Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Bison skrev:
helt underbar :love: han kan gärna få flytta hit ;)

Tack! :bow: Fast jag skulle nog vilja behålla honom själv, min lilla bebis ju! :love: ;) Mantorp ligger ju en bit bort, blir lite jobbigt när han ska tränas till tävlingarna och kurserna...;)

jag vet inte.
men enligt hästens natur ska de må bättre av att stå på lösdrift.
jag har min inne...finns flera olika anledningar. ..
han fryser lätt, han har så liten hage så han kan lika gärna få komma in..min egen bekvämlighet...för säkerhetens skull--det är mkt spring runt stallet och så...sen värkar min häst villa komma in..men det är inget jag kan säga att han vill..men det ser ut som så. sen tycker jag det är onödigt att betala full hyra för att ha hästen ute dyngnet runt...sen gillar jag att mocka boxar :rofl:

på våren när det är mkt plusgrader ute så brukar han få börja gå ute dyngnet runt för vänjning inför sommarbetet då våra hästar går ute dyngnet runt.:smirk:

men det är väl mer en smaksak...igentligen tror jag inte hästarna klagar, förutom om de är sjuka av att stå i stall.......

Ridtravare_bäst skrev:
men det är väl mer en smaksak...igentligen tror jag inte hästarna klagar, förutom om de är sjuka av att stå i stall.......

Så det är därför min häat försöker sparka siug ur boxen o inte vill gå in i stallet dagen efter hon stått inne :smirk:

Sen ska man ju absolut inte ha sin häst på lösdrift om hagen är ett frimärke utan då ska det vara en stor omväxlande hage med vindskydd.......

bara lite långt ;) jag kan träna honom inga problem.
Om han är borta imorrn så vet du var han finns :D

Ridtravare_bäst skrev:
jag vet inte.
men enligt hästens natur ska de må bättre av att stå på lösdrift.
jag har min inne...finns flera olika anledningar. ..
han fryser lätt, han har så liten hage så han kan lika gärna få komma in..min egen bekvämlighet...för säkerhetens skull--det är mkt spring runt stallet och så...sen värkar min häst villa komma in..men det är inget jag kan säga att han vill..men det ser ut som så.

Mina hästar "ville" komma in när de stog uppstallade eftersom maten fanns där, och för att det var en vana, likväl som de längtade ut på morgonen. När mina hästar hamnade på lösdrift och alltid fick mat ute så ville de inte in igen, för de hade ju allt de behövde i hagen. Hästarna fungerar ju inte som människor, de är födda för att vara ute och röra sig mycket. Tror ingen häst är lycklig av att stå ensam och stirra i en vägg i en liten box. Jag skulle inte själv tycka att det var så skoj.
Det är bekvämare att ha hästen inne, men jag köpte inte mina hästar för att det skulle vara bekvämt heller, utan för att jag hade ett intresse.

sen tycker jag det är onödigt att betala full hyra för att ha hästen ute dyngnet runt...sen gillar jag att mocka boxar :rofl:

Jag betalar hellre ett högt pris för att mina hästar ska må bra och vara glada. Jag har köpt dem och ser det som mitt ansvar att göra det bra för dem. Och dessutom, om man betalar full hyra för en häst som går ute, då får man faktiskt en massa saker med på köpet som en box häst saknar. T.ex. får de ju umgås med sina kompisar, och det måste ju vara ett + eftersom de är flockdjur. dessutom får de ju röra sig, slipper bli stela och få ont, och de har alltid något att göra, de får själva välja om de vill stå i ett hörn och sova (som en box häst), om de vill leka, äta, eller något annat.
Och angående mockning, så mockar vi åtminstone vår lösdrift. Och de finns ju säkert någon som har en box som man kan mocka ibland om man blir alltför sugen.

Absolut, alla har sina åsikter. Men om man ser till hästens naturliga beteende, hur den är skapt och vad den har för behov, så tror jag aldrig att en häst skulle föredra att stå inne.

Bison skrev:
bara lite långt ;) jag kan träna honom inga problem.
Om han är borta imorrn så vet du var han finns :D

Hm, måste nog åka hem och se om han står kvar...;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 036
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2