Om du inte rör dig i rasen och har god insikt i dess avel så kan du ju knappast påstå att "majoriteten passar inte in där" när de som HAR rasen och är insatta menar tvärt om. Att de hundar du och några till nämner är avarterna.Som jag försökte skriva i mitt första inlägg, och som flera andra hållit med om, så är det inte en ras som verkar vara såpass enkel som det framkommer här på buke. Sedan om det beror på att det finns många dåliga uppfödare eller att rasen inte följer rasstandarden som tänkt vet inte jag. Jag har ju som sagt sett att det finns trevliga häftiga exemplar men majoriteten passar inte in där. Jag har gått kurs med en uppfödare som fick göra mycket färre och enklare uppgifter för att hunden inte klarade situationen. Och då hade hen även flera andra ds och var alltså van med rasen. Det var förövrigt en vardagslydnadskurs, inte så komplicerad nivå mao.
Vet inte vad mer jag kan tillföra denna diskussion riktigt, jag har sagt min åsikt om att rasen verkar splittrad och kanske inte fullt så enkel som de "ska" vara. Och då vill jag ändå påstå att det är en ras jag har en del erfarenhet av. Men det går säkert att få en trevlig hund om man hittar en bra uppfödare och uppfostrar hunden bra, som med alla raser.
Dvärgschnauzern är en aktiv ras som vill ha aktivitet. Men den är absolut inte svår. MEN eftersom den är liten så finns det många som ser den som en tanthund som inte behöver någon vettig stimulans. Ett ägarproblem mer än ett rasproblem.
Dvärgschnauzern är en ras där väldigt många utvärderar med BPH/Mh och om rasen var så usel mentalt och svår så skulle det synas på medelvärdet, eller hur?
Om många uppfödare var dåliga skulle det också synas i statistiken. Sen finns det som sagt alltid kassa uppfödare, kanske den du kände var en av dem men nej, sett till massan så stämmer din beskrivning inte in så att man generallisera rasen efter den.