Liten hund

Ja exakt därför jag föredrar fällfritt :)
Dom luktar inte hund och man slipper hår både i form av vassa strån och tussar i hörnen :)
Att raka ner några gånger om året är inte i närheten av så jobbigt som att ständigt städa bort päls 💃
Fast nu skrev ju @Amaranthe att det var just den fällfria hunden som luktade mest. ;) Det har jag också upplevt med strävhårig päls ibland.
 
Fast om man är totalt anti-pälsvård är ju att raka en hund flera gånger om året och däremellan hålla efter till exempel nos och öron ändå pälsvård jämfört med att dammsuga huset - som man måste göra då och då oavsett hund eller inte.
Ja och jag tycker inte raka ner pälsen några gånger om året är jämförbart med att städa hår dagligen, har provat båda varianter nu och fällfritt är avsevärt mycket enklare. Jag gillar inte hår och jag gillar inte den där extrema hundlukten många hundar har.
 
Jag har inga strävhåriga hundar och jag tycker korthåriga hundar är dom som luktar apa. Bara tanken på en flottig labbe får mig att vilja spy 😀
Jag tycker också att den typen av päls luktar, men en labbe är ju inte korthårig. :) Inte i mitt tycke i alla fall.
Tänker att det har mer med vattenavstötande päls att göra, och oljor som hen skrev. Det förekommer ju även hos ickefällande raser.
 
Jag tycker också att den typen av päls luktar, men en labbe är ju inte korthårig. :) Inte i mitt tycke i alla fall.
Tänker att det har mer med vattenavstötande päls att göra.
Ja det är olika det där med pälsar och lukter, spetsar som många nämnt i tråden känns också som rena och fräscha hundar jag har träffat flera finska lapphundar tex dom känns alltid lena och luktar inte medans jag i princip aldrig träffat en schäfer som är len och fräsch i pälsen på det viset trots ungefär samma typ av päls med underull och täckhår.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker också att den typen av päls luktar, men en labbe är ju inte korthårig. :) Inte i mitt tycke i alla fall.
Tänker att det har mer med vattenavstötande päls att göra, och oljor som hen skrev. Det förekommer ju även hos ickefällande raser.

Fast det beror ocksa pa hur ofta man badar hunden och hur hunden sjalv ar.
Min Malle luktar mycket mer hund an rottisen, han springer och flanger hur varmt det an ar men om han badas (och hans badd byts till en som ar tvattad och luftad) en gang i veckan klarar vi aven 30*+ grader ute utan att det stinker lortig hund.
Rottisen gar ut och lagger sig i solen ett tag och kommer sedan in i acn's perfecta 23-25*C och luktar inte alls nar hon badas halften sa ofta som Mallen. (FAST ... hon luktar mer nu nar hon ar kastrerad an vad hon gjorde som intact. Da luktade hon bara medan hon lopte)
 
Fast det beror ocksa pa hur ofta man badar hunden och hur hunden sjalv ar.
Min Malle luktar mycket mer hund an rottisen, han springer och flanger hur varmt det an ar men om han badas (och hans badd byts till en som ar tvattad och luftad) en gang i veckan klarar vi aven 30*+ grader ute utan att det stinker lortig hund.
Rottisen gar ut och lagger sig i solen ett tag och kommer sedan in i acn's perfecta 23-25*C och luktar inte alls nar hon badas halften sa ofta som Mallen. (FAST ... hon luktar mer nu nar hon ar kastrerad an vad hon gjorde som intact. Da luktade hon bara medan hon lopte)
Så är det förstås! Jag tänker främst på hundar som inte badas regelbundet och hur de "naturligt" luktar sas.
Shiban min luktar ju verkligen inte hund. Inte alls, det är helt magiskt. Inte ens som blöt luktar hon - medan terriern som var släthårig med jättekort päls luktade Hund som blöt, även efter schampo, och det tycker jag de flesta labbar och spaniels (till exempel) gör också.
 
Nu ska jag inte vara med och kapa tråden om päls alltför mycket men det blir ju väldigt missvisande att säga att pudlar bara kan klippas ned och sen slipper man helt pälsvården när det inte är sant. De behöver ändå badas, fönas och borstas regelbundet även om de är sportklippta. Vi hade dvärgpudel när jag var yngre och även den lille plutten krävde sin tid trots nedklippt.
 
Ja det är olika det där med pälsar och lukter, spetsar som många nämnt i tråden känns också som rena och fräscha hundar jag har träffat flera finska lapphundar tex dom känns alltid lena och luktar inte medans jag i princip aldrig träffat en schäfer som är len och fräsch i pälsen på det viset trots ungefär samma typ av päls med underull och täckhår.
Har alltid tyckt att stövarna inte luktar i närheten av vad spetsarna kunde göra när jag växte upp. Framförallt en blöt spets efter jakt kändes lukten trots hunden lämnat rummet.

Älskar spetsar trots lukten ❤️
 
Den hund jag haft i min närhet som luktat mest var av trimras. Jag har aldrig träffat hunden men jag har träffat ett barn i familjen som har hunden. Det STANK hund när barnet satt i vår bil! Hunden var alltså inte där. Bara barnet. Det luktade så starkt och illa!
 
Visa bifogad fil 151195
Lite mer än 4 1/2 månad, pinnar på glatt i all terräng. Över stock o sten.
Dock inte kunnat ha honom lös, då dels inkallningen inte sitter och han just nu tycker de är svinroligt och försöka jaga fåglar.
Kompisen's dsg tik närmst i bild.

Förlåt men desto mindre de är desto lättare har du att sätta grunden till att vara lös.
Han kommer bara bli snabbare och få mer knäck i öronen 🙈
I all välmening alltså :)
 
Så är det förstås! Jag tänker främst på hundar som inte badas regelbundet och hur de "naturligt" luktar sas.
Shiban min luktar ju verkligen inte hund. Inte alls, det är helt magiskt. Inte ens som blöt luktar hon - medan terriern som var släthårig med jättekort päls luktade Hund som blöt, även efter schampo, och det tycker jag de flesta labbar och spaniels (till exempel) gör också.
Jag tänker också på den naturliga lukten inte när hunden är nybadad.
Den hund jag haft i min närhet som luktat mest var av trimras. Jag har aldrig träffat hunden men jag har träffat ett barn i familjen som har hunden. Det STANK hund när barnet satt i vår bil! Hunden var alltså inte där. Bara barnet. Det luktade så starkt och illa!
Jag hade en klasskompis i högstadiet som luktade så jag tror det satt i kläderna. Dom hade en spaniel hemma.
 
Nu ska jag inte vara med och kapa tråden om päls alltför mycket men det blir ju väldigt missvisande att säga att pudlar bara kan klippas ned och sen slipper man helt pälsvården när det inte är sant. De behöver ändå badas, fönas och borstas regelbundet även om de är sportklippta. Vi hade dvärgpudel när jag var yngre och även den lille plutten krävde sin tid trots nedklippt.
Skitsnack igen,klipper du ner din pudel behöver den inte fönas och badas mer än andra hundar. Var får du det ifrån?en kort päls är en kort päls även på en pudel.
Nu pratar vi raka av all längd på pälsen inte lämna in på klippning hos frisör.
 
Det finns lika mycket varianter av pälsar hos trimmraser/strävhåriga som hos långpälsade. För att inte tala om hur mycket individen och kvaliteten på päls spelar in.
Diskussionen om lukt och vem som luktar mest är nog bland det barnsligaste jag läst på buke :laugh:
Eh okej.
 
För mig är det massor av pälsvård, får ångest jag bara tänker på allt hår, tovor och dessutom hår i öronen som behöver trimmas? eller rycker man fortfarande bort det?

Jag äger inte ens en borste till mina hundar och badar dom om dom rullar i typ döda ormar/bajs.
Poängen är just att rakar man ner dem var 3-4 månad så är det inte tovor. Nej man rakar bara öronen snabbt precis som resten av kroppen, inte rycka hår! Tillomed min pudelblandning räcker detta för utan att få tovor eller behöva annan pälsvård. Och hon har pälskvalité som en disktrasa ungefär. Nej, det är inget skämt, 3 droppar regn och hela hunden är tvärblöt. Jag vet inte hur det går till :rofl:

Man måste inte raka nosen oftare heller, om man inte vill det. Men då får man ta att de är lurviga runt nosen. Och det är många som faktiskt gillar den looken också och aldrig klipper "pudelnäsa".
Mina hundar badar när de har klippts, mest för att få bort alla småhår så man slipper dem i lägenheten liksom.
 
Nu ska jag inte vara med och kapa tråden om päls alltför mycket men det blir ju väldigt missvisande att säga att pudlar bara kan klippas ned och sen slipper man helt pälsvården när det inte är sant. De behöver ändå badas, fönas och borstas regelbundet även om de är sportklippta. Vi hade dvärgpudel när jag var yngre och även den lille plutten krävde sin tid trots nedklippt.
Sportklippt och nerrakad är väldigt olika saker dock.
 
Poängen är just att rakar man ner dem var 3-4 månad så är det inte tovor. Nej man rakar bara öronen snabbt precis som resten av kroppen, inte rycka hår! Tillomed min pudelblandning räcker detta för utan att få tovor eller behöva annan pälsvård. Och hon har pälskvalité som en disktrasa ungefär. Nej, det är inget skämt, 3 droppar regn och hela hunden är tvärblöt. Jag vet inte hur det går till :rofl:

Man måste inte raka nosen oftare heller, om man inte vill det. Men då får man ta att de är lurviga runt nosen. Och det är många som faktiskt gillar den looken också och aldrig klipper "pudelnäsa".
Mina hundar badar när de har klippts, mest för att få bort alla småhår så man slipper dem i lägenheten liksom.

Vi har helt olika upplevelser helt enkelt. Som sagt, jag är uppvuxen med Pudel och har inte alls eran erfarenhet. Min erfarenhet är mycket pälsvård för att hålla hunden snygg, ren och fri från tovor om man jämför med mina korthåriga Border Collies.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 269
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
864
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 449
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 962
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp