Liten hund

Ja jag är inte dum i huvudet, men det var inte slätrakad hund som diskuterades.

Det här forumet ibland alltså…
Jo det är slätrakad hund som diskuteras om du läser inläggen så har jag i minst tio inlägg skrivit nerrakad dvs att man rakar bort pälsen inte klipper den i någon sportfrisyr eller lämnar in till frisör som putsar lite :)
 
Vissa verkar bara ha bestämt sig för att pudel och andra pälshundar kräver pälsvård trots att vi som faktiskt äger dom kan intyga att det inte behövs.
Bara kolla på @Tonto som skapade diskussionen hon lajkar alla inlägg där någon skriver att pudlar visst måste borstas osv osv.

Är man fast i sin fördom så är man.
Men vi är ju flera som har haft pudlar som inte håller med? Det är inte bara ni som äger pudlar. Däremot så påstår ni att det är skitsnack att vi som ägt pudlar har andra upplevelser.
 
Skitsnack igen,klipper du ner din pudel behöver den inte fönas och badas mer än andra hundar. Var får du det ifrån?en kort päls är en kort päls även på en pudel.
Nu pratar vi raka av all längd på pälsen inte lämna in på klippning hos frisör.
Aldrig fönat en hund och badat händer inte så ofta som ens i gång om året.
 
Men vi är ju flera som har haft pudlar som inte håller med? Det är inte bara ni som äger pudlar. Däremot så påstår ni att det är skitsnack att vi som ägt pudlar har andra upplevelser.
Men förklara då gärna för mig varför du behöver bada klippa och föna en rakad pudel?
3 mm päls upp till 2 cm päls.
Vad ska borstas? Vad ska fönas? Och varför måste den badas oftare än en annan korthårig hund?
Det är det jag tycker är sånt skitsnack.
 
Men förklara då gärna för mig varför du behöver bada klippa och föna en rakad pudel?
3 mm päls upp till 2 cm päls.
Vad ska borstas? Vad ska fönas? Och varför måste den badas oftare än en annan korthårig hund?
Det är det jag tycker är sånt skitsnack.

För att pälsen blir längre än 2 cm på 3-4 månader. Klipper man var 1-2 månad så behöver man nog inte det, men då skulle jag påstå att det är en del arbete med pälsvård iom klippning så ofta. Vilket jag nog tycker att var 3-4 månad är med när man jämför med raser som inte behöver någon pälsvård alls.
 
För att pälsen blir längre än 2 cm på 3-4 månader.
Var tredje månad är det jag nämnt och som jag skrivit innan att ta hand om fällande hår varje dag är betydligt jobbigare än att ägna en timme åt att klippa hunden var tredje månad. Tycker jag,


Rakade du ner din pudel eller sportklippte du?
 
Var tredje månad är det jag nämnt och som jag skrivit innan att ta hand om fällande hår varje dag är betydligt jobbigare än att ägna en timme åt att klippa hunden var tredje månad.

Och nej mina hundar behöver inte borstas klippas badas efter 3 månader, pälsen är fortfarande kort då.

Rakade du ner din pudel eller sportklippte du?

Den rakades ner och pälsen växte mer än 1 cm per månad.
 
Den rakades ner och pälsen växte mer än 1 cm per månad.
Okej då rakar man ner den när det behövs igen? Poängen var inte att det måste gå tre månader mellan rakningarna utan rakad hund överlag.

Jag hävdar fortfarande att raka hund om så en gång i månaden är enklare än att städa hus hem och bil på hår.
Det var själva poängen och min åsikt i det hela :)
 
För att pälsen blir längre än 2 cm på 3-4 månader. Klipper man var 1-2 månad så behöver man nog inte det, men då skulle jag påstå att det är en del arbete med pälsvård iom klippning så ofta. Vilket jag nog tycker att var 3-4 månad är med när man jämför med raser som inte behöver någon pälsvård alls.
Och det är helt okej att tycka att det är för mycket pälsvård. Vad man vill lägga tid på är högst personligt. Jag avskyr att ha hår överallt, och därmed är det väldigt tidskrävande för mig att ha det pälsfritt om jag har en fällande hund. Så jag lägger med andra ord många gånger mer tid på päls om jag har en fällande hund, även om pälsen inte sitter på hunden längre då givetvis. Men det är ju olika vad man vill lägga ner sin tid på.

Men för mig är det viktigt att lägga fram att det är rätt stor skillnad på pudel och pudel. Det tar ungefär 1,5 h som mest att klippa mina hundar, och på sommaren gör jag det oftare, kanske med 2 månaders mellanrum. Men det kräver sin rakapparat, så det är en kostnadsfråga också. Jag har två olika, en större, riktigt bra, till kroppen och stora ytor. En liten till tassar och nos, för då går det fortare att klippa de detaljerna.

Men får hunden tovor redan vid 2 cm så måste den ha rätt kass pälskvalité, tyvärr. Supertrisst! Skulle jag behöva klippa så ofta så skulle jag också känna att det var rätt så trisst.
 
Okej då rakar man ner den när det behövs igen? Poängen var inte att det måste gå tre månader mellan rakningarna utan rakad hund överlag.

Jag hävdar fortfarande att raka hund om så en gång i månaden är enklare än att städa hus hem och bil på hår.
Det var själva poängen och min åsikt i det hela :)
Alla tycker olika! :) Mina fäller några veckor två gånger om året och vi har en robotdammsugare så för mig är det mycket enklare så.
 
Vissa verkar bara ha bestämt sig för att pudel och andra pälshundar kräver pälsvård trots att vi som faktiskt äger dom kan intyga att det inte behövs.
Bara kolla på @Tonto som skapade diskussionen hon lajkar alla inlägg där någon skriver att pudlar visst måste borstas osv osv.

Är man fast i sin fördom så är man.

Men det är ett forum och vi skriver om våra erfarenheter här tänker jag? :)
 
TS ville inte ha en hund som behövde trimmas ofta (strävhår trimmas väl 2-3 ggr om året) så jag gissar att nerrakning som måste ske ännu oftare räknas som för mycket pälsvård :) det här är ju ändå en rasvalstråd, pudeldiskussionen kanske kan brytas ut
 
Alla tycker olika! :) Mina fäller några veckor två gånger om året och vi har en robotdammsugare så för mig är det mycket enklare så.
Ja jag tål inte hår överallt jag älskar fällfritt hade rakad en gång i veckan om det vore så för att slippa hår 😀
Ja det är tur det finns så mycket raser inte bara gällande pälsvård utan alla olika egenskaper med.
 
Jag vet inte varför du blir så arg att du behöver göra en arg gubbe på mitt inlägg? Men tycker du inte själv att det blir en tråkig stämning att sitta och dissa hela raser eller pälstyper och påstå att de luktar dåligt?
Det kanske sitter någon nybörjare därute och tror att ditten och datten ska man undvika för de luktar dåligt.

En frisk och normalskött hund som äter ett vettigt foder och får bra utevistelse luktar inte illa oavsett ras eller päls.

Sen kan ålder, hälsa, foder osv påverka. Feta eller pälsar (typ rase avlade för vattenarbeten eller tåla sträng kyla) lukta mer om de är innomhus mycket.

Kunskapen och nivån på buke hund borde stå över sån pajkastning. Och jag pekar INTE ut någon speciell utan jag pekar på fenomenet som sådant.
 
Jag vet inte varför du blir så arg att du behöver göra en arg gubbe på mitt inlägg? Men tycker du inte själv att det blir en tråkig stämning att sitta och dissa hela raser eller pälstyper och påstå att de luktar dåligt?
Det kanske sitter någon nybörjare därute och tror att ditten och datten ska man undvika för de luktar dåligt.

En frisk och normalskött hund som äter ett vettigt foder och får bra utevistelse luktar inte illa oavsett ras eller päls.

Sen kan ålder, hälsa, foder osv påverka. Feta eller pälsar (typ rase avlade för vattenarbeten eller tåla sträng kyla) lukta mer om de är innomhus mycket.

Kunskapen och nivån på buke hund borde stå över sån pajkastning. Och jag pekar INTE ut någon speciell utan jag pekar på fenomenet som sådant.
Tycker inte det är särskilt trevligt när du skriver så. Du är inte ens med i diskussionen ändå ska du komma och skriva hur löjliga vi andra är.
Du är löjligare som skriver så. Att diskutera ras päls och lukt ser inte jag som något mer udda än att diskutera allt annat mellan himmel och jord på forumet.
 
Jag vet inte varför du blir så arg att du behöver göra en arg gubbe på mitt inlägg? Men tycker du inte själv att det blir en tråkig stämning att sitta och dissa hela raser eller pälstyper och påstå att de luktar dåligt?
Det kanske sitter någon nybörjare därute och tror att ditten och datten ska man undvika för de luktar dåligt.

En frisk och normalskött hund som äter ett vettigt foder och får bra utevistelse luktar inte illa oavsett ras eller päls.

Sen kan ålder, hälsa, foder osv påverka. Feta eller pälsar (typ rase avlade för vattenarbeten eller tåla sträng kyla) lukta mer om de är innomhus mycket.

Kunskapen och nivån på buke hund borde stå över sån pajkastning. Och jag pekar INTE ut någon speciell utan jag pekar på fenomenet som sådant.
Sen svarar du ju själv på frågan angående lukter och pälsar nu trots att du tyckte det var så löjligt 🙈
 
Tycker inte det är särskilt trevligt när du skriver så. Du är inte ens med i diskussionen ändå ska du komma och skriva hur löjliga vi andra är.
Du är löjligare som skriver så. Att diskutera ras päls och lukt ser inte jag som något mer udda än att diskutera allt annat mellan himmel och jord på forumet.
Hur många inlägg kan göras innan det är ”för sent” att ansluta i en diskussion?
 
Jaha grattis eller något jag hade en stor hund som fällde kopiösa mängder hår fick dammsuga bilen på hår flera år efteråt.
Många raser fäller så mycket och korthåriga brukar var värst av alla.
Alla väljer den ras dom vill men jag blir lite full i skratt när folk med korthåriga hundar påstår att det är så mycket enklare att städa hår ur mattor soffor i mat i sina egna kläder osv osv jämfört med att ta fram en klippmaskin några gånger om året och raka av lite päls.
Varför så otrevlig?
Vem har hår i maten?? Du överdrivet ju något kopiöst. Vi är flera som skrivit att vi inte måste lägga tid på att städa varje dag ändå fortsätter du att skriva att det är det som behövs om man inte har en trimras.
Mina hundar luktar inte heller och inga vassa strån nånstans. De känns aldrig flottiga. Tussar i hörnen har vi inte heller...
Att raka hunden flera gånger om året och däremellan hålla efter hår i öron/tassar/ansikte och ev borstning är betydligt mycket mer pälsvård än jag lägger på mina hundar, inkl dammsugning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 446
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 959
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp