Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

En välskött lösdrift är i mina ögon det allra bästa. Jag tror inte ett dugg på att vissa hästar inte "klarar av" att stå på lösdrift p.g.a. de skäl som tidigare angetts. Förutsatt att den sköts rätt och flocksammansättingen är genomtänkt. Många verkar ha uppfattningen att lösdrift innebär att slänga ut en hösilagebal, fylla upp vattenkaret och att hästarna inte ses till förrän vid nästa påfyllningstillfälle... Och så kanske det fungerar ibland:crazy:

Däremot har svårt att se elithästarna stå på lösdrift. Dels för att hästarna oftast inte hålls i flock på samma sätt som de flesta hobbyhästar, dels för att jag tror att det skulle bli ineffektivt (ta in häst, spola ben, borsta bort lera, rida, stå inne och torka, sedan släppa ut igen... när man lika gärna bara kan ta ut hästen ur boxen, ren och fin, rida, ställa in i boxen... ) och sist men inte minst, omställningen mellan lösdrift och uppstallning på tävling - oftast inne i en stor arena där de vistas dygnet runt i 3-4 dagar... Den hästen kan gott få problem med luftvägar och annat...

Men varför inte ett mellanting - utebox, eller möjlighet att få sticka ut huvet genom fönstret - för våra elithästar?

Som sagt, lösdrift är det bästa för mina hobbyhästar - men skulle jag begåvas med en elithäst:) och tävla världen runt skulle den få stå i box...

Jag har uteboxar till mina pållar,tycker det är bäst.. provat både vanligt inne stall o lösdrift,men utebox slår allt!! mina hästar älskar o få stå med huvet i friska luften!! Mindre roligt när dom ser när man vaknat här inne,tuborg står o bankar o gnäggar tills jag kommer o släpper ut dom!! Fast det är bara mysigt.. han har koll på mej hela dagarna vart jag än är!!

Tänkte ge min syn på det hela.
Det verkar som att de flesta här tycker att lösdrift är det bästa för hästarna och jag håller med, trots detta har jag min häst på stall.

För att kunna ha hästar på lösdrift tycker jag att det är en självklarhet att det finns stora fina hagar med träd och buskar, en hall dit de kan gå in vid regn och rusk eller söka skydd för solen samt att de vattnas flera gånger om dagen. Om man har möjlighet att ge sin häst dessa förhållanden så tycker jag absolut lösdrift. Annars tycker jag att det är bättre att ha hästen på stall. Dessutom tror jag att det kan vara svårt för de som tävlar att ha hästen på lösdrift, särskilt om man tävlar på hög nivå och har många hästar att träna och tävla.

Hos oss finns det inga bra förutsättningar för att ha hästarna på lösdrift och därför står min på stall. Visst, jag skulle kunna flytta hästen, men både jag och hästen trivs ju där vi "bor" nu. Jag har nära till stallet och det finns skog att rida i precis utanför stallknuten. Hästen har kompisar i hagen som han trivs med och de går ute mycket, så jag känner inte att det finns anledning att ändra på något. :smirk:

*KL*
Att påstå att det är av bekvämlighetsskäl som man har hästen uppstallad är inte sant i de flesta fall.
Däremot att ha självskötande lösdriftshästar.

Jag vet att det finns folk här som påstår att de mockar dagligen i sina lösdrifter. Men i verkliga livet så har jag aldrig sett sådant.

De flesta människorna jobbar om dagarna, så för dessa är det enda alternativet och sen hänvisar man till strövandet.

Det fungerar bra på unghästar, mullehästar och hästar i vila, men en som ska prestera ngt behöver vila ordentligt om natten.

Jag skulle vilja se Flippan, Briar o Victory Tilly´s resultat om man lät dem gå på lösdrift.

Jag har sett unghästar som vadar runt i leran och är håglösa.
Vid riktigt kall o blåsig väderlek går det mkt. energi till att skaffa päls o hålla värmen. Om man dessutom tvingar hästarna att stå ute o äta, istället för att fodra dem i ligghallen. Just för att de inte ska kissa o bajsa i maten=behöver mocka.

Mina hästar har en sommarstuga i hagen, men de föredrar att komma hem både på vintern vid oväder o sommartid för värmen o insekterna.
En ej välmockad lösdrift torde vara rena rama flugkläckningskammaren på sommaren.

_Yggdrasil_ skrev:
Självisk?!
Det tycker jag VERKLIGEN inte att jag är!!!!:mad:
Min ponny MÅSTE gå täckt dygnet runt för att inte bli sjuk och hon är VÄLLDIGT känslig för kyla! När hon var ute på foder gick hon på lösdrift... Hon fick lunginflammation den vintern...

Är det själviskt att vilja få in sina hästar för att se över dom:confused:

Som tur är det ju upp till var och en!!! Mina hästar skule ALDRiG få gå på lösdrift!!! Så ju hur det gick förra gången!

Lösdrift är säkert bra.. Men det beror ju liiite på vad man har för häst... :idea:

De blir känsliga från början om de täckas jämt, om hon skulle ha gått utan täcke hala sitt liv skulle hon inte ha frusit!
(dock finns det undantag för allt)

Om man vet hur leder och muskler fungerar så är lösdrift bäst. Men jag skulle inte ställa mig i nåt stall där det inte finns en box per häst (när det gäller hästar i träning) då det kan vara bra att ta in hästen innan man rider och låta den torka om hästen har blivit blöt och även låta den torka efter ett hådare pass innan man tar ut den.

Kram

Jag håller helt med att det bör finnas en box till varje häst. Jag tycker också att man måste kunna stalla in hästar vid behov, för torkning, vid oväder, sjukdom o liknande.

axel skrev:
*KL*
Att påstå att det är av bekvämlighetsskäl som man har hästen uppstallad är inte sant i de flesta fall.

Jag vet att det finns folk här som påstår att de mockar dagligen i sina lösdrifter. Men i verkliga livet så har jag aldrig sett sådant.

De flesta människorna jobbar om dagarna, så för dessa är det enda alternativet och sen hänvisar man till strövandet.

Det fungerar bra på unghästar, mullehästar och hästar i vila, men en som ska prestera ngt behöver vila ordentligt om natten.
Jag tror nog att mina hästar vilar om nätterna för de presterar otroligt bra om dagarna! Jag tränar mkt dressyr med den ena och han har aldrig varit så avslappnad och fin som nu när han gått på lösdrift sen i höstas!Jag skulle vilja se Flippan, Briar o Victory Tilly´s resultat om man lät dem gå på lösdrift.

Vid riktigt kall o blåsig väderlek går det mkt. energi till att skaffa päls o hålla värmen. Om man dessutom tvingar hästarna att stå ute o äta, istället för att fodra dem i ligghallen. Just för att de inte ska kissa o bajsa i maten=behöver mocka.
Tycker det funkar bra med att täcka hästarna! Och att ha maten i ligghallen. Det dskulle liksom inte funka att ha fri tillgång på hösilage om det inte är under tak. Då förstörs det ju snabbt av väder och vind. Mina hästar har en sommarstuga i hagen, men de föredrar att komma hem både på vintern vid oväder o sommartid för värmen o insekterna. Hur vet du att de föredrar det! Det är kanske du som har vant dem vid det...En ej välmockad lösdrift torde vara rena rama flugkläckningskammaren på sommaren.
Det stämmer säkert mend et är inte speciellt svårt att hålla det rent och torrt därinne!

Jag håller helt med dig. Det är inte ett dugg bekvämt att ha hästarna i stall. Men jag kommer aldrig ha mina hästar på lösdrift

OK! Jag antar att de flesta har provat att ha hästen på stall! Det är färre som har provat BRA lösdrift! Håller fullkomligt med om allt!!!:bow: Har haft min häst på stall mot min vilja hela vintern. :( Katastrof! 5 år gammal med mycket energi som inte får utlopp i en box! :crazy: Jag har efter mycket tårar och bråk med sambo och andra insett att på vintern hinner jag inte med...Nu ska jag i ren panik skicka honom till en kompis som har lösdrift. Jag hinner inte träffa honom så mycket :cry: men han kommer förhoppningsvis att må bättre!

Lösdrift är det bästa för hästen, men detta kräver att alla hästar har samma behov av näring..
att ge 2 mål kraftfoder och 4 höfodringar till 6 hästar på lösdrift är en ren cirkus om inte alla har exakt lika mycket var och äter exakt lika snabbt (och att en ranghög inte bestämmmer sig för att en ranglågs hästs mathink är godare)

men ska man BARA se till hästen är lösdrift och fri tillgång på bra hö det ultimata..

men varför har människan hästar? för hästarnas skull? är det som röda korset "ja jag köper väl en häst för att göra en god gärning".. nej, man köper häst för sin egen skull, man köper en häst som man själv passar ihop med och trivs med, man vill gärna umgås med hästen och träna eller tävla.. man vill se till att den får rätt foder och se över den ordentligt varje dag..

Jag har då helst uppstallning nattetid(22-07) och hagvistelse dagtid..

foxtrot skrev:
Ja, vad är EGENTLIGEN bäst, lösdrift eller stall? Vissa säjer att lösdrift är bäst för hästarna eftersom dom får mer rörelsefrihet och andra säjer att man ska ha box inne i ett stall för hästarna inte presterar lika bra annars . Villket är bäst o hur har du din häst/sköthäst uppstallad?

Jag skulle aldrig byta bort lösdriften, det är oslagbart! Jag har haft mina hästar uppstallade, men de presterar bättre när de går på lösdrift, är fräschare i kroppen och mår bättre psykiskt. De verkar helt enkelt mycket gladare när de är ute. Nu vill de helst inte gå in i stallet över huvud taget, de längtar ut :)
Jag tränar mina hästar mer nu än vad jag gjorde när jag hade box åt dem. De orkar mer nu! :banana:

Det var väl mest otur att den fick lunginflammation. :cool: Hade dom fri tillgång till grovfoder och ett ordentligt vinskydd? Hur sköttes den i övrigt när den gick på lösdriften? Kanske fodervärden som slarvade på ett eller annat sätt...

Uddatyp skrev:
sen om man vill linda hästen på nätterna o så så e de klart att de e bättre o ha dom i box.

Men en häst som går på lösdrift BEHÖVER man inte linda. De har bra cirkulation i sina ben och svullnar inte. :cool:

BeastieBabe skrev:
Lösdrift är det bästa för hästen, men detta kräver att alla hästar har samma behov av näring..
att ge 2 mål kraftfoder och 4 höfodringar till 6 hästar på lösdrift är en ren cirkus om inte alla har exakt lika mycket var och äter exakt lika snabbt (och att en ranghög inte bestämmmer sig för att en ranglågs hästs mathink är godare)

Men om man har ett bra grovfoder (med en bra kvot) och hästarna har fri tillgång på det så behövs ju inget kraftfoder.
Om någon individ verkar behöva det ändå så kan man ju ge den en gång om dagen när man sköter om den.

Det är nog få som håller på att fodra sådär på lösdrift... man brukar ha fri tillgång.

Qwerty_yui skrev:
Jag håller helt med dig. Det är inte ett dugg bekvämt att ha hästarna i stall. Men jag kommer aldrig ha mina hästar på lösdrift

För att...? Har du ens prövat?
Om det är både bekvämare, enligt er, och dessutom bättre för hästen så varför inte? Om ni nu inte har elithästar förstås - då kan jag förstå att man har dom installade.

Nicke skrev:
Jag håller helt med att det bör finnas en box till varje häst. Jag tycker också att man måste kunna stalla in hästar vid behov, för torkning, vid oväder, sjukdom o liknande.

Det håler jag också med om. Det ska finnas tillgång till stall för både vår skull och för hästarnas skull.

Hej!

Drar en snabb parallell till människans fysiologi.. Ehum.. Människan är gjord för att gå MINST en mil/dag (skulle ta mej ca 2 timmar). När människan inte längre gör det (jobbar stillasittande, tv, dator etc.) mår människan sämre, får problem med ämnesomsättning i kroppen, fysiologin fungerar helt enkelt sämre på flera plan..

Hästen är gjord för att röra på sej ca 22 timmar /dygn... Undrar vad som händer i hästen vid långvarigt stillastående???

Bara en fundering..

/Lavinia, pluggar till sjukgymnast och därför lite miljöskadad

De är inte mer självskötande än stallade hästar - förutom förstås att man inte behöver släppa in och ut.
Man ska ju fortfarande sköta om dom dagligen och fodra dom.
Sen att det på många sätt ÄR bekvämt är ju bra MEN anledningen till att man har hästar på lösdrift är ju för HÄSTENS bästa.

Så du tror på fullaste allvar att det är BÄTTRE för dom att STÅ stilla inne i en box än att ströva omkring fritt? Jämför lösdrifts hästars ben med uppstallade hästars så får du se...

Och varför skulle dom inte vila på en lösdrift?

Jag skulle vilja se Flippan, Briar o Victory Tilly´s resultat om man lät dem gå på lösdrift.

Det skulle jag okså vilja se! :idea: Dock tror jag att i de fall, med elithästar, är det bäst med uppstallning. De tränas så oerhört mycket att de får tillräcklig rörelse ändå och mår inte så dåligt av att stå inne i en box och vila.

Det låter som en väldigt DÅLIG lösdrift du har sett :confused: .

Och det där med ligghall - de brukar inte användas särskilt mycket av hästarna, helst står de UTE hela tiden. De är inte som vi.
När min häst och hennes polare gick på lösdrift en vinter så gick dom inte ens in där när det var snöstorm! Enda gången de gick in där var de blev utfodrade.

Mina hästar har en sommarstuga i hagen, men de föredrar att komma hem både på vintern vid oväder o sommartid för värmen o insekterna.
En ej välmockad lösdrift torde vara rena rama flugkläckningskammaren på sommaren.

På sommaren går väl de flesta hästar på BETE ändå? INTE i en lösdriftshall? :confused: Och även om man nu HAR en hall i hagen så går dom knappast in där (möjligtvis vid hetta eftersom det är skugga där inne). De bajsar inte mer därinne än i övriga utrymmen i hagen... eftersom de nästan aldrig vistas därinne.

foxtrot skrev:
Ja, vad är EGENTLIGEN bäst, lösdrift eller stall? Vissa säjer att lösdrift är bäst för hästarna eftersom dom får mer rörelsefrihet och andra säjer att man ska ha box inne i ett stall för hästarna inte presterar lika bra annars . Villket är bäst o hur har du din häst/sköthäst uppstallad?

Det beror helt på vilka typer av hästar detta "stall" är menat att användas av och vart det stallet står.
Alla hästar med mkt päls och är allmänt tåliga är nog lösdrift det optimala.
Men till hästar som tävlar/tränars hårt, har dåligt med päls/rakade, står vart det är mkt kallt osv, bör nog stå i stall men mycket utevistelse istället.

Själv har jag stall (hästar ute i ca 15h/dygn) då det kan bli extremt kallt här och min ena häst inte skulle klara av det, tyvärr...Hon är en tunnhudad arab med en päls som inte ens pälsätare vill veta av:smirk:

Dock är det synd för minisen att inte få vara ute hela tiden, han hade klarat det alldeles utmärk, även när det är kallt.
Köpte han som ett litet "naturbarn" då han levt hela sitt liv utomhus med ligghall och fri tillgång till hösilage. Både han och hans polare mådde så bra en häst kan:D

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Kilauea
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 038
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II