Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Panikie skrev:
Jag skulle vilja se en Fräsch Lösdrift häst, har aldrig gjort det, så snälla ni med lösdrifts hästar?

Jag hoppas att du skämtar nu. Du kan ju inte ha sett många i så fall....:crazy:

Panikie skrev:
Jag skulle vilja se en Fräsch Lösdrift häst, har aldrig gjort det, så snälla ni med lösdrifts hästar? bjud hem mig och låt mig se era fräscha hästar :idea: :) .

Det tråkiga är att jag bara stött på ofrscäha hästar som går på lösfridt, massor av äklig päls, tovor, smutsiga, gärna "hö" mage, osv osv osv, skulle så gärna vilja sen en "välskött" lösdrifts häst, visst den kan vara lite lerig osv, så blir juh stall hästarna också, men att man ser på den att den e i topp form, muskler, kondis, pälsen är vacker, pigga friska ögon, ingen hö mage eller toviga svansar.

Nee, jag är stall människa och hästarna hänger på mina möjligheter och tycke, så är det, grym värd vi lever i ? hum, jag vet, jag är ganska så grym :crazy:
usch vad hemsk jag är.

Oj oj oj, du har verkligen haft otur du, som aldrig har sett en fräsch lösdriftshäst!

Våra hästar, som går på "frigång", är så fräscha en häst kan bli.
De går på skog, och har ca 3 ha/häst.
Aldrig någonsin leriga, luftiga och blanka i pälsen, klara och pigga ögon. Inga tovor någonstans. Varför skulle de ha det?
Ett vilt djur som bor ute i naturen har sällan tovig päls eller svans.

Att försöka rykta eller borsta en sådan häst innan en "vardags- ridtur har man inte så mycket för. Allt är redan som det ska.
Möjligen kan den ha lite spån under magen, från lösdriften, som man får borsta bort innan man sadlar.
Kan det möjligen vara så att många lösdriftshästar sällan ses från vägar o dyl. för att de går på så stora ytor, och gärna i skog?

Du får nog ta dig en rundtur och se lite mera av "lösdrifts-sverige" :smirk:

axel skrev:
Det är klart att det finns seriösa människor som har lösdrift.
Men att det är arbetsbesparande råder det väl inget tvivel om?

Om ni har 15 hästar som ska ledas till o från hage, byta täcken, mocka minst 2 h och dessutom utfodras x antal ggr.
Även att man inte behöver passa tider, bara de har mat o vtn.

Alla som har lösdrift har inte fri tillgång på hö. Vi har det INTE. Tävlingshästarna blir helt enkelt för tjocka. Så vi har mathagar med grindöppnare istället.
Det skulle ni också kunna ha. DET är arbetsbesparande.
Däremot kommer man inte ifrån mockandet. Hos oss mockar vi varje dag i lösdrifterna.

Du är så välkommen hem till oss när vi inviger nya lösdriftsstallet nu i sommar. Du kan ta en tur på lilltjejen på fältävlansbanan intill och själv säga vad du tycker om hennes prestationer...

Om du aldrig sett en fräsch häst på lösdrift antar jag att du inte känner till så många som sysslar med avel och uppfödning av kvalitetshästar här i sverige. Där hittar du riktigt fina unghästar som är starka, friska, och uppfödda på lösdrift. Ett tips att ta ett studiebesök så att du kan lära dig lite om hur lösdrift ska gå till:)

Det är klart att ni kanske är seriösa som svarar här. Alla de som inte svarar då?

För mina hästar och för mig passar lösdrift bra. De tävlingsrids inte, rids de svettiga får de stå inne i boxen tills de torkat. Speciellt min ena häst trivs bäst ute.
Har haft dom på lösdrift en vinter och det funkade kanonbra! Hästarna gick ut och in som dom ville, var pigga vid ridning och mådde bra. Nu bor dom i box eftersom det tillkommit ytterligare en häst och vindskyddet inte riktigt är anpassat till det.

Tycker varken det ger mer eller mindre jobb med lösdrift. Mockning ska göras, helst både inne och ute. Hö och kraftfoder ska vägas och förpackas. Sen tillkommer ju allt man ändå gör dagligen. Största skillnaden är att man blir friare, anser jag. Det är lättare för mig att "delegera" vissa uppgifter på te x sambon. Han är ex uppe mkt längre än mig på kvällarna, går hästarna på lösdrift kan han ge sista nattamaten innan han lägger sig.Men nu får jag stanna uppe så jag kan ta in hästarna då han inte anser sig klara det och jag håller med honom. Är väl mest såna saker som förenklar för mig när dom är på lösdrift.

Mina hästar verkade trivas bra att bo på lösdrift. Ena hästen stod mkt i dörröppningen och spanade medans de andra låg och vilade innanför. De hade stor nytta av vindskyddet på sommaren då insekterna var hemska.

Jag föredrar lösdrift eftersom det passar mina hästar och den sortens ridning mm som jag utövar.

axel skrev:
Det är klart att ni kanske är seriösa som svarar här. Alla de som inte svarar då?

Folk som inte anses "seriösa" finns nog i bägge "lägren". Alltså både bland folk som har sina hästar på stall och de som inte har det.

Det enda som kan råda bot på sådant är nog kunskap och utbildning. Ett sådant forum som det här tex kanske kan ge en och annan kick i rätt riktning? Vem vet?

Hellre lite skitiga än stå i box 12tim i sträck

Hästarna hade en hösilage bal i hagen och de hade ett gammalt stall som vindskydd (alla boxar och sånt var utplockade) Iochför sig så har min pålla varit sjuk till och från sen jag köpte henne och hon är välldigt känslig för det mesta..
Men nu när hon står i stall varje natt och så så mår hon jättebra! Tycker det är skönt att kunna hålla koll på pållan och se hur mycket hon äter och dricker...

Har man en frisk häst är det säkert bra med lösdrift men jag är välldigt konservativ och gillar mitt sttall:)

Jag byter täcke på hästarna varje morgon och varje kväll ja från inne täcke till ute täcke och tvärt om då såklart :)

Min ponny kan inte dricka ur vattenkopp.. Hade det i ett annat stall där hon stog förut.. Men när hon tryckte ner mulen i vattenkoippen och det förjade väsa slet hon sig (hon stog i spilta) Så när jag fick eget stall var det det första jag gjorde att plocka ut vattenkopparna... Så bägge mina hästar har hink... Tycker det är att föredra framför vatttenkopp. :)

Det är bara på senare tid hon gått med täcke för hon är så frusen... Hon tappade JÄTTE mycket i hull när hon fick Lunginflammation så hon stog och skakade bara det blåste lite... Så efter det har hon gått med täcke.. Och det har tagit 1 år att få upp henne i hull igen...
Så numer går hon med täcke hela vintern och när det regnar på sommaren... Vet att det inte är det ultimata men huvudsaken är att min lila pålla mår bra:)

milly skrev:
Men om man har ett bra grovfoder (med en bra kvot) och hästarna har fri tillgång på det så behövs ju inget kraftfoder.
Om någon individ verkar behöva det ändå så kan man ju ge den en gång om dagen när man sköter om den.

Det är nog få som håller på att fodra sådär på lösdrift... man brukar ha fri tillgång.
råkar man få tag på ett sämre hö eller har en häst som är kinkig med maten eller har ett annorlunda behov så kan man inte gärna "skita i" den individuella hästens behov..
tänk dig att nån har 3 asfeta 4 åriga islänningar, en superpiggelin ponny och ett matpetigt varmblod och ett matpetigt fullblod som är på snudd undernärda.. perfekt med lösdrift ändå eller?

_Yggdrasil_ skrev:
Hästarna hade en hösilage bal i hagen och de hade ett gammalt stall som vindskydd (alla boxar och sånt var utplockade) Iochför sig så har min pålla varit sjuk till och från sen jag köpte henne och hon är välldigt känslig för det mesta..
Men nu när hon står i stall varje natt och så så mår hon jättebra! Tycker det är skönt att kunna hålla koll på pållan och se hur mycket hon äter och dricker...

Har man en frisk häst är det säkert bra med lösdrift men jag är välldigt konservativ och gillar mitt sttall:)

Det ÄR verkligen skillnad på lösdrift och lösdrift. Eftersom jag har hästarnas egna boxar som lösdrift, kan jag, nu när det är en häst som jag för tillfället vill ha extra koll på, vad gäller mat och dryck-intag, helt enkelt bara ge henne detta i boxen, men hon går ändå ut o in som hon vill i boxen, försedd med tjock köldridå för öppningen.

Hon får gå så intill de andra några dagar tills jag har sett hur hennes födointag ser ut.

_Yggdrasil_ skrev:
Jag byter täcke på hästarna varje morgon och varje kväll ja från inne täcke till ute täcke och tvärt om då såklart :)

Min ponny kan inte dricka ur vattenkopp.. Hade det i ett annat stall där hon stog förut.. Men när hon tryckte ner mulen i vattenkoippen och det förjade väsa slet hon sig (hon stog i spilta) Så när jag fick eget stall var det det första jag gjorde att plocka ut vattenkopparna... Så bägge mina hästar har hink... Tycker det är att föredra framför vatttenkopp. :)

Jag tycker också det är skönt att låta hästarna dricka ur vattenkar eller hink, är därför jättenöjd med Thermobaren, som står utomhus.
Vill jag se hur mycket en speciell häst dricker, får den gå själv ett dygn, och få vatten ur i hink i sin box.

_Yggdrasil_ skrev:
Det är bara på senare tid hon gått med täcke för hon är så frusen... Hon tappade JÄTTE mycket i hull när hon fick Lunginflammation så hon stog och skakade bara det blåste lite... Så efter det har hon gått med täcke.. Och det har tagit 1 år att få upp henne i hull igen...
Så numer går hon med täcke hela vintern och när det regnar på sommaren... Vet att det inte är det ultimata men huvudsaken är att min lila pålla mår bra:)

Finns det någon förklaring till varför hon har frusit så mycket?
Var hon klippt eller rakad på lösdriften?
Fick de inte fri tillgång på grovfoder?
Fick hästarna grovfoder på skyddad plats så det inte möglade?
Var grovfodret av god kvalitè?
Fick hon inte ha täcke på sig på lösdriften?
Hur såg hästarnas bädd ut i lösdriften? Var den torr och fin?

BeastieBabe skrev:
råkar man få tag på ett sämre hö eller har en häst som är kinkig med maten eller har ett annorlunda behov så kan man inte gärna "skita i" den individuella hästens behov..
tänk dig att nån har 3 asfeta 4 åriga islänningar, en superpiggelin ponny och ett matpetigt varmblod och ett matpetigt fullblod som är på snudd undernärda.. perfekt med lösdrift ändå eller?

Jag har satt de "matglada" i en halva av hagen och "långsamätarna" i den andra halvan.
Mittemellan hagarna, åtkomlig från 2 håll står Thermobaren.
Funkar.

drygt att behöva bygga 2 lösdriftsstallar..

nej JAG stallar hellre upp en häst som behöver mer ompyssling och uträknad foderstat.. andra får göra hur dom vill..

BeastieBabe skrev:
drygt att behöva bygga 2 lösdriftsstallar..

nej JAG stallar hellre upp en häst som behöver mer ompyssling och uträknad foderstat.. andra får göra hur dom vill..

Jag bara berättade hur vi hade löst det. Det är faktiskt en och samma lösdrift. Men man kan dela upp den hur man vill, efter behov.
Och du kan lita på att våra hästar blir ompysslade till den milda grad...och de har alla egen uträknad foderstat.
Får kraftfoder individuellt 2 ggr/dag.

Nicke skrev:
Oj oj oj, du har verkligen haft otur du, som aldrig har sett en fräsch lösdriftshäst!

Våra hästar, som går på "frigång", är så fräscha en häst kan bli.
De går på skog, och har ca 3 ha/häst.
Aldrig någonsin leriga, luftiga och blanka i pälsen, klara och pigga ögon. Inga tovor någonstans. Varför skulle de ha det?
Ett vilt djur som bor ute i naturen har sällan tovig päls eller svans.

Att försöka rykta eller borsta en sådan häst innan en "vardags- ridtur har man inte så mycket för. Allt är redan som det ska.
Möjligen kan den ha lite spån under magen, från lösdriften, som man får borsta bort innan man sadlar.
Kan det möjligen vara så att många lösdriftshästar sällan ses från vägar o dyl. för att de går på så stora ytor, och gärna i skog?

Du får nog ta dig en rundtur och se lite mera av "lösdrifts-sverige" :smirk:

jag bryr mig faktiskt inte så mkt om vad era "lösdrifts" hästar går på för hage, mina stall hästar går på flera hektar allt från fält till skog och likande, dom går i olika hagar, under vinterhalv året och sedan sommar halvåret, är ute minst 10 timmar per dag och fodras 4 gånger per dag, 2 av dom gångerna får dom sin egna uträknade foderstat. så där skilljer det sig inte så mkt.

Skulle jag ha uppfödning eller likande, skulle det vara självklarhet att ha unghästarna ute på lösdrift, det är viktigt att dom härdas och växer upp så naturligt som möjligt helst större flockar också, det är också sådana stuterier och uppfödningar jag sett och jobbat på. Min tävlings ponny gick på lösdrigt under ett halvår, ajajaj jag ogillade det väldigt och ponnyn min presterade väldigt dålig, för att han var ledare i en stor flock, vilket gjorde att han sov väldigt dålig, han vart mager för att han inte tog sig tid att äta osv osv, det finns mkt som kan ställa till det. Och som sagt som jag skrev högre upp, jag personligen skulle aldrig vilja ha mina rid/tävlings hästar på lösdrift, då jag tycker det är alldeles för mkt jobb, (skulle mina hästar gå på lösdrift, skulle jag inte vilja att dom har på sig täcke) det skulle då bli väldigt mkt att borsta, osv.

Så, vadå får era lösdrifts hästar ingen päls på vintern? låter ni dom gå nakna, elelr har ni dom klippta för att kunna tävla/ ridas hårdare under vinterhalv året också? jag säger då det, skulle aldrig komma på tanken att rida eller tävla en häst som har en kämpig päls att ta hand om, och den skulle aldrig få gå ut svettig, eller blött. i hagen igen, utan att torkas ordentligt i ett stall, därför helklipper jag dom så jag slipper det, sätter på dom täcken och Wooollllaa så lätt allt blir direkt. :D :bow: :D

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 036
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V