Det låter ju bra.Här är draghundssport stort så det är många hundar i spåret, framförallt på Bondsjöhöjden.
Min dvärgpudel hade definitivt tyckt om att dra … men jag hade aldrig vågat åka så fort…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter ju bra.Här är draghundssport stort så det är många hundar i spåret, framförallt på Bondsjöhöjden.
Varför då? Här åker jättemånga med hund, bara man har koll på den och rastar innan (och plockar upp om det ändå skulle behövas). Tyvärr är typ första kilometern full med hundkiss och skit för att folk inte rastar innan...Jag gillar mest att nöjesåka i lugn och ro på antingen skoterspår eller preparerade skidspår. Det sistnämnda går ju bort nu när jag har hund.
Varierar det inte rätt mycket vilka delar av spåren och vilka tider som hundar tillåts?Varför då? Här åker jättemånga med hund, bara man har koll på den och rastar innan (och plockar upp om det ändå skulle behövas). Tyvärr är typ första kilometern full med hundkiss och skit för att folk inte rastar innan...
I min kommun känner jag bara till ett enda spår som har hundförbud, och det är endast under försäsongen dvs mitten av oktober och en bit framåt. Skistars tre olika spårområden tillåter hundar + sex andra orter/spårområden. Tyvärr, när det är som mest folk här vore det skönt om någon slinga faktiskt fick vara hund/bajsfri. De som kör klassiskt brukar lära hunden att springa bredvid klassiska spåren bara (ja förutom jul, nyår, sportloven och påsk för då gäller tydligen inga regler alls).Varierar det inte rätt mycket vilka delar av spåren och vilka tider som hundar tillåts?
Jag har i alla fall uppfattat det som att det anses generöst att ha flera slingor där hundar tillåts alla tider. Men alla hundägare är kanske inte själva skidåkare på den nivån att de vill skejta, eller är bekväm med omkörningar i det tempo som draghundsekipagen har.
Den senaste gången (av 2) jag varit i Härnösand så var butiksfritt och restaurangfritt en ganska god beskrivning av Härnösands absoluta citydel, men det kanske har förbättrats något sedan pandemin deklarerades bort. Lokalerna ekade tomma, med gistna skyltar som vittnade om att det någon gång varit annorlunda där.Men då blir det jättebra med en stad där det inte finns så mycket! Inte affärer heller förstås, men det gör väl inte så mycket. En lägenhet i något litet samhälle några mil utanför stan kanske? Då finns garanterat varken restauranger eller butiker. Och kan vara enklare och billigare att få tag på än lägenheter i stadsnärhet.
Residensstad är en titel relaterad till administrationen. Ska du jämföra kommersiell service är det väl mer rimligt att jämföra med andra städer som har liknande storlek på kundunderlaget?Den senaste gången (av 2) jag varit i Härnösand så var butiksfritt och restaurangfritt en ganska god beskrivning av Härnösands absoluta citydel, men det kanske har förbättrats något sedan pandemin deklarerades bort. Lokalerna ekade tomma, med gistna skyltar som vittnade om att det någon gång varit annorlunda där.
Eller så är jag sydlandsskadad som förväntade mig mer av en residensstad.
Borde passa perfekt för nån som inte använder dem dock - men kanske stadsnära ändå är bra med tanke på den ganska svaga stadsdefinitionen.
Nu vill jag ju bo ”långt från allt”…Spenderade delar av sommaren i Härnösand. I själva stadskärnan fanns en handfull restauranger och några caféer/andra serveringar. En del affärer men också en del tomma affärslokaler.
En mysig stad som jag hade kunnat tänka mig bo i om det inte låg så långt från allt annat.
Låter ju jättebra.Jag var till Härnösands bok flyr något år sedan på nosework-kurs och det år en himla trevlig och välkomnande klubb! Vi var enda ekipaget utifrån och jag fick så himla mycket hjälp och gratis boende (!) under kursen. Jättetrevligt!
Har varit där och tävlar rallylydnad för några år sedan också och det var också jättetrevligt! Så den klubben rekommenderar jag verkligen!
Birsta har förvisso stort utbud, men mysigt…?Residensstad är en titel relaterad till administrationen. Ska du jämföra kommersiell service är det väl mer rimligt att jämföra med andra städer som har liknande storlek på kundunderlaget?
I vilka städer på 20 000 pers sker inte butiksdöd och citytömning? Om de inte har antingen ett turistunderlag eller ligger nära andra orter som kan bidra till underlaget.
Vill man ha massor av butiker så finns en av Norrlands största koncentrationer av den varan i Birsta, bara fyra mil bort...
Nej, men man har väl inte behov av butiker för att de ska vara mysiga, utan för att få tag på saker man behöver? Är ju därför så mycket av handeln flyttat över på nätet, det har blivit både enklare och svårare att leva i mindre tätbefolkade delarna av landet.Birsta har förvisso stort utbud, men mysigt…?
Det finns såklart skäl till varför Härnösand är trist, men det blir ju inte mindre trist för att det finns goda skäl till varför det är tråkigt, så att säga. Det finns ju goda skäl till varför Skåne är blåsigt, men det blåser inte mindre för det.
Just bristen på charm gör ju också att turisterna uteblir. Det bor ju faktiskt färre i Hudiksvall än i Härnösand, men centrala Hudik är i mitt tycke ändå väldigt mycket mer levande och trevligt än centrala Härnösand. För där stannar man ju gärna till när man passerar. Härnösand, not so much.
Birsta har förvisso stort utbud, men mysigt…?
Det finns såklart skäl till varför Härnösand är trist, men det blir ju inte mindre trist för att det finns goda skäl till varför det är tråkigt, så att säga. Det finns ju goda skäl till varför Skåne är blåsigt, men det blåser inte mindre för det.
Just bristen på charm gör ju också att turisterna uteblir. Det bor ju faktiskt färre i Hudiksvall än i Härnösand, men centrala Hudik är i mitt tycke ändå väldigt mycket mer levande och trevligt än centrala Härnösand. För där stannar man ju gärna till när man passerar. Härnösand, not so much.
Nu var ju frågan hur Härnösand är. Då är det väl relevant hur det är i Härnösand?Nej, men man har väl inte behov av butiker för att de ska vara mysiga, utan för att få tag på saker man behöver? Är ju därför så mycket av handeln flyttat över på nätet, det har blivit både enklare och svårare att leva i mindre tätbefolkade delarna av landet.
Något färre i centralorten, men mycket fler i kommunen. Och dessutom kan nog delar av befolkningen i Ljusdal och Nordanstig anses utgöra kommersiellt underlag där. Medan det i Härnösand snarare är så att inte ens hela kommunens befolkningen blir kommersiellt underlag. Sådär grovt kanske man kan räkna skillnaden mellan orterna som 1:2?
Och avståndet till fler butiker i Sundsvall är det dubbla, vilket gör sitt till också.
Jag tycker fortfarande inte det är en rimlig jämförelse att förvänta sig att det ska finnas en liknande mängd.
Om man pratar om preferenser vad man gillar är det en annan sak. Det finns ju rätt många som tycker mindre orter och glesbygd över lag är pyton, och andra som inte tycker det...
Men nu var ju frågan:Jag har också svurit över Härnösands bristande kommersiella utbud när jag passerat förbi längs E4, men jag skulle aldrig döma ut Härnösand som bostadsort för det.
En bra besöksort är inte per automatik en bra bostadsort och en ort som är tråkig som turist kan vara trevlig att bo i. I grunden helt beroende av våra egna personliga preferenser.
Men nu var ju frågan:
Hur är det i Härnösand, positivt och negativt?
Visst kan man svara: Det kan man inte säga något om, det beror på ens preferenser! men det blir man ju inte särskilt mycket klokare av. Att folk har olika preferenser vet man väl redan.
Om jag frågar ”Hur är det i Lyon?” så blir jag ju inte hjälpt av att folk svarar ”Det kan man inte veta något om, det beror på ens preferenser.”
Nu har ju TS sagt att hon inte bryr sig om affärer eller restauranger eller gatuliv eller nånting som har med stadsliv att göra, och då passar det kanske helt perfekt med en stad där inget av det finns.
Fast det som jag kommenterade var perspektivet 'det borde funnits mer för den borde varit som en större stad än vad den är'. (som en residensstad)Nu var ju frågan hur Härnösand är. Då är det väl relevant hur det är i Härnösand?
I mitt tycke är det den tråkigaste och charmlösaste av städerna längs kusten. Att gå en promenad på stan i Härnösand är rätt trist. Inget folk, få fina hus, få affärer, få matställen. Trist, helt enkelt. Det finns andra städer i samma storlek som har mer folk, finare hus och bättre utbud. Personligen tycker jag det känns som en stad på dekis, en stad som har sina bästa dagar bakom sig, och helhetsintrycket är därför rätt deppigt. Jag blir lite deppig av att vara där.
Att Birsta fyra mil bort är ett stort affärsområde gör väl inte centrala Härnösand roligare?
Problemet med Härnösand är inte storleken, problemet med Härnösand är att det är deppigt, om man jämför med andra städer längs norrlandskusten.
Jag håller faktiskt inte med.Nu var ju frågan hur Härnösand är. Då är det väl relevant hur det är i Härnösand?
I mitt tycke är det den tråkigaste och charmlösaste av städerna längs kusten. Att gå en promenad på stan i Härnösand är rätt trist. Inget folk, få fina hus, få affärer, få matställen. Trist, helt enkelt. Det finns andra städer i samma storlek som har mer folk, finare hus och bättre utbud. Personligen tycker jag det känns som en stad på dekis, en stad som har sina bästa dagar bakom sig, och helhetsintrycket är därför rätt deppigt. Jag blir lite deppig av att vara där.
Att Birsta fyra mil bort är ett stort affärsområde gör väl inte centrala Härnösand roligare?
Problemet med Härnösand är inte storleken, problemet med Härnösand är att det är deppigt, om man jämför med andra städer längs norrlandskusten.