Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

axel skrev:
Jag skulle vilja se Flippan, Briar o Victory Tilly´s resultat om man lät dem gå på lösdrift.

det beror ju på vad man har för lösdrift, just ordet lösdrift är för mig väldigt löst. Man kan ha en flock med hästar i samma hage med ett skjul i mitten, man kan ha större "Boxar" med hagar så går hästarna själva, men har ändå sällskap bredvid sig. Det första alternativet är väl så, att alla kommer inte kunna slappna av fullt ut och få i sig tillräckligt med mat. Det skulle säkert inte hästar som preserar fullt inte klara av, men det andra alternativet ser jag inget fel i.

Lösdrift helt klart. Tycker våra hästar ser ut att vara mycket gladare oh har inte varit förkylda eller hostat, vilket våra brukar göra på våren och hösten, så det har endast varit positivt! Någon skillnad på hur hästen presterathar jag inte gjort, mer än att de verkar gladare.

Luna10 skrev:
Tillräckligt pigga o välmående lösdriftshästar? Den mörka är 22 år på bilden..:p
leker.jpg

Mera uppställd bild. Visst blir magens omfång lite större på fri tillgång, för att höet tar myckets plats, men det ska INTE förväxlas med stor mage p.g.a. proteinbrist.
stormnov052.jpg

Jaha, det är juh det jag säger. Vill inte ha större magar på mina tävlings hästar, varken sommar eller vinter tid, därför inte fritillgång, har mina hästar uppstallade äter så mkt dom behöver osv, dom är perfekta i hull och väldigt fina, vem har sagt att hästen måste ha proteinbrist, skulle direkt tänkt på, hö mage den går på fritillgång... :)

Alazan skrev:
Jag har två araber, en andalusier (importerad från soliga spanien), en welsh och en korsningsponny på lösdriften. Går hur bra som helst. Det är inte bara islänningar, russ och shettisar som går där. I förra stallet stog även halvblod där.

Noppe, tänkte inte riktigt så, såg mer som att Mina tävlings hästar/ponnyer har anndra behov en vad en isläning eller en shettis har osv. Sen måste du förstå att det är lite med indevid och göra också, många riktigt vältränade tävlingshästar, fryser väldigt lätt, och vem vill att ens häst ska göra det? Arabeni vårt stall kan inte gå naken, under vintern, det är först nu när vår solen tittar fram och det blir många + i solen som han klarar sig utan täcke ett par timmar.

Alazan skrev:
"Så pass fräsch"? Vad är det som inte är bra då? Mina hästar lider iaf inte av sin päls vad jag kan se, och är absolut inget problem för mig heller, även fast de ibland blir svettiga när jag rider. Det är däremot jätte skönt att slippa blöta täcken som skaver.

du får ursäkta, men det låter faktiskt som det enda du vill, är att ha rätt fullt ut, tyvärr håller jag inte me dej, och både du och jag tycker och tänker olika, om du tycker så, så tycker jag så som jag tycker, så kan du fortsätta att vara en så fullhjärtad häst männsika och ha dina fina hästar på lösdrift, så kan jag mindre fullhjärtad ha mina tävlingshästar uppstallade, men med väldigt mkt utevistelse. :crazy: :idea: :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Panikie skrev:
Jaha, det är juh det jag säger. Vill inte ha större magar på mina tävlings hästar, varken sommar eller vinter tid, därför inte fritillgång, har mina hästar uppstallade äter så mkt dom behöver osv, dom är perfekta i hull och väldigt fina, vem har sagt att hästen måste ha proteinbrist, skulle direkt tänkt på, hö mage den går på fritillgång... :)

Som komplement till debatten, vill jag säga att lösdrift inte behöver betyda fri tillgång på hö.
Vi ger 5 ggr/dygn på vintern. Hästarna har inte "hömagar".

Nicke skrev:
Som komplement till debatten, vill jag säga att lösdrift inte behöver betyda fri tillgång på hö.
Vi ger 5 ggr/dygn på vintern. Hästarna har inte "hömagar".

Dom flesta lösdrift hästar har offtast fritillgång, just för att dom ska få det så naturligt och kunna välja som om dom var fria, just fritillgång tycker jag inte om, dels för att många av hästarna i mitt stall behöver sin egna mat, och så kräver att få komma in i var sin lugn box äta både kraft foder och dom kg hö, i hagen är inte chansen lika stor att varje häst får i sej det dom behöver osv, även fast man lägger ut i många högar osv, därför bra för dom att komma in och verkligen få det dom ska ha.

Panikie skrev:
du får ursäkta, men det låter faktiskt som det enda du vill, är att ha rätt fullt ut, tyvärr håller jag inte me dej, och både du och jag tycker och tänker olika, om du tycker så, så tycker jag så som jag tycker, så kan du fortsätta att vara en så fullhjärtad häst männsika och ha dina fina hästar på lösdrift, så kan jag mindre fullhjärtad ha mina tävlingshästar uppstallade, men med väldigt mkt utevistelse. :crazy: :idea: :smirk:

Nej, så är det inte alls. Men jag tycker att det är trist när du drar alla över en kam, alla lösdrifthästar är tydligen ofräscha, och en häst med päls kan inte tränas. Och så låter det ju som att islänningar och shettisar bara kan stå på lösdrift eftersom de har andra behov enligt dig. Och det är det jag menar, att jag har en arab som jag tränar ordentligt, hon går på lösdrift och har päls, hon mår super. Hästen blir vad man gör den till. Är den van vid täcken e det klart att den fryser i början. Man förstör ju kroppens naturliga balans.
Jag har inte sagt att alla som har hästarna uppstallade är dumma i huvudet, jag tycker bara det är så tråkigt när du säger att lösdrifts pållarna inte kan användas och inte sköts ordentligt. För så är det verkligen inte.

Unghästarna och fölstona får fri tillgång till hösilage men inte ridhästarna. Tror inte jag träffat någon som har fri tillgång åt någon rid/körhäst mer än under kortare perioder som tex under vintern när det är riktigt kallt.

Unghästarna och fölstona får fri tillgång till hösilage men inte ridhästarna. Tror inte jag träffat någon som har fri tillgång åt någon rid/körhäst mer än under kortare perioder som tex under vintern när det är riktigt kallt.

Måste specificera lite.... Man kan väl säga att jag har nästan fri tillgång, d.v.s. jag fodrar 2 ggr/dag, morgon och kväll, på morgonen får mina två hästar 10 kg hö, det räcker ungefär fram till 4-5 på e.m., mellan 5-8 rider och sköter jag hästarna, ger kraftfoder o.s.v., efter det fyller jag på hö med 20 kg och det räcker hela natten. Endast då det var -15-20 i vintras hade de riktigt fri tillgång, då gav jag 20 kg även på morgonen, och då hade de alltid kvar hö, när man än kom dit. Och jag undrar fortfarande om alla tycker att hästarna har hömage på denna bilden?
springer.jpg

För det tycker inte jag nämligen:smirk: . Visserligen är de ju inte slimmade som galopphästar direkt, men det är ju inte meningen heller.

axel skrev:
*KL*
Jag vet att det finns folk här som påstår att de mockar dagligen i sina lösdrifter. Men i verkliga livet så har jag aldrig sett sådant.

Då är du välkommen hem till oss. Vi mockar varje dag. Vi mockar dessutom den del av hagen där deras hösilagebal står. Varje dag.

Så dra inte alla "lösdrift-människor" över en kam, tack så mycket...

(Därmed inte sagt att alla lösdrifter sköts bra. Men det är inte heller alla som har hästar på box som sköter sina hästar bra!)

Panikie skrev:
Dom flesta lösdrift hästar har offtast fritillgång, just för att dom ska få det så naturligt och kunna välja som om dom var fria, just fritillgång tycker jag inte om, dels för att många av hästarna i mitt stall behöver sin egna mat, och så kräver att få komma in i var sin lugn box äta både kraft foder och dom kg hö, i hagen är inte chansen lika stor att varje häst får i sej det dom behöver osv, även fast man lägger ut i många högar osv, därför bra för dom att komma in och verkligen få det dom ska ha.

Som alltid, så är det fingertoppskänsla som krävs, när man håller på med hästar. Vi har delat upp "långsamätarna" i en flock och "normalätarna" i den andra.
Det fungerar bra, de är i lagom hull samtliga.

2 ggr/dag går alla in i varsin box, och äter sitt kraftfoder. Varje häst har egen uträknad foderstat, ingen är likadan som den andra.

Jag har ingen anledning att tvivla på att det fungerar, sålänge hästarna är precis lika fina, pigga och välpresterande, som när jag hade dom på stall.

Ibland känns det, som om den allmänna meningen är att hästar på lösdrift är lika med dålig hästhållning och allmänt slarv.

Den synen tror jag är sammankopplat med det konservativa sätt det bedrivits hästhållning på i decennier.

Kanske har vi ork och råd nu i vårt rika och högutbildade samhälle, att ändra på den saken.

Kunskap, tror jag är nyckeln till att lyckas med detta.

Lösdrift är fantastiskt bra för hästarna, om man är osäker på det kan man alltid ta och fråga nån på SLU som har forskat på saken. Om det sedan behövs fodras hö och kraft i olika mängd så finns det automatiska foderautomater man kan köpa (om man har råd...)
Titta bara på alla active stable-stallar och liknande som finns i Tyskland och övriga Europa och som fungerar utmärkt för tävlingshästar och deras ägare.

jag har mina på lösdrift, det är jättebra tycker jag.
mina hästar har bara täcke när det regnar och jag ser att de är blöta och frusna.
ni ska inte tro att de går in i ligghallen heller....;)
den är stor och rymlig med en jättbädd av halm.
jodå de trivs bra där och kan stå där långa perioder, men om det regnar och de bestämt sig för att vara ute så är de det.
då blir det ett regntäcke om de är genomblöta.
diskuterade med min veterinär och han har åxå sina egna hästar på lösdrift.
han tyckte att jag hade gjort det bra för mina hästar.
:)

diny skrev:

Jag har det till alla mina hästar, oavsett om det är svin kallt eller inte.:rofl:

Alazan skrev:
Jag har det till alla mina hästar, oavsett om det är svin kallt eller inte.:rofl:
Pysslar med islännigar numera och ibland undrar jag om vissa (som mitt blivande sto) bara behöver titta på mat så sväller de upp. Efter stoet stått skadad 1 år och gått med avelsstona hade hon uppåt 100kg övervikt.

diny skrev:
Pysslar med islännigar numera och ibland undrar jag om vissa (som mitt blivande sto) bara behöver titta på mat så sväller de upp. Efter stoet stått skadad 1 år och gått med avelsstona hade hon uppåt 100kg övervikt.

Det där är ett typiskt lösdriftsproblem. Att ha ridhästar med avelsston. Det bästa är om man kan dela upp dom på olika flockar.
Det är inte roligt att ha en fet ridhäst.

diny skrev:

Jo alla är ju individuella, precis som med människor. Men mina hästar, av olika åldrar och raser rids och körs flera gånger i veckan, och det är inget problem att de har fri tillgång på hö. De var faktiskt rundare om magen när de stog uppstallade och hade begränsad grovfoder giva.

Nicke skrev:
Det där är ett typiskt lösdriftsproblem. Att ha ridhästar med avelsston. Det bästa är om man kan dela upp dom på olika flockar.
Det är inte roligt att ha en fet ridhäst.
De trodde inte att hon skulle bli bra (triangelmärkte henne) så hon skulle bli ett avelssto och betäcktes förra sommaren men med hjälp av av en kiropraktor i december så försvann problemen som veterinärerna inte kunde hitta orsaken till. Därför gick hon med avelsston.

diny skrev:
De trodde inte att hon skulle bli bra (triangelmärkte henne) så hon skulle bli ett avelssto och betäcktes förra sommaren men med hjälp av av en kiropraktor i december så försvann problemen som veterinärerna inte kunde hitta orsaken till. Därför gick hon med avelsston.

Det var mera allmänt skrivet från mig.
Jag vet flera som inackorderat sina ridhästar, där det inte funnits något annat val än att ha sin häst tillsammans med gårdens avelshästar, eftersom gården kanske enbart har satsat på detta.
Och de har ju haft det rätt kämpigt med att försöka få bort överhullet så gott de har kunnat.
Ett stall kan ju ligga bra till i förhållande till där man bor, och ha en massa andra fördelar. Det finns inte alltid så mycket att välja på om man bor långt ute på landet.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Kilauea
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 504
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 036
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd