springsten

Trådstartare
hur ser era lösdrifter ut?
vad är bra resp. dåligt?
något att tänka på om man ska bygga en ny?
bilder, tips och råd mottages tacksamt! :bow:

Sv: lösdrift

Vi har en väldigt enkel lösdrift.

Vi har återanvänt den gamla vedförvaringen.
Men vi har grävt ur "det mjuka klegget" å lagt markduk och grusat upp för att sen halma upp så den blir gosig.
Håller dock på att bredda den nu då det kommit fler hästar så ligghallen behöver bli större.
Den är inte vacker men funktionell.

Om jag skulle bygga en helt ny ligghall från grunden skulle jag:

Gjuta platta och ha tröskel så ströet håller sig där det ska.
Räkna på minst 9kvadrat/häst även om det bara är en ponny.
Helst minst 2 in/utgångar och gör man en rejält stor ligghall skulle jag ha skärmväggar så de kan stå utan drag hur det än blåser.
Jag vill ha HÖGT i tak och högst upp någon typ av vindnät så det ändå blir bra ventilation

Jag har gjort en enkel lösning när det gäller min lösdrift. Jag bara öppnade upp väggen på logen och inredde lösdriften där.

29808606.jpg

Efter ett tag så insåg jag att öppningen blev lite för trång och jag öppnade då upp lite till. (Ingen bild på det dock) Jag hade velat haft ännu större öppning. Hela en långsidan hade varit ultimat, men byggnaden i sig själv sätter stopp för den lösningen.

29808591.jpg

Lösdriften är byggd i vinkel. Även det på grund av byggnaden. Jag använde boskapsgrindar för att "dela av" en del av utrymmet. På andra sidan grindarna hanterar jag foder under vintern.

29808593.jpg

Nackdelarna med just min lösdrift är att den kräver en lugn och harmonisk flock. Den här lösningen kräver att hästarna är snälla med varandra eftersom "planlösningen" kan innebära att en ranglåg individ kan bli inträngd utan flyktmöjlighet inne i lösdriften. Lika så är öppningen fortfarande lite för liten i den bemärkelsen. Ställer sig en "bestämd" ranghög individ i öppningen så kan inte en ranglåg passera.

Min lösning fungerar utmärkt för mig och min flock. Det är unga hästar i flocken varav den äldsta är 4 år och de är snälla med varandra. Jag vet att de problem som kan uppstå i min lösdrift för tillfället inte existerar. Får jag dessa problem så får jag stuva om i flocken.

Just för att lösningen ser ut som den gör så är jag ytterst noga med vilka individer som får ingå i lösdriftflocken. Jag har nekat hästar lösdriftsplats hos mig just av den anledningen att jag inte skall få några av de problem jag ser kan uppstå. Individer som kan innebära problem, stallas upp på vanligt vis och går i andra flockar/hagar. Något som jag för tillfället inte behöver fundera på, men har lösningar för.

Om jag skulle bygga en "ny" lösdrift så skulle jag välja en där ena långsidan är öppen. Ytmässigt skulle jag ta till ordentligt. Dvs anpassa lösdriftens storlek för ett par tre hästar mer än vad som egentligen är tänkt. Min nuvarande är ganska liten. Har idag fyra individer i flocken. Två av dem är mina. En kallblodstravare och tre ponny... varav två är ettåriga shettisar. Där är det stopp på antal hästar. Även om det rent fysiskt *skulle gå* att klämma in ett par hästar till... så finns alltid risken att fler hästar skulle innebära att jag får osämja när många skall samsas på liten yta. Den osämja jag inte har idag....

Första året fodrade jag inne i lösdriften. Men slutade med det rätt fort. Foder på liten yta bidrar till osämja. Numer är det bara vatten som serveras inne i lösdriften vintertid. Förutom halm som jag börjar ströa med när minusgraderna kommer.

Vattnet serveras i lösdriften för att det är enkelt för mig... Den lilla trädörren ni ser på ena bilden leder in till stallet. Innan för den dörren ligger pumprummet, och jag behöver bara dra slang ett par tre meter för att fylla på vattenbaljorna på vintern. Mycket smidigt.

Har tyvärr inga bilder på min lösdriftshall jag hyr in mig på men ska försöka beskriva:

Är en lada med platta i botten som är sen grusad och halmad. Öppen i båda sidorna men inte mitt emot varandra utan snett mitt emot så det inte blåser rakt igenom. Sen inne i ladan är det staket till fodringsutrymme och uppställningsplats där jag kan sko, verka, sadla mm. Har krubbor inne och ute på ladan samt 3 fodringsringar med mat så de inte alltid står på samma ställe och äter = mindre slit runt fodringsplatsen.

Mina går på lösdrift sen snart ett år. Jag köpte en gård med befintlig ladugård och gjorde ligghallen i "logdelen" av denna. Rev ut trägolvet och grusade upp och så torv och halm på.

Det finns inget dåligt med den, annat än allt jag inte hunnit fixa än. ;) Bla, skötplatser och sadelkammare i direkt anslutning till lösdriften. Halvvägg som separerar ligghallen från resten av ladugården, har idag bara ett trästaket. Det ska bli boxar i den isolerade delen av ladugården så jag har möjlighet att pyssla där inne på vintern samt stalla upp om det händer något. (i dagsläget har jag temporära boxar i en annan byggnad men där går inte att hålla varmt till vardags)

Jag är ruskigt nöjd över att jag tog till på utrymmet - den är på 100 kvadrat för två hästar. Jag är nästan lika nöjd över att jag dragit vidare vattnet från gamla mjölkrummet och satt en kran alldeles vid ligghallen och håller det öppet med en värmekabel.

Det är väl mest uppenbara saker att tänka på, utrymme, underlag, hur du ska sätta öppningar och underlaget utanför. Men jag kan prata lösdrift i timmar så berätta gärna vad du har att jobba med så kanske vi har mer konkreta tips utifrån det? :)

Spännande!
Fler tips och bilder!

Jag har i dagsläget två vindskydd, det ena är stort så 1 häst kan ligga men inte den andra. Dessa kan jag alltså inte göra något åt utan att behöva riva allt och börja om.

Jag har en STOR maskinhall "vägg i vägg" med en hage, där skulle jag vilja göra upp ett hål i väggen och inreda för en lösrift. (behöver alltså inte hela maskinhallen då den är gigantisk) Det är jätte högt i tak, ljusinsläpp och väldigt enkelt att inreda. MEN där får jag inte komma in för min far... :cool: (de behöver platsen för maskiner i 3år till)

så vi funderar nu på möjligheten att bygga något nytt, därför jag vill ha era bilder och ideer. plats finns på gården/i hagarna.

(jag har stall med några boxar och stallgång så det enda jag behöver är tips till själva ligghallen)

Intressant ämne!
Vi bygger lösdrift just nu.

Vårt stall och intill- liggande garage/verkstad ligger i vinkel mot varandra. I denna vinkel bygger vi, det finns alltså redan två helväggar. Det blir ett väl tilltaget område, med sluttande tak som går ut från det befintliga taket.

En halvvägg till från ena gaveln, så bygget kommer få två och en halv vägg. Vi ska se om detta funkar eller om det kommer att blåsa för mycket, men hela stallet ligger ganska blåst- skyddat så det tror vi inte.

Marken har dränerats med rör och grus ska läggas på. Därefter halm som vi har valt som strö.

En sak som definitivt kommer att anskaffas är en Themobar! Inget mer hackande i frysta vattenkar!!

Nu funderar jag på hur vi ska göra med utfodringen så att det blir smidigt. Vill ha fri tillgång (har riktigt hö av bra kvalitet) men tycker att det blir så mycket spill om man bara sätter ut en storbal. Tar tacksamt emot tips här! Läste om fodringsringar i något av inläggen, hur funkar det?

Hur många hästar handlar det om?
Var har du tänkt ha utfodringen?

Ett mycket bra alternativ som jag ser det är höpåsar med små maskor. Minimalt med spill, lång ättid. Satsa på många lite mindre påsar som du kan hänga upp lite varstans... Det ger många ätstationer och minskar risken för att hästarna blir stillastående på ett och samma ställe hela tiden. Min erfarenhet är att det inte är bra att fodra inne i lösdriften eftersom hästarna blir stående där inne hela tiden det finns foder där...

Använder du höpåse systemet kan du hänga in hö i lösdriften när vädret är riktigt dåligt.. på det sättet kan du få in hästarna där när de behöver vara där.

När vi byggde våran så blev det 6*4 meter = 24 kvm till två hästar. Trodde det skulle räcka och bli över.
Nu såhär i efterhand ångrar jag att vi inte byggde lite större från början.

Så ta lite större än du tänkt är mitt råd.

Nu har vi byggt om det till uteboxar istället, men använder den som lösdrift under sommaren.

Nu funderar jag på hur vi ska göra med utfodringen så att det blir smidigt. Vill ha fri tillgång (har riktigt hö av bra kvalitet) men tycker att det blir så mycket spill om man bara sätter ut en storbal. Tar tacksamt emot tips här! Läste om fodringsringar i något av inläggen, hur funkar det?

Bygg en egen ring (eller köp), införskaffa en shettis. Se till att foderringen/pallringen är tillräckligt hög så inte shettis når upp. Sen får shettisen äta spillet, = inget ner nertrampat eller dåligt och shettis håller vikten. Skitbra :p

Annars är småmaskat nät bra för att minska spill :) , det finns stora nät som man trär runt hela balen.

Varför inte utnyttja den befintliga väggen på maskinhallen? Bygg till två gavlar och så ett tak över det... Långväggen har du ju redan i den befintliga maskinhallsväggen. Det är ju snabbt gjort och du "sparar" byggmaterial i och med att du bygger mot en redan befintlig byggnad.

Bygg en egen ring (eller köp), införskaffa en shettis. Se till att foderringen/pallringen är tillräckligt hög så inte shettis når upp. Sen får shettisen äta spillet, = inget ner nertrampat eller dåligt och shettis håller vikten. Skitbra :p

Annars är småmaskat nät bra för att minska spill :) , det finns stora nät som man trär runt hela balen.

Haha, kul det där med shettisen! Har redan en och har aldrig tänkt på att han kan användas till det också, förutom att han är en ypperlig barnvakt! :D

Vi har en 9*4 m (36 kvm) lösdrift för 2 stora hästar. Där kan (och brukar) båda ligga ner samtidigt. Gjuten platta, ströar med torv underst och halm över, permanentbädd där jag tar bort bajset. Ställer in en rundbal i ena hörnet så är det enkelt när man behöver torrt att ströa med och så har hästarna alltid något att tugga på.
2 STORA (3,5 m) öppningar på ena långsidan, öppning längs taket på motsvarande långsida gör att det inte blir turbulens så att snö blåser in.
lsdrift.jpg

Hö serveras ute i höhäck, kraftfoder ges 1 gg/dag i samband med skötsel inne. Dränerat och grusat utanför ligghallen samt runt höhäcken, den ytan mockas dagligen.
Vatten i uppvärmd vattenkopp, älskar den!:love:
vattenkopp.jpg

Har även 2 bindringar samt belysning inne i lösdriften, praktiskt om man behöver visitera eller byta täcke eller så.

Vi har en foderring som vi använt mycket. Den minskar spillet avsevärt, men de första dagarna efter att en bal öppnats blir det en hel del spill. Vi skyfflar tillbaka hösilaget, och i slutet av balen hålls det bra.

Jag älskar lösdriften som min älskling går i.

Den är lagom stor och det finns en box som man kan använda vid behov.
Vattenkopp och uppbindningsringar finns. Samt krubbor vid varje uppbindningsring.

Det är likadant golv som inne i stallet..

Dörren till höger är in till boxen som även har en till dörr in till stallet.
Den andra dörren är direkt in till stallet.
Ligghallen

Här är en bild på gänget :)
Det fattas dock en pålle på bilden.
Gänget

Haha, kul det där med shettisen! Har redan en och har aldrig tänkt på att han kan användas till det också, förutom att han är en ypperlig barnvakt! :D

Ja den minishettisen som går med mina hästar är guld värd, hon städar så rent och fint efter den ena storhästen som inte tycker det är värt mödan att äta höspillet.

Shettisen får även gå in i storhästens box och städa när storhästen ätit klart, så nuförtiden blir det inte alls lika mycket höstrån spridda överallt i boxen :D

Det är verkligen optimalt för shettisen också, hon får pilla med det längre stunder men det blir inte så stora mängder. Perfekt för en lättfödd liten rackare!

Liknande trådar

Anläggning Har en bekant som befinner sig i en situation där x delar hyr in sig i ett inackorderingsstall med andra, och det händer återkommande...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 413
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 357
Senast: ako
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka