Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Har väldigt svårt att tänka mig att ha en häst uppstallad.

Hästarna har en lada att gå in i men vintertid är dom väldigt sällan där utan står hällre bland träden om det är dåligt väder. Dock på sommaren när det är som varmast så går dom in. Finns en hel hög med boxar men normalt används bara 2 på vintern men på sommaren blir det några fler då exemhästarna måste tas in.

Enda nackdelen är på vintern efter man ridit med den tjocka vinterpälsen. Men sätter på ett bra täcke som andas innan de släpps ut om man inte ridit sent då har de fått stått inne.

axel skrev:
*KL*
Att påstå att det är av bekvämlighetsskäl som man har hästen uppstallad är inte sant i de flesta fall.
Däremot att ha självskötande lösdriftshästar.

Jag vet att det finns folk här som påstår att de mockar dagligen i sina lösdrifter. Men i verkliga livet så har jag aldrig sett sådant.

De flesta människorna jobbar om dagarna, så för dessa är det enda alternativet och sen hänvisar man till strövandet.

Det fungerar bra på unghästar, mullehästar och hästar i vila, men en som ska prestera ngt behöver vila ordentligt om natten.

Jag skulle vilja se Flippan, Briar o Victory Tilly´s resultat om man lät dem gå på lösdrift.

Jag har sett unghästar som vadar runt i leran och är håglösa.
Vid riktigt kall o blåsig väderlek går det mkt. energi till att skaffa päls o hålla värmen. Om man dessutom tvingar hästarna att stå ute o äta, istället för att fodra dem i ligghallen. Just för att de inte ska kissa o bajsa i maten=behöver mocka.

Mina hästar har en sommarstuga i hagen, men de föredrar att komma hem både på vintern vid oväder o sommartid för värmen o insekterna.
En ej välmockad lösdrift torde vara rena rama flugkläckningskammaren på sommaren.

Oj, här var det så mycket fördomar att man nästan baxnade.

Självskötande lösdriftshästar?
Vad är det? Inte mindre jobb för mig för att jag har dem på lösdrift.
Jag lovar, jag har provat båda.

Om du aldrig har sett en dagligt mockad lösdrift...
- Välkommen hem till oss. Det är en självklarhet här.

Vad menar du med att folk jobbar på dagarna?
Jag förstod inte ens uttalandet. Här går hästarna ut och in i sina boxar som de vill dygnet runt.

Fungerar bra på "mullehästar" :smirk:
Kom hit och provrid våra tävlingshästar och se om du tycker de tappat i prestationsförmåga. Tävlingsresultaten talar för sig själva.
Enda gången de står på box för tävlings skull, är natten innan, eftersom de är nyschamponerade inför morgondagen och ska vara representativa dan därpå.

Hästar som vadar i lera?
Ja, det var mig en dåligt planerad lösdrift i så fall. Om det mot förmodan skulle bli en olämplig del av hagen delar av året, stänger vi av den biten.
Här har vi mest skog, och har inte det problemet.

Flugkläckningskammare?
Du måste väl skämta? Har man, som vi, några eksemhästar, är det extrem-noga med att hålla fräscht i lösdriften på sommarhalvåret.

Lavinia skrev:
Hej!

Drar en snabb parallell till människans fysiologi.. Ehum.. Människan är gjord för att gå MINST en mil/dag (skulle ta mej ca 2 timmar). När människan inte längre gör det (jobbar stillasittande, tv, dator etc.) mår människan sämre, får problem med ämnesomsättning i kroppen, fysiologin fungerar helt enkelt sämre på flera plan..

Hästen är gjord för att röra på sej ca 22 timmar /dygn... Undrar vad som händer i hästen vid långvarigt stillastående???

Bara en fundering..

/Lavinia, pluggar till sjukgymnast och därför lite miljöskadad

Bra skrivet! :bow: :bow:

riktigt bra skrivet, all heder åt dig :bow: :bow: :bow:
vi har givetvis oxå en renmockad ligghall, och väldränerade hagar.
inget klafs och håglösa hästar här inte:banana:

axel skrev:
Att påstå att det är av bekvämlighetsskäl som man har hästen uppstallad är inte sant i de flesta fall.

Jag vet många som har det, så det är helt och hållet beroende på vem man frågar.

Jag vet att det finns folk här som påstår att de mockar dagligen i sina lösdrifter. Men i verkliga livet så har jag aldrig sett sådant.

Hör att du aldrig har varit på min gård. Här mockas det ordentligt kan jag lova! Likväl som en box ska mockas så ska lösdriften det också.

De flesta människorna jobbar om dagarna, så för dessa är det enda alternativet och sen hänvisar man till strövandet.

Jag jobbar på dagarna, men min mamma som också bor på gården jobbar hemifrån. Hon ger dem mat vid 07.00. Sen mockar hon. Sen blir det mer mat vid 12.00, samt kraft. Mer mat vid 16.00. Jag kommer hem och rider och fixar efter det. Sen fodrar jag dem vid 22.00. Ofta är jag dessutom uppe vid 04.30 och kollar till dem innan jag åker till jobbet.
Så det där e bara skitsnack. Vi skulle lika gärna kunna ha dem uppstallade utan problem, men hästarna mår sämre av det. Och det vet jag eftersom mina hästar var det en gång i tiden, och jämför man så ser jag bara fördelar med lösdrift.

Det fungerar bra på unghästar, mullehästar och hästar i vila, men en som ska prestera ngt behöver vila ordentligt om natten.

Håller inte med på den punkten heller. Jag tränar och tävlar mina hästar och det går alldeles utmärkt. Dessutom, hur många är det i det här landet som verkligen tävlar på elitnivå? Tänkte eftersom du nämde Flippan, briar och Tilly.

Vid riktigt kall o blåsig väderlek går det mkt. energi till att skaffa päls o hålla värmen. Om man dessutom tvingar hästarna att stå ute o äta, istället för att fodra dem i ligghallen. Just för att de inte ska kissa o bajsa i maten=behöver mocka.

Mina hästar har en massa skog i sin hage som ALDRIG blir lerig. Dessutom finns det förutom lösdriftshall en massa träd där de kan söka skydd. Men, de väljer själva var de vill stå, och när det är piss väder så vill de ofta stå på öppen yta, de använder knappt lösdriften och tycker inte om att stå i box, vilket de gjorde förut. Ända anledningen jag ser till att de ville gå in förut var för att det dels var en vana, och sen för att maten fanns där.
Dessutom är mina hästar INTE håglösa, de springer och busar och är gladare och friskare än någonsin!

En ej välmockad lösdrift torde vara rena rama flugkläckningskammaren på sommaren.

Våran lösdrift är alltid välmockad, och de har aldrig varit mycket flugor där på sommaren.

:bow: :bow: :bow:

Ja där ser man! Jag har hört MÅNGA som numera har t o m sina tävlingshästar (inte elit kanske men tävlingshästar som vi kallar våra hobbyhästar hos tränas/tävlas mer eller mindre) på lösdrift och det fungerar BRA - hästarna är
t o m piggare och gladare och inte minst FRISKARE. :idea:

Så argumentet att inte "tävlingshästar" skulle må bra av det är struntprat. Det kan väl finnas nån INDIVID som inte skulle må så bra av det men annars... :cool:

Det är klart att det finns seriösa människor som har lösdrift.
Men att det är arbetsbesparande råder det väl inget tvivel om?

Om ni har 15 hästar som ska ledas till o från hage, byta täcken, mocka minst 2 h och dessutom utfodras x antal ggr.
Även att man inte behöver passa tider, bara de har mat o vtn.

milly skrev:
:bow: :bow: :bow:

Ja där ser man! Jag har hört MÅNGA som numera har t o m sina tävlingshästar (inte elit kanske men tävlingshästar som vi kallar våra hobbyhästar hos tränas/tävlas mer eller mindre) på lösdrift och det fungerar BRA - hästarna är
t o m piggare och gladare och inte minst FRISKARE. :idea:

Så argumentet att inte "tävlingshästar" skulle må bra av det är struntprat. Det kan väl finnas nån INDIVID som inte skulle må så bra av det men annars... :cool:

Jajemen, jag är ju inte heller på elitnivå. Men som exempel så tränade jag för en kille under de åren jag hade ena hästen i box och spilta. Sedan slutade jag att träna för honom under ca 2 år då det blev ändrade förhållanden med ridhus och så, många tränare och ont om lediga tider. Sedan tog vi upp träningen igen, då hade hästen gått på lösdrift ca ett år, vilket han ej visste om. Han undrade vad jag hade gjort med hästen eftersom han var så fruktansvärt fin i kroppen, hans stela sida som vi ALLTID fick kämpa med var lika fin som den andra, och han var mycket piggare och smidigare än tidigare. Han sa att det var en enorm skillnad på häst! Jag hade inte ändrat träningen, utan bara ställt honom på lösdrift. Och han är verkligen mycket finare att rida nu. Förut hade han alltid gallor när han stog inne, det har han inte heller haft sen han kom ut. :rofl:

axel skrev:
*KL*
Däremot att ha självskötande lösdriftshästar.

Jag skulle vilja se Flippan, Briar o Victory Tilly´s resultat om man lät dem gå på lösdrift.

Mina hästar har en sommarstuga i hagen, men de föredrar att komma hem både på vintern vid oväder o sommartid för värmen o insekterna.

Har jag påstått att det är av bekvämlighetsskäl som de flesta hästar är uppstallade på stall- NEJ.

Sa jag att jag trodde att elithästarna skulle prestera lika bra på lösdrift - NEJ

Det jag påstod var att jag tror inte det är det mest tidseffektiva om man har många hästar i träning och tävling. En lösdriftshäst som tränas regelbundet kräver ofta mer kringarbete före och efter ridning i form av "rengörning" före samt vintertid torkning efteråt än vad en uppstallad häst gör. Därför (plus de andra skälen jag angav) tror jag att uppstallning oftast är ett mer tidseffektivt sätt att hålla högpresterande tävlingshästar på.

Jag upplever det som att man med en välskött lösdrift (inte sådana skräckexempel du uppgav) tar minst lika mycket tid - men man disponerar den annorlunda. Man tillbringar mindre tid dagligen med att göra iordning foder och sopa - men längre tid med att borsta och pyssla om själva hästen. Mockningen av lösdriften går relativt fort då denna sällan används som toalett, och hagen mockas varje helg bl.a. med hjälp av traktorn. Det blir större mängder grovfoder att hantera och lagra, men vid fri tillgång måste man passa färre utfodringstillfällen. Men detta är ju en välskött lösdrift - det finns många dåligt skötta.

Påståendet att hästen behöver vila om natten låter jag bli att kommentera. Jag vet ju inte om dina hästar sover 8 timmar i sträck, men mina tar sina tupplurer då och då, gärna vid middagstid liggandes i halmen... Nattetid går de runt och pysslar och äter regelbundet...

Jag skulle vilja se en Fräsch Lösdrift häst, har aldrig gjort det, så snälla ni med lösdrifts hästar? bjud hem mig och låt mig se era fräscha hästar :idea: :) .

Det tråkiga är att jag bara stött på ofrscäha hästar som går på lösfridt, massor av äklig päls, tovor, smutsiga, gärna "hö" mage, osv osv osv, skulle så gärna vilja sen en "välskött" lösdrifts häst, visst den kan vara lite lerig osv, så blir juh stall hästarna också, men att man ser på den att den e i topp form, muskler, kondis, pälsen är vacker, pigga friska ögon, ingen hö mage eller toviga svansar.

Nee, jag är stall människa och hästarna hänger på mina möjligheter och tycke, så är det, grym värd vi lever i ? hum, jag vet, jag är ganska så grym :crazy:
usch vad hemsk jag är.

Hästar mår i allmänhet bäst av att få leva i de levnadsförhållanden de är gjorda för. Bl a Lavinias inlägg förklarar varför.
Och du påstår dessutom nu att det är tidsbeparande.

Jaha vad är problemet med att stalla på lösdrift då?

Naturligtvis tror jag inte att varenda häst kan slängas ut där, men jag tror absolut att majorieteten av alla hästar mår fysiskt och psykiskt bättre på en välskött lösdrift.
Och om inte hästägarna sköter det klantigt så tror jag inte att hästen får lunginflammation heller, det gäller ju att vänja hästens kropp en bit i taget, inte bara kasta ut en tunnpälsad häst så där.
En ren självklarhet!

Jag skulle aldrig kunna ha min frusna arab ute på vintern...men hela sommaren får han gå ute då med ett vinskydd i hagen.
Den skillnad jag märker är att han kan vara tröttare på dagarna när han går ute dygnet runt. Troligtvis sover han inte lika mycket och inte lika djupt som när han står i stall.
Men annars är jag för lösdrift om det är en ras som klarar av det och att tillräckliga vind och regnskydd finns.:cool:

Att ha lösdrift runt mälardalstrakten är ingen hit med den gamla sjöbottnen.
Hästar går ogärna i lera. i vilt tillstånd skulle söka sig till fast mark.
Men om maten står i leran:angel:

vi skulle oxå må bättre av att inte ha alla moderna bekvämligheterna.

Är det ngn som tävlar i hopp, dressyr eller FT som har god erfarenhet av att ha hästen ute?

Min häst var helt slut av att gå ute (en ljum sommarnatt) och sen tävla 2 klasser dagen därpå. Det blev en dyrköpt läxa som inte kommer att upprepas.

Har du intrycket av att Mälardalen bara består av lerig mark?
Där min häst kommer att stå är det mycket kuperat på vissa ställen med höga kullar och skog och garanterat lerfritt där då vatten som bekant rinner nedåt.
Dessutom är det väl en självklarhet att inte servera maten i leran?

Ja, vi skulle fysiskt sett må bättre utan tillgång till hiss t e x.
Å andra sidan är vi människor ett djur som mer agerar utifrån vår intelligens än vår fysiska kropp. Och det medför ofta en obalans.
Hästar har inte den intelligensen utan kräver mest att deras ursprungliga fysiska behov blir uppfyllda.

Angående din häst; har h*n gått ute förut så mycket som hon gjorde just den natten? Jag tror att hästar som inte har vant sig vid att röra på sig lika mycket(står i box på natten) inte har lärt sig att spara sin energi.
Om du hade haft hästen ute ett par månader innan varje natt så tror jag knappast att hon skulle varit helt slut utan vant sig vid att få vara ute på natten och lärt sig att hushålla med sin energi.

axel skrev:
Det är klart att det finns seriösa människor som har lösdrift.
Men att det är arbetsbesparande råder det väl inget tvivel om?

Om ni har 15 hästar som ska ledas till o från hage, byta täcken, mocka minst 2 h och dessutom utfodras x antal ggr.
Även att man inte behöver passa tider, bara de har mat o vtn.

Nej, det håller jag inte med om. För det första så är det mycket jobbigare att mocka en hage i kuperad terräng, och det tar sin tid kan jag lova. Och vi utfodrar som jag tidigare skrev flera gånger om dagen. De har "fri tillgång", dvs vi ger med den mängd och det mellanrum som krävs för att det alltid ska finnas lite kvar, men så att det som finns alltid är fräscht. Vi springer med varmvatten hinkar för att de alltid ska ha tinat vatten på vintern, man ska springa ut med höt i hagen istället för att bara kasta in det i en box, och jag kan lova att det tar mer tid att borsta en lerig häst en att göra det på en som har täcke. Så arbetsbesparande, nej, det tycker jag inte. Det är snarare så att det är bekvämare att ha hästen uppstallad.

Lösdrift eller betesgång, hästen tas väl naturligtvis in natten innan tävling.?! Så har vi alltid gjort iallafall. Har själv tävlat LA, hoppning på D-ponny och min vännina MSV hoppning på stor häst.

Vi skulle inte må bättre utan våra moderna bekvämligheter!
Antagligen inte våra hästar heller, dom har sina bekvämligheter oavsett vår ''frostfria'' ligghall(där de även får sitt stråfoder) eller betesgång.

Ger du dina hästar gräs under tävlingssäsongen? Tar inte DET OXÅ mycket energi???? Det säger vår tränare iallafall:angel:
men det trottsar vi;)
Lite bekvämligheter fötjänar även en trogen tävlingshäst/kompis.

Lösdrift, tidsbesparande????
Har du sett en ligghall på 90kvm där alla(3st!) hästar skiter där dom har lust(överallt)?
Det är inte särskilt arbets/tids besparande att skotta varje dag:cry:
Men ''allt'' är ju som bekant ett relativt begrepp!!!!:idea:

momeli86 skrev:
Jag skulle aldrig kunna ha min frusna arab ute på vintern...men hela sommaren får han gå ute då med ett vinskydd i hagen.
Den skillnad jag märker är att han kan vara tröttare på dagarna när han går ute dygnet runt. Troligtvis sover han inte lika mycket och inte lika djupt som när han står i stall.
Men annars är jag för lösdrift om det är en ras som klarar av det och att tillräckliga vind och regnskydd finns.:cool:

Jag har två egna araber på lösdrift. Samt att jag känner fler som har det. No problem. Så det handlar nog om vad man gör dem till :rofl:

Heulwen skrev:
Angående din häst; har h*n gått ute förut så mycket som hon gjorde just den natten? Jag tror att hästar som inte har vant sig vid att röra på sig lika mycket(står i box på natten) inte har lärt sig att spara sin energi.
Om du hade haft hästen ute ett par månader innan varje natt så tror jag knappast att hon skulle varit helt slut utan vant sig vid att få vara ute på natten och lärt sig att hushålla med sin energi.

Måste bara säga att jag håller med, då jag har upplevt detta med mina egna hästar. Min ena pålle trodde jag aldrig skulle gå att ha ute eftersom han blev så trött. Men vad fel jag hade. Efter några månader var han piggare än någonsin! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Kilauea
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 038
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II