att fylla på vattenbaljorna på vintern. Mycket smidigt.