Har inte varit med om sådana allvarliga saker som i tråden, mest smågnabb och folk som varit svåra vid gemensamma saker och vägrat inse nyttan med att göra på ett visst sätt. Har dock hört om sådant som andra råkat ut för och tror tyvärr det inte är helt ovanligt. Jag hade flyttat på mig så snart det bara går.

Men @Equestrianvibe förstår att det inte "bara" är att flytta på 10 hästar men vad är det för hästar, kan man dela på dom, unghästar på lösdrift, sätta ut nån till någon bekant man litar på, ha nån på utlån till tävlingsryttare och så småningom försöka samla alla på en plats igen? Är det ett företag med hästarna blir det så klart mkt svårare igen. Usch, verkligen ingen rolig situation och har inte så mkt mer att ge än massa sympati till X

Spelar ingen roll vart det är egentligen. Skrev en fråga till här;

Varför x vill veta vart är om det på något sätt låter som liknande saker som skett. Att stå med andra kommer nog mer eller mindre alltid ge något negativt utslag, tyvärr. Vad är orsaken? Avund?

Jag har stått i flera olika stall och har aldrig upplevt något negativt.
Sen trivs jag bättre att vara själv men det beror på att jag är väldigt introvert, inte att andra människor betett sig dåligt.

Jo, faktiskt en bekant. Konstiga saker som tar bort piggar på piggborsten. Jag trodde henne knappt men insåg senare att det var sant. Min kamrat löste det inte utan stallägaren sa upp henne. Förövaren var mäktig i sitt språk uppenbarligen, stallägaren visste nog att hon var utsatt men orkade inte med situationen helt enkelt och min kamrat var inte så driftig att hon flyttade självmant. Stallet upplöst idag.
Det finns absolut fler sidor av ett mynt. Alltså som jag förstod det hände det verkligen. Saker förstördes. Jag har fått höra det av andra. Jag tror och vet att den som flyttades är en stark, mycket kompetent person. Kvinnan som drev stallet gillade nog inte att ha en kompetent ledare som var väsentligt duktigare än hon själv i stallet.

För mig upplevde jag det på avstånd som en klassisk arbetsmiljö-konflikt. Det finns enormt många sådana i Sverige. Ledaren försökte få ordning på en organisation med en inkompetent chef och tredje part gick till smärre handgripligheter. Det är tråkigt men absolut inte ovanligt på arbetsmarknaden i Sverige. Att flytta den utsatte är väl inte unikt heller.

Har en bekant som befinner sig i en situation där x delar hyr in sig i ett inackorderingsstall med andra, och det händer återkommande små sabotage riktade mot sakerna x äger (t.ex. att saker förstörs eller flyttas). Dokumentation först självfallet. Ansvarig för platserna bryr sig inte. Har någon varit i en liknande situation? Hur hanterade ni det? Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Jag har blivit utsatt.

Grejer ur mitt skåp var flyttat till en annans skåp. Min utrustning fick jag hämta på en annan ryttare - som inte frågat om lov att låna mina prylar. Blev dessutom sur när jag behövde grejerna själv.
Det blev snävare och snävare tider i ridhuset- Till sist fick jag bara nyttja ridhuset efter kl 22.00. Helt ohållbart när stallet stängde kl 22 och jag dessutom skulle upp 5 på morgonen.
Min häst uppvisade tecken på att ha fått stryk.
Jag blev anklagad för att ha dragit in smitta till stallet (det var visst stallägaren själv).
Det försvann mat ur mina mattunnor.
Min häst fick svansen sönderklippt.
Hjälm som fick sammeten sönderskuren.
Besök i stallet nattetid och hästarna matad.

Jag står inte inackorderad längre, utan valde att bygga stall hemma då jag själv kunde bestämma när det gäller låsning av stall, övervakning etc.

Jag har polisanmält de tillgrepp som skett mot min häst, men det har blivit nedlagt i brist på bevis.

Man är tvungen att flytta för man blir helt knäpp av oro annars. En period så hade jag kejda med lås på boxen till min häst, men det hindrade inte att den blev matad nattetid.

/Lizzie

Jag har blivit utsatt.

Grejer ur mitt skåp var flyttat till en annans skåp. Min utrustning fick jag hämta på en annan ryttare - som inte frågat om lov att låna mina prylar. Blev dessutom sur när jag behövde grejerna själv.
Det blev snävare och snävare tider i ridhuset- Till sist fick jag bara nyttja ridhuset efter kl 22.00. Helt ohållbart när stallet stängde kl 22 och jag dessutom skulle upp 5 på morgonen.
Min häst uppvisade tecken på att ha fått stryk.
Jag blev anklagad för att ha dragit in smitta till stallet (det var visst stallägaren själv).
Det försvann mat ur mina mattunnor.
Min häst fick svansen sönderklippt.
Hjälm som fick sammeten sönderskuren.
Besök i stallet nattetid och hästarna matad.

Jag står inte inackorderad längre, utan valde att bygga stall hemma då jag själv kunde bestämma när det gäller låsning av stall, övervakning etc.

Jag har polisanmält de tillgrepp som skett mot min häst, men det har blivit nedlagt i brist på bevis.

Man är tvungen att flytta för man blir helt knäpp av oro annars. En period så hade jag kejda med lås på boxen till min häst, men det hindrade inte att den blev matad nattetid.

/Lizzie
Fy fan vad lågt att ge sig på ett djur för att man har problem med ägaren. Jag förstår verkligen att du flyttade för inte nog med att du själv blev utsatt utan att de även gav sig på din häst. Ibland undrar jag verkligen vad som är fel i huvudet på en del. :banghead:

Fy fan vad lågt att ge sig på ett djur för att man har problem med ägaren. Jag förstår verkligen att du flyttade för inte nog med att du själv blev utsatt utan att de även gav sig på din häst. Ibland undrar jag verkligen vad som är fel i huvudet på en del. :banghead:

Ja, det var helt galet! Först fattar man inte vad som händer och man vill inte inse vad människor är kapabla till. Och varför liksom? Vi blev inte osams eller hade någon konflikt. Det jag till sist kunde klura ut var att det handlade om grav avundsjuka.

/Lizzie

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 215
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 273
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 807
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama